رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد گفت: تاکنون شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در یزد نتوانسته اند به توافق نسبی در حل تعارض ساخت و سازها برسند.

یزدفردا: عباسی هرفته ظهر امروز در نشست کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با پیچیده خواندن مسائل بین نظام مهندسی ساختمان و شهرداری در کشور اظهار داشت: تعارض ساختاری در ماهیت این رابطه باعث شده که شهرداری‌ها خود را متولی شهر از جمله ساخت و سازها بدانند در حالی که وجوه دریافتی آنها از ساخت و سازها و عوارض به نسبت نظام مهندسی ساختمان کمتر است.

وی، دو حوزه اقتصاد و اختیارات در تولیت شهر را از جمله عوامل پدید آورنده مشکلات بین شهرداری و نظام مهندسی برشمرد و افزود: اگر قرار است توافقی بین آنها صورت گیرد باید به این دو حوزه توجه خاصی شود که به همین دلیل تاکنون شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در یزد نتوانسته اند به توافق نسبی برسند.

برخی اختلافات میان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و راه و شهرسازی بر اساس سو ظن‌های سنواتی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این نشست یکی از راهکارهای برون رفت سازمان‌های دولتی و تشکل‌های مردم نهاد را توجه به حوزه نوآوری و فناوری دانست و گفت: با افزایش و واقعی شدن قیمت‌ها سازمان‌هایی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان که وظیفه خدمات رسانی به مردم را دارند، موفقیت، رشد و بقای خود را در رضایت مشتریان و مردم می‌دانند، باید به مباحث هوشمند سازی و افزایش سرعت خدمات توجه خاصی داشته باشند.

مهدی سالاری با بیان اینکه در سال‌های اخیر شبکه گسترده‌ای از مهندسان در اختیار سازمان نظام مهندسی بوده است، افزود: بسیاری از سازمان‌های خدمت رسان از جمله ثبت اسناد و املاک کشور، شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق نسبت به واگذاری بخشی از خدمات کنترلی و نظارتی خود به سازمان علاقه مند بوده اند.

وی بیان کرد: قانونگذار در تقسیم کاری که بین سازمان‌های متعدد در حوزه ساخت و ساز انجام داده، بخشی از خدمات را بر عهده شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان و بخش دیگر آن را به اداره کل راه و شهرسازی که یک دستگاه حاکمیتی و نهاد نظارتی است، قرار داده است.

سالاری عنوان کرد: در حوزه ساخت و ساز اگر این سه سازمان بتوانند در قالب ظرفیت‌های هوشمندسازی به راحتی با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند، خیلی از مسائل و مشکلات مردم که روزانه به شهرداری و نظام مهندسی مراجعه می‌کنند، قابل حل است.

وی، برخی ناهماهنگی‌ها بین سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی را بر اساس سو ظن‌های سنواتی دانست که از سال‌های گذشته برجای مانده است.

سالاری ادامه داد: به دلیل عملکردهای ناموفق گذشته هنوز نتوانسته ایم اعتماد همکارانمان را در شهرداری جلب کنیم اما تمام ظرفیت‌های اطلاعاتی و سامانه‌های خود را به راحتی در اختیار شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی قرار می‌دهیم و متقابلاً انتظار داریم به بخشی از اطلاعات شهرداری که می‌تواند در فرآیند کار سازمان، افزایش سرعت و سو استفاده کمتر را موجب شود، دسترسی پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان آمادگی دارد بر اساس جمع بندی‌های شورای اسلامی شهر تا آنجا که در اختیار رئیس و هیئت مدیره سازمان است، نظرات شهرداری و شورای شهر را تمکین کند حتی با وجود اینکه قوانین و بخشنامه‌های متعدد و متناقضی در این بخش وجود دارد که اختیار رئیس و هیئت مدیره را محدود می‌کند، در قالب تعاملات استانی، بخشی از این مسائل قابل رفع و حل است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا