ملک ثابت گفت: مسئولین باید نرخ گذاری قیمت گوشت را به دست اتحادیه قصابان بسپارند تا به صورت کارشناسی قیمت گوشت تعیین شود.

یزدفردا: علی ملک ثابت با اشاره به افزایش قیمت گوشت در یزد گفت: متاسفانه هنوز نرخ گوشت در استان قطعی نشده و در این زمینه نرخ رسمی اعلام نشده است این در حالی است که در شهرها و استان‌های تولید کننده دام نرخ گوشت تعیین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر نهاده‌های دامی وارداتی است افزایش نرخ دلار موجب افزایش خوراک دام شده است از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها، نرخ کرایه، دستمزد کارگر، قیمت دارو و همچنین قاچاق گوسفند به دیگر کشورها موجب افزایش قیمت گوشت شده است.

رئیس اتحادیه صنف قصابان استان یزد با بیان اینکه استان یزد مصرف کننده دام در کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به اینکه قیمت گوشت در یزد حتی پایین تر از استان‌های تولید کننده دام است دام به یزد کم وارد می‌شود و چنانچه واردات دام به یزد هم داشته باشیم با قیمت بالا است و قصاب مجبور است با نرخ بالا خریداری و با نرخ بالا بفروشد. قصاب، گوشتی را که قبلا به قیمت 95 هزار تومان خریداری می‌کرده است هم اکنون باید با قیمت 110 هزار تومان خریداری کند و با سود تعیین شده از طرف سازمان صمت با قیمت تقریبا 118هزار تومان به فروش برساند.

ملک ثابت گفت: معمولا همیشه قیمت گوشت در یزد با قیمت آن در اصفهان برابر بوده است اما اکنون گوشت در اصفهان با قیمت 120 هزار تومان به فروش می‌رسد همچنین قیمت گوشت در شیراز به عنوان تولید کننده دام 130 هزار تومان است بنابراین یزد به عنوان استان مصرف کننده  نمی‌تواند گوشت را با قیمت 100 هزار تومان بفروشد و با این وضعیت دام به استان وارد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تنها راه بیرون آمدن از این بن بست تعیین کارشناسی و تخصصی قیمت و نرخ گذاری گوشت توسط اتحادیه صنف قصایان است، این کاری است که در دیگر استان‌ها و شهرها نیز انجام می‌شود و سازمان صنعت معدن تجارت بر آن نظارت دارد، متاسفانه در استان یزد نرخ گذاری توسط مسئولان استانی و سازمان صمت انجام می‌گیرد که علاوه بر اینکه نرخ‌گذاری دیر انجام می‌گیرد با وضعیت کمبود گوشت در استان نیز مواجه می‌شویم.

ملک ثابت ادامه داد: زمانی که نهاده‌های دامی، دستمزد، هزینه‌ها، دارو و ... گران شده باشد نمی‌توان قیمت گوشت را ثابت نگه داشت، مسئولین باید نرخ گذاری قیمت گوشت را به دست اتحادیه قصابان بسپارند تا به صورت کارشناسی و دقیق قیمت گوشت تعیین شود و سازمان صمت و دیگر نهادهای نظارتی نیز بر آن نظارت داشته باشند چنانچه این کار انجام نشود دامی در استان کشتار نمی‌شود و به استان‌های دیگر وارد می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا