استاندار یزد عصر یک‌شنبه 22 اسفند ماه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان گفت: دولت تدبیر و امید برای نخستین بار به منظور کاهش مشکلات واحدهای تولیدی، 49 مورد از مشکلات احصا شدۀ صنعت را در قالب کارگروه‌های گوناگون از جمله اقتصاد مقاومتی طرح کرده و پیگیری‌های لازم برای حلّ آن ها را انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، هفدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان به ریاست استاندار یزد و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و اعضای این ستاد در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست بیان کرد: گزارش‌های ارائه شده در زمینه اقتصاد مقاومتی استان و برگزاری 17 جلسه بیانگر اقدام های ارزشمند و قابل تقدیر این ستاد است.
«سیدمحمد میرمحمدی» گفت: فعالیت‌های بخش خصوصی یزد در زمینه اقتصاد مقاومتی همراه با نوآوری و اجرای کارهای جدیدی است، به گونه‌ای که با بهره گیری از سالها تجربه همراه با علم و اطلاعات روز، توانسته ایده های جالبی ارائه کند.
رئیس ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یکی از این اقدامات جدید را تشکیل امداد صنعت عنوان کرد و ادامه داد: ایده هایی همچون امداد صنعت علاوه بر اینکه برای استان ضروری بوده، پشتوانه و کمک زیادی برای رفع مشکلات صنعتی استان یزد است که می‌تواند نقش مؤثری در توسعه واحدهای تولیدی استان ایفا کند.
استاندار یزد با تقدیر از خانه صنعت و معدن استان در شناسایی و احصا مشکلات صنایع و ارائه راهکارهای مناسب برای حل آنها خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم نیز علاوه بر احصا مشکلات واحدهای تولیدی، برای نخستین بار وضعیت تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی استان شفاف سازی شده است.
میرمحمدی افزود: هم اکنون وضعیت صنایع استان یزد به صورت کامل مشخص است و می‌توانیم فعالیت‌ها را به طور کامل رصد کرده و با یک مبنای صحیح کارها را دنبال کنیم، بدون آنکه دنبال آمار غیر واقعی برویم و به آنها دل‌خوش باشیم.
وی در ادامه تشکیل کلینیک مشاوره صنعت، معدن و تجارت را در افزایش کیفیت تولید، فروش محصول و رشد بهره‌وری مؤثر دانست و همکاری جدّی میان دانشگاه و صنعت به ویژه از سوی بخش خصوصی را خواستار شد.
عالی ترین مقام اجرائی استان دربارۀ طرح مطالعاتی و پژوهشی مالیات استانی و مقایسه وضعیت اخذ مالیات استان یزد با سایر استان ها گفت: یزد در این زمینه به نسبت بسیاری از استان‌ها وضعیت بهتری دارد و در پرداخت، تقریبا در بین استان های میانی کشور قرار دارد.
استاندار یزد با بیان اینکه 70 درصد مالیات استان یزد از پنج واحد بزرگ صنعتی و معدنی استان تامین می‌شود، ادامه داد: در واقع اگر این واحدها تعطیل یا نیمه فعال شوند مالیات استان به یک سوم تقلیل خواهد یافت.
میرمحمدی در پایان سخنان خود با انتقاد از مشخص نبودن بازارهای هدف استان برای صادرات تاکید کرد: باید در شناسایی بازارهای هدف برنامه داشته باشیم، هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنیم و منتظر خارجی ها نباشیم.


اجرائی شدن بیش از 80 درصد از مصوبات ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی استان


رئیس سازمان برنامه و بودجۀ استان در این نشست با اشاره به فعالیت‌های کارگروه‌های تخصصی ستاد اقتصاد مقاومتی استان گفت: کمیته‌های این ستاد مصوبات خوبی داشتند که بیش از 80 درصد آنها تاکنون اجرایی شده است.
«حمیدرضا نصیری زاده» بیان کرد: در این ستاد 97 طرح و پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی برای استان یزد مصوب شد که هر یک از این طرح‌ها دارای شناسنامه تفضیلی هستند و اغلب آنها یک‌ساله تعریف شده‌اند.
وی عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی در استان یزد را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: همراهی دستگاه‌های مختلف نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است و از آنجا که اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی است، منحصر به یک سال نیست و در سال‌های آینده نیز باید مورد توجه جدّی قرار گیرد.
نصیری‌زاده اظهار امیدواری کرد: با همکاری مسئولان استان پروژه‌هایی که در سال جاری آغاز شده است در سال آینده کامل شود و به رونق اقتصادی استان کمک قابل توجهی داشته باشد.


ایجاد روزانه 9 اشتغال در استان در دولت تدبیر و امید


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست از راه‌اندازی 722 طرح و پروژۀ صنعتی جدید در استان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این واحدها، هر روز 9 اشتغال صنعتی در استان یزد ایجاد شده است.
«محمدرضا علمدار یزدی» افزود: یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید در اقتصاد مقاومتی این بود که 33 طرح بزرگ را تا پایان سال به بهره برداری برساند که چهار طرح و پروژۀ آن متعلق به یزد است.
گفتنی است در این نشست اقدامات استان و خانۀ صنعت، معدن و تجارت در حوزۀ اقتصاد مقاومتی تشریح شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا