آیین اختتامیه و تجلیل از فعالان برتر طرح ملی دانش آموزی نجات آب سال تحصیلی 98-97 و آغاز رسمی اجرای این طرح در سال تحصیلی 99-98 با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدعلی طالبی» استاندار یزد در این مراسم که در پژوهشکده برازنده مقدم برگزار گردید، ضمن تشکر از اجرای طرح داناب اظهار کرد: این طرح خیلی خوب توانست به یک طرح اثرگذار در حوزه حفاظت از منابع آب تبدیل شود.

وی با بیان این که با محدودیت های زیادی در حوزه آب مواجه هستیم و باید نسل جوان را با آن آشنا کنیم، گفت: باید در مورد فرهنگ سازی مصرف بهینه آب روی نسل جوان تمرکز شود.

وی ادامه داد: متاسفم که چنین طرح خوبی را زودتر در استان آغازنکردیم تا این که امروز شاهد مشکلات کنونی در این حوزه نباشیم.

طالبی بیان کرد: امیدواریم با آموزش و فرهنگ‌سازی نوجوانان و جوانان امروز، ایران بهتری را در آینده شاهد باشیم و با حفاظت از منابع ملی به ویژه آب که می‌تواند ضامن بقای استانی مانند یزد باشد، باز هم این دیار کهن تمدن ساز باشد و ارزش‌های عالی و فرهنگ غنی خود را در اختیار کشور قرار دهد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» نیز در این مراسم با بیان کرد: علی رغم محدودیت اعتبارات، طرح ملی دانش آموزی نجات آب برای سومین سال متوالی در استان اجرا شد.

وی در ادامه ضمن بیان مراحل ایجاد آب انبارها و حفر چاه ها طی سالیان گذشته، تصریح کرد: اکنون که چهار هزار چاه مجاز در استان حفر شده است شاهد افت سالیانه 45 سانتی متر سطح آب زیرزمینی هستیم که باعث شده اکثر سفره های در وضعیت بحرانی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که گذشتگان ما به خوبی با طبیعت سازگار بودند و با حفر قنوات هیچ فشاری به طبیعت وارد نمی کردند، خاطرنشان کرد: با ورود تکنولوژی، فرهنگ مدیریت مصرف گذشتگان فراموش گردید که در نهایت باعث شد بسیاری از نقاط قوت و توسعه پایدار را از دست دهیم.

وی گفت: امیدواریم با اجرای طرح  دانش آموزی نجات آب بتوانیم فرهنگ فراموش شده گذشته را دوباره احیا کنیم و یاد بگیریم با تکنولوژی، مصرف را مدیریت کنیم.

«مهدی باصولی» رییس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد هم با اشاره به رشد روزافزون مصرف آب در دهه اخیر، گفت: آب یکی از منابع حیاتی کشورمان است که باید نسبت به تامین آن برای خودمان و نسل‌های آینده نگران باشیم.

وی با تقدیر از همکاری آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان یزد در برگزاری این طرح ، اظهار کرد: خوشبختانه در حالی سومین دوره برگزاری این طرح در استان را شاهد هستیم که همواره استان یزد در برگزاری آن در کشورشاخص بوده است.

باصولی با اشاره به رشد 40 درصدی سطح مشارکت دانش‌آموزان در داناب امسال در مقایسه با سال گذشته، گفت: امیدوایم این طرح در سال‌های آینده با حمایت بیشتر مسئولان استان در گستره تمام استان برگزار شود.

«سید علی کاراموز» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این مراسم از اعتماد شرکت آب منطقه‌ای یزد به این دستگاه به عنوان بزرگترین مجموعه اموزشی کشور برای این فرهنگ‌سازی بزرگ قدردانی کرد و گفت:  توصیه به نماز، احترام به والدین و پاس داشتن ارزش آب، سه موضوع مورد تاکید و همیشگی معلمان یزدی به دانش‌اموزان بوده و هست.

وی همچنین از دانش‌اموزان خواست تا به گونه‌ای عمل کنند که ذخیره خوبی از منابع سرزمین‌مان به ویژه آب در اختیار آیندگان قرارگیرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان مسابقات طرح داناب تجلیل شد و از پوسترهای این جشنواره با حضور مسئولان رونمایی گردید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا