رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با اشاره به شعار دولت در مورد مسکن اجتماعی، آمادگی مهندسین را برای ساخت مسکن اجتماعی در صورت تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرد.

دکتر مهدی سالاری در بازدید دو ساعته از دفتر روزنامه پیمان یزد با بیان این که دولت به درستی از ظرفیتهای مهندسی استان استفاده نمیکند، گفت:  در شرایطی که الان دولت با مشکلات عدیده ای روبرو است ما این مطلب را خدمت استاندار هم در جلسه اخیر هیئت مدیره  سازمان وتشکلات غیردولتی انبوه سازان و پیمانکاران عرض کردیم امادگی داریم در بخشی از مشکلات جامعه که دولت درگیرآن است مشارکت کنیم. ما هم سرمایه داریم هم تخصص و امادگی داریم همکاری کنیم ولی دولت از ظرفیت های نظام مهندسی استان آنگونه که انتظار میرود استفاده نمیکند.

وی متذکر شد: با توجه به این که دولت با مشکلات عدیده ای روبرو است باید از ظرفیت های بخش خصوصی در رونق اقتصادی و رفع مشکلات مردم و به خصوص جوانان بیشتر استفاده  کند ولی متاسفانه تفکرات همچنان بر اساس گذشته است.

وی با بیان این که سازمان نظام مهندسی یک سازمان مهم و کلیدی است که بر اساس قانون، در سال 74  ایجاد شد، گفت: بر اساس قانون، نظارت بر ساخت و سازهای غیردولتی و اجرای مقررات ملی ساختمان از وظایف نظام مهندسی ساختمان است.

سالاری که در این بازدید از سوی خانم شیخ راستی جانشین مدیر روابط عمومی و آقای دشتکی مسئول پیگیریهای سازمان همراهی می شد، با بیان این که نظام مهندسی ساختمان بر ساخت و سازهای خصوصی و غیردولتی نظارت دارد، متذکر شد:  برای ساخت بیمارستان خصوصی، ورزشگاه بزرگ، مجتمع تجاری و مجتمع مسکونی باید از نظام مهندسی مجوز ساخت گرفته شود به همین دلیل بازار صنعت ساختمان در حوزه بخش خصوصی به مراتب بزرگ تر از دولت است و بالطبع گردش مالی زیادی در این حوزه وجود دارد و چون حساسیت است باید مراقبت زیادی داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، وضعیت حوزه ساخت و ساز در استان را خوب اعلام کرد و متذکر شد:  مشکلی که وجود دارد این که الان بخش عمده ای از ساخت و سازهای غیردولتی در یزد در مجرای قانونی نظام مهندسی ساختمان و شهرداری انجام نمی شود که یک استثنا در کشور است یعنی بدون مجوز ساخته می شود و بعدا جریمه می پردازند.

سالاری یادآور شد: نظام مهندسی ساختمان استان یزد وقتی می تواند به ساخت و سازهای مردمی ورود کند که مالک زمین برای گرفتن پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده باشد.

وی افزود: کسی که می خواهد پروانه بگیرد در ابتدا باید به شهرداری مراجعه کند، شهرداری بر اساس طرح تفصیلی شهر، دستور نقشه می دهد مبنی بر این که ساختمانی که می خواهی بسازی باید تراکم آن چقدر باشد، نما باید چگونه باشد و به طور کلی ضوابطی که باید ساختمان در ان زمین ساخته شود را شهرداری ارائه می¬دهد که دستور نقشه را باید به نظام مهندسی بیاورند.

سالاری از نظام مهندسی ساختمان استان با حدود هفت هزار مهندس عضو در هفت رشته عمران، معماری، شهرسازی، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، ترافیک و نقشه برداری، به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد استان نام برد که در قالب نظام مهندسی ساختمان سازمان دهی شده-اند.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان این هفت رشته پس از شرکت در ازمونهایی که توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود در صورت اخذ نمره حد نصاب و قبولی، صلاحیت می گیرند و آنگاه اجازه فعالیت به انان داده می شود و تا زمانی که عضو سازمان نشده اند نمی توانند رسما فعالیت کنند.

وی با بیان این که معمولا کل اعضا در قالب یک سری دفاتر مهندسی سازماندهی شده اند، گفت: در حال حاضر بالغ بر 109 سازنده ذیصلاح داریم که نزدیک به 42 سازنده، انبوه ساز هستند و بقیه خانه ساز و... همچنین حدود 209 دفاتر طراحی و مهندسی داریم که در هر کدام 10 تا 15 مهندس فعالیت دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان این که معمولا کل مهندسین در یکی از سه حوزه طراحی، نظارت و یا اجرا فعالیت می کنند، متذکر شد: ساختمانی که مالک آن پروانه ساخت اخذ کرده باشد و طبق نقشه ان را بسازد در هر کدام از این سه حوزه که دچار  مشکل شود مالک می¬تواند شکایت کند و در صورتی که کارشناس تشخیص دهد مثلا ناشی از نقص طراحی و یا نظارت بوده به همین خاطر باید خسارت پرداخت کند.

سالاری با تاکید بر  این که طبق قانون ساختمان سازی در بخش خصوصی باید توسط مجری ذیصلاح انجام شود، متذکر شد:  هم شهرداری می تواند از ساختمان سازی در بخش خصوصی که توسط مجری ذیصلاح انجام نشود، جلوگیری کند هم نظام مهندسی و طبق قانون می شود ساختمان را تخریب کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد  تاکید کرد: طبق قانون کلیه ساختمان ها باید شناسنامه فنی و ملکی داشته باشند و اسامی کلیه کسانی که در این ساختمان مسئولیت دارند و همچنین مشخصات فنی کل ساختمان در این شناسنامه ثبت شده باشد تا خریدار بداند چه می خرد و چنانچه اتفاقی افتاد شناسنامه کمک کند، ضمن این که  در کارشناسی هم تاثیر دارد.

وی خبر از دایر کردن واحد شناسنامه فنی و ملکی در سازمان نظام مهندسی داد و تصریح کرد:  قانون می گوید تا زمانی که شناسنامه صادر نشده شهرداری حق ندارد پایان کار بدهد و با با دستور مهندس صادقیان معاون عمراین استانداری به کل شهرداری¬ها ابلاغ شده و الزامی شده و شهرداری¬ها حق ندارند پایان کاری دست مردم بدهند مگر این که شناسنامه فنی و ملکی داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در پایان با بیان این که کل ظرفیت های انباشته سال های گذشته مهندسین را صفر کردیم، تصریح کرد: ظرفیته های مهندسین را یک ساله کردیم و انباشته نمی¬کنیم که باعث شده کسانی که معیشت آنان کار مهندسی است کار کنند و چند شغله¬ها حذف شوند.

سالاری همچنین خبر از اختصاص 12 میلیارد ریال برای آموزش مهندسین داد و گفت: پنج شنبه ها برای مالکینی که قصد ساخت واحد مسکونی دارند قبل از شروع به ساخت کلاس آشنایی با فعالیت مهندسین طراح و ناظر را برگزار می¬کنیم.

وی در این دیدار از مهمان نوازی گرم و همکاری های صمیمانه مهندس مسعود ارکان مدیر مسئول گروه نشریات پیمان یزد با سازمان نظام مهندسی ساختمان ،  در جهت فرهنگ سازی ساخت و ساز فنی و مهندسی تقدیر و تشکر کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا