رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

شنبه 16 اسفند ماه جاری اسحاق جهانگیری معاون اول دکتر حسن روحانی با چند نفر از وزیران و عده‌ای از همراهان و با حضور یکی از چهار نفر نمایندگان استان برای افتتاح کتابخانه مرکزی یزد و چند پروژه دیگر وارد یزد شدند بنابه آنچه اعلام گردیده است احداث کتابخانه مرکزی یزد 25سال پیش آغاز شده و مدیرکل میراث فرهنگی در این زمینه نوشته است: «افتتاح این کتابخانه اتفاق مبارکی است اتفاقی که پس از ربع قرن جدال دوست‌داران میراث فرهنگی و مدیریت اجرایی استان با حذف طبقه فوقانی به ثمر نشست اگرچه پایان ماجرا به نفع فرهنگ رقم خورد و یک مجتمع فرهنگی در عرصه بافت تاریخی پدیدار شد اما بپذیریم که ساخت و سازی با این هیبت برازنده یزد نبود. تبریک برای افتتاح کتابخانه، امیدوارم این آخرین اشتباه یزد باشد.»(1)

به هرحال در این وانفسای اقتصادی، مشکلاتی که نه تنها تحریم‌های ظالمانه امریکا و همدستان و همراهانش برای کشور بوجود آورده‌اند بلکه عدم نظارت و سوء‌مدیریت عده‌ای از مسئولان ذی‌ربط، گرانی‌های کمرشکن که سبب حذف و کسر بعضی از مواد غذایی و میوه از سفره میلیون‌ها ایرانی گردیده و وجود اختلافات مشمئز‌کننده طبقاتی، فاصله زندگی اکثریت حاکمان، مدیران و کارگزاران با زندگی فقیرانه ده‌ها میلیون نفر از دهک‌های جامعه و نظایر آن. در این موقعیت حساس و در چند ماه باقی‌مانده دوران دولت دوازدهم چه نیازی به برگزاری این‌گونه مراسم و صرف صدها میلیون تومان بود صرف‌نظر از این‌که از چه محلی این بودجه فراهم گردیده است؟ بجا و مناسب بود معاونت ریاست جمهوری آن هم در مقام ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همراهان از این سفر غیرضروری به یزد چشم‌پوشی و با برگزاری کنفرانس و به صورت آنلاین چند طرح و پروژه را افتتاح می‌کردند. نکته آن‌که در بعضی از سایت‌ها علاوه بر طرح پرسش‌هایی از معاونت اول ریاست جمهوری آمده است از یک هفته پیش از سفر هتلی در یزد در اختیار بیش از یکصد نفر از تیم معاون ریاست جمهوری بوده است. بدان امید که مسئولان امر در این زمینه پاسخگو بوده و صحت و سقم این موضوع را برای افکار عمومی روشن نمایند و روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری پاسخ پرسش‌های ارایه شده را به اطلاع برساند.

معاون اول رئیس‌جمهور که در گذشته گفته بود: «…ما در کشور در این شرایط مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم و من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کند و این درحالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهم…»(2)

بنابراین با این وضع نابسامان و خراب اقتصادی و مشکلات معیشتی که بسیاری از مردم ایران زمین را گرفتار کرده است حداقل مناسب بود مسئولان دفتر معاونت ریاست جمهوری گروهی از عکاسان و فیلمبرداران را به همراه نمی‌آوردند تا در این موقعیت حساس بیش از گذشته باری بر دوش ملت نمی‌گذاشتند و علاوه بر آن هنگام ترک یزد عده‌ای از عکاسان، خبرنگاران و صاحبان رسانه‌های دارالعباده این‌گونه به شرح ماجرا نمی‌پرداختند.

«…هرچه نجابت خبرنگاران یزد در پوشش اخبار بیشتر شد و همراهی بیشتری با تیم حفاظت و برگزارکنندگان مراسم کردند، بی‌مهری بیشتری را متوجه خود دیدند. این بی‌مهری‌ها زمانی به اوج خود رسید که خبرنگاران یزد در خودرویی خارج از قافله، 30 کیلومتر مسیر را طی کردند، اما در نهایت اجازه ورود به محل برگزاری جلسه به آنها داده نشد. برخورد تنش‌زای نیروهای مستقر در محل برگزاری مراسم، کار را به جایی رساند که خبرنگاران حتی تهدید به بازداشت شدند و موضوع عجیب اینجا است که حضور حدود 20 خبرنگار و عکاس سرگردان خارج از محوطه برگزاری مراسم، توجه هیچ‌یک از آقایان مسئول از مسئولان استانی گرفته تا آقای معاون را به خود جلب نکرد و با سرعت هرچه تمام‌تر از مقابل خبرنگاران عبور کردند. اعتراض خبرنگاران به تیم حفاظت آقای معاون با این پاسخ روبه‌رو شد که خودمان خبرنگار داریم و نیازی به حضور شما نیست!… در این سفر نه تنها رسانه‌ها و خبرنگاران زحمتکش و حرفه‌ای یزد دیده نشدند، بلکه شیشه‌های دودی خودروهای لوکس مهمانان اجازه نداد آنها مردم در مسیر فرودگاه را نیز ببینند و شاید همین ندیدن‌ها سبب شده در جلسات، از رضایت مردم از عملکرد دولت و مقاومت آنها در برابر سوءمدیریت‌ها سخن به میان بیاید…»(3)

نکته قابل تذکر این‌که معاونت ریاست جمهوری که در گذشته گفته بود: «…من راجع به آقای خاتمی یک‌بار در سال 95 خدمت مقام معظم رهبری مفصل صحبت کردم. در واقع از نظر خودم، جمع‌بندی ایشان راجع به آقای خاتمی از سال 95 که با من صحبت کردند، از چیزهایی که دوستان دیگر صحبت می‌کردند کاملا متفاوت بود. بعضی از بزرگان نقل می‌کردند که مقام معظم رهبری نظرات خاص و تندی دارند. من رفته بودم از طرف جریان اصلاحات صحبت کنم، ویژگی‌هایی از آقای خاتمی گفتم، تعبیر مقام معظم رهبری این بود که: من آقای خاتمی را روحانی تمیزی می‌دانم که نه آلودگی مالی دارد و نه آلودگی اخلاقی. البته انتقاداتی هم داشتند و گفتند. ما فکر می‌کردیم که می‌توانیم اینها را حل و فصل کنیم. البته من در این فاصله با خیلی از افراد دیگر در بحث‌های مربوط به حل مسائل جریان اصلاحات صحبت کرده بودم؛ همه هم با نوع طرح من و زاویه‌ای که ورود پیدا می‌کردم، که عمدتا یک دیدگاه ملی بود، موافق بودند. البته نه آقای خاتمی و نه کس‌دیگری نیاز به این ندارد که کسی وساطت و پادرمیانی کند. از دیدگاه ملی، انسانی که می‌خواهد کشور اداره شود و مسائل کشور حل شود و همه نیروها در این راستا قرار بگیرند و هم‌افزایی نیروها بیشتر باشد و دامنه نفوذ رهبری انقلاب در نیروهای داخل تقویت شود، این دیدگاه را داشتم و دوستان هم همین دیدگاه را داشتند…»(4)

انتظار این بود که در جلسه بعدازظهر روز شنبه در سالن کوثر استانداری با حضور عده‌ای از نخبگان و فعالان سیاسی آنگاه که یاد شهید آیت‌ا… صدوقی و مرحوم آیت‌ا… خاتمی را گرامی داشت و از آنان به حق به بزرگی و عظمت یاد کرد از حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی و اقدامات ماندگار و شخصیت وی نیز سخن می‌گفت و حق مطلب را در یزد ادا می‌کرد. از نکات قابل توجه این‌که حاکمان و مسئولان نظارتی باید بدانند به علت سوء‌مدیریت‌های عده‌ای از مدیران گرانی و تورم سرسام‌آور و کمرشکن اوضاع زندگی را بر مردم سخت و ناگوار و طاقت‌فرسا نموده و صرفاً اطلاع‌رسانی و احیاناً عذرخواهی دردی از جامعه را دوا نمی‌کند و عملاً باید به داد مردم برسند.

از جمله راه‌های مرهم گذاشتن بر این مشکلات دوری از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، روی آوردن به ساده‌زیستی، صرفه‌جویی مقامات در امور مختلف، استفاده کمتر از خدم و حشم، مانور ندادن با اتومبیل‌های میلیاردها تومانی که از بیت‌المال با صرف بودجه گزاف تهیه شده، جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی، خودداری از برگزاری بسیاری از همایش‌ها، سمینارها، تجلیل از این یا آن و از همه مهم‌تر لغو سفرهای تشریفاتی یا غیرضروری مقامات و مسئولان بویژه در این زمان که مسافرت به مناطق را ممنوع نموده و یا هشدار داده‌اند در حد امکان نباید به سفر رفت آن هم در این موقعیت که هزینه گزافی بر بیت‌المال و در نهایت بر مردم تحمیل می‌گردد. حسن ختام مقاله به شرح و توضیح آیه‌ای از کلام پروردگار یکتا و فرازهایی از فرمان همیشه جاوید مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) به مالک‌اشتر اختصاص می‌یابد.

آیت‌ا… سید محمود طالقانی در تفسیر آیه5 سوره مبارکه «لایلاف» که خداوند کریم می‌فرماید: «همان‌که خوراند آنها را پس از گرسنگی و ایمنشان کرد پس از ترس. می‌نویسد: از مفهوم این آیه چنین برمی‌آید که پس از نجات از گرسنگی و تامین امنیت می‌توان مردم را به توحید و پرستش خداوند دعوت نمود. مگر مردمی با گرسنگی و نبودن آزادی و آسایش می‌توانند بخود آیند تا از بندگی خدایان زمین برهند و به خدای زمین و آسمان روی آرند؟»(5)
حضرت علی(ع) می‌فرماید: «…مالکا، رحمت و محبت و لطف بر مردم جامعه را به قلبت بفهمان (به طوری که آن را دریافت کند، نه یک تصور ذهنی). و برای آنان درنده‌ای خونخوار مباش که خوردن آنان را غنیمت بشماری، زیرا مردم بر دو صنفند، یا برادر دینی تو هستند، یا نظیر تو در خلقت، (همنوع تو می‌باشند)، لغزش‌ها از آنان سر می‌زند، و خطاها بر آنان روی می‌آورد، و از روی عمد یا خطا دچار تجاوز می‌گردند، مردم را از بخشش و چشم‌پوشی‌های خود آنچنان بهره‌ور ساز که دوست داری مثل آن را خدا برای تو عطا فرماید، زیرا مقام تو بالاتر از آن مردم است و مقام زمامدار تو بالاتر از تو، و خداوند فوق زمامداری تست، و خداوند کفایت امور مردم را از تو خواسته، و ترا بوسیله آنان به آزمایش درآورده است…»(6)

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول 

پی‌نوشتها:
1- خبرگزاری مهر، 17/12/1399
2- دیدارنیوز، 29/7/1397
3- خبرگزاری مهر، 16/12/1399
4- اعتماد آنلاین، 12/10/1399
5- تفسیر پرتوی از قرآن، قسمت دوم از مجله آخر، شرکت سهامی انتشار، چاپ فروردین ماه 1348
6- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، ترجمه و تفسیر فرمان علی(ع) به مالک‌اشتر، محمدتقی جعفری، صفحه 32، انتشارات آستان قدس رضوی، 1386

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/wjZ4L
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا