مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در جلسه مشترک کارگروه فرهنگی اجتماعی، ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی و کمیته استانی پیشگیری و مبارزه با مشروبات الکلی انتظارات فرهنگی و اجتماعی استان از شهرستان ها را بیان کرد و از مسئولان شهرستان ها اهتمام بیشتر به این مباحث را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، «فخرالسادات خامسی‌هامانه» در خصوص ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در بحث حقوق شهروندی بیان کرد: بنا به ابلاغیه وزارت کشور، تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در ارزیابی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی و نیز بحث عفاف و حجاب با سازمان جهاد دانشگاهی استان منعقد شد.
به گفتۀ وی، ارزیابی بحث حقوق شهروندی و عفاف و حجاب دستگاه‌ها همراه با جلسه‌ای توجیهی آموزشی برای بازرسان ستاد صیانت، جلسه‌ای با مدیران دستگاه‌ها، کارشناسان و بازرسان بوده و در مجموع عملکرد 364 اداره شهرستانی توسط کارشناسان فرمانداری‌ها و 80 اداره استانی توسط بازرسان مورد ارزیابی قرار گرفت.


تعمیم فعالیت‌های کلینیک حقوق شهروندی یزد به کشور


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در مورد اقدامات دفتر اجتماعی در حوزه ستاد صیانت از حریم شهروندی گفت: بازرسی‌های میدانی همراه با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیرکل بازرسی استانداری از برخی دستگاه‌ها انجام شد و همچنین مراکز اقامتی، بهداشتی، خدماتی و رفاهی نیز مورد بازدید قرار گرفت.
خامسی بیان کرد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از فعالیت‌های کلینیک حقوق شهروندی حمایت کرده و قرار شد این کلینیک با حمایت سازمان امور اجتماعی به دیگر استان‌ها تعمیم یابد.
وی افزود: کارگاه‌ 12 ساعته حقوق شهروندی ویژه کارکنان استانداری و فرمانداری‌ها تعیین شد و در مجموع در سال 96 بالغ بر 37 هزار نفر ساعت دوره آموزشی حقوق شهروندی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
به گفتۀ خامسی، طرح‌های پیشنهادی این حوزه مورد حمایت قرار گرفت، از استان دریافت و به ستاد ابلاغ و چندین کارگاه آموزشی به طور سلسله‌ای تعریف شد.


گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی با همراهی سمن‌ها


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در بحث کارگروه فرهنگی اجتماعی به طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار پرداخت و بیان کرد: نیاز است دستگاه‌های متولی فرهنگی در اجرای برنامه‌های اجتماعی فرهنگی همکاری داشته باشند، کمتر موازی کاری کرده و مسائل اجتماعی را بیشتر گفتمان‌سازی کنند.
خامسی یادآور شد: طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار با بیش از یکصد برنامه به شکل پایلوت با همکاری کلیه دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد انجام شد که حضور پر رنگ سازمان‌های مردم نهاد را در پی داشت.
به گفتۀ وی، برنامه‌های این طرح در سه حوزه اطلاع‌رسانی، آموزشی، مشاوره و اقتصادی پیش‌بینی شده است که برنامه‌های کوتاه‌مدت آن همزمان با 22 مرداد روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی آغاز شد و همچنان نیز برنامه‌های درازمدت آن ادامه دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد برنامه‌های شاخص این طرح را پاتوق ازدواج، پایگاه‌های سلامت، جشن بزرگ ازدواج، نمایشگاه ملزومات ازدواج، بازارچه خیریه چشمان منتظر، تئاتر خیابانی، گفت‌وگوهای اجتماعی با موضوع ازدواج، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در محلات و کارمندان، گردهمایی بزرگ خانواده محلات شهر نام برد و یادآور شد که همۀ این برنامه‌ها با محوریت سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.
خامسی تصریح کرد: هدف طرح پویش اجرای برنامه‌های به طور مقطعی نبوده بلکه هدف در وهلۀ نخست، تدوین نقشه راه برای تداوم برنامه‌های بلندمدت بوده است که در این خصوص در نظر داریم پایگاه‌های سلامت و نیز نشست‌های تخصصی، تریبون‌های آزاد، همایش‌ها و نمایشگاه ازدواج را به طور بلندمدت در سطح شهر داشته باشیم.


کاهش آسیب فضای مجازی، هدف طرح ارتقای سواد رسانه‌ای


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به طرح ارتقای سواد رسانه‌ای با حمایت شورای اجتماعی کشور اشاره کرد و در این باره گفت: این طرح به طور کشوری تعریف شده و قرار است اقدامات استان‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و گزارش فعالیت‌های انجام شده در کشور در جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری و سران قوه ارائه شود.
خامسی به بیان کلیاتی از این طرح پرداخت و بیان کرد: این طرح با محوریت دستگاه‌های دولتی و با هدف صیانت از خانواده‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود که سهم استان یزد در مرحله نخست آن 5 هزار نفر است که به شکل رایگان اجرا می‌شود.
به گفتۀ وی، مدیران می‌توانند به‌عنوان پیشگام در طرح ارتقای سواد رسانه‌ای نرم‌افزار سواد رسانه‌ای را نصب و به جامعه هدف ابلاغ کنند.


کارگروه فرهنگی اجتماعی در همۀ شهرستان‌ها تشکیل شود


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در خصوص انتظارات این دفتر از شهرستان‌ها گفت: انتظار داریم جلسات ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در شهرستان‌ها فعال و صورتجلسۀ آن به استانداری ارسال شود و نیز دستگاه‌ها و واحدهای زیرمجموعه نظارت بیشتری به رضایتمندی مراجعان داشته باشند، در برگزاری دوره‌های آموزشی حقوق شهروندی اهتمام شود و در زمینه آموزش همگانی حقوق شهروندی برنامه‌ریزی شود.
خامسی همچنین کارگروه فرهنگی اجتماعی را به عنوان مهمترین ستاد اجتماعی فرهنگی در استان و شهرستان‌ها نام برد و افزود: تأکید داریم این کارگروه در شهرستان‌ها به طور مدون برگزار شود و نیز در خصوص طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار تأکید داریم پایگاه‌های سلامت و نمایشگاه ازدواج در شهرستان‌ها برگزار شود.
وی در پایان در خصوص مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان گفت: انتظار داریم شهرداری با همراهی بهزیستی برای سازماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی برای معلولان همکاری کند، شهرستان‌ها دبیرخانه با هدف مناسب‌سازی شهری راه‌اندازی کنند، نشست تخصصی آموزشی با موضوع مناسب‌سازی در شهرداری‌ها برگزار شود و فعالیت شهرداران در انجام مناسب‌سازی مورد تشویق قرار گیرد.
گفتنی است در این جلسه، گزارشی از برنامه‌های نیروی انتظامی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با موضوع مشروبات الکلی ارائه و بیان شد که متأسفانه در حوزه مقابله‌ای و کشف مشروبات الکلی در تعداد باندهای منهدم شده، کشف مشروبات الکلی خارجی، تعداد خودروهای توقیفی و تعداد خودروهای متخلف با افزایش آمار روبه‌رو بوده‌ایم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا