از نگاه وزارت نیرو ، قنات تنها یک موضوع تاریخی نیست و اهمیت آن فقط به ارزش‌های موزه‌ای و آرشیوی ختم نمی‌شود بلکه قنات به عنوان سنت و شیوه‌ای پایدار و زنده برای استحصال منطقی و عادلانه‌ی آب زیرزمینی مطرح است، شیوه‌ای که هنوز درسهای فراوانی دارد که می‌شود از آن فراگرفت.

یزدفردا: نهمین جلسه شورای حکام مرکز بین المللی قنات با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو برگزار گردید.
"قاسم تقی زاده خامسی" معاون آب و ابفای وزارت نیرو در این جلسه اظهار کرد: اگرچه شیوع بیماری کرونا، ما را از حضور فیزیکی اعضا محروم کرده اما برگزاری جلسه به صورت اینترنتی امکان مشارکت گسترده‌تر از کشورهای بیشتری را فراهم نموده است.
 
وی افزود: بیماری عالم‌گیر کرونا یک بار دیگر این واقعیت را گوشزد می‌کند که سرنوشت همه‌ی ما انسان‌ها به یکدیگر گره خورده است و ما همگی بر سیاره‌ی مشترکی زندگی می‌کنیم که باید قدر آن را بیشتر بدانیم. 

معاون آب و ابفای وزارت نیرو، با بیان این که توجه به قنات و سازه های تاریخی آبی خبر از آینده‌ای روشنی برای این پدیده‌های ارزشمند می‌دهد، گفت: آینده ای که در آن، انسانها در مورد رابطه ی خود با طبیعت بازاندیشی کرده و از منابع طبیعی به گونه‌ای خردمندانه تر بهره برداری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از تاسیس مرکز بین المللی قنات، توجه و علاقه نسبت به اینگونه فناوری های کهن و پایدار فزونی گرفته است و این مرهون حمایت و پشتیبانی برنامه‌ی بین الدول آبشناسی یونسکو از بدو تاسیس مرکز تا کنون می‌باشد.

تقی زاده خامسی با بیان این که با تلاش مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی سرانجام 11 قنات ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید،  تصریح کرد: این اتفاق خوب می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای فعالیت‌های این مرکز و همچنین سرنوشت قنات‌های کشور باشد. 

وی اضافه کرد: اکنون که با ثبت قنات‌های ایران، چشم جهان به ما دوخته شده است، لازم است توجه بیشتر و مؤثرتری به این فناوری کهن و زیست‌بوم-سازگار داشته باشیم.

این مسئول با بیان این که مرکز بین المللی قنات می‌تواند نقش بسیار مهمی در این خصوص ایفاء نماید، گفت: یقیناً همه‌ شرکت‌کنندگان از اهمیت قنات در استحصال پایدار منابع آب زیرزمینی آگاه هستند و می‌دانند که چگونه قنات‌ها توانسته‌اند در طول تاریخ، امکان رشد و بالندگی تمدن‌های بشری در فلات خشک ایران را فراهم نمایند. 

وی با اشاره به این که از نگاه وزارت نیرو، قنات تنها یک موضوع تاریخی نیست و اهمیت آن فقط به ارزش‌های موزه‌ای و آرشیوی ختم نمی‌گردد، بلکه قنات به عنوان سنت و شیوه‌ای پایدار و زنده برای استحصال منطقی و عادلانه‌ی آب زیرزمینی مطرح است، شیوه‌ای که هنوز درسهای فراوانی دارد که می‌شود از آن فراگرفت، اظهار کرد: قنات یکی از مظاهر سیستمهای پایدار و سیستمهای دوستدار محیط زیست محسوب می شود و   پدران ما با ابداع قنات از دو هزار و هفتصد سال پیش تاکنون، تمدنی را به نام تمدن کاریزی پایه ریزی نمودند. 

معاون آب و ابفای وزارت نیرو اضافه کرد: تمدنی که توانست با بهره برداری از آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک ریشه بگستراند و همزیستی مسالمت آمیزی را با طبیعت رقم بزند. 

 وی با بیان این که قنات از جنبه های مختلف علمی یعنی از دیدگاه فنی و مهندسی، جامعه شناسی، معماری، باستانشناسی، مدیریت، تاریخی، حقوقی و فرهنگی قابل بررسی است، افزود: قنات گنجینه‌ی گرانبهایی از علوم مختلف را در سینه دارد که امیدوارم فعالیت‌های این مرکز بتواند ارزش فنی و فرهنگی آنها را به خوبی به نمایش بگذارد. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که مرکز بین‌المللی قنات تلاش کرده است تا رویکرد عمومی و سیاست کلی خود را بر اساس اولویت‌های یونسکو، فضای بین‌المللی و نیازهای ملی تنظیم و تدوین نماید، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از سال 2017، وزن بیشتری به علوم اجتماعی آب، موضوعات هیدرو-اجتماعی، فرهنگ و اخلاق آب داده شده و ما نیز در کنار جامعه‌ی بین‌المللی به این واقعیت مهم پی برده‌ایم که مسأله‌ی مدیریت منابع آب، فقط و فقط در بستر اجتماعی آن قابل فهم و حل است و صرفاً تمرکز بر راهکارهای مهندسی مبتنی بر مدیریت تأمین آب راهگشا نیست.

تقی زاده خامسی گفت: این مرکز با توجه به دانشی که در مورد نظام‌های بومی مدیریت آب گرد آورده است می‌تواند در حل مسائل هیدرو-اجتماعی امروز مشارکت نماید و یافته‌های خود را نه تنها در اختیار وزارت نیرو قرار دهد، بلکه به دیگر کشورها نیز منتقل کند، در همین راستا مرکز بین المللی قنات در نظر دارد تا گروه پژوهشی جدیدی تحت عنوان "علوم تاریخی و اجتماعی آب" به ساختار تشکیلاتی خود اضافه نماید و در همین خصوص نشریه‌ای به صورت دوره‌ای منتشر کند.  

وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره با نظر مساعد نسبت به این‌گونه فعالیت‌ها برخورد نموده و به طور خاص از مرکز قنات از طریق وزارت نیرو حمایت کرده است،  اظهار کرد: این دولت در حال حاضر نیز تلاش می‌کند تا بودجه‌ای را به فعالیت‌های مطالعاتی و همچنین امور جاری این مرکز اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در خصوص تفاهمنامه‌ی تمدید شده‌ی مرکز، برگزاری جلسات شورای حکام، وظیفه‌ی دیگری است که بر عهده‌ی دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
 
معاون آب و ابفای وزارت نیرو در پایان گفت: امیدوارم مشارکت همیشگی همه‌ی شرکت‌کنندگان گرامی بتواند این مرکز را بیش از پیش به اهداف نهایی خود نزدیک نماید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا