آیت الله حاج سید محمد مدرسی از لحاظ سلسه نسب به امام حسن مجتبی(علیه السلام) می رسد و پدر او و اجدادش همگی در زمره عالمان دینی بودند.

به گزارش خبرنگار یزد فرد؛ آیت الله مدرسی در فروردین ۱۲۹۶ در یزد چشم به جهان گشود، در کودکی به فراگیری قرآن پرداخت سپس در مدرسه مصلی، ترسل و نصاب الصبیان را آموخت، پس از آن به ریاضیات روی آورد.

در نوجوانی در محضر پدر و حضرات آیات: حاج میرسیدعلی مدرسی، حاج میرزا آقا مدرسی، حاج سیدحسین مدرس باغ گندمی، حاج سیدعلیرضا مدرسی و حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، فقه، لمعه، درس فرائد و متاجر را به پایان برد.

او در سال ۱۳۱۷ رهسپار حوزه علمیه قم شد و از محضر آیات عظام: میرزا محمد همدانی، سیدمحمدتقی خوانساری بهره مند شد و با حضرات آیات: حاج شیخ مرتضی حائری، شهیدشیخ محمد صدوقی، علامه آیت اللهی، شیخ عبدالوهاب روحی معاشرت داشت، وی در قم موفق به اخذ اجازه تدریس در رشته منقول از وزارت معارف و اوقاف می شود.

او پس از بازگشت به یزد در مدرسه مصلی به تدریس فقه و اصول و تفسیر پرداخت. آیت الله مدرسی پس از ارتحال پدر اقامه جماعت در مسجد فرط را عهده دار شد، وی اجازه حسبیه مراجعی چون حضرات آیات عظام حاج سیدحسین بروجردی، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدمحمود شاهرودی، سیداحمد خوانساری، حاج سیدابوالقاسم خوئی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، حاج شیخ محمدعلی اراکی و امام خمینی را داشت و با حضور در شهرها و مناطق محروم و با فرستادن طلاب به آن مناطق در گسترش مبانی مکتب اسلام گام های موثری برداشت.

آیت الله مدرسی در جریان نهضت اسلامی امام خمینی فعالیتهای ارزنده ائی انجام داد و در زمان تبعید امام، سفرهائی به عراق، سوریه، فرانسه و آلمان داشت.
رسیدگی به مستمندان، خانواده های بی سرپرست، کمک به حوزه های علمیه و خدمت به علما و طلاب یزد و قم از دیگر فعالیتهای او بود.


عبادت، تهجد، زهد، ساده زیستی، تقید به مستحبات، برپائی و حضور در مجالس عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)، پرواپیشگی در بیت المال، تواضع، صله رحم از ویژگیهای اخلاقی آیت الله مدرسی بود.
وی سرانجام در صبحگاه روز یکشنبه بیست و سوم اسفندماه سال ۱۳۷۷ در تهران درگذشت، پیکر مطهر این عالم ربانی به قم انتقال یافت و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی وحیدخراسانی به یزد منتقل شد و بر روی دست مردم متدین یزد تشییع و در دارالتدریس امامزاده جعفر در کنار مضجح آیت الله العظمی حاج سیدعلی مدرسی به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا