کارگروه کارشناسان و مسئولین دفاتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه یک  بهزیستی کشور با حضور 6 استان در یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، این کارگروه که با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف و شناخت چالش های بهزیستی در ارائه خدمات و ارزیابی عملکرد این دستگاه برگزار شده بود، نمایندگان استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان و کارشناسان دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی کشور حضور داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد نیز طی سخنانی با اشاره به گستره فعالیتهای بهزیستی در سطح جامعه و حجم بالای کار در این سازمان گفت: از بهزیستی با 52 وظیفه 120 فرایند کاری نمی توان انتظار تعریف 20 شاخص کاری و ارائه عملکرد داشت.

محمدحسین رحیمی نسب با بیان اینکه ساماندهی یک خانواده در جامعه را نمی توان با هیچ شاخصی سنجید اظهار داشت: در بهزیستی تنها در بخش اورژانس اجتماعی برای ساماندهی یک فرد 20 شاخص تعریف شده است تا بتواند خدمات مددکار را نشان دهد.

وی با اشاره به بالا بودن حجم کار در بهزیستی گفت: برخی از شاخص های تعریف شده از طرف دستگاههای نظارتی، برای بهزیستی معنادار نیست چراکه بهزیستی نمی تواند شاخص عددی در خصوص برخی از فعالیت هایش ارائه دهد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به تعریف شاخص دورکاری کارکنان گفت: با توجه به ضرورت ارتباط مستقیم مشاور و مددکار با مددجو این شاخص متناسب با شرایط کاری کارکنان بهزیستی نیست.

محمدحسین رحیمی نسب هدایت، حمایت و نظارت را سه شاخص کار در بهزیستی دانست و اظهار داشت: برنامه های مدون و محاسبه شده در مجموعه تحت نظارت بهزیستی باید وجود داشته باشد.

به گفته وی شاخص های تعریف شده برای ارزیابی عملکرد دستگاهها ظلم در حق بهزیستی است چرا که فعالیت های بهزیستی منحصر به فرد است و با فعالیت های دیگر نهاد ها تفاوت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهزیستی تنها در برخی از بخش ها از جمله مشارکتهای مردمی و مسکن می تواند عملکرد کمی ارائه دهد و مابقی فعالیت های آن کیفی است و باید با شاخص های کیفی سنجیده شود.

در ابتدای این مراسم اعظم نجاریان کارشناس مسئول دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی کشور؛ تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد را یکی از چالش های بهزیستی دانست و گفت: هدف بهزیستی استقرار نظام مدیریت عملکرد در سه سطح مدیریت، سازمان و استان هاست.

وی گفت: استفاده از تجربیات، نقطه نظرهای کارشناسان این کارگروه در کمرنگ نمودن نقاط ضعف و چالش های پیش روی بهزیستی راهگشا خواهد بود.

در ادامه کوروش قاضی کارشناس مسئول دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان گلستان نیز با بیان اینکه مدیریت بر فعالیت های بهزیستی کیفی است گفت: کیفی بودن فعالیت ها در بهزیستی باعث شده نتوان آن را شمرد.

وی با اشاره به ارائه برش استانی برای ارزیابی عملکرد فعالیت های بهزیستی در کشور گفت:  ارائه این برش اقدام خوبی بود اما بواسط تعریف آن از بالا به پایین اشکالاتی بر آن وارد است.

قاضی اظهار داشت: همزمان با تعریف این برش ما در کشور تغییر شاخص اقتصادی داشتیم که مفاهیم جدیدی وارد آن شد.

وی خاطرنشان کرد: سازوکارهای بهزیستی متناسب با شاخص های تعیین شده برای ارزیابی عملکرد این دستگاه نیست.

حسینعلی دهقانی زاده نیز به عنوان عضو تیم بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات بهزیستی استان یزد، کمی کردن شاخص ها در بهزیستی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تبدیل شاخص های کیفی به کمی با توجه به فعالیت های بهزیستی چالش برانگیز است.

وی با بیان اینکه تبدیل کارهای انسانی به کمی خطای بالایی خواهد داشت خاطرنشان کرد: در مطالعات علوم انسانی نیز وقتی بخواهید کیفیت را به کمیت تبدیل کنید یکسری از عوامل از دست می رود.

دهقانی زاده یادآور شد به طور مثال در ارزیابی عملکرد کارکنان توانمندی های درونی یک فرد و باوری که نسبت به کار دارد را نمی توان با شاخص های کمی سنجید.

 

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا