اولین وبینار انجمن های مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور در استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: اولین وبینار انجمن های مسئولین ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور در استان یزد برگزار شد.

عماد تشکری سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: استان یزد 4 انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت‌کار دارد که در شهرستان‌های میبد، اردکان، بافق و بهاباد هم، طی سال‌های اخیر کارشناسان حوزه ایمنی توانسته‌اند نسبت به تأسیس انجمن صنفی ایمنی شهرستان در راستای ارتقاء اهداف صنفی اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: یزد می تواند با تشکیل یک انجن صنفی دیگر در حوزه ایمنی و بهداشت، کانون انجمن های صنفی این حوزه را تشکیل دهد که امیدوارم با پیگیری هایی که مسئولین ایمنی سایر شهرستان های استان انجام می دهند این اتفاق هم بیافتد.

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه مهم‌ترین میدانی که تشکل‌های صنفی می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند فرهنگ‌سازی رعایت مقررات ایمنی و کمک به ارتقای فرهنگ ایمنی است خاطر نشان کرد: ورود تشکل‌ها به‌ویژه در پیاده‌سازی قوانین مقررات حفاظتی در محیط کار می‌تواند تاثیر به سزایی در جهش تولید داشته باشد.

وی اضافه نمود: افزایش بهره‌وری و کاهش روزهای از دست‌رفته، نتیجه رعایت دستورالعمل‌های حفاظتی در محیط کار است. قطعاً در محیط کاری که رعایت نکات ایمنی به‌صورت کامل انجام می‌گیرد نه‌تنها از وقفه‌های تولید و خسارت‌های ناشی از حوادث ناشی از کار خبری نیست بلکه افزایش رضایت شغلی را به همراه دارد.

وی شناسایی و مستند نمودن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی مرتبط با فعالیت کارگاه و پیگیری در خصوص انطباق کارگاه با قوانین مقررات را از وظایف انجمن های صنفی دانست و تصریح کرد: شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و تهیه برنامه‌های کنترل خطرات موجود در کارگاه، پیگیری برنامه‌های مربوط به اقدامات اصلاحی و بهبود شرایط ایمنی در کارگاه، بازرسی مستمر از فرایند انجام کار و شرایط کار کارگران کارگاه در خصوص ایمنی و... از دیگر اهدافی است که این انجمن ها باید دنبال کنند.

تشکری با بیان اینکه بازرسی از کارگاه‌ها توسط بازرسان کار صورت می‌گیرد و قطعا با تعداد محدود بازرسان کار و گستردگی شرح وظایف آنان حضور مستمر آنان در کارگاهها وجود ندارد تاکید کرد: هرچقدر بازرسان کار به مسئله کارهای کارگاه اشراف داشته باشند به اندازه یک فرد شاغل در همان حوزه از مسائل درونی کارگاه اطلاع ندارند. برهمین اساس شاید بهترین نهاد برای نظارت در مورد سلامت و ایمنی خود تشکل‌های بخش خصوصی هستند که طبیعتاً از نیروهای فعال در همان حوزه کاری استفاده می‌کنند.

وی اضافه نمود: انجمن‌ها نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و عملکرد ایمنی اعضایشان باید ایفا کنند. خوشبختانه با تصویب آیین‌نامه‌هایی از جمله آیین‌نامه ایمنی پیمانکاری و آیین‌نامه آموزش کارفرمایان، کارگران و کارآموزان و آیین‌نامه بکارگیری مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها باعث شد که حضور مسئولین ایمنی در کارگاه‌ها و برگزاری دوره های آموزش ایمنی توسعه پیدا کند و در این میان انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی به خوبی توانستن نقش ایفا کنند و باعث افزایش بهره‌وری در حوزه آموزش در کشور شوند.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برای توانمند سازی هر چه بهتر مسئولین ایمنی در کارگاه ها لازم است تعداد دوره‌های آموزشی برگزار شده و محتوای آن‌ها متناسب با نیازهای جامعه کار تولید گردد و بعضاً برگزاری این دوره‌ها که در حال حاضر صرفاً به‌صورت تئوریک است از بعد عملی و مهارتی نیز توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی دورهای آموزشی ایمنی در سامانه جامع روابط کار و سایت آموزشی کاردان، گام مهم و زیرساختی در راستای تسهیل گری امور و دولت الکترونیک است گفت: این اقدام باعث شد یک بار برای همیشه موضوع ایجاد یک ساختار متمرکز و قابل رصد در زمینه آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان رقم بخورد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا