در حالی که ورود رایگان راهنمایان گردشگری و خبرنگاران به بناهای تاریخی بنا بر اعلام مدیران و مسئولان صنعت گردشگری یک دستورالعملی دولتی است اما هنوز هم متولیان برخی از اماکن گردشگری آن را حتی در این روزهای کرونایی، نادیده می‌گیرند.

یزدفردا: شاید موضوع جدیدی نباشد که از تناقض در اجرای یک دستورالعمل صحبت کنیم، دستورالعملی که در این روزهای کرونایی و کم گردشگر، بیشتر شامل حال راهنمایان گردشگری و خبرنگارانی که درگیر تولید محتوا در حوزه گردشگری هستند، می‌شود، شاید هم هر سال نیاز به یادآوری دارد.

ممانعت از ورود رایگان راهنمایان گردشگری و خبرنگاران دارای کارت شناسایی به اماکن تاریخی، موضوع جدیدی برای پیگیری نیست اما همچنان در تب و تاب کرونا و کم گردشگر بودن بناهای تاریخی، گلایه‌های زیادی را برانگیخته‌ است.

بناهایی مانند حافظیه استان فارس، کاخ گلستان تهران و برخی از اماکن تاریخی استان اصفهان و حتی باغ دولت آباد یزد از مصادیق این موضوع عنوان می‌شوند. حال بماند که برخوردهای نامناسب با راهنمایان گردشگری و خبرنگاران نیز چاشنی اجرا نشدن این دستورالعمل رسمی است و حضور رایگان آنها را با چالش روبرو کرده است.

ابلاغ ورود رایگان برخی اقشار به بناهای تاریخی

این گلایه را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد بردیم و از برخورد برخی از اماکن گردشگری با ورود رایگان اقشار مشخص شده در این دستورالعمل پرسیدیم که آیا واقعا در این شرایط که بسیاری از اماکن مصمم به ابلاغ نشدن چنین دستورالعملی هستند، آیا چنین دستورالعملی که معمول کشورهای توسعه یافته و پر رونق گردشگری است، در کشور ما وجود دارد؟

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان در پاسخ از دستورالعملی می‌گوید که بناهای تاریخی ملزم به رعایت آن هستند؛ «ورود رایگان خبرنگاران و راهنمایان گردشگری به اماکن تاریخی»

وی با بیان این که افراد دارای کارت‌ خبرنگاری و راهنمای گردشگری مجاز به بازدید رایگان از اماکن تاریخی و گردشگری هستند، می‌گوید: بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، بازدید این افراد از بناهای تحت نظارت میراث فرهنگی مانند موزه‌ها رایگان است.

این مسئول تاکید می‌کند: البته این مسئله برای بناهایی با مالکیت خصوصی متفاوت است و مقررات مذکور شامل آن‌ها نمی‎شود، البته قبلا تخفیفات دیگری برای ورود به اماکن تاریخی وجود داشته که در حال حاضر همه این تخفیفات برای ورود به بناهای تاریخی و گردشگری متوقف شده است.

البته نمی‌توان از نقش نگاه مدیریتی استان‌ها به گردشگری در اجرای چنین دستورالعمل‌ها غفلت کرد چرا که به نظر می‌رسد گاهاً می‌توانیم توجه ویژه استان‌ها به صنعت گردشگری و نقش تاثیرگذار اقشار مختلفی مانند راهنمایان گردشگری و رسانه‌ها و همچنین فرهنگ‌سازی این مقوله را در اجرای این دستورالعمل‌ها به خوبی مشاهده کنیم و کمتر چنین مسائل پیش پا افتاده‌ای را در استان‌ها انتظار داشته باشیم.

رعایت نکردن دستوالعمل‌های ابلاغی یعنی تخلف

«ولی تیموری» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در این باره می‌گوید: در آیین‌نامه‌ای که برای راهنمایان گردشگری وجود دارد و البته این آیین‌نامه در سایت وزارت هم با ماده قانونی مشخصی وجود دارد، بازدید راهنمایان گردشگری از سایت‌های دارای مجوز وزارت میراث‌فرهنگی رایگان اعلام شده است.

وی تاکید می‌کند: بنابر این اگر مکانی این قانون را رعایت نمی‌کند، تخلف کرده است  و در صورتی که گزارش این موارد اعلام شود، ادارات کل ملزم به رسیدگی هستند.

معاون گردشگری کشور با بیان این که بر همین اساس راهنمایان گردشگری از پرداخت ورودی به بناهای گردشگری معاف هستند، می‌گوید: علاوه بر راهنمایان گردشگری اقشار دیگری مانند خبرنگاران، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز دارای تنوع تخفیف برای ورود به بناهای تاریخی و اماکن گردشگری هستند ولی از آنجایی که تعداد و موارد توصیه‌ای برای اقشار مختلف زیاد است، نمی‌توان در قالب یک تابلو آن را در هر بنای تاریخی نصب کرد.

تیموری با ذکر این مطلب که آنچه مشخص است وضوح و وجود این مقررات و آیین‌نامه دولتی است، ممانعت بناهای تاریخی در این رابطه را قابل پیگیری خواند و عنوان می‌کند: شکایات در این رابطه از طریق ادارات استانی پیگیری و رسیدگی می‌شود.

به نظر می‌آید که چانه‌زنی برای رفع چنین مشکلاتی بسیار تکراری شده باشد و با توجه به وجود اخبار متعددی از وجود چنین نابسامانی‌ها و کوتاهی‌هایی در صنعت گردشگری، نظارت جدی تری برای رفع این مشکل جهت رشد صنعت گردشگری ضرورت داشته باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا