مدیر مرکز مطالعات اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این طرح را الگویی نوین برای توسعه در این بخش خواند و گفت: سهم استان یزد از اشتغالزایی طرح توسعه مشاغل خانگی ۱۸۰۰ نفر است.

یزدفردا: «بهروز اسلامی» راجع به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح در قالب تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان جهاددانشگاهی اجرایی و پیش‌بینی شده در قالب آن برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر شغل خانگی فراهم شود.

وی با بیان این که سهم استان یزد از این فرصت‌های شغلی ۱۸۰۰ مورد است، گفت: با توجه به تغییرات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه، در نظر داریم که در قالب این طرح و با بررسی نقاط ضعف و قوت جامعه، الگوی نوین به منظور توسعه مشاغل خانگی فراهم کنیم.

اسلامی در مورد وجوه تمایز این طرح با طرح‌های قبلی گفت: در این طرح ملی برخلاف طرح‌ها و الگوهای سابق که صرفاً تسهیلات‌محور بودند، به مقوله آموزش نیز اهتمام شده و علاوه بر این نیز اتصال بهتری با بازار فروش برقرار می‌شود به نحوی که در این طرح نگرانی در مورد فروش نرفتن تولیدات مشاغل خانگی وجود ندارد.

وی در مورد نحوه فروش محصولات در قالب این طرح خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا و فراگیر شدن تکنولوژی، مکان‌بازارها، اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی برای استفاده در این خصوص تدارک دیده شده است.

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی استان یزد با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا و بروز تغییرات در جامعه، همچنین افزایش بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی با توجه به کاهش فروش و سطح درآمد مردم، اظهار کرد: در همین راستا و نظر به ضعف کشور در حوزه توسعه مشاغل خانگی، این طرح درصدد ایجاد مشاغلی پایدار برای مردم بومی هر شهر است.

وی افزود: با توجه به فاز نخست طرح که فاز مطالعاتی بود، توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و نقاط قوت هر شهرستان به تفکیک احصا شد و در فاز اجرایی بر اساس این توانمندی‌ها گام بر خواهیم داشت.

اسلامی  در این رابطه یاداور شد: در فاز مطالعاتی این طرح برای استان، جلسات بارش فکری در بالاترین سطح و با حضور فرماندار و روسای ادارت و نخبگان هر کدام از ۱۰ شهرستان یزد برگزار شد.

وی از تاثیرات این طرح بر ثبات خانواده‌ها نیز خبر داد و با بیان این مشاغل خانگی باعث تقویت همدلی و مشارکت بین اعضای خانواده می‌شود، گفت: کمک به اقتصاد خانوارها، گذران اوقات اعضای خانواده در کنار یکدیگر و حتی کاهش برخی تنش‌ها و مشکلات موجود در خانواده‌ها را از مزایای اجرای این طرح در تحکیم بنیان خانواده است.

این مسئول در پایان در خصوص تاثیر این طرح بر جامعه نیز خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی برخلاف مشاغل صنعتی در شهرهای صنعتی مانند یزد که باعث افزایش مهاجرین و بروز برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به وی‍ژه در مناطق حاشیه شهر، چنین مسائلی را به دنبال نخواهد داشت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا