مديركل پدافند غيرعامل استانداري يزد در نشست مشترك با رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان بر ضرورت مديريت كنترل آفت مگس ميوه مديترانه با آگاهي بخشي و اطلاع‌رسانی به مردم و كشاورزان استان به‌عنوان يك تهديد زيستي تأکید كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، «محمدصادق طهماسبي» در نشست مشترك با رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان، معاونان و كارشناسان اين سازمان ضمن اشاره به مشخصات آفت مگس ميوه مديترانه و نحوه آفت زدن به گونه‌های گياهي گفت: در دنيا نزديك به 300 گونه گياهي به‌عنوان میزبان‌های اين آفت شناخته می‌شوند كه در بين آن‌ها بيش از همه به هلو، زردآلو، گلابي، گوجه، سيب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجير، مركبات و بعضي از انواع گياهان زراعي حمله می‌کند.
وي ادامه داد: اين آفت مربوط به سال‌های اخير نيست بلكه در دهه 50 شمسي نيز حمله اين آفت به باغ‌ها و محصولات كشاورزي گزارش‌شده است.
طهماسبي ضمن تشكر از اداره كل مديريت بحران استانداري، سازمان جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي استان در مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، اين همكاري، هماهنگي و تعامل سازنده بين دستگاه‌های استان را تجربه بسيار خوبي دانست و بر استفاده از اين ظرفيت در كنترل آفت مگس مديترانه در استان تأکید كرد.
مديركل پدافند غيرعامل استانداري يكي از دلايل ظهور مجدد اين آفت را واردات گسترده ميوه به بهانه تنظيم بازار و تأمین ميوه شب عيد مردم عنوان و بيان كرد: متأسفانه طبق گزارش اداره كل پدافند غيرعامل سازمان حفظ نباتات كشور، بازار ميوه و تره‌بار ايران در سال 88 در تسخير انواع میوه‌های خارجي و وارداتي بوده است.
وي به اهميت قرنطينه در مرزهاي كشور اشاره كرد و ادامه داد: واردات ميوه به‌صورت كوله بري از كشورهاي همسايه و پیله‌وری از استان‌های جنوبي نيز از مواردي است كه كشور را در معرض آفات و تهديدهاي زيستي قرار داده است.
طهماسبي ضرورت مديريت كنترل آفت مگس ميوه مديترانه با آگاهي بخشي و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم و كشاورزان استان به‌عنوان يك تهديد زيستي را خواستار شد و افزود: پيشگيري از خطرات و آفت‌های گياهي بايد با رويكرد بومي و منطقه‌ای انجام شود.
مديركل پدافند غيرعامل استانداري در پايان سخنان خود بر مبارزه جدی با قاچاق و واردات بدون ضابطه ميوه و كنترل آفت‌های جديد به‌منظور حفظ پايداري و توان ملّي تأکید كرد.
گفتني است در اين نشست اقدامات انجام‌شده براي كنترل آفت مگس ميوه مديترانه در باغ‌های استان و روش‌های كنترل اين آفت ارائه شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا