دکتر نظر پور عصر روز پنج شنبه در محل اداره کل نوسازی مدارس استان یزد حاضر شد و از نزدیک با کارکنان اداره کل این استان دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد در ابتدای این مراسم دکتر نظر پور ضمن تقدیر و تشکر از کارکنان اداره کل و دکتر عارفی مدیرکل استان به دلیل برگزاری این جلسه اظهار داشت : بسیار خوشحالم که اعلام نمایم توفیق این را داشته ام که در چهاردهمین سفر استانی خود با همکاران نوسازی مدارس یزد دیدار و گفتگو داشته باشم. از همه همکاران به سبب تلاش هایشان در زمینه مدرسه سازی تقدیر و تشکر کرده و برای همگی آرزوی سلامتی و توفیق دارم .

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان همچنین اظهار داشت چرا ساختمان های ما ساختمان های مقاوم و ماندگاری نیستند؟ ویژگی ساختمان ماندگار چیست که اگر از انها استفاده شود موجب ارتقا ساختمان می شود .

در برخی کشورها ساختمان هایی ساخته شده اند که 1000 سال از عمر آنها می گذرد ولی چگونه آنها توانستند اینگونه ساختمان ها را پابرجا نگه دارند حتی فضاهای آموزشی و دانشگاههای آنها اینگونه اند. بنابراین چه چاره ای بیندیشیم که ساخت و سازهای ما از عمر مفید و بالا برخوردار باشند.

در برخی از سفرهای استانی که از مدارس بازدید می کنم برخی ساختمان ها که در اوایل انقلاب ساخته شده اند تخریبی اند پس از سیل اخیر آذربایجان برخی مدارس در محاصره سیلاب قرار گرفتند پس بنابراین اگر این فضاهای آموزشی دارای 
مکان یابی مناسبی بودند می توانستند ماندگار شوند به عنوان مثال همین دانشگاه یزد به دلیل مکان یابی مناسب به صورتی است که اکنون شهر یزد در اطراف آن گسترش یافته است .

اولین موضوعی که در بحث مسائل فنی شما همکاران عزیز باید به آن توجه نمایید نقشه های معماری است که حتماً باید با اقلیم هر منطقه همخوانی داشته باشد و این کار باید در تمام مناطق گسترش یابد . مصالح به کار رفته باید مناسب و مقاوم باشد .

شاید این تفکر القا شود که مصالح خوب گران هستند اما  باید عرض کرد که کار باید با کیفیت بالا و ارزان باشد اما ارزان تمام کردن در عین اینکه کیفیت پایین باشد هنر نیست . نقشه های سازه ای : در این زمینه شما باید دقت نمایید که اگر فضای باز برای دانش آموز در نظر گرفته می شود علی الخصوص در کتابخانه ها و سالن ها در محاسبات خود از ستون های اضافی پرهیز شود .

نقشه های تاسیسات مکانیکی و تجهیزات به کار رفته در آنها حتما باید از باکیفیت ترین تجهیزات باشد مطابق با آخرین تکنولوژی روز همچنین اگر قرار  بر نورپردازی باشد باید مدرسه در شب نیز زیبا و با نورپردازی مناسب باشد . بحث نورپردازی در کلاس ها باید به صورت مناسب طراحی شود .

نکته اساسی اینجاست که اگر تمام موارد گفته شده قبلی به نحو احسن انجام شود اما نظارت بر حسن اجرای پروژه به درستی انجام نشود آنگاه به مقصود خود نرسیده ایم در کنار نظارت پیمانکار خوب نیز مهم است چرا که اگر  پیمانکار ضعیف باشد بار بزرگی بر دوش ناظر است .همچنین در مورد ایجاد فضای سبز مدارس کشور بسیار قصور شده و همکاران معمار زحمت کشیده این گونه فضاهای سبز را در طراحی خود در نظر می گیرند اما استفاده کنندگان از مدرسه در نگهداری این فضا کوتاهی 
می کنند اگر فضای سبز به دست دانش آموزان انجام شود در نگهداری از آن فضا هم همت می کنند. نکته پایان در خصوص نگهداری و تعمیرات ساختمان است همکاران ما ساختمان را به درستی می سازند و به خوبی تحویل بهره بردار می دهند اما پس از مدت کوتاهی اگر از همان مدرسه بازدید شود با ساختمانی نامناسب مواجه می شویم در حال حاضر هزار میلیارد تومان برای نگهداری از فضاهای آموزشی مورد نیاز است .

این گزارش حاکی است که قبل از سخنرانی دکتر نظر پور تمامی کارکنان اداره کل نوسازی مدارس یزد به معرفی خود پرداخته و برخی از آنان نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه های مختلف به ریاست سازمان ارائه نمودند. در پایان جلسه دکتر نظر پور به سوالات همکاران اداره کل نوسازی مدارس استان یزد در زمینه های مختلف از جمله مسائل رفاهی و معیشتی ، تامین مسکن همکاران ، ورزش همکاران و سایر مباحث مطروحه پاسخ داد . 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا