زبان دراز هفته نامه آيينه يزد

یکی از نشریات تیتر زده بود (عوارض گرانی) بنده هم علیرغم اینکه واکسن فایزر امریکایی نزدم ولی مشکلاتش از جمله دوبینی و گیجی به سراغم آمده خدا کند به آن عوارض دیگر نظیر قطع نخاع و کج شدن صورت گرفتار نشوم لذا از دوستی پرسیدم شهرداری بخاطر گرانی هم از مردم عوارض می‌گیرد، دوستم خندید و گفت خیر تغییراتی در سبک زندگی و سفره مردم ایجاد می‌کند.

گفتم دقیقا درست گفته ببینید قدیم‌ها عیال یک بشقاب پر از سالاد ابتدا به شکم اهالی خانه می‌بست تا سیر شده غذای اصلی را کمتر بخورند با گرانی پیاز و گوجه خصوصا جناب خیارسبز حالا اول یک شکم سیر غذا به همه می‌دهد بعد یک قاشق سالاد! یا وقتی کیک خانگی می‌پخت برای افزودن بر برکت و زیبایی کیک و صد البته ارزان‌تر شدن با دو سه ردیف موز و پرتقال تزیینش می‌کرد ولی حالا به جای موز بادمجان گذاشته می‌گوید در کانال خارجی دیده و الان کیکش خارجکی و لاکچری و (باکلاس) شده است.

ضمنا قدیم‌ها، یزدی‌ها می‌گفتند بفرمایید منزل نان و پنیر و کشک و ماستی پیدا می‌شود. دیروز آمیرزای مغازه‌دار سرکوچه‌مان یواشکی به شاگردش می‌گفت: وقتی دارم صبحانه می‌خورم مراقب باش مامور مالیات نیاید اگر ببیند صبحانه نان و پنیر داریم می‌گوید: به موقع رسیدیم! کاسبی این مغازه‌دار رونق دارد لذا توصیه می‌کنم تا سال نو نشده و قیمت‌ها افزون‌تر نگردیده و عوارض گرانی سراغتان نیامده است به خانواده توصیه بفرمایید یک پرس چلوکباب و یک سیخ جوجه کباب و یک عدد ماهی تهیه کرده با آن عکس خانوادگی بگیرید و حتما زیرعکس سفره بنویسید از چپ به راست نان، سالاد شیرازی، کباب، جوجه کباب و ماهی قزل‌آلا تا اینکه چند سال بعد که خوردنش که هیچ اسم و شکل غذاها هم یادتان رفته و فراموش می‌کنید اگر خواستید برای نوه‌ها شکل و اسم غذاهای تاریخی را توضیح بدهید فورا آلبوم خانوادگی را باز کرده با کمک اسامی درج شده در زیرغذاها توضیح بدهید نیاز به رسم شکل نباشد ضمنا دستمال کاغذی (اگر تا آن زمان وجود داشته باشد) همراه داشته باشید تا آب دهان را که راه افتاده پاک کنید!!

زبان دراز

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/AyJzQ
  • نویسنده : زبان دراز
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا