رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

محمدصالح جوکار ساعت 11 صبح روز یکشنبه بیستم تیرماه جاری در نشستی با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان به پرسش‌های آنان پاسخ داد. مدیرمسئول آیینه یزد با آرزوی موفقیت برای نماینده یزد در جهت خدمت به عموم هم‌وطنان بویژه به مردم صبور و مؤمن و تلاشگر شهرستان‌های یزد و اشکذر، از این‌که در اداره کل آموزش و پرورش استان حضور بهم رسانده و مسائل و مشکلات فرهنگیان استان را از زبان مسئولان آموزش و پرورش شنیده و در حد توان در پی حل آنها خواهد بود سپاسگزاری و درخواست نمود برای حل خواسته‌های بحق فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته بویژه سر و سامان دادن به معضل همیشگی بیمه تکمیلی بازنشستگان عنایت و توجه بیشتری مبذول نماید.

نویسنده این سطور مناسب دید در آن نشست به دو نکته اشاره نماید که با تفصیل بیشتر در این مقاله به آن خواهد پرداخت. اول آن‌که بنابه وظیفه معلمی و روزنامه‌نگاری از کارگزاران و حاکمان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عالمان و فقیهان و خطیبان و همه کسانی که به نحوی در اداره امور این سرزمین نقشی ایفا و وظیفه‌ای به عهده دارند درخواست نماید و متذکر ‌گردد هر اقدامی که می‌توانند در جهت تأمین رفاه و آسایش نسبی شهروندان و تحقق خواسته‌های بحقّ آنان انجام دهند.

طبقات فقیر و فرودستان جامعه آن‌گاه که تبعیضات و اختلافات طبقاتی فاحش و گرانی‌های کمرشکن را شاهدند و در مورد دست‌یابی به امور درمانی و بهداشت با وضعیت فعلی روبه‌رو هستند بویژه آن‌گاه که نوع زندگی خود را با بسیاری از مسئولان مقایسه می‌کنند و می‌بینند مسئولان از بهترین وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، در خانه‌ها و ویلاهای گران‌قیمت سکونت دارند، عده‌ای از آنان به تجمل‌گرایی روی آورده‌اند، نه تنها چندین برابر یک کارگر و یا یک کارمند معمولی حقوق می‌گیرند بلکه بسیاری از آنان به اصطلاح در ناز و نعمت بسر می‌برند.

فرزندان تعداد زیادی از این دسته و گروه یعنی همان آقازادگان در امریکا و کشورهای غربی به تحصیل اشتغال دارند اما آنها روزبه‌روز فقیرتر و فرودست‌تر می‌شوند و تهیه یک عدد هندوانه و چند دانه سیب و میوه معمولی در این هوای گرم تابستان برای آنان مقدور نیست در این صورت اگر خدای ناکرده روزبه‌روز ناامیدتر شوند دیگر چپ، راست، اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگر، فعال سیاسی، رئیس و لیدر حزب نمی‌شناسند و سخن خطیبان و دارندگان تریبون‌های رسمی به منظور آرام نمودن آنها مؤثر نخواهد بود و همان‌گونه که در بعضی از اتفاقات و پیش‌آمدهای چند سال اخیر نمونه‌هایی را دیدیم، نشان داده شد کنترل آنها با ارشاد و نصیحت و گفتار، امکان‌پذیر نیست.

بنابراین اکنون که سران قوای مجریه، قضائیه و اجرایی از یک جریان و خط سیاسی هستند و در دوسال اخیر عده‌ای بیشترین انتقادات و اعتراضات و هجمه‌ها را به مدیران اجرایی و حجت‌الاسلام روحانی و هیات دولت داشته و بسیاری از مخالفان دولت تمام کمبودها و کاستی‌ها را به گردن قوه مجریه انداخته‌اند، می‌طلبد که با پشتکار و هماهنگی و همفکری به حل و فصل مشکلات فراوان و انباشته شده کشور بپردازند و زمینه‌هایی آماده نمایند تا در حد امکان شهروندان را همراه و همدل کنند بدان امید که به خواست ایزد منان وضعیت دهک‌های پایین جامعه بویژه فرودستان و فقیرانی که با فلاکت و بدبختی روزگار می‌گذرانند حداقل اندکی بهبود یابد و حاکمان آن‌گونه عمل کنند که تر و خشک باهم نسوزد. به یقین هر چقدر حق محرومان ادا گردد به همان اندازه از ناامیدی‌های غیرقابل کنترل جلوگیری خواهد شد و هرچه سفره‌ها روزبه‌روز کوچکتر شود حل موضوع پیچیده‌تر خواهد بود چون در سایه فقر و بدبختی انحرافات و آسیب‌های اجتماعی فزونی می‌یابد و گاه به آنجا می‌رسد که سر و سامان دادن به اوضاع به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیگر موضوعی که در آن مصاحبه از سوی هفته‌نامه آیینه یزد و چند نفر از اصحاب جراید و رسانه‌ها نیز مطرح گردید تخریب بعضی از لوله‌ها و حوضچه‌های آب انتقالی از اصفهان به استان یزد است که مشکلات عدیده‌ای برای مردم این دیار در پی داشته و از سال‌ها پیش تاکنون قوه قضائیه و قوه مجریه نتوانسته‌اند امنیت خط انتقال آب را تأمین نمایند در اصل 157 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین به عهده قوه قضائیه گذاشته شده است.

نظر خوانندگان را به سخنان محمدصالح جوکار که در اوایل دور نهم مجلس در این باره ایراد نموده است جلب می‌نماید: «اختلاف‌نظر مقامات یزد و اصفهان بر سر نحوه توزیع آب انتقال یافته از سرچشمه‌های کارون، وارد مرحله تازه‌ای شد و عده‌ای از کشاورزان استان اصفهان خط لوله آب انتقالی به یزد را تخریب کردند. نبرد غیرتمندانه! نمایندگان مجلس یزد و اصفهان بر سر نحوه تقسیم آب انتقال یافته از چهارمحال و بختیاری، در حالی است که نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری که ذینفع اصلی این موضوع هستند، سکوت کرده‌اند! محمدصالح جوکار نماینده یزد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه شدیداللحن اقدام افراد ناشناس در تخریب خط لوله انتقال آب به یزد را محکوم کرد و آن را نشانه ضعف مقامات استان اصفهان دانست. جوکار اظهار داشت: به اعتقاد من متاسفانه مدیریت ضعیفی که در اصفهان وجود دارد منجر به اقدام برخی برای تخریب در خط لوله آب انتقالی به یزد شده است و اگر اقدامات پیشگیرانه داشتند با چنین مشکلی مواجه نمی‌شدیم. نماینده یزد در مجلس نهم با اشاره به اینکه در پس این حرکت هماهنگ جریانی به عنوان عامل محرک ایستاده است، بیان کرد: نمی‌شود که در دو نقطه با فاصله 40 کیلومتر و در یک زمان، با تجاوز به تاسیسات انتقال آب، این سرمایه‌های ملی را تخریب کرد و کسی متوجه این حرکت نباشد. وی افزود: در روز جمعه در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده، عده‌ای متجاوز به خط انتقال آب کشور به یزد که از اصفهان می‌گذرد حمله می‌کنند و با بولدوزر، لودر و تراکتور مورد تخریب قرار می‌دهند.جوکار یادآور شد: در روز بعد از این اقدام نیز به ایستگاه‌های سه و چهار حمله کردند و به تاسیسات آنجا خساراتی وارد آوردند و با آتش زدن الکتروموتورها منجر به قطع آب انتقالی به یزد شدند. وی با تاکید بر اینکه این مسئله قطعا یک حرکت حساب شده بوده و عده‌ای در پشت این جریان به عنوان عوامل محرک ایستاده‌اند، تصریح کرد: به نظر من اراده محکمی برای حل این موضوع در اصفهان وجود ندارد و مسئولان این استان اهمال کاری می‌کنند…»(1)
امید است با پیگیری مجدانه‌ای که نمایندگان استان در این مورد به عمل می‌آورند زمینه‌هایی فراهم گردد تا مکرر مردم یزد بویژه در این هوای گرم و طاقت‌فرسا با قطع آب که مایه و اصل حیات و زندگی است روبرو نشوند. محمدصالح جوکار در پاسخ به موضوع تعرض عده‌ای به تجهیزات آبرسانی با انتقاد از تعرض به خط لوله انتقالی در شرق اصفهان اظهار داشت: «امیدوار هستیم که این وضعیت تکرار نشود اما اقداماتی در شورای امنیت انجام شده و به استان اصفهان اعلام شده که امنیت خط باید در اولویت باشد اما اراده‌ای ندارند که این امنیت را تامین کنند و از سوی دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی اشراف خوبی دارند که جای سوال است چرا ممانعت برای تخریب صورت نمی‌گیرد. وی با بیان این‌که حدود 50بار تاکنون خط انتقال تخریب شده و از جیب مردم برای تعمیر هزینه شده افزود: چرا دستگاه قضا در این زمینه برخورد جدی ندارد در حالی که هویت عاملان تخریب و حتی تخریب‌کنندگان کاملا مشخص است و از سویی مردم در خطه‌ای از کویر دچار سختی و مشقت هستند و بخشی از خوراک صنعت استان همجوار را تامین می‌کنند. نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس با بیان این‌که گفته شده مردم اصفهان در پی تخریب خط لوله به دنبال تامین مطالبات خود هستند و یا اعتباری از دولت بگیرند عنوان کرد: نزدیکترین هدفی که در اختیار دارند تا مطالبه‌گری کنند همین خط آب است اما نباید نادیده گرفت که خط انتقال در منطقه‌ای عبور کرده که بیشترین تهدید را دارد. وی با اشاره به سوال از وزارت کشور و تذکر به رئیس‌جمهور افزود: این سکوت را نمی‌پذیریم و منتظر پاسخ هستیم و شایسته است برخورد جدی مانند سال91 با عاملان تخریب و تخریب‌کنندگان صورت گیرد اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که برای نیروی انتظامی هم ایجاد شده چندان برای برخورد جدیتی در کار نیست و نمایندگان استان در هفته آینده این موضوع را در صحن مجلس مطرح خواهند کرد تا به نتیجه برسد. جوکار با انتقاد از تهمت‌هایی که برای آب مصرفی انتقالی به مردم یزد می‌زنند گفت: کلیپی منتشر کرده‌اند که هکتارها گلخانه راه‌اندازی شده و از آب انتقالی مصرف می‌شود که دروغ محض است لذا برنامه داریم از نمایندگان اصفهان دعوت کنیم تا برای بررسی به استان بیایند و ببینند به واسطه کم‌آبی از آبیاری قطره‌ای و از چاه‌های داخلی است که قابلیت شرب هم ندارد…»(2)

و کلام آخر این‌که درخواست می‌گردد کارگزاران نظام برای رفع کاستی‌ها و دفع ناهمواری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی با سرعت و دقت و وسواس دامن همت بر کمر بندند و مشکلات آب و نان مردم را در اقصی نقاط کشور حل و فصل کنند که مسامحه و سهل‌انگاری و فرصت‌سوزی دیگر جایز نیست. شاید گرسنگی مرگ تدریجی باشد امّا تشنگی و بی‌آبی کشنده است و طاقت‌فرسا و خدای ناکرده طغیان اجتماعی و سرکشی‌های غیرقابل کنترل را به همراه خواهد داشت. کم‌آبی در استان‌های جنوبی و نقاطی شبیه یزد و بدتر از آن در کشور کم نیست. بدان امید که مسئولان به خود آیند و قصور و تقصیرهای 40ساله را جبران و در سیاست‌های کلان کشور تجدیدنظر کنند و برای جبران مافات سعی و اهتمام خویش را به کار بندند و وضعیت آب و نان مردم و معیشت و اقتصاد طبقات آسیب‌دیده و نیازمند و گرفتار فقر و فساد و تبعیض را سامان بخشند.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- بهارنیوز، 9/12/1391
2- یزدفردا، 20/4/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/JR6Aj
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا