امام جمعه بخش مرکزی یزد با تاکید بر اینکه ما در کشورمان نیروی انسانی متخصص و توانمند بسیاری داریم گفت: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی نیازمند اتکا و اعتماد به نخبگان داخلی هستیم.

به گزارش یزدفردا: آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد که در احمدآباد ملاباشی برگزار شد با اشاره به آیه اول سوره مبارکه نسا که سوره خانواده است اظهار داشت: این سوره و آیه اول با موضوع تقوا شروع می‌شود یعنی اینکه بنیان خانواده باید بر اساس تقوا باشد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه خلقت و تربیت انسان‌ها به دست خداست و این انسان‌ها هستند که باید ابزار تربیت را فراهم کنند اما اجازه تربیت از سوی پروردگار است و ما وظیفه داریم انواع و اقسام ابزارهای تربیتی را فراهم کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: نکته سوم قابل بهره‌برداری از این آیه مبارکه اینکه همه انسان‌ها از یک نوع هستند و هر نوع تبعیض نژادی، زبانی و اقلیمی ممنوع است و نکته دیگر اینکه زن و مرد از نظر آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیت برتر از دیگری نیستندگرچه ممکن است از نظر تکالیف متفاوت باشند اما تفاوت در تکلیف به معنای برتری جنسیت نیست.

مدرسی یزدی افزود: به حقوق و وظایف متقابل افراد جامعه در مقابل یکدیگر نیز در این سوره مبارکه اشاره می‌شود و حمایت از کسانی که نیازمند هستند از افراد خانواده و غیر خانواده را دارد که این سوره مدنی به سوره خانواده معروف شده است.

رئیس حوزه علمیه مدینه العلم الکاظمیه(ع) افزود: اینکه به هر حال بعد از چهار سال جریان سند 2030 لغو شد قابل تقدیر و تشکر است، سندی که از فرق سر تا کف پا می‌خواست جامعه را غربی نشان دهد و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب تقی‌زاده‌های جدید پشت سر آن بودند و نکات منفی زیادی به همراه داشت که متاسفانه رئیس جمهور پیشین با وجود نظرات کارشناسی و مصوبه‌های لغو آن  چهار سال مقاومت کرد و لغو آن را به آموزش و پرورش ابلاغ نکرد.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه در حل حاضر رئیس جمهور با توجه به حساسیتی که نسبت به دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی، رهبری و مراجع معظم تقلید  دارد این موضوع لغو شد که جای قدردانی دارد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: گاهی بعضی از افراد دوست دارند انقلاب را اسیر دست اشرار ببینند در حالیکه انقلاب اگر آزاد باشد می‌تواند کار کند شاید این اصطلاح برای بعضی سنگین باشد امیرالمومنین علی(ع) هم بیان می‌فرمایند "وقتی دین و انقلاب اسیر باشد هواهای نفسانی دنیا و مادیات بر آن حاکم است و معمولاً اگر در جامعه‌ای انسان‌ها فاسد شوند یک  مسیر اصلاحی هنوز وجود دارد اما وقتی که زمام داران و حاکمان و جلوداران جامعه فاسد شوند اینجاست که دین و انقلاب اسیر دست آن‌ها خواهد شد".

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا عنوان کرد: لازم به توجه است که دفاع مقدس از ویژگی‌های شاخص و ماندگاری برخوردار بود از جمله مردمی بودن، میدان‌دار بودن جوانان، شایسته‌سالاری نه گروه بازی، حاکم بودن روحیه معنویت، اعتماد کامل مردم به دولت و نظام، اکتفا به حداقل‌ها، در زمان جنگ هم ما تحریم بودیم اما همه اتحاد و اتفاق نظر داشتند و به فکر اتحاد با محوریت ولایت بودند.

نائب رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه یزد تصریح کرد: به نیروهای داخلی تکیه شده بود و نه امیدی به شرق و نه امیدی به غرب بود، در کنار تجهیزات و مسائل مادی کاملاً به مسائل فرهنگی نیز توجه می‌شد.

مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: در آن عرصه بن‌بستی در کارها وجود نداشت و رزمندگان در آن دوران مسئولیت‌پذیر بودند و با کار و تلاش شبانه‌روزی و مستمر و هدفمند پیش می‌رفتند.

وی ادامه داد: اتکا به روحیه خودباوری بود و اصلاً احساس شکست در وجودشان نبود و جلو داری در آن دوران یعنی دفاع مقدس با جلوداری دین داران بود و همچنین شجاعت اصل اولیه در همه امور بود بر اساس اگر این ویژگی‌ها در هر جایی وجود داشته باشد قطعاً در آن زمینه موفقیت حاصل می‌شود و اگر در دفاع مقدس موفق بودیم به خاطر این پارامترها و شاخصه‌ها بود و در حال حاضر نیز به این مولفه‌ها برای حل مشکلات و حرکت به سمت پیشرفت روز افزون نیاز داریم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا