جمعی از خبرنگاران و نمایندگان دفاتر خبری رسانه های خارجی فعال در ایران  از مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو و اردکان یزد بازدید کردند .
در این سفر یک روزه نمایندگان رسانه های گروهی فرانسه ، اسپانیا، چین، عمان و... پس از بازدید از بخش های مختلف  مجتمع چادرملو از جمله معدن و خطوط فراوری سنگ آهن  و تولید کنسانتره و قسمت های جانبی آن نظیر سنگ شکن، انباشت و برداشت ، سیستم انتقال و تصفیه آب و  واحد خدمات پزشکی و اورژنس ، مجتمع فرهنگی و  ورزشی شامل مجموعه سوارکاری با 11 اسب اصیل ایرانی و عرب ، استخر و سونا، زمین فوتبال ، سالن والیبال و بسکتبال، سالن های بدن سازی و بیلیارد، فروشگاه تعاونی و مجموعه مهمانسرا ها و رستوران  بازدید کردند .
این گروه سپس به مجتمع گندله سازی اردکان در فاصله 200 کیلومتری معدن چادرملو رفتند و از نزدیک با مراحل مختلف تولید گندله و شمش فولاد که در حقیقت ادامه خط تولید آهن و فولاد است  بازدیدکردند.
 در پایان این بازدید ها مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشستی مشترک با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.
مهندس نوریان با اشاره به تاریخچه شکل گیری شرکت چادرملو و آغاز بکار فعالیت های معدن و صنایع مرتبط به در استان یزد گفت :شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ( سهامی عام) فعالیت خود را از سال 1371 آغاز کرده و هم اکنون با 17 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه یکی از بزرگترین شرکت های فعال در بازار بورس اوراق بهادر تهران با نماد ( کچاد ) است .
وی گفت: در مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو با 5 خط تولید،  سالانه 5/10 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با عيار (Fe) حداقل 5/67 % . و حدود یک تا 5/1 میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی با متوسط عیار  (Fe)  3/55 درصد تولید می شود .
بخشی از کنسانتره تولید شده در این خطوط به  مجتمع گندله سازی  همین شرکت در شهرستان اردکان یزد  و بخشی دیگر هم به کارخانجات بزرگ فولاد کشور از جمله مبارکه و خوزستان تحویل می گردد.
مدیر عامل چادرملو افزود: این شرکت سنگ آهن دانه بندی را بدلیل عدم نیاز کارخانجات داخلی  برای صادرات عرضه می کند تا از محل درآمد ارزی آن، هزینه های تهیه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در معدن و اجرای طرح های توسعه را را تامین کند .
وی گفت: بخشی از سرمایه گذاری ها در جهت  تکمیل زنجیره تولید انجام شده است  بطوریکه هم اکنون واحد تولید آهن اسفنجی ، واحد تولید شمش فولاد  در مجتمع اردکان  و یک واحد نورد در شهرستان ابر کوه  در حال ساخت و اتمام است که بزودی بهره برداری از آنها آغاز و چرخه تولید فولاد در شرکت چادرملو تکمیل می شود .
نوریان همچنین یکی از برنامه های آتی این شرکت را بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19  در  مجاورت معدن چادرملو عنوان و اظهار امیدواری کرد با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیان اکتشاف در این معدن نیز هر چه زودتر آغاز شود .
"رونگ جو" از استادان ، پژوهشگران و نویسندگان مطبوعات چین  به نمایندگی از طرف میهمانان، با جذاب توصیف کردن  این بازدید گفت : تصور نمی کردم ایران در زمینه برداشت و تولید سنگ آهن و فرآوری آن تا این حد رشد کرده باشد ، به نظر من ایران در این زمینه از بسیاری کشور های منطقه جلوتر است .
وی فراهم کردن امکانات رفاهی و فرهنگی و ورزشی برای کارکنان را  بسیار ستود و  این اقدام را در حد استاندارد های خدمات رسانی در سطح  کشورهای توسعه یافته  صنعتی عنوان کرد .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا