زمان : 21 Aban 1385 - 00:25
شناسه : 3344
بازدید : 2905
نخستین بار در جهان اسدپور محقق ایرانی موفق به تولید کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا شد نخستین بار در جهان اسدپور محقق ایرانی موفق به تولید کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا شد

نخستین بار در جهان اسدپور محقق ایرانی موفق به تولید کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا شد .

گروه خبر علمي يزدفردا :دکتر یوسفعلی اسدپور متخصص فراوری محصولات دریایی مرکز تحقیقات ارتمیای شیلات ایران مستقر در ارومیه پس از 3 سال تحقیق روی ارتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه به روش بدست آوردن کیتین از پوسته تخم این سخت پوست و تبدیل آن به ماده شیمیایی بسیارارزشمند کیتوزان دست یافته است.

این محقق گفت: کیتوزان در صنایع کشاورزی , آرایشی , غذایی , پزشکی , شیمی , نساجی و داروسازی 3 هزار نوع کاربرد دارد.

وی افزود : جاذب آب بودن به اندازه 500 برابر خود برای بیابان زدایی , استفاده در داروهای ضد آلرژیک , لاغر کننده , خاصیت ضد ویروس و ضد باکتریایی , تصفیه مواد نفتی و هسته ای از منابع آبی , تولید کرمهای آرایشی , ترمیم سوختگی های پوست , تولید کاغذ و الیاف طبیعی از مهمترین کاربردهای این فراورده است.

این محقق ایرانی تصریح کرد: نیاز جهانی به کیتوزان سالیانه 200 هزار تن است در حالیکه فقط 3 هزار تن در دو کشور ویتنام و چین از پوست خرچنگ و میگو تولید می شود .

اسدپور فراوری محصولات دریایی محدودیت منابع مواد اولیه طبیعی قابل دسترس , پائین بودن درصد کیتین در منابع اولیه و هزینه زیاد جمع آوری و نگهداری مواد اولیه را از علتهای تولید کم این محصول در جهان اعلا‌م کرد.

دکتر اسدپور با اعلام اینکه هر کیلو کیتوزان در جهان 10 هزار دلار ارزش دارد , افزود: در صورت صنعتی کردن تولید کیتوزان امکان تولید سالیانه 140 کیلوگرم از این فراورده گرانبها در ایران وجود دارد.

بر اساس طرح این محقق ارومیه ای , کیتوزان از پوسته تخم ارتمیا که پس از پوست اندازی و تولید نوزادها غیر قابل استفاده است , تولید می شود.

این طرح در یک مجله علمی خارجی و 2 مجله علمی داخلی چاپ شده است .

اخبار علمي در يزدفردا :

ماده تاريك ماده تاريك
تاریخ : 17 اسفند 1384 - قبل‏ازظهر 02:41
درمانی جديد برای طاسی در مردان و ریزش منطقه‌ای مو در زنان درمانی جديد برای طاسی در مردان و ریزش منطقه‌ای مو در زنان
تاریخ : 24 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 12:19

مقاومت دارويی و شيوع دوباره مالاريا در ايران  مقاومت دارويی و شيوع دوباره مالاريا در ايران
تاریخ : 24 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 12:07

ازدواج كنيد تا بيشتر زنده بمانيد ازدواج كنيد تا بيشتر زنده بمانيد
تاریخ : 23 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 01:22

مصرف بیش از حد مواد قندی در افطار در گردش خون اختلا‌ل ایجاد می‌كند مصرف بیش از حد مواد قندی در افطار در گردش خون اختلا‌ل ایجاد می‌كند
تاریخ : 23 مهر 1385 - قبل‏ازظهر 01:10

يزد از نظر مشكل سوء تغذيه كودكان زيرشش سال در ميان‪۳۰‬استان كشوردر رديف چهاردهم قرار دارد يزد از نظر مشكل سوء تغذيه كودكان زيرشش سال در ميان‪۳۰‬استان كشوردر رديف چهاردهم قرار دارد
تاریخ : 20 آبان 1385 - بعدازظهر 11:50

يزدفردا