معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ، از مسوولان خواست در زمینه ریشه كنی بیسوادی در استان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

یزدفردامحمدعلی طالبی روز سه شنبه در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی استان ضمن تشكر از تلاشهای ادارات و نهادهای استان در راستای باسواد كردن افراد گفت : باید تلاش كنیم رتبه استان در زمینه ریشه كنی بیسوادی به بالاترین سطح خود برسد .
وی شعار جهانی بیسوادی سال 2015 را سواد آموزی و جوامع پایدار بیان كرد و افزود : مهمترین ویژگی این شعار را یادگیری مادام العمر است.
طالبی با اشاره به دغدغه مسوولان در زمینه حضور مهاجرین در استان و بیسوادن بودن آنان خاطرنشان كرد : نمی توانیم درهای استان را برروی مهاجرین ببندیم و از ورود انها در استان جلوگیری كنیم بلكه از این موضوع باید بعنوان یك فرصت استفاده كنیم و نقاط قوت آن را تقویت و نقاط ضعف را كاهش دهیم.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینكه یكی از دلایل حضور مهاجرین بیسواد و كم سواد بدلیل رویكرد توسعه صنعتی استان است اظهار كرد : همچنین سرمایه گذاری صورت گرفته نیاز انان به نیروی كار ساده است.
وی با بیان اینكه استان یزد سرشار از ظرفیت های مختلف است خاطرنشان كرد : استان در این زمینه می تواند پذیرای نیروهای تحصیل كرده بود.
طالبی با اشاره به اجرای طرح مهندسی مهاجرین در میبد اظهار كرد : این طرح خوبی است در این شهرستان اجرا شده اما باید این طرحی در نشستی با حضور مسوولان و فرمانداران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ادامه داد : پس از كارشناسی در شهرستانهای كه زمینه آن فراهم است اجرا شد.
فرماندار یزد هم در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بیسوادی گفت : از سال گذشته تاكنون 10 جلسه با 25 مصوب در این زمینه در این شهرستان برگزار شد.
محمود شاكری شمسی افزود : براساس آمارها در این شهرستان پنج هزار و 400 بیسواد وجود داشت كه 70 درصد انان شناسایی و در راستای باسوادی انان اقدامات لازم صورت گرفت.
وی وجود اتباع خارجی ، حضور كارگران فصلی در شهرستان، همچنین آپارتمان نشینی و نبود مركز آموزشی در نزدیكی این سكونتگاهها را از چالش روبرو با معضل بیسوادی در این شهرستان بیان كرد.
این مسوول ادامه داد : دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از سواد آموزان سیاست های تشویقی را برای اجرا ابلاغ كرده است.
شاكری شمسی افزود : دولت علاوه بر اجرای سیاست های تشویقی، حمایتی در صورت عدم اهتمام افراد بیسواد به فراگیری سواد برخی محدودیت ها از خدمات دولتی را نیز وضع كرده است.
معاون سواد اموزی مدیركل آموزش و پرورش استان یزد هم با اشاره به سالروز جهانی مبارزه با بیسوادی (17 شهریورماه) گفت : این استان رتبه نخست كشور در زمینه اجرای طرح با سوادی اولیا و پوشش واقعی بیسوادان استان در سالجاری بدست اورده است.
مرات امین الرعایا افزود : طرح رابطین سواد آموزی دستگاهها،استفاده از سرباز معلم ها در تابستان، طرح خدمات مشاوره ای به بی سوادان، رابطین سواد آموزی فرمانداری ها و بخشداری ها و تشكیل چندین جلسه اتاق فكر با فعالان وپیشكسوتان سوادآموزی از ابتكارات پذیرفته شده استان در سطح كشور است.
در این نشست اعضا نقطه نظرها و پیشنهادهای خود را بیان كردند و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
افزون بر 97 درصد جمعیت این استان با سواد هستند همچنین از از 29 هزار و 573 بی سواد این استان در گروه سنی 10 تا 49 ساله، 63 درصد آنان را اتباع بیگانه تشكیل می دهند.
از مجموع بیسوادان این گروه سنی، 17 هزار و 834 نفر اتباع بیگانه و بقیه بومی هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا