استاندار یزد در آیین بزرگ‌داشت پدر ادبیات کودک و نوجوان بااشاره به بی‌تکلف بودن آثار استادمهدی آذر یزدی، هنر سادگی زبان وی را در ماندگاری آثارش مؤثر دانست.

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "ششمین سال‌گرد استاد مهدی آذر یزدی، با عنوان "یاد پدر" صبح روز 21 تیرماه با هدف زنده نگه‌داشتن یاد پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران و ماندگاری شخصیت وی در خاطر کودکان امروز و بزرگ‌ترهایی که از کودکی با آثارش بزرگ شده‌اند، برگزار شد.
این آیین بزرگ‌داشت با حضور استاندار یزد، مشاوران و معاونان وی و جمعی از مسوولان، فرهیختگان، نویسندگان، هنرمندان و اساتید دانشگاه، اعضا و مربیان کانون استان برگزار شد.
استاندار یزد به روند زندگی آذر از کودکی تا نوجوانی اشاره کرد و گفت: وقتی سیر زندگی آذر را مطالعه می‌کنی ناخودآگاه عطش خواندن در مخاطب ایجاد می‌شود. وقتی به شهر می آید و در کارگاه جوراب‌بافی مشغول می‌شود، صاحب کارگاه پای او را به یک کتاب‌فروشی باز می‌کند و آذر با کار در کتاب‌فروشی به قول خودش به بهشت موعود می‌رسد.
سیدمحمد میرمحمدی یادآور شد: حضور کسی که عاشق مطالعه است در دنیایی از کتاب‌های ریز و درشت، ذهن وی را شکوفا و از این ذهن شکوفا آثاری ماندگار به یادگار می‌ماند.
وی به زبان بی‌تکلف و ساده‌ی آذر در روایت آثارش اشاره کرد و افزود: هنر آذر همین سادگی است در زبان و بیان آثارش مشاهده می‌شود. این سادگی و روان بودن زبانی را می‌توان رمز ماندگاری آثار وی دانست..
وی ادامه داد: در آثار این استاد ادبیات کودک و نوجوان تقابل مفاهیمی چون خوبی و بدی، خیر و شر، مظلوم و ظالم پیش چشم مخاطب کودک و نوجوان قرار می‌گیرد تا مخاطب راه خود را از مسیر پلیدی به سوی مسیر درست پیدا کند.
مدیرکل کانون استان یزد:
استاد مهدی آذر یزدی یک مصلح اجتماعی بود
مدیرکل کانون استان یزد نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان آیین بزرگ‌داشت استاد مهدی آذر یزدی گفت: اخلاص، صداقت، عشق به بچه‌ها از ویژگی های بارز پدر خوب ادبیات کودک و نوجوان ایران بود.
عباسعلی دانافر افزود: می‌توان مهدی آذر یزدی را پدر معنوی کودکان ایران دانست. در واقع می‌توان وی را به‌عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی کرد. او درد جامعه و دغدغه‌ی اصلاح جامعه‌اش را داشت.
وی یادآور شد: آثار وی هرچند برای دهه‌های سی و چهل است اما به زبانی نگاشته شده است که کودک امروز نیز مخاطبش می‌شود.
دانافر ادامه داد: او در آثارش جامعه‌‌ی خوب را جامعه‌ای می‌داند که دارای آدم‌های خوب است و معتقد است خوبی آدم‌ها از کودکی‌هایشان شروع می‌شود.
وی عنوان کرد: اندیشه‌ی آذر این بود که اصلاح جامعه در اصلاح کودکان است و ما در جامعه‌ی امروز به این اندیشه‌ی آذر نیاز داریم.
سه پنجره برای اثر منظوم قند و عسل
در ادامه رقیه دوست‌فاطمی‌ها مدیرکل کتاب‌خانه‌های استان یزد و از دوستان و آشنایان زمان حیات استاد مهدی آذر یزدی به اثر منظوم قند و عسل با مروری بر نامه‌ی سیدمحمدعلی جمال‌زاده پدر داستان نویسی ایران نگاهی اجمالی داشت.
سپس بخش هایی از کلیپ اثر موسیقایی نمایشی قند و عسل تولید کانون استان یزد در سال 93 پخش شد و در ادامه بخش‌های پایانی این اثر منظوم توسط شیرین و مهزاد اسماعیلی از اعضای نوجوان و کودک کانون شعرخوانی شد.
رونمایی از یک کتاب
همچنین بیان خاطرات زندگی کتابی آذر توسط حسین مسرت نویسنده و محقق یزدی و رونمایی از کتاب وی "آذر یزدی شیفته‌ی کتاب" توسط استاندار نیز از بخش‌های ویژه‌ی این آیین بود.
ارائه‌ی دو مقاله‌ی علمی توسط مژگان جنتی کارشناس ادبی کانون و فاطمه قانع مربی ادبی مرکز شماره‌ی سه یزد، قصه‌گویی قصه ی فال‌گیر ( از آثار داستانی آذر)توسط فاطمه بحرانی مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری شهرستان تفت نیز از دیگر برنامه‌های این آیین بود.
بخش جنبی ویژه‌برنامه‌ی "یاد پدر"
گفتنی است، در بخش جنبی این ویژه‌برنامه به همت مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو یزد نمایشگاهی در دو بخش‌ عکس، افتخارات، لوح‌های تقدیر، دست‌نوشته‌ها و آثار مکتوب استاد مهدی آذریزدی و آثار اعضا شامل نوشته‌های خلاق، کارت‌پستال‌ها، معرفی کتاب‌های آذر در قالب تصویرگری و کاردستی از مراکز فرهنگی هنری یزد در گالری‌های مجتمع فرهنگی هنری کانون دایر است که در پایان این برنامه مسوولان استانی و اعضای کانون از بخش‌های آن بازدید کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا