سخنگوی شورای شهر یزد گفت: یکی از دلایلی که ساخت و سازهای غیرمجاز را در یزد افزایش داده، بروکراسی ها و فرآیندهای پیچیده اداری است.

یزدفردا: حمیدرضا قمی عصر امروز در نشست کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با تاکید بر پرهیز از نگاه بخشی در حوزه تعاملی اظهار داشت: برای حل مسائل بین شهرداری و نظام مهندسی ساختمان باید نگاهمان را از نگاه بخشی فراتر ببریم در غیر این صورت طرفین سعی بر توجیه کردن اقدامات خود می‌کنند.

وی، دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز را سه نهاد شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی دانست و افزود: تصمیم‌ها، سخت گیری‌ها، طولانی شدن فرآیندها، طرح تفصیلی نامناسب با واقعیات شهر و بروکراسی پیچیده در شهرداری و نظام مهندسی، نظارت صوری، ضوابط نامناسب، فرآیندهای پیچیده و عدم باور مردم از دلایل ساخت و سازهای بدون پروانه و تخلف ساختمانی است.

قمی، مشکل اصلی شهرداری و نظام مهندسی با یکدیگر را عدم تعامل بر اصول دانست و گفت: بخشی از افراد در این دو سازمان دارای دیدها و شاید منافعی هستند که این تعامل به نفع آنها نیست.

بروکراسی بر مبنای فرآیندهای سنتی و غیر رسمی را از میان برداریم

وی، خواستار تنظیم فرآیند و پروتکل تبادل اطلاعات بین این دو سازمان شد و تاکید کرد: مجموعه شهرداری معتقد است که سازمان نظام مهندسی اطلاعاتی را درخواست می‌کند که خیلی مورد ضرورت آنها نیست.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد ادامه داد: پیشنهاد شهرداری در انتخاب ناظر توسط خود متقاضی و دسترسی به بانک اطلاعات ناظرین برای انتخاب است که این با ضوابط نظام مهندسی همخوانی ندارد.

قمی، خواستار تشکیل جلسات در این کانون برای حل اختلاف و تسهیل در فرآیندها بین شهرداری و نظام مهندسی استان شد.

۱۰ سامانه خدماتی در سازمان در خدمت ذی‌نفعان

مرتضی خانی، مدیر شبکه نوآوری صنعت ساختمان نیز در این نشست به معرفی اقدامات و سامانه‌های تهیه شده در نظام مهندسی ساختمان پرداخت و گفت: یکی از سیاست‌های هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان توجه به نوآوری و فناوری‌های نوین با شعار ساختار و سازمان هوشمند برای استفاده بهتر از فناوری اطلاعات و مکانیزه کردن فرآیندها در این سازمان بوده است.

وی، واحد آمار و فناوری اطلاعات سازمان را بنا بر شرح وظایف خود متفاوت با دیگر دستگاه‌ها دانست و افزود: این واحد علاوه بر کارکنان خود به مهندسان عضو و مراجعان که اغلب مالکان ساختمان و ارگان‌های همکار هستند، خدمات ارائه می‌کند.

خانی ادامه داد: تهیه بیش از ۱۰ سامانه خدماتی در جهت تسهیل در ارائه خدمات از سال ۱۳۹۸ در دستور کار سازمان قرار گرفته که نتیجه آن بانک جامع اطلاعاتی ذی‌نفعان سازمان، سامانه یکپارچه جامع الکترونیک خدمات سازمان (سامانه سینا) و تیکتینگ سامانه مراجعات غیر حضوری، سامانه ارجاع نظارت، سامانه جامع آموزش و سامانه نظارت عالیه بوده است.

یزد مرکز شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور می‌شود

وی از آماده شدن زیرساخت‌ها و نوید روزهای خوب برای تعاملات بهتر سازمان با دیگر دستگاه‌ها خبر داد و گفت: در حوزه همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های همکار، وب سایت و اطلاع رسانی به اعضا، مکاتبات اداری و امور مشترکین و تفکیک اقدامات زیادی باهدف هوشمند سازی و الکترونیکی کردن فرآیندها در این بخش صورت گرفته است.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد متولی شبکه نوآوری صنعت ساختمان کشور شده است که تمامی این سامانه‌ها بر روی سرورهای استان انتقال یافته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا