نماینده ولی فقیه در استان یزد بر ضرورت استفاده مداحان از اشعار و مطالب مستند، گفت: جلوی ورود خرافات به مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) گرفته شود.


آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین سوگواره شعر و نوحه سفینه یزد با اشاره به اینکه حادثه کربلا برای هدایت انسان تابلوهای بسیاری دارد، اظهار داشت: هر نقطه از عاشورا و واقعه کربلا را نگاه می‌کنیم، برای انسان درس بسیار بزرگی به حساب می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: این که ائمه(ع) این همه سفارش کردند که روضه امام حسین(ع) برگزار شود و نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم، فلسفه بسیار بزرگی دارد و بیهوده نبوده است.
امام جمعه یزد با اشاره به اینکه مظلومیت امام حسین(ع) و واقعه عظیم کربلا در هیچ زمان و مکانی همانند نداشته، ادامه داد: این عزاداری‌ها صرفا برای این نیست که ما برای مظلومیت امام حسین(ع) غصه بخوریم بلکه فلسفه آن بسیار بزرگتر است و ما باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
ناصری یزدی تصریح کرد: ذاکران و مداحان و سخنرانان مذهبی ما باید در هیئت‌های مذهبی و زمان‌های عزاداری این فلسفه و هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا را برای مردم به ویژه جوانان بازگو کنند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: کربلا باید در طول تاریخ زنده نگاه داشته شود تا آرمان‌ها هم زنده بماند و به ظهور امام زمان(عج) و پیاده شدن حکومت عدل الهی در جهان پیوند بخورد.
وی افزود: اگر بخواهیم کارهایی که انجام می‌دهیم ماندگار باشد و در طول تاریخ برای ما برکاتی داشته باشد، باید این کار را تنها برای رضای خداوند انجام دهیم چرا که اگر رضایت خلق مد نظر ما باشد، شاید در یک بازه زمانی کوتاه و موقتی برای ما خوشحال کننده باشد، ولی تداوم ندارد.
امام جمعه یزد به تلاش دشمنان اسلام پس از شهادت امام حسین(ع) برای مخفی کردن قبر امام حسین(ع) و دور کردن مردم از زیارت آن حضرت اشاره کرد و گفت: تا زمان متوکل محل قبر امام حسین(ع) را شخم می‌زدند و آب می‌انداختند که کسی از محل آن اطلاع نداشته باشد ولی خداوند این موضوع را نخواست و الان به خواست خداوند متعال این مکان زیارتگاه میلیون‌ها نفر است.
ناصری یزدی به شهادت شهید حججی اشاره کرد و گفت: ما شهدا و بزرگان بسیار زیادی داشتیم که مقام بسیار والایی دارند ولی اینکه این گونه خداوند محبت این شهید والا مقام را در دل‌های همه انداخت نشان دهنده اخلاص بسیار ویژه و خاص شهید حججی است.
نماینده ولی فقیه در استان یزد ایجاد این چنین عشق و محبت و اخلاصی برای جوانان را در هیئت‌های مذهبی و مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) امکان‌پذیر دانست و گفت: مسئولان هیئت‌های مذهبی و مداحان باید این عشق و محبت را به جوانان انتقال دهند.
وی تصریح کرد: باید سعی کنیم که در مساجد و هیئت‌ها و در مراسم‌هایی که برگزار می‌شود، از ظرفیت جوانان و نوجوانان بهره بیشتری داشته باشیم و آنها را بیش از پیش به مساجد جذب کنیم.
امام جمعه یزد تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم که از ظرفیت ماه محرم بهترین بهره را ببریم و جوانان را بیش از پیش با ارزش‌های دینی استفاده کنیم و
ناصری یزدی خاطرنشان کرد: در گذشته مداحان پیش از اینکه مداحی را شروع کنند، چند بیت شعر آموزنده و نصحیت‌گونه می‌خواندند که این اشعار تاثیر بسیار زیادی در هدایت جوانان داشت، الان هم باید این اقدام را انجام دهیم و پیش از هر مداحی، مطالب اخلاقی و نصیحت‌وار برای جوانان قرائت شود.
نماینده ولی فقیه در استان یزد بر اهمیت استفاده مداحان از منابع موثق و مستند تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از اشعاری در مراسم‌های مذهبی خوانده می‌شود که اصلا در شان خاندان عصمت و طهارت(ع) نیست.
وی خاطرنشان کرد: این که در مراسم‌های عزاداری از منابع نادرست و مطالب نامناسب و یا کذب استفاده کنیم نه تنها عاملی برای ترویج دوستی و محبت اهل بیت(ع) در بین افراد نیست بلکه تاثیر منفی هم به دنبال دارد.
امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: باید چند نقطه مناسب برای برگزاری تعزیه در نظر گرفته شود و در این مکان‌ها اقدام به تربیت افراد برای تعزیه‌ها کنیم و از برگزاری تعزیه‌های دوره‌گردی که در شان مجالس امام حسین(ع) نیست باید پرهیز کنیم و جلوی چنین اقداماتی هم گرفته شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا