رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

سید ابراهیم رئیسی هنگام معرفی وزیران پیشنهادی، حسین باغگلی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد و درباره انتخاب وی به عنوان وزیر وزارتخانه‌ای که باید بیش از پانزده میلیون معلم و دانش‌آموز را اداره نماید اظهار داشت: باغگلی معلم مهدکودک بوده، در دبستان و دبیرستان و دانشگاه تدریس نموده و با موفقیت مجموعه فرهنگی حضرت امام رضا(ع) را با یک‌هزار معلم و هفت‌هزار دانش‌آموز اداره کرده است، در استخدام آموزش و پرورش نیست و کد استخدامی ندارد و کارگروهی که سوابق و عملکرد وی را بررسی کرده او را تأیید نموده‌اند و اعلام گردید در اداره کل آموزش و پرورش خراسان در ردیف افرادی بوده که به عنوان متخصص در کارگروه پرورشی خدمت نموده است.

نگارنده این سطور با احترام به وزیر پیشنهادی در وهله اول اعلام می‌نماید رئیس‌جمهور و کارگروهی که در انتخاب باغگلی نقش داشته‌اند آشنا به امور وزارت‌خانه معظم و مهمی چون آموزش و پرورش نبوده و شخصی را با خصوصیاتی معرفی نموده‌اند که ده‌ها و صدها فرهنگی نظیر و یا برتر از وی در آموزشگاه‌ها یا در ادارات آموزش و پرورش در حال انجام وظیفه هستند و نه تنها خود را در حد وزارت نمی‌دانند بلکه در پی مدیرکلی و ریاست بر اداره آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و شهرستان‌ها نیز نیستند.

مدارس امام رضا(ع) اگر از نوع غیردولتی باشد ازجمله در ردیف آموزشگاه‌هایی است که بر اثر بی‌توجهی و ناتوانی مسئولان امر طی سالیان متمادی در نحوه اداره این‌گونه مدارس ناهماهنگی‌های فراوانی مشاهده شده است بسیاری از مردم وجود این آموزشگاه‌ها را تبعیض در امر آموزش و پرورش می‌دانند. عده‌ای از گردانندگان مدارس غیردولتی با در اختیار داشتن محلی که با سرمایه عده‌ای خیر و یا کمک و مساعدت‌ بعضی از نهادها و سازمان‌ها احداث گردیده، با دریافت شهریه‌ای که در مواردی گزاف و سرسام‌آور نیز می‌باشد فرزندان عده‌ای از ثروتمندان و زراندوزان و مسئولان و یا افرادی که نحوه آموزش مدارس دولتی را قبول ندارند را تحت تعلیم قرار می‌دهند گروهی نیز در مدارس غیردولتی سرمایه‌‌گذاری کرده و بعضاً‌ با مشکلات فراوان و یا با صندلی‌های خالی در آموزشگاه روبرو هستند و اگر دقیقاً موضوع مورد بررسی قرار گیرد دسته‌ای از این افراد سرمایه اولیه خود را از دست داده و گاه کارشان به دادگاه و زندان کشیده و در واقع دانش‌آموزان مدارس به اصطلاح ملی که آقای رئیسی، باغگلی را از مدیران موفق آن می‌داند در سراسر ایران جمعاً درصد کمی از کل دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد.

پرسشی مطرح است که مدارس امام رضا(ع) چگونه از دانش‌آموزان ثبت‌نام می‌کند؟ چه مبلغی از اولیای آنان شهریه دریافت می‌نماید؟ آیا ساکنان اطراف مدرسه امکان ثبت‌نام فرزندانشان را در آن آموزشگاه‌ها دارند؟ امکانات آستان قدس در چه حد و اندازه در اختیار این موسسه قرار گرفته است؟ و مردم مشهد مقدس با عنایت به حاشیه‌نشینی‌های شهر و این‌که صرفاً درصد کمی از دانش‌آموزان آن شهرستان امکان تحصیل در این‌گونه مدارس را پیدا می‌کنند چه دید و نظری در مورد این مدارس دارند که سید ابراهیم رئیسی باغگلی را به عنوان مدیر موفق این مجموعه که از بدنه آموزش و پرورش نبود به عنوان فردی معرفی کرد که در رأس آن وزارتخانه بنشاند درحالی که بسیاری از مدارس مناطق و شهرستان‌ها هنوز کانکسی است، با کمبود کلاس و آزمایشگاه و کتابخانه و نمازخانه روبرو می‌باشد، حدود ثلث ساختمان‌های مدارس یا باید تخریب و یا بازسازی و مقاوم‌سازی شود، مکرر دیده و شنیده شده است که بعضی از دانش‌آموزان یا در کلاس درس در اثر آتش گرفتن بخاری و کلاس مصدوم شده و یا جانشان را از دست داده‌اند و عده‌ای در فصول مختلف در کنار دیوار مدرسه یا در فضای باز تحصیل می‌کنند، آموزش و پرورش با انواع و اقسام مدارس روبرو است که هریک ساز خود را می‌زنند به هر تقدیر وزیر آموزش و پرورش باید جای بزرگانی چون غلامحسین شکوهی، شهید محمدعلی رجایی، شهید محمدجواد باهنر، سید علی‌اکبر پرورش و… بنشیند و وزارتخانه را با کوهی از مشکلات با همراهی و هماهنگی و همدلی هیات‌دولت و مجلس شورای اسلامی و تامین بودجه برای اداره آن وزارتخانه و برنامه‌ریزی صحیح جهت اصلاح سیاست‌های بعضاً‌ غلط بعضی از وزیران در گذشته را اداره و در یک کلام زمینه‌هایی فراهم نماید تا براساس برنامه‌ریزی صحیح هر کارمند و معلم به وظیفه اداری و قانونی خود عمل نماید، کسر و کمبودها جبران و شخصیت و کرامت معلم و حقوق از دست رفته فرهنگیان شاغل و بازنشسته ترمیم گردد.

موافقان و مخالفان درباره وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس سخن گفتند بعضی از روزنامه‌ها و سایت‌ها نظریات عده‌ای را در این‌باره درج نمودند و در نهایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مخالفت خود را با وزارت حسین باغگلی اعلام کرد که به بخش‌هایی از آن اشاره می‌گردد:
«…بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی- جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده‌اند. اگرچه تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی‌باشد. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح‌های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(ع) می‌باشد. درحالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و باتوجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی‌توانند نمونه جامعی برای پیاده‌سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون-. ..برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ‌التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی-. ..متاسفانه آنچه که به عنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-عدم سنجش‌پذیری و قابل رصد نبودن برنامه‌های اجرایی ارائه شده… 2-عدم توجه به تأمین نیروی انسانی… 3-‌عدم آشنایی با نظام بودجه‌ریزی آموزش و پرورش… 4-عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی…
بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی- بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند…

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی-. ..تغییر مکرر دیدگاه‌های ایشان در روزهای اخیر درخصوص محورهای برنامه‌ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می‌کند.
نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)-. ..باتوجه به برنامه‌های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند…»(1)
در نهایت نمایندگان مجلس با 76 رأی موافق و 193 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع با وزارت حسین باغگلی مخالفت کرد. نکته‌ای که در موافقت با وزیر پیشنهادی مطرح گردید و با کمال تأسف هیچ‌یک از نمایندگان و آیت‌ا… سید ابراهیم رئیسی اعتراضی در این زمینه ننمودند و واکنشی نشان ندادند سخنان جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس بود که ندانسته و نسنجیده باغگلی را با پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) مقایسه کرد و گفت: «کسانی که می‌گویند جوان بودن باغگلی مشکل ایجاد می‌کند، دقت کنند پیامبر اکرم(ص) در چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند و حضرت علی(ع) در روز غدیر 36 سال داشت. عمده مسئولان منصوب شده توسط امام(ره) جوان بودند. حضرت آقا 42 ساله بود که رئیس‌جمهور شد و سابقه قبلی نداشت. فرماندهان جنگ تحمیلی جوان بودند. بیش از 20 فرمانده موثر در دوران جنگ زیر 26 سال بودند که مدرسه، دانشگاه و بازار را رها کرده و بدون تجربه رفتند و نان صلابت خود را خوردند. بیش از 80درصد فرماندهان جبهه مقاومت جوان هستند. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی جوانی، غیرجناحی بودن، پاکدستی، ولایی بودن را امتیازات کابینه پیشنهادی ذکر کرد و گفت: نمایندگان مجلس مراقب باشند ایراد و اشکال گرفتن از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گل به دروازه خودی است…»(2)

این‌ها و بسیاری مطالب شبیه به این هدفی جُز مغالطه ندارد سخنان بی‌ربط و بدون پشتوانه علمی و منطقی است اولاً پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) را با آدم‌های عادی و معمولی مقایسه کردن قیاس مع‌الفارق است و معلوم است که سخنی سخیف و ناروا و نامربوط است. پیامبر، برگزیده خداوند است و او عالم السّر والخَفّیات است و آقایان، برگزیده آدم‌های معمولی و در معرض خطا و اشتباه، چگونه بعضی به خود اجازه می‌دهند برای رسیدن به مقاصد حزبی و گروهی از اعتبار و حیثیت پیغمبر و امام خرج کنند و به عبارتی دیگر هر رطب و یابسی را به هم می‌آمیزند تا برای تحقق اهداف خویش، امام و پیغمبر نردبان بالا رفتن از دیوار بلند کژی‌ها و کاستی‌ها شود. آن جوانان سراسر ایمان و عشق و شور و شعور که با سن کم، مرد میدان شجاعت و رشادت در جبهه‌ها بودند برای اداره جنگ خون دل‌ها خوردند، خون‌ها دادند، زحمت‌ها کشیدند، لحظه لحظه عمرشان و جوانی و استعداد و نبوغشان برای غلبه بر دشمن با قطره قطره خون بهترین جوان‌ها درهم آمیخت و شکست‌ها بود و پیروزی‌ها. 8سال تجربه را چون کوله‌باری ارزشمند بر دوش کشیدند و خود پیشتاز و پیشرو بودند و بسیاری به شهادت رسیدند تا عاقبت وجب به وجب سرزمین‌های اشغال شده را بازپس گرفتند. مردم ما امروز به خوبی دریافته‌اند که موضع‌گیری نمایندگانی با این سخنان و مطالب نامرغوب و غیرفاخر فریب و سیاهکاری است و از ناحیه کسانی است که خود بضاعتی ندارند پس به ناچار از سرمایه‌های دین و دین‌داران و خدامحوران هزینه می‌کنند. خداوند همه ما را به راستی و درستی رهنمون باد.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرگزاری فارس، 30/5/1400
2- انتخاب، 30/5/1400

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا