مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در دیدار با سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یزد با اشاره به در پیش بودن افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه استان، تصریح کرد: کتابخانه مرکزی یزد، فرصت مغتنمی است تا اقشار مختلف جامعه از فضای دلپذیر کتاب و مطالعه بهره‌مند شوند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به همراه جمعی از همکاران خود با حضور در اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یزد، با حسین سبزواری، سرپرست این اداره کل دیدار و گفتگو کرد.

دوست فاطمی‌ها در این دیدار با تأکید بر اینکه کتابخوانی، عنصری مهم در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اصلاح رفتارهای جامعه است، گفت: در حال حاضر سه کتابخانه مشارکتی در زندان‌های مرکزی و شماره 2 یزد و همچنین زندان اردکان، دایر است و حدود 50 هزار جلد کتاب نیز در این سه کتابخانه در اختیار مددجویان زندان‌ها قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر، ارتباط و تعامل خوبی بین کتابخانه‌های عمومی و سازمان زندان‌ها برقرار بوده و تلاش کرده‌ایم با استفاده از ابزار کتاب و مطالعه، به کاهش جرم و بزه در جامعه کمک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد با اشاره به لزوم اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت، تصریح کرد: در سال‌های گذشته با مشارکت مطلوب دو نهاد، برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور نظیر جشنواره کتابخوانی رضوی با استقبال مددجویان زندانی و خانواده آنان همراه بوده است که این امر در قالب برنامه‌های جدید همچون نمایشنامه‌خوانی و نشست‌های معرفی کتاب می‌تواند ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن افتتاح رسمی کتابخانه مرکزی یزد، از همکاری ویژه اداره کل زندان‌ها و جمعی از مددجویان آنان در برخی مراحل آماده‌سازی کتابخانه قدردانی کرد و گفت: کتابخانه مرکزی یزد، فرصت مغتنمی است تا اقشار مختلف جامعه از فضای دلپذیر کتاب و مطالعه بهره‌مند شوند.

سبزواری، سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یزد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تمرکز این سازمان در دوره مدیریتی جدید بر فعالیت‌های فرهنگی است، بیان داشت: در این دوره دو مأموریت مهم تعریف شده است که یکی تلاش برای حل مشکل اشتغال زندانیان است و دیگری کار فرهنگی عمیق با خروجی عملیاتی و مطلوب است که نهادهای فرهنگی همچون کتابخانه‌های عمومی در این بخش می‌توانند یاری‌گر ما باشند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات امروز جامعه، اعتیاد به مواد مخدر است که بخش بزرگی از آن ناشی از جهل به موضوع است که در این راستا، تلاش می‌کنیم با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی، افراد بیشتری را از دام این بلای خانمان‌سوز رها کنیم.

سبزواری ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم برای فرهنگ‌سازی و دور کردن مددجویان از فضای مخرب جرم و بزه، سوق‌دادن آنان به مطالعه و ارتباط با کتاب است و در همین راستا توسعه کتابخانه‌های فعال در زندان، در اولویت کاری ما قرار دارد.

سرپرست اداره کل زندان‌های استان یزد در پایان سخنان خود با بیان اینکه در برابر لحظات عمر مددجویان خود مسئول هستیم، تصریح کرد: تنظیم ساعات زندگی مددجو در زندان، به عهده ماست و باید در این خصوص در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم، به همین خاطر تلاش می‌کنیم این زمان‌ها را به بهترین نحو و با اجرای برنامه‌های فرهنگی همچون طرح‌های ترویجی کتابخوانی پر کنیم.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا