با صدور 16 ابلاغ از سوی شهردار یزد، نُه پست در میان مدیران شهرداری جابجا و برای تصدی هفت پست دیگر، از افراد متخصص خارج از بدنه شهرداری استفاده شد که در میان آنها نام افراد شهیری همچون پروفسور جعفر جعفری و دکتر محمد حسین پاپلی یزدی می درخشد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد در روز دوشنبه هشتم آبان ماه، مهدی جمالی نژاد در یک اقدام کم سابقه، اقدام به صدور 16 ابلاغ به صورت همزمان کرد و با نُه جابجایی درون سازمانی و استفاده از هفت متخصص خارج از بدنه شهرداری که نام اساتیدی از جمله پروفسور جعفر جعفری و دکتر محمد حسین پاپلی یزدی در میان آنها به چشم  می خورد، این مطلب را گوشزد نمود که کار علمی و اصولی در حوزه های مختلف شهرداری شهر جهانی یزد اهمیت فوق العاده ای دارد.

خاطر نشان اینکه شهردار یزد در احکام جداگانه ای محمود دهقان را به عنوان معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری، مهدی فعالی را به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی،  مجتبی فرهمند را به عنوان معاون معماری و شهرسازی، محمد علی سلمانی ندوشن را به عنوان مدیر منطقه یک، سید ابوالفضل کشفی را به عنوان مدیر منطقه دو، محمد رضا حفیظی را به عنوان مدیر منطقه سه، علیرضا مشایخی را به عنوان مدیر منطقه چهار، پروفسور جعفر جعفری را به عنوان مشاور شهردار در حوزه گردشگری، دکتر محمد حسین پاپلی یزدی را به عنوان مشاور شهردار در آمایش شهری، علی اکبر جعفری ندوشن را به عنوان مشاور شهردار در حوزه سرمایه گذاری، محمد رضا اولیاء را به عنوان مشاور در زمینه معماری و میراث فرهنگی، محمود توحید فر را به عنوان مشاور شهردار در امور عمرانی، محمد رضا شفیعی را به عنوان رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر، حمید دهقان بنادکوکی را به عنوان مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک، فرامرز رمضانی را به عنوان رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و محمد صلواتی را به عنوان مدیر عامل مؤسسه مجمع خیرین شهر ساز معرفی نمود.

شهردار یزد در مراسم تکریم و معارفه انتصابات جدید که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و پرسنل شهرداری در محل فرهنگسرای بلوار شهید صدوقی (ره) و در روز هشتم آبان ماه برپا بود خاطر نشان کرد: القاب و افتخاراتی که از گذشته های دور و نزدیک به شهر یزد داده شده، نشان می دهد که یزد یک شهر جهانی بوده و اخیرا جهانی نشده اما این ظرفیت ها اخیرا شناسایی و کشف شده و به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، نه تنها برای یزد و ایران، بلکه برای همه جهانیان بار مسئولیت ایجاد کرده است.

جمالی نژاد گفت: باید در مورد یزد، یک خوانش جدید داشته باشیم. همه مدیران شهری، استانی و کشوری باید شهر یزد را دوباره بخوانند و برای این بازخوانش باید ابتدا در خصوص یزد، بازاندیشی داشته باشیم، تا در نهایت به باز آفرینی شهر برسیم.

وی اظهار داشت: برای این بازخوانش، باز اندیشی و باز آفرینی، دو رویکرد می توان داشت:اول؛ تحول جدی درنیروی انسانی به معنای خیش زدن به نیروی انسانی و رویکرود دوم؛ الزاما نباید تغییر نیروی انسانی داشت، بلکه باید تغییر نگاه داشته باشیم و رویکردها و راهبردهایمان را عوض کنیم که به اعتقاد من این رویکرد موثرتر و امکان پذیرتر است.

شهردار دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد تأکید کرد: یک شهرداری فوق العاده پرتحرک، با نشاط، همراه و همگرا برای من حایز اهمیت است و یقین بدانید این امر حادث خواهد شد.

شهردار یزد بیان داشت : تغییر و تحولات اندک بوده ولی علیرغم این تغییر و تحولات اندک، همکاران باید بدانند که نگاهشان را باید تغییر دهند.

مهدی جمالی نژاد با اشاره به اینکه به مدیران و همکاران شهرداری اعتقاد زیادی دارم و به همین اندازه انتظارات من هم از آنان بالا است گفت: از آنجاییکه تحول، تحرک، نشاط، شادابی و تمام مطالبات شهرداری، شورای اسلامی شهر و مردم از مناطق شروع می شود، انتظار من از مدیران مناطق بسیار بالا است. مدیران مناطق باید به مانند یک عقاب روی منطقه خود تسلط و احاطه کامل داشته باشند. مناطق شهرداری به عنوان خاکریز اول مطالبات مردم و محلات باید فوق العاده عملکرد قوی داشته باشند.

همکاری سازمان ها با شهرداری های مناطق باید در بالاترین حد خود باشد، ما یک خانواده هستیم و باید با انسجام و وفاق عمل کنیم.

شهردار یزد تأکید کرد که به موضوع محله محوری به شدت اعتقاد دارم و به طور جدی آن را دنبال خواهم کرد.

 وی با اشاره به اینکه تحول در شهر، یک عزم جدی و جهادی می خواهد و همه باید ورود کنند، با اشاره به داستان شهید حسین فهمیده اظهار داشت: شهید فهمیده تنها متعلق به دوران جبهه و جنگ نیست، من جمالی نژاد هم باید در وقت مقتضی زیر لودر بخوابم و آبرویم را وسط بگذارم تا برای شهر و مردم شهرم اتفاق مثبت و تحولی خوب روی دهد، جهشی در توسعه شهری حادث شود، بدعت های اشتباه کنار رود و کارهای درست در مسیر خود به سرعت به پیش برده شود.

جمالی نژاد ادامه داد: در حوزه خدمات شهری با وجود تمام تلاشها و زحمات زیاد، به تحول و پوست اندازی جدی نیازمندیم.

وی گفت: انتظارات از حوزه معماری و شهرسازی بسیار بالا است، آرزوهای شهر در این حوزه محقق می شود و در این حوزه است که مشخص می شود شهر به چه سمت و سویی می خواهد برود. شهر می خواهد انسان محور باشد و یا مثل حالا ماشین محور و وظیفه این حوزه بسیار سنگین است.

شهردار یزد با اشاره به موضوع اقتصاد شهری خاطر نشان کرد: در این حوزه نیاز به نگاه و تحول جدید داریم‌ و اگر شهر بخواهد کار فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و ... انجام دهد و تحول ایجاد نماید باید به دنبال منابع درآمدی پایدار و پاک باشیم و در این مسیر هیچگاه به دنبال فشار به روی مردم محروم و مستضعف نیستیم.

جمالی نژاد اظهار داشت: افتخار داریم که از برجسته ترین شخصیت ها و افرادی که در سطح جهانی و ملی در حوزه های مختلف تخصص و علم دارند به عنوان مشاور، بهره ببریم.

وی در بحث انظباط مالی تأکید کرد: برای مردم حائز اهمیت است که شفاف عمل کنیم تا بتوانیم در نهایت شهرداری شیشه ای را در راستای شفاف سازی مالی محقق نماییم.

ایجاد بانک املاک، تحول در حوزه فضای سبز، حضور بانوان در حوزه های مدیریت شهری، جلب سرمایه  و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی از دیگرمباحث مهم  شهردار یزد در این مراسم بود.

لازم به ذکر است پروفسور جعفر جعفری که به عنوان مشاور شهردار در حوزه گردشگری معرفی شده، یکی از برجسته ترین متخصصان حوزه گردشگری در دنیا است که آثارش در این حوزه، در بیشتر مقالات و کتابهای معتبر گردشگری به عنوان منبع مورد استفاده قرار می گیرد. وی در سال 2005 برنده جایزه اولیس (Ulysses Award) از سازمان جهانی گردشگری (WTO) شده وهم اکنون در دانشگاه های دو الگارو پرتغال، لولئوسوئد، سان یات- سن چین در حال تدریس است و استاد دائمی دانشگاه بوندلخند هند و مدیر برنامه بین المللی دانشگاه دو له ایلز بالرز اسپانیا به شمار می آید.

همچنین وی به عنوان عضو هیأت علمی مدرسه مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسن اسکات در شهر منومونی امریکا و مشاور و رایزن چندین آژانس بین المللی همچون سازمان جهانی گردشگری (WTO) و بانک توسعه قاره امریکا نیز هست.

 این چهره علمی به عنوان بنیانگذار و سردبیر نشریه معروف «مجله پژوهش گردشگری از انتشارات الزیویر (Elsevier) انگلستان، صدها مقاله، کتاب و تحقیقات علمی را نیز در کارنامه خود دارد.

علاوه بر این پروفسور جعفری از مفاخر برجسته جهان در حوزه گردشگری و از پیشگامان توسعه آن در دانشگاه‌های ایران و جهان می باشد.

همچنین دکتر پاپلی یزدی نیز که با حکم شهردار یزد به عنوان مشاور در آمایش شهری معرفی شده پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری در سال ۱۳۷۸ به عنوان استاد در دانشگاه فردوسی مشهد به فعالیت ادامه داده است. پاپلی یزدی از مهر تا اسفند ۱۳۶۸ بنا به دعوت (C.N.R.S) مرکز تحقیقات ملی فرانسه برای همکاری در پروژه اطلس ایران به فرانسه دعوت شد.

پاپلی یزدی در سال ۱۹۸۱ به عنوان عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه درآمد و در سال ۱۹۹۰ به عنوان استاد مدعو به تدریس در دانشگاه سوربن پاریس پرداخت.

وی بنیانگذار، مدیر مسئول و صاحب امتیاز فصلنامه تحقیقات جغرافیایی و اولین ایرانی دارنده جایزه انجمن جغرافیای فرانسه است. پاپلی سابقه تدریس در دانشگاه سوربن پاریس، فردوسی مشهد و تربیت مدرس تهران را دارد.

پاپلی یزدی در سال ۱۹۹۶ به عنوان عضو اصلی کمیسیون جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان انتخاب شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا