میزان نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حبس خانگی سران فتنه را غیر قانونی خواند، اما سخنرانی او با شعار مرگ بر فتنه گر همراه شد.

سایر نمایندگان صندلی های خود را ترک کردند و جلوی ناطق میان دستور حلقه زدند و شعار می دادند تا جاییکه حجت لاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، جلسه علنی را قطع و اعلام تنفس کرد.

در جلسه علنی امروز یکشنبه 21 دی 1393علی مطهری در نطق میان دستورش حبس خانگی سران فتنه را پس از پایان آشوب های خیابانی 88 بدون حکم قضایی خلاف اصول متعدد قانون اساسی خواند.

سخنان مطهری ادامه نیافت، چرا که برخی نمایندگان از جای خود برخاسته و دو دو گویان و با شعارهای "مرگ بر منافق" و "مرگ برفتنه گر" دور میز ناطق میان دستور حلقه زدند.

مطهری سخنان خود را ادامه داد، اما سخنان او در میان همهمه پارلمان نشینان شنیده نمی شد. برخی نمایندگان به جایگاه ناطق میان دستور رفتند تا جایی که برخوردی فیزیکی میان صفر نعیمی رز و علی مطهری صورت گرفت.

عابد فتاحی تلاش می کرد تا نمایندگان را از جایگاه ناطق دور کند و سپس این امر را احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، کائیدی و ایرج ندیمی ادامه دادند اما نادر قاضی پور، حسینعلی حاجی دلیگانی، مهدی موسوی نژاد، فرهاد رشیدی، عزیز الله اکبریان و چند نماینده دیگر اطراف مطهری حلقه زدند و مانع سخن گفتن او شدند.

ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت پس از سخنان مطهری گفت: شما در فضای واقعی کشور قرار دارید و می بینید آنچه در مورد این افراد انجام شد با نهایت رافت و رحمت اسلامی و مصالح ملی بود و اگر اراده نظام بر رافت نبود باید به گونه دیگری کار صورت می گرفت.

او ادامه داد: تعرض به این گونه احکام قطعی و شرعی که در چارچوب اختیارات قانون اساسی صورت گرفته طبیعی است که اعتراض همه نمایندگان را که به نمایندگی از ملت عزیز در مجلس حضور دارند، برانگیزد.

نایب رییس مجلس گفت: از شما انتظار می رود احکام شرعی و قانون اساسی را مدنظر بگیرید و صحبتی نفرمایید که انضباط مجلس را به هم بریزد.

ابوترابی فرد سپس در ساعت 10:40 زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و اعلام کرد که فعلا جلسه را ختم می کنم و برای تنفس 15 دقیقه جلسه از حالت علنی خارج می شود.

سپس خبرنگاران از جلسه علنی خارج شدند، اما تنش ها درمجلس ادامه یافت.

نطق علی مطهری

 خبرگزاري خانه ملت نطق نا تمام علي مطهري را منتشر کرده است که در ادامه مي آيد:

ایام میلاد پیامبر اسلام را تبریک می‌گویم، جشن میلاد پیامبر اکرم در میان ما شیعیان نسبت به جشن میلاد حضرت مسیح در میان مسیحیان و جشن میلاد پیامبر اسلام در میان اهل سنت از شور و هیجان کمتری برخوردار است. گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که بزرگداشت پیغمبر اسلام به اهل سنت واگذار شده و بزرگداشت ائمه اطهار به شیعیان. این یک نقطه ضعف برای ما است که باید به همت روحانیت اصلاح شود. نگاهی به برنامه‌های صدا و سیما در این ایام و مقایسه آن با برنامه‌های ایام نوروز از نظر شادی آفرینی این حقیقت را آشکارتر و این شائبه را تقویت می کند که شادی‌ها مخصوص مناسبت‌های ملی و غم و اندوه ویژه مناسبت‌های مذهبی است.

در خصوص وحدت اسلامی متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته ایم بلکه عقبگرد داشته‌ایم و دشمنی ما بیشتر شده است. علت اصلی این است که بیشتر حرف می‌زنیم و کمتر عمل می کنیم. زمانی که از وحدت اسلامی سخن می‌گوییم اما اجازه ساخت یک مسجد را در تهران به اهل تسنن نمی‌دهیم روشن است که دل ها به هم نزدیک نمی‌شود و آن ها نیز در مکه و مدینه تلافی می‌کنند. اگر اقداماتی نظیر آنچه رهبر انقلاب در کردستان فرمودند که مردم آنجا مجازند اذان خود را بشنوند صورت گیرد آنگاه آثار خیر آن را خواهیم دید. تاثیر تندروهای دو طرف نیز آشکار است از آن سو شیعه را مشرک می نامند و مبارزه با او را مقدم بر مبارزه با کفار معرفی می‌کنند و از این سو برخی مداحان صرفا بر طبل تفرقه می‌کوبند و حتی در ایام رحلت و یا میلاد پیامبر اسلام به جای آنکه از خوبی‌های آن حضرت بگویند از مصائب حضرت زهرا و مسائل تفرقه انگیز می‌گویند. در این میان علمای شیعه و سنی وظیفه سنگینی در نفی تحریف مبطلان و مبارزه با بدعت‌ها دارند. اگر وحدت اسلامی آنگونه که مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی و شهید آیت الله مطهری و رهبر انقلاب بیان کردند بیشتر بر مشترکات و تشکیل جبهه واحد در مقابل دشمنان مشترک تاکید می‌شد امروز زمینه پیدایش گروه‌هایی مانند داعش و القاعده وجود نداشت.

ترورهای اخیر در پاریس را محکوم می‌کنیم اگرچه اقدامات مکرر نشریه شارلیدو در انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام نیز محکوم است.

در ایام 9 دی برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما راه افراط پیمودند و بر طبل تفرقه کوبیدند و ماهیت 9 دی را آنگونه که دوست داشتند معرفی کردند در حالی که همه می‌دانند در 9 دیماه سال 88 مردم با قاطعیت از تخلفات دو طرف فتنه دوری و به دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی پرداختند. اگر بخواهیم 9 دی را مظهر تفرقه میان ملت قرار دهیم دیگر یوم الله نخواهد بود بلکه یوم الشیطان خواهد بود.

همچنین تذکراتی به دولت دادم، بهتر بود دولت محترم در مسئله برداشت 1/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به جای مجادله با مجلس و ایجاد تنش در کشور صداقت به خرج دهد و به اشتباه بانک مرکزی و سپس تلاش برای جبران آن اقدام و سپس عذرخواهی می‌کرد. از این دولت انتظار نداریم که روش‌های دولت گذشته را تکرار کند.

از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم مسئله صدور مجوز پرواز هواپیماهای شرکت صهیونیستی اوکراین اینترنشنال بر فراز ایران را که مورد تحریم کشورهای عربی است را بررسی و نتیجه را به اطلاع ملت برساند.

چندین ماه است که معاون سیاسی وزارت کشور مشخص نشده این امر کفایت وزیر محترم کشور را زیر سوال برده و لازم است در اسرع وقت یک فرد فرا جناحی یا لااقل مستقل و بدون تعصب گروهی برای این سمت معرفی شود.

همچنین سال گذشته وزیر کشور به خاطر جدی نگرفتن مسئله عفاف و حجاب از مجلس کارت زرد گرفت و به او هشدار داده شد که از رسمیت گرفتن پوششی به نام ساپورت در خیابان جلوگیری کند اما وی این امر را به شوخی گرفته و امروز شاهد رواج آن هستیم، طبیعی است که مجلس همچنان این موضوع را دنبال خواهد کرد.

از شهرداری و پلیس راهور که اخیرا به رعایت خط عابر پیاده توسط راننده و عابر و نیز حرکت خودروها بین دو خط اهتمام ورزیده اند تشکر می‌کنم زیرا وضعیت رانندگی ما در دنیا اسف بار بوده و در رتبه‌های آخر قرار دارد و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

همچنین خواهشمندیم که انضباط موتورسواران نیز با همین جدیت دنبال شود.

برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از این نظر قابل تمجید است که عده‌ای دلسوز فرهنگ و هنر کشور که ایدئولوژی و هنر را عامل جمع می‌دانند به جای آه و ناله از وضعیت فرهنگ و سینمای کشور خود وارد عرصه ساخت فیلم شدند و عملا فیلم مطلوب خویش را به نمایش می‌گذارند این حرکت بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بوده و قطعا در صنعت سینمای کشور اثرگذار خواهد بود و لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این افراد حمایت کند.

همچنین اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضائی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند. همه می‌دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان کروبی و موسوی ندارم و در انتخابات سال 88 نیز به آقای رضایی رای دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگ‌تر در نظام اسلامی است.


روایت رجا نیوز از تشنج امروز در مجلس:

 

تلاش‎های ناکام یک وکیل‎الدوله افول کرده برای احیاء وجهه سیاسی/

 

پروژه کاسبی با حصر سران فتنه در مجلس ناتمام ماند/ مطهری: این 9دی را باید یوم‎الشیطان نامید!/ نمایندگان با شعار «مرگ بر منافق» مطهری را از تریبون مجلس بیرون کردند/ برخورد فیزیکی مطهری با معترضین

 

 

 

گروه سیاسی – رجانیوز:  پروژه کاسبی با حصر سران فتنه، امروز با هوشیاری نمایندگان مجلس ناکام ماند تا علی مطهری که مدتی است در مقام یک «وکیل‎الدوله» افول کرده تلاش می‎کند با سخنرانی درباره غیرقانونی بودن حصر سران فتنه، خود را در بورس سیاست باقی نگهدارد، امروز نتواند در مجلس چیزی کاسب باشد.

 

به گزارش رجانیوز، در شرایطی که علی مطهری امروز به بهانه نطق میان دستور به تکرار مواضع خود در قبال حصر سران فتنه  وغیرقانونی خواندن این حصر پرداخت، اعتراض نمایندگان به نطق تکراری وی، برای لحظاتی فضای مجلس را متشنج کرد به نحوی که حجت‎الاسلام ابوترابی برای بازگشت آرامش به فضا، اعلام تنفس کرده و برای دقایقی جلسه مجلس را تعطیل کرد.

 

 

بر اساس این گزارش، تکرار مواضع علی مطهری درباره خلاف قانون بودن حصر سران فتنه، اعترانمایندگان را برانگیخت به نحوی که نمایندگان مجلس با فریاد‌های (2-2) و «مرگ بر فتنه‌گر» مانع از ادامه نطق مطهری شدند.

 

در این لحظه و با اوج گرفتن اعتراض نمایندگان مجلس، ابوترابی در تذکری به مطهری گفت که شما در فضای واقعی کشور قرار دارید و آنچه در مورد این افراد انجام شده با نهایت رحمت اسلامی و با توجه به مسائل ملی انجام شده است و اگر اراده نظام به رأفت نبود، قطعا به گونه‌ای دیگر انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: شما وقتی در جریان این واقعیت هستید می‌دانید که این احکام بر اساس اختیارات شرعی و قانونی بوده است و نطق شما اعتراض مردم را در پی دارد و نمایندگان هم از سوی همین مردم انتخاب شدند، از شما انتظار می‌رود که مصالح ملی و قانونی را رعایت کنید.

 

گزارش خبرنگار فارس حاکی است در اینجا علی مطهری گفت بهتر است آقای ابوترابی این تذکر را پس از نطق به من می ‌داد که ابوترابی پاسخ گفت نه نطق شما انضباط مجلس را به هم می‌زند.

 

بر اساس این گزارش با فریادهای دو دو و مرگ بر فتنه‌گر نمایندگان مطهری نتوانست نطق خود را ادامه دهد و تعداد زیادی از نمایندگان همچون نعیمی رز، قاضی‌پور، موسوی‌نژاد، حاجی‌دلیگانی و ... پای تریبون جمع شده و با شعار مرگ بر فتنه‌گر خواهان پایین آمدن علی مطهری شدند و تنی چند همچون عابد فتاحی سعی در میانجیگری داشتند.

 

این گزارش حاکی است فتح‌الله حسینی و عزیز اکبریان نمایندگان قصرشیرین و کرج که برای دعوت از علی‌ مطهری به منظور پایین آمدن از پشت تریبون رفته بودند، با برخورد شدید فیزیکی از سوی او مواجه شد.

 

به گزارش فارس، مسئولان حفاظت مجلس پس از این اتفاقات همه میهمانان حاضر در جلسه، خبرنگاران، تصویر‌برداران و عکاسان را از صحن علنی بیرون کردند، جمع کثیری از وکلای ملت پس از متشنج شدن فضای صحن علنی مقابل جایگاه هیأت‌ رئیسه تجمع کردند و شعارهایی مانند «مرگ بر منافق»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر فتنه‌گر» و «الله‌اکبر» سر دادند.

 

سپس ابوترابی‌ فرد ضمن دعوت وکلای ملت به حفظ آرامش و جلوس آنها بر صندلی‌هایشان، گفت: آقای مطهری بنده اعلام تنفس کردم و جلسه را به پایان رساندم، بنده ادامه صحبت‌های شما را به مصلحت نمی‌دانم، این جمله ابوترابی فرد با احسنت احسنت و الله‌اکبر وکلای ملت مواجه شد.

 

ابوترابی‌فرد همچنین گفت: قصد ما این نیست که بخواهیم فضای مجلس را متشنج کنیم، مصالح ملی و رعایت مصلحت مجلس و نمایندگان جزو وظایف ماست و شما هم باید در این زمینه همکاری کنید، نکند خدای ناخواسته در جایگاهی عمل کنیم که مصلحت کشور نیست، حصر موسوی و کروبی تصمیم نظام است که بر اساس نهایت رافت و رحمت اخذ شده است، تصمیم نظام با نگاه به مصالح ملی و منافع ملی گرفته شده است و در این تردیدی وجود ندارد.

 

سپس ثروتی، پزشکیان و جهانگیرزاده سراغ علی مطهری رفتند تا با او صحبت و وی را به آرامش دعوت کنند.

 

مطهری: این 9 دی یوم‎الشیطان است

 

به گزارش فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام گفت: جشن میلاد پیامبر اعظم در میان ما شیعیان نسبت به جشن میلاد عیسی مسیح در بین مسیحیان و حتی همین جشن در میان اهل سنت از هیجان کمتری برخوردار است و این گونه تصور می‌شود که گرامیداشت پیامبر به اهل سنت و گرامیداشت اعیاد دیگر و ملی به شیعیان واگذار شده است.

 

وی ادامه داد: نگاهی به برنامه‌های صدا و سیما در این ایام از نظر شادی‌آفرینی این شائبه را ایجاد می‌کند که برنامه‌های شاد بیشتر برای اعیاد ملی پخش و در ایام حزن و اندوه به سراغ مناسبت‌های مذهبی می‌روند.

 

مطهری با بیان اینکه در بحث وحدت اسلامی پیشرفت نداشته‌ایم و حتی پسرفت کرده‌ایم و دشمنی‌ها زیاد شده است اظهار داشت: وقتی از وحدت اسلامی دم می‌زنیم و اجازه ساخت یک مسجد به اهل سنت در تهران نمی‌دهیم آنها نیز در مکه و مدینه این موضوع را تلافی می‌کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از آن سو برخی اهل سنت شیعه را مشرک دانسته و از این سو برخی مداحان بر طبل تفرقه می‌کوبند؛ در این میان علمای شیعه و سنی وظیفه سنگینی دارند.

 

 وی اضافه کرد: اگر وحدت آنطور که آیت‌الله بروجردی، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند مورد توجه قرار می‌گرفت زمینه پیدایش داعش به وجود نمی‌آمد.

 

 وی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در فرانسه اظهار داشت: البته اقدامات نشریه شارلی‌ابدو در انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اعظم نیز شدیدا محکوم می‌شود.

 

 مطهری در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به ایام 9 دی افزود: صدا و سیما در ایام 9 دی بر طبل تفرقه کوبید در حالی که 9 دی مردم فارغ از اقدامات تفرقه‌افکنانه دو طرف فتنه برای وحدت به خیابان آمدند و اگر این حرکت مردم به گونه‌ای دیگر تفسیر شود این روز یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است.

 

 نماینده مردم تهران در ادامه در تذکری به دولت در مسئله برداشت 4.1 میلیارد از صندوق توسعه ملی اظهار داشت: دولت در مسئله 4.1 میلیارد به جای مجادله و ایجاد تنش در کشور باید صداقت به خرج می‌داد و با اعتراف به اشتباه بانک مرکزی این موضوع را حل می‌کرد و ما انتظار نداریم که اقدامات دولت قبل در این دولت نیز تکرار شود.

 

 وی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسئولان این وزارتخانه درباره مجوز شرکت هوایی صهیونیستی اوکراین اینترنشنال بررسی‌های لازم را انجام داده و توضیح دهند.

 

 مطهری در تذکر دیگری به وزیر کشور گفت: معاون سیاسی چندین ماه است که معرفی نشده و همین مسئله کفایت وزیر کشور را زیر سوال برده و لازم است در اسرع وقت فردی فراجناحی در این سمت انتخاب شود.

 

 وی ادامه داد: چند ماه پیش بود که وزیر کشور به دلیل عدم توجه جدی به بحث حجاب از مجلس کارت زرد گرفت و در آن ایام تاکید شد که باید کاری برای جلوگیری از رواج پدیده پوشیدن ساپورت در خیابان‌ها انجام شود اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

 

 نماینده مردم تهران از اقدامات پلیس راهور برای سامان‌بخشی به وضعیت عابران پیاده و همچنین حرکت ماشین‌ها بین خطوط تقدیر کرد و درخواست نمود که مسئله انضباط موتورسواران نیز در دستور کار پلیس قرار گیرد.

 

 مطهری در بخش دیگری از نطق خود برگزاری جشنواره عمار را قابل تقدیر و تحسین دانست و افزود: باید این مسئله مورد تقدیر قرار گیرد که عده‌ای از سینماگران دلسوز که معتقد به جمع شدن ایدئولوژی و هنر هستند بدون آه و ناله وارد عرصه فیلمسازی شده‌اند و فیلم مطلوب خود را می‌سازند؛ این حرکت باید مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گیرد.

 

 وی در بخش پایانی نطق خود با اشاره به موضوع حصر سران فتنه گفت این جانب حصر خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضایی خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانسته و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم.

 

 نماینده مردم تهران ادامه داد: معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور و قوه قضاییه کوتاهی کردند.

 

 مطهری ادامه داد: همه می‌دانند که من به هیچ وجه تعلق خاطری به آقایان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات 88 نیز به آقای رضایی رای دادم و هدف این جانب از طرح این موضوع مسئله‌ای بزرگ‌تر است که آن رفتار اسلامی با منتقدان حکومت است.


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا