علی دینی ترکمانی"افغانستانی‌ها بروند تورم در ایران افزایش می‌‎یابد / دستگیری عامل جنایت چهارشنبه‌سوری / دل‌ نوشته پرویز پرستویی برای «فیتیله»‌ / پاتک پلیس به اسلحه فروش تهران / پلیس: نگاه موجود به افاغنه و کارگران اتباع افغانی اصلاح شود/ توضیح پلیس در خصوص فوت یک تبعه افغان /
یزدفردا:یک استاد دانشگاه با اشاره به وجود نیروهای کار خارجی در ایران گفت: «اگر امروز نیروهای کار افغانستانی از بازار کار ایران خارج شوند در فعالیت هایی که آنها مشغول کار هستند با مشکلات جدی در تامین نیروی کار مواجه خواهیم شد و سطح دستمزدها بالا خواهد رفت که منجر به افزایش تورم خواهد شد.»

جديدترين آمارهاي ارائه‌شده از سوي مركز آمار ايران درباره وضعيت جمعيت فعال كشور نشان مي‌دهد كه در فاصله سال ۹۲ تا ۹۳ بر تعداد غيرفعالان اقتصادي كشور تعداد ۶۷۶ هزار و ۸۸۸ نفر افزوده شده است. یعنی از مجموع تقريبي ۶۴ ميليون نفر جمعيت در سن كار ايران در سال ۹۳، تنها حدود ۲۱ ميليون نفر شاغل و بيش از ۲ ميليون و ۵۱۴ هزار نفر نيز در جست‌وجوي كار هستند و بالغ بر ۴۰ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر بدون هيچ گونه فعاليت اقتصادي و اشتغالي هستند. از سوی دیگر در حالی که در تیرماه 93 جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ دستورالعملی اشتغال اتباع خارجی در کشور را ممنوع اعلام کرده بود، طبق آمارهای منتشره صدور مجوز کار برای اتباع خارجی سه برابر شده است. حسن طائی معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفته: هم اکنون 2 میلیون نفر از افاغنه به طور قانونی 10 درصد بازار کار ایران را در اختیار دارند.

چرا بیکاری در کشور در حال افزایش است؟ آیا در شرایطی که جوانان ایران بیکار هستند سه برابر شدن صدور مجوز کار برای اتباع خارجی سیاست درستی است؟

دکتر علی دینی ترکمانی استاديار دانشگاه و عضو هئيت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با فرارو گفت: «در نظریه های اقتصادی در مورد اینکه کدام یک از نرخ تورم یا نرخ بیکاری مقدم است اختلاف نظر وجود دارد. برخی از اقتصاددانان که اصطلاحا اقتصاددانان پول گرا نامیده می شوند معتقدند کنترل تورم بر کنترل بیکاری اولویت دارد. اما برخی اقتصاددانان دیگر همچون اقتصاددانان کینزی، توسعه و رادیکال معتقدند کنترل بیکاری بر کنترل تورم اولویت دارد. لذا راهکارهایی که این دو دسته از اقتصاددانان ارائه می کنند متفاوت است.»

وی ادامه داد: «در نگاه اقتصاددانان پول گرا ریشه تورم پولی و نرخ بیش از اندازه نقدینگی نسبت به نرخ رشد اقتصادی است و بنابراین نرخ رشد بیش از اندازه نقدینگی را به عنوان یک معضل کلی که عامل بروز تورم می شود در نظر می گیرند و بر کنترل آن تاکید دارند.»

وی افزود: «اما اقتصاددانان دسته دوم خیلی بر کنترل نرخ نقدینگی تاکید ندارند؛ بلکه به حرکت درآوردن بخش واقعی اقتصاد و ارتقای بهره وری و تبدیل نقدینگی به ظرفیت های تولیدی مولد را مهم می دانند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «اقتصاددانان گروه اول معتقدند اگر تورم وجود داشته باشد و این تورم کنترل نشود در بلندمدت موجب کاهش سرمایه گذاری شده و بیکاری افزایش می یابد. به عبارتی معتقدند تورم بالا و مستمر موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری می شود. لذا معتقدند اگر تورم کنترل شود بیکاری کاهش خواهد یافت.»

وی ادامه داد: «اما اقتصاددانان دسته دوم معتقدند در اقتصادهایی که درگیر مشکلات ساختاری رکودی هستند اتخاذ سیاست های پولی انقباضی که صرفا کنترل تورم را هدف قرار می دهد می تواند موجب تشدید رکود شود. لذا اتخاذ سیاست های پولی و مالی انقباضی راهکار کاهش همزمان تورم و رکود نیست؛ بلکه بهبود عملکرد بخش واقعی اقتصاد و اصلاح تقویت فرایند انباشت سرمایه و بازتوزیع درآمد و ثروت راهکار این دو معضل است.»

وی افزود: «لذا اینکه کدام یک از دو موضوع نرخ تورم یا نرخ بیکاری در اولویت قرار بگیرد به سیطره رویکردها و سرمشق های فکری در جامعه علمی، کارشناسی و سیاست گذاری در سطوح پایین و بالا بستگی دارد که خود را در قالب برنامه های اقتصادی دولت بازتاب می دهد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «رویکرد پول گرا به هر حال تحت تاثیر برخی از همکاران اقتصاددانی است که در هیات دولت حضور دارند و هدف گذاری تورم و کاهش آن را به عنوان یک هدف مطلوب دنبال می کنند. منتهی در اقتصادی که درگیر تورم همزمان با رکود و بیکاری بالا است طبیعی است که سیاست گذاری کاهش تورم موجب تشدید رکود و افزایش بیکاری می شود. یعنی اگرچه ممکن است نرخ تورم کاهش یابد اما در طرف مقابل نرخ رشد بیکاری افزایش خواهد یافت.»

وی تصریح کرد: «لذا این اتفاق به این معنا است که راهکار اتخاذی راهکار درستی نیست و باید راهکارهایی را دنبال کرد که چرخ تولید را به حرکت درآورد تا از این طریق به کاهش نرخ تورم کمک کند.»

افغانستانی‌ها بروند تورم در ایران افزایش می‌‎یابد
دینی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وجود بیکاری در جامعه صدور مجوز کار برای اتباع خارجی سه برابر شده است؟، گفت: «نیروی کار ارزان به خصوص در بخش های ساختمان سازی فعال هستند که نیروی کار با مهارت های پایین طبقه بندی می شوند. اما درصد بیکاری شهروندان ایرانی در این گروه پایین است و مشکل اصلی بیکاری در ایران مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است.»

وی ادامه داد: «نکته دوم اینکه اگر دو میلیون نفر افاغنه ای که 10 درصد بازار کار ایران را در اختیار دارند از بازار کار خارج کنیم ممکن است تاثیر تورمی قابل توجه ای در بخش هایی که اینها مشغول به کار هستند بگذارد. یعنی کمبود نیروی کار در این رشته فعالیت ها باعث می شود سطح دستمزدها افزایش یافته که موجب افزایش هزینه تولید شده و در نتیجه تاثیر تورمی خواهد گذاشت.»

وی افزود: «لذا اینکه تصمیم گرفته شود این نیروی کار را به ویژه به صورت ضربتی خارج کرد، تصمیم درستی نیست؛ ضمن آنکه همانطور که عرض شد مشکل اصلی بیکاری در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به نظر من برای کنترل بیکاری باید با اصلاح و تقویت دیپلماسی سیاسی و تجاری دو یا سه میلیون فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی را در افق زمانی میان مدت به کشورهای دیگر صادر کرد وگرنه من فکر نمی کنم در میان مدت بتوان راهکار دیگری برای کنترل بیکاری پیدا کرد.»

دینی در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز کار برای اتباع خارجی در شرایط بیکاری کنونی از روی ناچاری و به دلیل عدم تمایل بیکاران ایرانی برای انجام کارهای موردنظر است؟، گفت: «واقعیت امر این است که برداشت کارفرمایانی که نیروهای اتباع خارجی را به کار می گیرند این است که اینها نیروهای کار بهتری هستند و لذا تمایل به استفاده از آنها دارند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر تقاضا از سوی ایرانی ها برای کارهایی که اتباع خارجی انجام می دهند و اصطلاحا کارهای سیاه نامیده می شود خیلی بالا نیست. لذا ممکن است یک دلیل سه برابر شدن صدور مجوز کار برای اتباع خارجی این باشد که بازار کار در این رشته از فعالیت ها دچار عدم تعادل نشود و دلیل دیگر ممکن است وجود مسائلی سیاسی و امنیتی میان ایران و افغانستان باشد که البته در این باره باید کارشناسان علوم سیاسی نظر بدهند.»

وی افزود: «اما به لحاظ اقتصادی مسلما می توان گفت اگر امروز نیروهای کار افاغنه از بازار کار ایران خارج شوند در فعالیت هایی که آنها مشغول کار هستند با مشکلات جدی در تامین نیروی کار مواجه خواهیم شد و سطح دستمزدها بالا خواهد رفت که منجر به افزایش تورم خواهد شد.»
۲۹ آبان ۱۳۹۴ 
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عاملان جنایت شب چهارشنبه سوری در شهرک غرب تهران خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، در ساعت 23 روز 27 اسفندماه سال گذشته از طریق بیمارستان بهمن یک فقره فوت مشکوک جوانی 20 ساله به علت اصابت چاقو به ناحیه قفسه سینه به کلانتری 134 شهرک قدس اعلام شد. که در بررسی های اولیه از دوستان مقتول مشخص شد، مقتول به‌نام مصطفی. س تبعه افغانستان به همراه آنها درخیابان علامه جنوبی به پارکی در این خیابان مراجعه کرده که در داخل پارک میان آنها و چندجوان ناشناس نزاع و درگیری دسته جمعی رخ داده و طی آن مصطفی براثر اصابت چاقو به ناحیه قفسه سینه مصدوم و توسط دوستانش به بیمارستان منتقل شد اما به علت شدت جراحت وارده فوت کرد وضاربان نیز از همان محل درگیری متواری شدند.
 
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمد و به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 27 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی به تحقیق از دوستان مقتول که آنها نیز از اتباع افاغنه هستند پرداخته که همگی با ارائه اظهارات مشابه عنوان داشتند برای شرکت در مراسم سه شنبه پایانی سال به پارک رفته بودیم که در آنجا چند جوان با ما درگیر شدند و طی آن مصطفی از ناحیه سینه مجروح شد و زمانیکه مصطفی بر روی زمین افتاد، آن چند جوان به سرعت از محل متواری شدند و ما نیز به سرعت مصطفی را به بیمارستان منتقل کردیم اما پس از چند ساعت او فوت کرد.
 
با وجود آنکه دوستان مقتول همگی اظهارات مشابهی را بیان می کردند اما در میان صحبت های چند نفر از آنها مطالبی بیان شد که گره از این پرونده را باز کرد؛ دوستان مقتول عنوان کرده بودند که چند جوان شرکت کننده در درگیری را به هیچ عنوان نمی شناسند اما در در ادامه و در میان صحبت هایشان عنوان شد که پیش از درگیری، یکی از آنها به‌نام عارف . س 18 ساله توسط طرف مقابل فرا خوانده شده و در ادامه، با شدت گرفتن درگیری مابین عارف با این افراد آنها نیز به طرفداری از عارف وارد درگیری شدند؛ تحقیقات پلیسی از عارف در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و او نیز در ادامه تحقیقات عنوان داشت که دو برادر به‌نام های محمد و میعاد 17 ساله، ساکن منطقه سعادت آباد را می شناسد.
 
با شناسایی محل سکونت محمد و میعاد در منطقه سعادت آباد، هر دوی آنها در تاریخ چهارم خرداد ماه امسال دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند، محمد و میعاد ضمن اعتراف به مشارکت در نزاع و درگیری و همچنین معرفی دو نفر از دوستان خود به‌نام امین و میثم 17 ساله به عنوان نفرات شرکت کننده در نزاع و درگیری، عنوان کردند که عامل جنایت شخصی ناشناس بوده است.
 
با دستگیری چهار متهم و با توجه به سن کمتر از 18 سال هر چهار متهم ، پرونده به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای 29 تهران ارجاع شد.
 
تحقیقات از چهار متهم همچنان در دستور کار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داشت و آنها در اظهاراتی مشابه مدعی بودند که قاتل را نمی شناسند اما با این وجود، اظهاراتشان قابل پذیرش از سوی کارآگاهان نبود، سرانجام در سلسله اقدامات و تحقیقات پلیسی، این چهار نوجوان اعتراف کردند که قتل توسط یکی از دوستانشان به نام مهدی . م 18 ساله صورت گرفته است که آنها در خصوص علت عدم معرفی عامل جنایت به پلیس عنوان داشتند که پس از ارتکاب جنایت توسط مصطفی، با یکدیگر تبانی کرده بودند که در صورت دستگیری توسط پلیس به هیچ عنوان مصطفی را معرفی نکنند.
 
هشدار پلیس؛ بسیاری از جنایتها بدون طرح و نقشه قبلی و صرفا به خاطر همراه داشتن سلاح سرد توسط طرفین درگیری ایجاد می شود، لذا همراه نداشتن سلاح سرد عاملی مهم در کاهش پرونده‌های قتل عمد خواهد بود. باید توجه داشت که حمل چاقو به هیچ عنوان نماد قدرت نیست و تنها موجب دردسر و حوادث اینچنینی می‌شود.
 
با شناسایی مهدی . م به عنوان عامل اصلی جنایت، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که وی از مدتی قبل و به اتهام موادمخدر دستگیر شده است؛ مصطفی پس از انتقال به اداره دهم در تاریخ 26 آبان ماه امسال و اطلاع از اعتراف دوستانش، صراحتا به ارتکاب جنایت اعتراف کرد.
 
وی در خصوص شب حادثه به کارآگاهان گفت: شب حادثه میثم به من و سایر بچه‌ها مراجعه کرد و عنوان داشت که چندی پیش با چند جوان افاغنه درگیر شده و در حال حاضر، آن چند جوان افاغنه داخل پارک هستند. چهار نفری، به همراه میثم به پارک رفتیم؛ میثم یکی از افاغنه به نام عارف را صدا زد و او پیش ما آمد، درگیری لفظی اولیه میان عارف و میثم رخ داد که در همین حین سایر دوستان عارف به طرفداری از او به سمت ما حمله ور شدند. با شدت گرفتن درگیری، مقتول با چاقویی که در دست داشت، قصد زدن مرا داشت که ضربات وی به من اصابت نکرد؛ من نیز زمانیکه دیدم او از چاقو استفاده کرده ، چاقوی خود را از جیب درآورده و برای تلافی کردن و ترساندن ضربه ای به سمت مقتول پرتاب کردم که چاقو به قفسه سینه اش برخورد کرد و به علت شدت ضربه مقتول روی زمین افتاد و خون زیادی از وی رفت. همگی از روی ترس و به سرعت از محل فرار کردیم و پس از فرار قرار شد تا در صورت دستگیری به هیچ عنوان قتل را بر عهده نگیریم و در اظهاراتی مشابه عنوان کنیم که قتل توسط فردی ناشناس صورت گرفته است.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: برای کلیه متهمان شرکت کننده در نزاع و درگیری قرار قانونی صادر و برای انجام تحقیقات تکمیلی و بازسازی صحنه جنایت در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.
 
وی افزود: برای متهم اصلی پرونده نیز قرار بازداشت موقت صادر و این متهم نیز در اختیار اداره ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. 
 
دل‌ نوشته پرویز پرستویی برای «فیتیله»‌
۲۱ آبان ۱۳۹۴ 
پرویز پرستویی بازیگر  سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از گروه «فیتیله» به حاشیه‌های به وجود آمده درباره اهانت به هموطنان ترک‌زبان در این برنامه که ویژه کودکان است واکنش نشان داد.

به گزارش شفقنا، پرستویی در این دل‌نوشته آورده است «ای عزیزانی که این مطلب رو می‌خونید، بنده یه ترکم و خیلی هم به ترک بودنم می‌نازم.

این روزها اخبار فیتیله‌ها منو خیلی آزارم داد. از مدیران برکنار شده بگیرید تا عمو فیتیله‌هایی که بیست سال کودکان و بزرگسالان رو شاد کردن و آگاه، ولی این جفای بزرگ رو نمی‌تونم هضم کنم که سه یار و چند مدیر رو خانه‌نشین ببینم.

عزیزان چرا به «هفت» سینمایی حمله نمی‌کنید که سینما رو این‌ قدر سخیف کردند و کوچک که همیشه بیرق‌دار فرهنگ ایران بودند و افتخار آفرین در دنیا، شمارو به خدا سوگند در قضاوت عجول نباشید... .

تو سریال «پایتخت ۴» ارسطو با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد... تو سریال «باغ مظفرِ» مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود... تو فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی میکنن... گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن...

حتی جواد رضویان و رضا شفیع‌جم با لهجه‌ افغانی سریال طنزی بازی کردن که سطح فرهنگ افاغنه رو خیلی پایین نشون می‌داد... اما همه‌ این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی در کار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمیکنه...

یا سریال در حاشیه که جواد رضویان با اون شکل و شمایل به لهجه قمی حرف می‌زد... اما با یه آیتم طنز ۵ دقیقه‌ای اینکه یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجر شده به تظاهرات!

اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن... ملعبه دست بعضی افراد سودجو و فرصت طلب نشیم که واسه نشون دادن خودشون مصاحبه می‌کنن و مردمو تحریک می‌کنن.

اگه تو‌پایتخت ۴، ارسطو وقتی که داشت اشتباهی غذای سگ می‌خورد، به جای لهجه مازندرانی لهجه آذری داشت،الان کلیه عوامل پایتخت اعدام شده بودن!»
پاتک پلیس به اسلحه فروش تهران
۲۳ مرداد ۱۳۹۴ -
خلافکار سابقه داری که در پایتخت اقدام به فروش سلاح جنگی می‌کرد، توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پی ارجاع چندین فقره گزارش و شکایات مردمی مبنی بر اینکه فردی به هویت "ناصر" که از اتباع افاغنه غیر مجاز می باشد و دارای چندین سابقه قضایی و کیفری در زمینه های حمل و نگهداری انواع سلاح جنگی و شکاری غیر مجاز است، در آدرس چهارراه سیروس اقدام به خرید و فروش انواع سلاح کلت کمری جنگی غیر مجاز می نماید، پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و تحقیقات نامحسوس ماموران اطلاعات  کلانتری 113 بازار دراین رابطه آغاز شد.
 
پس از چند روز تحقیق نامحسوس صحت گزارش‌های شهروندان مسجل شد و در ساعت 10:30 پانزدهم مردادماه اکیپی از عوامل یگان کلانتری 113 بازار با حفظ موازین شرعی و قانونی و رعایت حقوق شهروندی و با رعایت کلیه نکات امنیتی و حفاظتی به آدرس مورد نظر اعزام شدند.
 
در حین مراجعه مشاهده شد که فرد مذکور با در دست داشتن یک کیسه با حالتی زننده در حال جذب مشتری و معامله اسلحه است که ماموران با هوشیاری تمام سریعا نسبت به دستگیری وی اقدام کردند.
 
سرهنگ حسین تمیزی رییس کلانتری 113 بازار درباره این خبر به باشگاه خبرنگاران جوان گفت : از متهم تعداد یک عدد وافور و یک قبضه سلاح کلت کمری جنگی غیر مجاز کشف و ضبط گردید و به همراه آلات و اداوت مذکور به کلانتری منتقل و پس از تحقیقات مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی و کشف سایر جرایم متهم به پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ منتقل شد.
پلیس: نگاه موجود به افاغنه و کارگران اتباع افغانی اصلاح شود

۰۷ مهر ۱۳۹۴
 برخورد با فراریان مالیاتی، توضیح درباره چگونگی صدور مجوز اماکن برای خوابگاه‌های دانشجویی، تداوم اجرای طرح گشت ارشاد، تشریح تمهیدات و تسهیلات پلیس در هفته ناجا، تشکیل قرارگاه مقابله با مواد مخدر در ناجا، پیشرفت‌های اجرای طرح LEZ، لغو 14 کنسرت از میان 410 درخواست برگزاری در شش ماهه امسال و ... از جمله مهمترین محورهای سخنان سخنگوی ناجا در نشست خبری امروز است.

سردار سعید منتظرالمهدی امروز سه شنبه در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های هفته نیروی انتظامی و پاسخ به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد، درباره اقدامات قرارگاه مبارزه با سرقت اظهارکرد: با اقدامات انجام شده و تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت در پلیس آگاهی رشد سرقت در پایان سال 93 مهار و کنترل شده و در شش ماهه اول امسال آمار سرقت کاهشی 7.9 درصدی داشت.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال آمار تلفات جانی در حوادث رانندگی نیز 8.5 درصد کاهش داشته است، گفت: این رقم در شهریور ماه امسال به کاهشی 10.9 درصدی رسید. البته این آمار تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در سر صحنه است.

لغو 14 کنسرت از میان 410 درخواست
منتظرالمهدی با بیان اینکه در شش ماهه امسال 410 مورد درخواست برگزاری کنسرت داده شد، خاطر نشان کرد: از این میان تنها 14 مورد امکان برگزاری پیدا نکرده که 3 مورد آن توسط خود گروه لغو شده، 3 مورد از سوی حراست وزارت ارشاد مجوز برگزاری دریافت نکرده، 2 مورد حکم قضایی داشته و 6 مورد نیز توسط پلیس اماکن از برگزاریشان جلوگیری شده است.

وی درباره اینکه دلیل جلوگیری از برگزاری این کنسرت‌ها از سوی پلیس اماکن چه بوده است به ایسنا گفت: به دلیل اینکه در اجراهای قبلی موارد لازم رعایت نشده بود و مواردی که می‌بایست مورد بی توجهی قرار گرفته بود این لغو انجام شده است.

سخنگوی نیروی انتظامی همچنین از طرد 470 هزار تن از اتباع خارجی در یک سال گذشته در کشور خبر داد

وی همچنین درباره برگزاری کنسرت‌ها و تئاترهای زیرزمینی که مورد پرسش یکی از خبرنگاران قرار گرفته بود نیز گفت: ابتدا باید بگویم که آمار چنین فعالیتهایی بسیار اندک است؛ اما به طور کلی هر فعالیتی که بدون مجوز رسمی باشد مشمول برخورد خواهد شد.

منتظرالمهدی ادامه داد: موضوعی که نباید از آن غافل شویم بی توجهی به هنرمندان و کارگردانان به خصوص هنرمندان در سنین جوانی است. این اقدام باعث بی نظمی شده و تبعات این چنینی را نیز در پی خواهد داشت.

برخورد با فراریان مالیاتی
سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا پلیس قصد برخورد با فراریان مالیاتی را دارد یا خیر گفت: ما همچنان منتظر تصویب لایحه تشکیل پلیس اقتصادی در مجلس هستیم؛ اما در حال حاضر نیز چنانچه که پلیس آگاهی ناجا در معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی با موارد فرار مالیاتی و دیگر جرایم اقتصادی روبرو شود ضمن برخورد با آن موضوع را به مسئولان اقتصادی نیز منتقل خواهد کرد. در این بین ممکن است فراریان مالیاتی نیز باشند که اطلاعات آنان به سازمان‌های مالیاتی داده خواهد شد اگر چنانچه این افراد در خارج از کشور باشند نیز قطعا پلیس اینترپل با ارتباطاتی که دارد با این افراد برخورد کرده و آنان را به کشور بازمی‌گرداند. کما اینکه مواردی از این دست را در چند ماه اخیر نیز داشته‌ایم.

چگونگی صدور مجوز پلیس اماکن به خوابگاه‌های دانشجویی
منتظر المهدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه پلیس نظارتی بر خوابگاه‌های دانشجویی و خوابگاه‌های خودگردان دارد یا خیر؟ اظهار کرد: مسئول نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها هستند.

وی درباره اینکه برخی از این خوابگاه‌ها ادعا می‌کنند که مجوز پلیس اماکن را دارند نیز گفت: پلیس اماکن در مورد این خوابگاه‌ها استعلام کرده و در صورتی که موارد لازم را رعایت کند مجوز لازم برایشان صادر خواهد شد اما اینکه پلیس بخواهد همواره بر خوابگاه‌ها نظارت داشته باشد درست نیست و این مسئولیت بر عهده خود دانشگاه‌هاست.

منتظرالمهدی در ادامه سخنانش درباره برخوردهای زننده‌ای که از سوی مسئولان برخی از خوابگاه‌ها با دانشجویان و به بهانه دستور پلیس انجام می‌شود، نیز گفت: اگر شکایتی در این خصوص وجود داشته باشد یا درخواستی در این زمینه مطرح شود پلیس با متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از تجهیز بیش از هفتاد درصد کلانتری‌ها به دوربین مداربسته خبر داد و درباره حادثه اسید پاشی چند روز پیش که در یکی از استان‌های کشور رخ داده بود نیز گفت: پدر متهم شاکی این پرونده است و اقدامات ما برای دستگیری متهم ادامه دارد و به سرنخ‌های قابل توجهی نیز در این زمینه رسیده‌ایم.

برخورد با متلک پرانی مقابل مدارس
منتظرالمهدی از برخورد پلیس با متلک پرانی به ویژه در مقابل مدارس و فضاهای آموزشی خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از توان پلیس راهور نیز در این حوزه صرف شده است و با مزاحمان برخورد خواهد شد.

کاهش 60 درصدی تلفات موتورسواران در پنج سال گذشته
سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنانش از کاهش 60 درصدی تلفات موتورسواران در پنج سال گذشته خبر داد و گفت: پلیس بیش از 277 نوع موتورسیکلت را شماره گذاری کرده و تا کنون 10 میلیون و 577 هزار دستگاه موتورسیکلت شماره گذاری شده است همچنین بیش از یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ‌های ما قرار داشته و 16 میلیون دستگاه موتورسیکلت نیز اعمال قانون شده است.

جمع کردن موتوسواران برای پلیس کاری ندارد
منتظرالمهدی درباره اینکه چرا پلیس با موتورسواران متخلف برخوردی نمی‌کند، اظهار کرد: چنین حرفی صحت ندارد و پلیس با کلیه موتورسوارانی که قوانین رانندگی با موتورسیکلت را رعایت نمی‌کنند به جد برخورد کرده اما معتقدیم که می‌بایست در این خصوص کار فرهنگی و فرهنگ سازی انجام شود. جمع کردن و گرفتن موتورسیکلت سواران برای پلیس کاری ندارد اما باید به بعد اجتماعی این اقدام نیز توجه شود و ببینیم چه قشری از این موتورسیکلت‌ها استفاده کرده و اگر موتورسیکلت‌ها را جمع کنیم چه ضربه‌هایی به آنان وارد می‌شود.

وی درباره فعالیت برخی افراد سودجو تحت عنوان پلیس به ویژه پلیس فتا در فضای مجازی نیز اظهارکرد: پلیس فتا هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد. اگر سودجویان این موضوع را رعایت نکنند با آنان برخورد خواهد شد. شهروندان و کاربران نرم افزارهای پیام رسان تلفن همراه نیز باید مراقبت باشند که اگر فتا بخواهد کسی را به این پلیس احضار یا توضیحی از وی بخواهد از طریق ارسال ایمیل یا پیام چنین کاری نکرده و نامه مکتوب برایشان ارسال خواهد کرد.

سخنگوی نیروی انتظامی درعین حال به کاربران نرم افزارهای ارتباطی و اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، لاین، واتس آپ، بی تالک و ... هشدار داد: با توجه به اینکه سرور این شبکه‌ها در ایران نیست حتما حین استفاده حواس خود را جمع کرده و از انتشار تصاویر خصوصی خود در این فضاها خودداری کنند.

شروط اجرای LEZ در پایتخت
منتظرالمهدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در آن به مصاحبه ایسنا با جانشین پلیس راهور کشور در مورد طرح LEZ استناد شده بود، گفت: اجرای طرح LEZ از نظر ما پیش شرط‌هایی دارد یکی از شرط‌های ما این است که مردم بتوانند در صورت اجرای این طرح در کمتر از 10 دقیقه به وسایل نقلیه عمومی دسترسی پیدا کرده و خود را به مقصدشان برسانند که انشاءالله تا زمان اجرا شدن این طرح تمام زیرساخت‌ها و پیش شرط‌های آن نیز اجرایی شود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود حقوق برخی از پرسنل ناجا با تغییر رسته آنها تغییر کرده است نیز گفت: در این مورد با توجه به اینکه اطلاعات قطعی را ندارم چیزی نمی‌توانم بگویم اما در کل برخی از رسته‌ها حقوق کمتری نسبت به گروه‌های دیگر دارد. به عنوان مثال حقوق گروه‌های عملیاتی و کسانی که در مرز خدمت می‌کنند بیشتر از حقوق کسانی است که در معاونت اجتماعی فعالیت دارند.

تشکیل قرارگاه مبارزه با مواد مخدر از امروز
سخنگوی نیروی انتظامی از تشکیل قرارگاه مبارزه با مواد مخدر به دستور فرمانده ناجا خبر داد و گفت: این قرارگاه از امروز با اولویت برخورد با خرده فروشان در سراسر کشور آغاز به کار کرده و ما تمام بازداشتگاه‌هایمان را از خرده فروشان مواد مخدر پر خواهیم کرد.

منتظر المهدی درباره فعالیت صرافی‌ها نیز خاطر نشان کرد: فعالیت صرافی‌ها در گذشته با مجوز صنف طلا و جواهرفروشان انجام می‌شد؛ اما مدتی است که این مجوز آنان باید از سوی بانک مرکزی صادر شود. بنابراین اگر اماکن غیرمجاز و فاقد مجوز اقدام به معامله ارزی کنند پلیس برای بار اول به آنان تذکر داده و آنان را ملزم می‌کند که ظرف مدت 10 روز فعالیت‌های خود را متوقف کنند اما اگر به این هشدار بی توجه باشند این واحدها پلمپ خواهد شد.

نگاه موجود به افاغنه و کارگران اتباع افغانی اصلاح شود
به گزارش ایسنا وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار اصلاح نگاه موجود به افاغنه و کارگران اتباع افغانی شد و گفت: باید این فرهنگ و نگاه منفی به این افراد اصلاح شود. شما ببینید که آنها چند شهید در طول همین ایام دفاع مقدس تقدیم کشور کردند و چه اقداماتی برای کشورمان کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات پلیس برای بازگشت حجاج و پیکر شهدای فاجعه منا به کشور نیز افزود: در این خصوص کارگروهی در پلیس با حضور پلیس فرودگاه و عوامل انتظامی تشکیل شده و آمادگی‌های لازم در ای خصوص اتخاذ شده است.

وی درباره جمع آوری ماهواره‌ها و برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای نیز گفت: در مورد برخورد با ماهواره ما آنچه را که قانونگذار برعهده پلیس گذاشته انجام می‌دهیم و درباره تبلیغات ماهواره‌ای نیزعلاوه بر اینکه پلیس با جدیت به شکایات در این زمینه رسیدگی خواهد کرد پلیس فتا نیز به شکل رندوم این تبلیغات را رصد می‌کند.

نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اجرای طرح گشت ارشاد قابل استناد نیست
وی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون اجرای طرح گشت ارشاد و نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس درباره این طرح اظهار کرد: مرکز افکار سنجی ما تحقیقات جامعی را در این خصوص انجام داده و نتایج آن حاکی از آن است که بیش از 50 درصد از جامعه یا به طور دقیق تر 53 درصد از شهروندان تاکید داشتند که لازم است گشت ارشاد باشد.

وی از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست که پژوهشی را درباره لزوم حجاب و عفاف نیز انجام دهند و افزود: نتایجی که اعلام شد برای ما قابل استناد نیست؛ چرا که ما خودمان مرکز افکارسنجی داریم.

منتظرالمهدی در عین حال اضافه کرد: البته در مورد بدحجابی باید تحقیقات ریشه‌ای انجام شده و ببینیم که چه عاملی سبب گرایش جوانان به خودنمایی و عدم رعایت حجاب می‌شود. به نظر من کاهش اعتماد به نفس یکی از مهمترین دلایل است.

در برسی‌هایمان به فروش مواد مخدر توسط دستفروشان مترو نرسیده‌ایم
منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش مواد مخدر از سوی دستفروشان در مترو خاطرنشان کرد: ما در بررسی‌هایمان به فروش مواد مخدر در مترو آن هم از سوی دستفروشان نرسیده‌ایم؛ اما به طور کلی ما در همه جا چه مترو باشد چه خارج از مترو با فروش مواد مخدر به خصوص خرده فروشان مواد مخدر برخورد خواهیم کرد.

وی در ادامه در مورد نقل و انتقال خودروها نیز اظهارکرد: برای پلیس همان برگ سبزی که داده می‌شود کافی است و با همان می‌توان احراز هویت کرده و نقل و انتقالات را انجام داد.

امسال به هیچ عنوان سفر بدون گذرنامه نخواهیم داشت
منتظرالمهدی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی خاطرنشان کرد: پیش بینی سفر بیش از 2.5 زائر به عتبات انجام شده است که جزئیات بیشتری از آن را در نشست آتی بیان خواهم کرد؛ اما در حال حاضر لازم است تاکید کنم که امسال به هیچ عنوان سفر بدون گذرنامه نخواهیم داشت و لازم است متقاضیان سفر گذرنامه خود را دریافت کنند. همچنین گیت‌ها و خروجی‌ها در سه مرز اصلی نیز افزایش یافته است.

به مأموران خیریه در خیابان‌ها وجهی پرداخت نکنید
منتظرالمهدی درباره فعالیت‌های موسسات خیریه خاطرنشان کرد: بدیهی است موسسات خیریه‌ای که احراز هویت شده‌اند و دارای شماره‌های رسمی هستند و ما نیز اطلاعات آنها را به زودی در سایت پلیس قرار خواهیم داد امکان فعالیت دارند و مابقی غیرمجازند. اما گاهی برخی از افراد با معرفی خود به عنوان نماینده یک مرکز خیریه اقدام به جمع آوری وجوه از شهروندان در سطح خیابان‌ها و معابر می‌کنند که به هیچ عنوان نباید شهروندان به آنان کمک کنند و تنها موسسات خیریه می‌توانند اقدام به تبلیغ فعالیت‌های خود در خیابان کرده و حق دریافت وجهی در معابر را ندارند.

وی درباره ادعای یکی از اعضای شورای شهر درباره فروش مواد مخدر در پارک شوش و اقدامات پلیس نیز گفت: متأسفانه این اقدامات اقتدار پلیس را زیر سوال می‌برد؛ اما برای جمع آوری خرده فروشان و معتادان نیازمند زیر ساخت‌ها و محل‌های مناسبی هستیم که در صورت تامین همانطور که بارها گفته شده پلیس ظرف مدت 10 روز می‌تواند نسبت به جمع آوری معتادان اقدام کند ضمن اینکه با ایجاد قرارگاه مبارزه با مواد مخدر در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این زمینه خواهید شنید.

وی افزود:‌ البته لازم است توجه شود که پلیس به تنهایی در یک سری از موارد ماموریت ندارد بلکه دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگری نیز هستند که باید پای کار بیایند. در حوزه حجاب و عفاف نیز همینطور است و از میان 26 دستگاه و سازمان مسئول پلیس در رده آخر قرار دارد که باید همه اینها پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: البته در بخش اعتیاد نقش خانواده‌ها و شهروندان نیز مهم و قابل توجه است که باید لحاظ شود.

ممنوعیت حمل هرگونه حیوان در خودروی شخصی
منتظرالمهدی درباره ممنوعیت حمل حیوانات در خودروهای شخصی اظهار کرد: حمل هر نوع حیوان اعم از سگ، گربه، موش و ... توسط خودرو ممنوع بوده و متخلفان در صورت رویت پلیس مشمول جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد پلیس در اجرای یک سری از طرح‌های خود مانند گشت ارشاد برنامه‌ای ندارد و دنبال رو جریانات رسانه‌ای است، خاطرنشان کرد: فعالیت گشت‌های ارشاد کمافی السابق ادامه خواهد داشت و در این زمینه برخوردهای انسانی نیز صورت می‌گیرد ضمن اینکه ما از شهروندان می‌خواهیم که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند و البته امر به معروف باید به شیوه انسانی، احسانی و اسلامی انجام شود و در این صورت است که موثر خواهد بود.

تسهیلات پلیس در هفته ناجا
سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه هفته ناجا از شنبه 11 مهرماه آغاز شده و تا 17 این ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: نخستین روز از برنامه‌های هفته ناجا با سخنرانی فرمانده نیرو در مراسم نماز جمعه آغاز شده و در آخرین روز با تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) خاتمه می‌یابد. در این هفته فعالیت مراکز پلیس +10 افزایش یافته و در صدور گذرنامه و ... تسریع خواهد شد.

وی از افتتاح نمایشگاه ایپاس به منظور نمایش جدیدترین دستاوردهای نیروی انتظامی نیز خبر داد و گفت: در این هفته با دستور فرمانده ناجا کلیه خودروهایی که توسط پلیس راهور توقیف شده و فاقد منع قضایی هستند نیز از پارکینگ ترخیص شده و مالکان نیز باید با در دست داشتن قبض پارکینگ نسبت به ترخیص خودروی خود اقدام کنند.

وی با اشاره به شعار نیروی انتظامی در هفته ناجا اظهارکرد:‌ اقتدار پلیس همدلی، همزبانی و امنیت شعار امسال هفته نیروی انتظامی است که باید در تمامی ماموریت‌های پلیس سرلوحه کار قرار گیرد.

منتظرالمهدی در پایان با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از 13 میلیون تماس با سامانه 197 برگزار شده است، خاطر نشان کرد: در این مدت2575 باند مواد مخدر نیز منهدم شده و 538 تن انواع مواد مخدر توسط پلس کشف و ضبط شده است. همچنین 398 هزار پرونده در مراکز مشاوره تشکیل شد که بیش از 70 درصد آن منجر به مصالحه شده است.منبع: خبرگزاری ایسنا
توضیح پلیس در خصوص فوت یک تبعه افغان

۰۲ شهريور ۱۳۹۴
معاون اجتماعی ناجا در خصوص فوت یکی از برادران افغانی توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به طرح جمع آوری و ساماندهی اتباع بیگانه ای که به صورت غیر مجاز در کشور تردد می کنند، گفت: براساس کمیسیون اتباع وزارت کشور این وظیفه در دستور کار نیروی انتظامی است.

وی با تأکید بر اینکه اتباع بیگانه صرفا افاغنه نیستند و هر تبعه از کشورهای دیگر را شامل می شود، اظهار داشت: لازمه تردد اتباع بیگانه، داشتن کارت اقامت یا گذرنامه است و افراد فاقد این مجوز باید به اداره اتباع مراجعه کنند تا با ارائه مدارک لازم، وضعیت تردد آنان در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته معاون اجتماعی ناجا متاسفانه تعداد محدودی از این اتباع در مقابل قانون مقاومت کرده و دست به اقدامات ناهنجار می زنند که در این صورت پلیس ناگزیر به مداخله انتظامی می شود؛ البته به همه کارکنان خدوم ناجا تأکید شده که برخوردها باید براساس موازین شرع و حقوق انسانی صورت گیرد.

منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: البته ایجاد تسهیلات از جمله اخذ گواهینامه رانندگی و استفاده از مراکز آموزشی و درمانی برای افاغنه مقیم کشور فراهم شده است.

براساس گزارش سایت پلیس، وی به حادثه فوت یکی از برادران افغانی اشاره کرد و به شرح زیر توضیح داد:

1. نامبرده فاقد مجوز ( عدم تمدید مجوز قبلی) بوده است.

2.در طرح ساماندهی و جمع آوری اتباع بیگانه ای که فاقد مجوز و غیر قانونی بوده اند، این فرد در اختیار مراکز نگهداری و طرد اتباع بیگانه قرار می گیرد.

3. مراکز فوق الذکر زیر نظر اداره کل امور مهاجرین و اتباع خارجه وزارت کشور فعالیت می کند و نیروی انتظامی، حفاظت بیرونی مراکز را بعهده دارد و در اداره و حراست داخلی آن هیچ نقشی ندارد.

4. فرد متوفی سابقه بیماری سل مزمن داشته و براساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ، پیشرفت بیماری سل بوده است که نامبرده از دیر زمانی گرفتار این بیماری بوده و مبادرت به هیچ درمانی نکرده است.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا