در زندگی‌نامه حضرت زهرا(س) درس‌هایی وجود دارد که با گذشت زمان و تغییر شرایط مکان کهنه نمی‌شود و برای همیشه ماندگار و الگوست. اگر بخواهید دین را از فلان شبکه ماهواره‌ای و کانال تلگرام و فلان نماینده و زیر و فلان روشنفکر دربیاورید گمراه می‌شوید. حفظ وحدت لازم است ولی حقایق هم باید گفته شود. خط قرمز ما توهین و ناسزا به اهل سنت است. اگر کسی تعصب نداشته باشد حضرت زهرا (س) یک شاخص آشکار برای تشخیص حق هستند.

هیئت انصار ولایت دارالعباده، سومین شب از مراسم فاطمیه اول را با حضور جمعی از محبان و عزادران حضرت فاطمه(س)، در حسینیه ارگ برگزار نمود. حجت‌الاسلام سید اسماعیل شاکر، سخنران مراسم با اشاره به زندگی‌نامه حضرت زهرا(س)به بیان درس‌هایی از زندگی ایشان پرداخت. در ادامه خلاصه‌ای از این سخنان می‌آید:

حجت‌‌الاسلام شاکر در ابتدا ضمن بیان اختلاف نظری که بین اهل تسنن و شیعه درباره سن حضرت فاطمه(س) وجود دارد به بیان بخش‌هایی از زندگی با برکت ایشان پرداخت و گفت: وقتی خداوند می‌خواست حضرت فاطمه(س) را به پیامبراکرم(ص) عطا کند بعد از چهل روز دوری از حضرت خدیجه(س) غذای بهشتی برای پیامبرش فرستاد و نطفه فاطمه(س) ازبهشت بود. کسانی از اهل سنت که می‌گویند تولد فاطمه(س) پنج سال قبل از بعثت بوده است، قبل از بعثت جبرئیل و غذای بهشتی کجا بوده است؟! همین دلیل کافی است برای اینکه بگوییم نظر اهل تسنن درست نیست. حضرت زهرا پنج سال بعد از بعثت در 45سالگی پیامبر(ص) متولد شدند.

وی با اشاره به شرایط سخت محاصره اقتصادی در شعب ابی‌طالب و تسلیم نشدن مسلمانان، با بیان فصلی دیگری از زندگی‌نامه حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) پنج سال داشتند که از شعب بیرون آمدند و با فقدان خدیجه(س)، آن‌قدر نقش مادری را برای پیامبر(ص) ایفا کردند که پیامبر ایشان را ام ابیها نامیدند.

حجت‌الاسلام شاکر دلیل دومی را که نشان می‌دهد تولد حضرت فاطمه(س) پنج سال بعد از بعثت بوده است، جواب پیامبر(ص) به خواستگاران فاطمه (س) ذکر نمود و افزود: رسول خدا حضرت را صغیره دانستند در حالی‌که اگر تولدشان پنج سال قبل از بعثت بود دیگر صغیره نبودند. حضرت فاطمه(س) در سن نه سالگی با حضرت علی(ع) ازدواج کردند. زندگی مشترک علی و فاطمه(س) برای همه الگوست گرچه عمر زندگی کوتاه است اما مثل لوح فشرده که محتوای غنی دارد، درس‌های زیادی برای بشریت در همه دوران‌ها دارد.

امام جمعه اردکان با استناد به این آیه از قرآن «لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ...»[1] به بیان الگو بودن حضرت فاطمه(س) در همه دوران‌ها پرداخت و گفت: گذشت زمان اثری در کهنه شدن بعضی چیزها ندارد مثل دروغ گفتن که در همه زمان‌ها بد است و یا احترام به مادر که همیشه مورد تأکید است. در زندگی‌نامه حضرت زهرا(س) درس‌هایی وجود دارد که با گذشت زمان و تغییر شرایط مکان کهنه نمی‌شود و برای همیشه ماندگار و الگوست.

سخنران مراسم با تأکید به دستورات اسلام بویژه در مورد حفظ حریم زن اظهار داشت: از حضرت زهرا(س) سؤال شد بهترین چیز برای زنان چیست؟ فرمودند: «بهترین چیز این است که مردان نامحرم او را نبینند و او نامحرمان را نبیند.» امروز هم در گزارشی که از بعضی زنان فرانسوی گرفته شده است آرامش خود را در تفکیک از مردان دانسته‌اند. لذا دستوراسلام تفکیک حداکثری است در هر جایی که امکان داشته باشد و اولین کار پیامبر (ص) بعد از هجرت، ساختن مسجد بود و دستور دادند ورودی زنان و مردان جدا باشد. وی گفت: شهید مطهری جمله‌ای دارند: «نه حبس نه اختلاط، بلکه حریم» اینکه امروزه گفته می‌شود زن‌ها هم به ورزشگاه بروند ازکجای دین در می‌آورند؟! امام زمان(عج) فرمودند: «در زمان غیبت به علما و فقها مراجعه کنید» فقیه می‌تواند دین را از قرآن و حدیث در بیاورد اگر بخواهید دین را از فلان شبکه ماهواره‌ای و کانال تلگرام و فلان نماینده و زیر و فلان روشنفکر دربیاورید گمراه می‌شوید. شرایط کار زن در اجتماع هم، مستلزم حفظ حریم و شأن زن می‌باشد. این‌ها باعث آرامش خود زن می‌شود.

حجت‌الاسلام شاکر حسن ختام سخنان خود را به فصل پایان زندگی‌نامه حضرت زهرا(س) یعنی حوادث بعد از رحلت پیامبر(ص) اختصاص داد و خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند: «حرمت پیامبر هنگام وفات شکسته شد و مصیبت عظمی این است که حرمتشان قبل از وفات شکسته شد.» زمانی که پیامبر (ص) قلم و دوات خواستند و آن مرد گفت پیامبر هزیان می‌گوید. وقتی حرمت کسی شکسته شد حرف و دستور آن هم روی زمین می‌افتد. وی افزود: حفظ وحدت لازم است ولی حقایق هم گفته شود. خط قرمز ما توهین و ناسزا به اهل سنت است. امام خمینی(ره) فرمودند: «بزرگترین مصیبت عالم اسلام این بود که امیرالمؤمنین(ع) را خانه نشین کردند.» حضرت زهرا(س) به میدان آمد و هرچه توانست از حضرت علی(ع) دفاع کرد و تدبیر و سیاستی به خرج دادکه حقایق برای آیندگان روشن شود. اگر کسی تعصب نداشته باشد حضرت زهرا (س) یک شاخصی آشکار برای تشخیص حق هستند. اینکه چرا قبر حضرت مخفی است و چرا شبانه دفن شدند؟ برای انسان‌هایی که دنبال حق هستند علامت سؤال ایجادکرده که بتوانند حق را تشخیص دهند.



[1]- آیه 21 سوره احزاب











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا