معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از راه‌اندازی پورتال جامع ازدواج در این دانشگاه خبر داد و گفت: این اقدام با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری در حال پیگیری است.

یزدفردا: محمدرضا دهقانی اشکذری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با اشاره به اینکه این معاونت، تعاملات فرهنگی و برنامه‌های ناظر بر نقش‌آفرینی دانشگاه در تعالی فرهنگ شهر را در دستور کار خود قرار داده است اظهار کرد: در بخش تعاملات، این واحد تجربه دو ساله خود در برگزاری نشست مسئولان دانشگاه با والدین نودانشجویان را مورد تأکید قرار داده و از هم اکنون دعوتنامه نشست را برای هفته اول دی‌ماه در ثبت نام دانشجویان به خانواده‌ها ابلاغ کرده و متناسب با شرایط کرونا برگزار خواهد کرد تا تعامل دانشگاه با رکن اصلی جامعه یعنی خانواده را تقویت کند.

دهقانی اشکذری همچنین به برنامه‌های واحدهای دانشگاهی ناظر به مسائل زیست‌بوم محلی و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: در این حوزه استان یزد هم اکنون با چالش بیکاری دانش آموختگان دانشگاه مواجه است، بنابراین تمرکز بر توانمندسازی دانشجویان با تاکید بر مهارت افزایی، مورد هدف است. در این راستا راه‌اندازی مرکز آموزش‌های فرهنگی هنری جهت برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری با استفاده از ظرفیت استادان و کارگاه‌های دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین تجربه‌های موفق قبلی اعم از برگزاری بازارچه توانمندسازی و کارآفرینی، رویدادهای استارتاپی و کارگاه‌های هنری به شکل نوین ارائه خواهد شد که با صنایع خلاق فرهنگی نیز مرتبط است ضمن اینکه طرح راه‌اندازی استودیوی صنایع خلاق در حال تدوین و اجرا است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اظهار کرد: در بخش مشاوره این واحد به عنوان مرکزمشاوره موفق کشوری مورد تقدیر قرار گرفت تا جایی‌که توسعه و تنوع خدمات مشاوره را در دستورکار قرار داده و اولین کلینیک مشاوره کسب وکار را جهت مشاوره‌های شغلی و راه‌اندازی کسب وکار افتتاح کرده است.

دهقانی تصریح کرد: اولین اقدام در بخش فعالیت‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی تشکیل کارگروه دراین زمینه است که آیین‌نامه داخلی تدوین و احکام اعضای حقیقی و حقوقی صادر شده است به طوری‌ که در ۲ کارگروه رصد و پایش، تولید و ترویج محتوا سازماندهی شده است.

وی ادامه داد: در این حوزه افزایش سواد رسانه مدیران و مسئولان فرهنگی جزء اولین اولویت‌ها قرار گرفته و استفاده از ظرفیت دانشجویان فعال در عرصه فضای مجازی جهت تولید و ترویج از جمله برنامه‌های این عرصه است.

دهقانی اشکذری افزود: مزایای این فضا، سرعت، یکپارچگی، جذابیت بصری، تنوع مخاطب و محتوا، ‌همه جانبه و شبانه روزی بودن است و طبعا چالش اصلی فقدان راهبرد فرهنگی در این عرصه، ضعف تولیدات فرهنگی، آسیب‌های ناشی از دسترسی آسان به محتوای مخرب و حضور کمرنگ افراد متعهد و متدین است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ادامه داد: در بحث نودانشجویان اولین برنامه در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی سیستم انتخاب رشته تحصیلی با رویکرد شخصیت و علایق فردی بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این طرح فرد متقاضی به صورت رایگان از طریق سایت دانشگاه اقدام به انجام تست الکترونیکی شخصیت شغلی کرده و نتایج این تست به کارشناسان مرکز ارجاع می‌شد. سپس با فرد متقاضی تماس گرفته می‌شد و نوع مشاوره اعم از حضوری، مجازی و تلفنی قطعی شده و نوبت دهی صورت می‌گرفت. سپس بسته پیشنهادی مرکز مشاوره به صورت چند بعدی به متقاضی ارائه می‌شد.

وی تصریح کرد: این موضوع در ثبت نام نودانشجویان تکمیل شده و با اخذ اطلاعات فردی و اجتماعی و تشکیل پرونده سلامت جسمی و روانی منجر به تکمیل اطلاعات ما خواهد شد. در ادامه فرایند مذکور، ‌دانشجو در طی زمان حضور خود از خدمات مشاوه تحصیلی، شغلی، ‌حقوقی، تغذیه ای و... و. بهره مند خواهد شد.

دهقانی اضافه کرد: در بحث ازدواج در استان یزد طرح جامع ۶ مرحله ترویج، تسهیل، تشکیل، تکالیف، تحکیم و تعالی پیشنهاد شده بود که کل فرایند تشکیل خانواده را پوشش می‌دهد. مهمترین اقدامی که هم اکنون در دست اقدام است راه‌اندازی پورتال جامع ازدواج است که با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری در حال پیگیری است و به نظر من ازدواج موضوعی است که باید همه مراحل و گام‌های آن با هم دیده شود و گرنه مدل‌های مخرب غربی مثل ازدواج سفید مورد استقبال جوانان قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: آیین‌نامه تخفیف در واحد یزد از ابتدای ابلاغ مورد اجرا و استقبال قرار گرفت ولی همانگونه که اشاره شد هیچ کسی به خاطر یک ترم تخفیف تصمیم به ازدواج نخواهد گرفت بلکه یک بسته حمایتی خوب در یک مقطع کوتاه است و مشکلات ما در حوزه‌های شش گانه اشاره شده است که باید موانع اساسی این سنت الهی رفع شود که اصلی‌ترین آن موانع فرهنگی و اجتماعی است.

وی تأکید کرد: از جهت تخفیف ازدواج دانشجویی این واحد بیش از سقف مصوب سازمان تخفیف داده است ولی متاسفانه به دلیل تعداد بالای متقاضیان مشکل زیادی را حل نمی‌کند مگر برای بخش‌هایی که تخفیف کامل می‌گیرند.

دهقانی بیان کرد: در حوزه رفاه اقتصادی معتقدم رسالت دانشگاه به واسطه ماهیت آموزشی خود، کمک مالی نیست و بیشتر باید ماهی‌گیری و توربافی را به دانشجو هدیه کنیم نه ماهی را. چون در توان دانشگاه نیست که با این اوضاع اقدامی صورت گیرد. در بخش رفاهی هم در حوزه خوابگاه و سلف خدمات خوبی داریم ولی خودمان رضایت نداریم چون توان اجرای طرح‌های رفاهی را نداریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اظهار کرد: دستورالعمل ابلاغی آیین‌نامه آراستگی و شئون رفتاری جامع بود؛ البته تقریبا برای واحد یزد، راه حل جدید و متفاوتی نداشت چون تقریبا اکثر بخش‌های پیشنهادی را ما قبلا اجرا کرده بودیم. مهم‌ترین تاثیر دستورالعمل جدید و البته حضور شخص کلانتری و همراهان فضاسازی و گفتمان‌سازی مناسب بود.

وی گفت: مشکل اصلی آیین نامه عفاف و حجاب، فقدان یکپارچگی در اجرا و تصمیمات است تا زمانی که استادان، شخص ریاست، هیئت رئیسه و مدیران و کارشناسان همه بخش‌های دانشگاه باور قلبی و عزم واحد نداشته باشند نه تنها موفق نیستیم بلکه اثر معکوس خواهد شد؛ زیرا بحث حجاب دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی دارد که باید با ارتباط موثر با مخاطب ریشه‌ها شناسایی و سپس متناسب با فرد موضوع حل شود.

دهقانی تأکید کرد: در حوزه فعالیت فرهنگی نمی‌شود برای همه نسخه واحد پیچید. ضمن اینکه نیازمند داشتن افراد متخصص، خوش ارتباط، دارای سعه صدر و دلسوز است که در این عرصه فعال باشند. چالش بزرگ دیگر این حوزه رفتارهای متناقض دانشگاه در سطح استان است که هر دانشگاهی دستورالعملی دارد و این امر موجب اعتراض دانشجویان و خانواده‌ها است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا