زیرگذرمهریز نه تنها نتوانست دردی از مردم این منطقه دوا کند بلکه چهره نازیبای این ورودی و مشکلاتی که برای کسبه منطقه ایجاد شده نیز به مشکلی مضاعف تبدیل شد.

ورودی‌ها به نوعی شناسنامه شهرها محسوب می‌شوند و حتی گاه مثل «مشت نمونه خروار است» را در ذهن رهگذران متبادر می‌کنند.

برخی شهرها که در مسیر راه‌های عبوری و ترانزیتی قرار دارند، در این زمینه اهمیتی دو چندان دارند به عنوان نمونه شهر مهریز که در مسیر جاده خلیج‌فارس یا جاده‌ای که به سنتو معروف است، واقع شده، محل عبور روزانه هزاران خودرو است.

در بسیاری از موارد خودروها از مناطق مختلف کشور به سمت استان‌های جنوبی نظیر کرمان و هرمزگان رهسپارند و مهریز در مسیر همه این خودروها واقع شده است.

از آنجا که این شهر می‌تواند محل استراحت بسیاری از رانندگان و مسافران باشد، به طور قطع ورودی این شهر می‌تواند در انتخاب رهگذران بسیار اثرگذار باشد.

مردم مهریز سال‌ها با مشکلاتی نظیر تردد کامیون‌ها و تریلی‌ها مواجه بود و مسئولان به زعم خود تلاش کردند با ایجاد یک زیرگذر، مسیر خودروهای عبوری را از مسیر خودروهایی که می‌خواهند وارد شهر شوند یا خودروهای مردم بومی منطقه، جدا کنند.این زیرگذر نه تنها نتوانست دردی از مردم این منطقه دوا کند بلکه چهره نازیبای این ورودی و مشکلاتی که برای کسبه منطقه ایجاد شده نیز به مشکلی مضاعف تبدیل شد

این زیرگذر نه تنها نتوانست دردی از مردم این منطقه دوا کند بلکه چهره نازیبای این ورودی و مشکلاتی که برای کسبه منطقه ایجاد شده نیز به مشکلی مضاعف تبدیل شد.

مهدی مطهریان، مدیر تنها هتل شهرستان مهریز و نماینده کسبه همجوار تقاطع مهریز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد شدید از بی‌مهری مسئولان شهرستان و استان نسبت به بی‌توجهی به خواسته کسبه اطراف زیرگذر مهریز اظهار داشت: پیش‌بینی نکردن راه دسترسی در پروژه‌ای به این بزرگی، نشانگر بی‌اهمیتی و سهل‌انگاری و اجحاف در حق کسبه اطراف تقاطع غیرهمسطح است.

وی عنوان کرد: پروژه‌ای که ساخت آن طی چند سال با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو بود، در شرایطی قرار گرفت که همه تلاش کردند از هزینه‌های آن بکاهند بنابراین کم‌وکاستی‌های بسیاری داشت در آخر نیز به دلیل بی‌برنامگی و کارشناسی نبودن طرح، نه تنها مشکلی از مردم  منطقه حل نشد بلکه مشکلات شهروندان و کسبه را دو چندان کرد.

مطهریان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم، عدم در نظرگرفتن دسترسی برای کسبه اطراف  میدان حدفاصل تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز تا جاده هرفته است که اکنون قریب چهار سال است که با توجه به احداث تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز، مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

واحدهای صنفی اطراف تقاطع غیرهمسطح مهریز به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند

وی افزود: این نحوه احداث تقاطع، روز به روز از مشتریان کسبه کاسته به طوری که تعدادی از واحدهای صنفی تعطیل و تعدادی هم کاهش نیرو داشته‌اند و با این روند، تعطیلی و ورشکستگی بقیه واحدها را نیز به زودی شاهد خواهیم بود.

مطهریان ادامه داد: طی این مدت درخواست‌های مکرری به مسئولان مربوطه مبنی بر در نظر گرفتن دسترسی مناسب و در شأن کسبه و مشتریان ارائه داده‌ایم اما مسئولان در طول احداث پروژه اعلام می‌کردند که صبر داشته باشید چون همزمان با پروژه زیرگذر، طرح ساماندهی و دسترسی واحدهای همجوار آن هم در دست اقدام است اما اکنون با گذشت یک‌سال از افتتاح و راه‌اندازی تقاطع غیرهمسطح که بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، هنوز هیچ اقدامی برای دسترسی کسبه و مشتریان واحدها که اغلب با ماشین سنگین در ارتباط هستند، صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: نوشدارو پس از مرگ سهراب دیگر فایده‌ای ندارد زیرا با این روند پیش‌رو و عدم مساعدت بعضی از مسئولان که از مسلمانی و خادم مردم بودن، فقط اسم آن را یدک می‌کشند نه رسم آن را، تا مدتی دیگر هیچ‌یک از این واحدها قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

مشکلات تقاطع غیرهمسطح مهریز جدی است

مشکلات ورودی مهریز و تقاطع غیرهمسطح آن، تنها به زیبایی ورودی یک شهر لطمه نزده بلکه به واقع مشکلات جدی برای مردم و کسبه ایجاد کرده است به طوری که با گذر از این مسیر یک کیلومتری، تقریبا همه واحدها در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می‌برند.

حسین زارع بیدکی، مدیر مجموعه خدماتی خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی، بلای جان این پروژه شده است، گفت: هنگام ساخت پروژه دوربرگردانی در ۳۰۰ متری زیرگذر با هزینه چند ۱۰ میلیونی تهیه و آماده شد اما قبل از افتتاح پروژه متوجه شدند که این دوربرگردان بنابر نظر پلیس راه، فاقد ایمنی کافی است و با نیوجرسی آن را بستند.

پروژه‌ای که قربانی سفر یک مسئول شد

وی افزود: یکی دیگر از معایب این پروژه به دلیل اینکه می‌خواستند این پروژه با سرعت در روز حضور یکی از مسئولان کشوری افتتاح شود، این بود که عملیات زیرساختی آسفالت آن بدون دقت و غیراستاندارد انجام شده که این امر موجب شد تا هنوز از از عمر یک‌ساله آسفالت نگذشته، فرو نشست کند و سطحی ناهموار ایجاد شود به نحوی که برای رفع آن نیاز به روکش مجدد است.

زارع بیدکی بیان کرد: یکی دیگر از معضلات این پروژه، عدم توجه به زیباسازی میدان و اطراف آن و رهاسازی سنگ جدول‌ها و خاکی بودن اطراف تقاطع است و این در شرایطی است که این دسترسی به عنوان ورودی اصلی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: کسبه اطراف زیرگذر به دلیل اینکه بنا بر اقتضای شغلی که مکانیک ماشین سنگین و سبک و شغل‌های مرتبط هستند، مسافتی را که قبلا باید ۱۰۰ متر طی می‌کردند اکنون به ۱۰ کیلومتر رسیده و این موضوع به خاطر این است که میدان در جای خودش مستقر نشده و ۴۰۰ متر از محل اولیه به دلایلی فاصله گرفته است.

سرگردانی مردم برای رسیدن از یک سمت جاده به سمت دیگر آن

زارع بیدکی ادامه داد: ورودی نامناسب برای شهر مهریز باعث سرگردانی مردم شده زیرا نمی‌دانند چگونه باید از شهر خارج شده یا وارد آن شوند و مضحک‌تر آنکه برای خروج از محل، کسبه‌های لاین انار - یزد به سمت مهریز و از مهریز به سمت تنها نمایندگی ایران خودرو باید نقشه‌ای داشت تا در این پازل ورودی وخروجی گمراه نشد!

به جز کسبه، اهالی مهریز نیز با این پروژه مشکلاتی دارند که طرح آنها شاید برای مسئولان و دست‌اندرکاران امر، تأمل برانگیز باشد.

سیدعلی رضوی‌نسب، شهروند مهریزی در مورد این پروژه به خبرنگار مهر گفت: زیرگذر و میدان ورودی مهریز به نام میدان ولایت نامگذاری شده اما آیا این نام، شایسته این میدان و زیرگذر و مردم نجیب و مهربان مهریز است؟

وی افزود: این پروژه ملی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان و صرف زمانی بیش از پنچ سال، نه تنها گلی به سر مردم مهریز نزد بلکه با اشکلات اساسی در طراحی و مهندسی و اجرا باعث شده تا مسافران و هموطنان و نیز مسئولان مربوطه، خودروهای خود را به سرعت از زیرگذر عبور دهند و از باغ‌شهر مهریز بگذرند و این شهر و مردم نجیب آن باز هم در انزوا و محرومیت قرار بگیرند.

خانه‌ای که از پای‌بست ویران است

رضوی‌نسب بیان کرد: مشکل میدان ورودی دو عامل نجابت بیش از حد مردم مهریز و بی‌تفاوتی مسئولان از ملی تا محلی در این مورد است و به نظر من «خانه از پای‌بست ویران است، خواجه در فکر نقش ایوان است».

وی عنوان کرد: میدان ورودی احتیاج به سبزه و گل‌کاری ندارد بلکه نیاز مبرم به تغییر و بازطراحی و اصلاح هندسی و طرح ترافیکی دارد.

رضوی‌نسب از مسئولین خواست: اگر طرحی برای اصلاح دارید ابتدا و قبل از اجرا در معرض دید عموم و کارشناسان خبره و بی‌طرف قرار دهید و از محرومیت بیش از حد مهریز جلوگیری کنید.

حضور خبرنگار مهر برای دریافت گزارش‌های مردمی، بسیاری از کسبه را دور هم جمع کرد و هر کدام به نوعی به طرح مشکلات خود و مردم پرداختند مشکلاتی که به نظر می‌رسد اگر کارشناسان طرح، اندکی نگاه جدی‌تری به آن داشتند، امروز این پروژه گره در کار نمی‌انداخت.

رضا دهقانی‌زاده، یکی از کسبه اطراف این پروژه نیز به خبرنگار مهر گفت: اکنون قریب ۳۰ سال است که در جاده سنتو مشغول به فعالیت هستم و به جز من، حدود ۳۰ واحد صنفی قبل از ورودی مهریز مشغول به فعالیت بوده‌اند و کار اغلب ما نیز تعمیرات و لوازم یدکی و ... ماشین سنگین‌هایی است که از جنوب کشور به این سمت می‌آیند.

نان حدود ۲۰۰ خانوار بریده شده است

وی عنوان کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر مهریز، باعث رکود کار کسبه و بریدن نان حدود ۲۰۰ نیروی کار در این محدوده شده است.

دهقانی‌زاده ادامه داد: از ابتدای امر احداث چنین زیرگذری اشتباه محض بود اما اکنون هم که یک‌سال از افتتاح آن می‌گذرد، هیچ فکری به حال کسبه و مشتریان آنها نشده به گونه‌ای که این روزها، بیکاری سهم کسبه از تقاطع غیرهمسطح احداث شده است.

وی افزود: ما کسبه حدود ۳۰ سال پیش با هزینه خود این منطقه را آباد کردیم اما اکنون از حق قانونی خود، برخوردار نیستیم.

دهقانی‌زاده تاکید کرد: از مسئولان امر می‌خواهم که فکری برای دسترسی مشتریان ما که از سمت جنوب و از شهرستان مهریز می‌آیند، داشته باشد در غیر این‌صورت طولی نمی‌کشد که همه ورشکسته و کسب‌وکار ما تعطیل می‌شود و قریب ۲۰۰ نیروی فنی از کار بیکار می‌شوند.

رجبعلی زارع، یکی از برق‌کاران صنعتی این منطقه نیز اظهار داشت: مدت ۱۵ سال است که در ابتدای جاده کشتارگاه مشغول به کار هستم و اکنون قریب چند سال است که زیرگذری غیرکارشناسی را با هزینه بالا احداث کردند اما هیچگونه اقدامی برای جهت دسترسی و عقب نشینی جهت کندرو صورت نگرفته به گونه ای که اکنون با یه مسیر خاکی که باعث آزار کسبه شده و یه مسیر گنگ، برای برگشت خودروهای شهرک صنعتی و ماشین آلات سنگین به این محدوده مسیر تعیین شده و بار ترافیکی میدان افزایش یافته است.احداث چنین زیرگذری با هزینه‌ای بالغ بر چندین میلیارد نه تنها مشکلی را برای بحث ترافیک و عبور و مرور حل نکرده بلکه احداث این تقاطع باعث رکود کسب و کار قریب ۲۰۰ واحد صنفی شد

وی بیان کرد: باید فکری اساسی صورت گیرد نه اینکه هر روز طرح‌های غیر اصولی و غیرکارشناسی اجرا شود و کار را سخت‌تر کنند و ای کاش پل عابر پیاده‌ای که هیچ عابری قرار نیست از روی آن عبور کند، به صورت پل موتور رو احداث می‌شد تا حداقل تردد ایمنی موتور سیکلت‌ها را تامین کند.

محمدرضا زارع‌زاده، رئیس اتاق اصناف شهرستان مهریز نیز در مورد احداث تقاطع غیر همسطح ورودی شهر مهریز اظهار داشت: احداث چنین زیرگذری با هزینه‌ای بالغ بر چندین میلیارد نه تنها مشکلی را برای بحث ترافیک و عبور و مرور حل نکرده بلکه احداث این تقاطع باعث رکود کسب و کار قریب ۲۰۰ واحد صنفی شد.

وی افزود: این کسبه همیشه همراه و همدل با مسئولان بوده‌اند و روزی با سرمایه خود باعث آبادی این نقطه از شهر و رونق آن شده‌اند اما امروز با بی‌مهری که در حق آنها شده، مقدمات ورشکستگی آنها و تحت‌الشعاع قرار گرفتن معاش ۳۵۰ خانوار فراهم شده است.

گرچه گفته‌های مردم و کسبه، همه به حق و در اغلب موارد کارشناسی شده است، اما گفته کارشناسان امر نیز در این زمینه می‌تواند مورد توجه مسئولان این پروژه باشد.

یکی از کارشناسان راه و ساختمان فعال در اداره راه و شهرسازی به خبرنگار مهر گفت: مشکلات تقاطع غیر همسطح ورودی شهر مهریز، شامل عدم طرح دسترسی ایمن برای ورودی و خروجی شهر مهریز، عدم پیش‌بینی دسترسی ایمن برای کاربری‌های مجاور زیرگذر و ده‌ها مشکل دیگر است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر کاربری‌ها خدماتی در جاده سنتو مهریز، مورد نیاز مردم شهر است، دسترسی برای مردم شهر در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس راه و ساختمان بیان کرد: بیشتر میدان‌ها در محل تقاطع دسترسی‌ها احداث می‌شود اما در این میدان، موضوع و مشکل اصلی رعایت نکردن جانمایی میدان است و اگر میدان در محل خود ایجاد می‌شد، دیگر شاهد بروز این مشکلات نبودیم.

وی افزود: موضوع دیگر این است که آیا احداث این زیرگذر با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان با توجه به حجم ترافیک نیاز بوده یا خیر ضمن اینکه کنارگذر یا همان آزادراه عقدا - انار در مسیری دیگر پیش‌بینی شده که دچار ابهام است.

پیگیری ها برای دریافت نظر مسئولان امر بی‌نتیجه بود زیرا هر یک از مسئولان توپ را به زمین دیگری می‌انداختند 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا