* کی‌روش: به من اتهام دزدی زدند * مشکل ممنوع‌الخروجی کی‌روش حل شد* کی‌روش: این اتفاق ناگوار نباید رخ می‌داد * امید کفاشیان به عوض شدن نظر کی‌روش* کی‌روش وارد وین شد * کی‌روش خودش مشکل مالیاتی را حل کرد*قلعه‌نویی: درباره کی‌روش شفاف‌سازی شود*کی‌روش در لحظه آخر به حاج صفی چه گفت؟*پیام کی‌روش در پی درگذشت دو خبرنگار ایرانی*ایران دو بر صفر شیلی را برد*در صورتم نگاه کرده و گفتند از عملکرد من راضی نیستند*بازتاب پیروزی ایران مقابل شیلی در سایتAFC *دعوای پسر قلعه نویی و پولاد کیمیایی سر کی‌روش!*همه چیز را خراب کرد وزیر ناراضی
*ایران - سوئد؛ شام آخر کی‌روش؟* خواسته‌های فدراسیون برای حفظ کی‌روش*کی‌روش پس‌اندازاش را از دست داد*کارنامهٔ کی‌روش در ایران*درخواست اینستاگرامی از روحانی برای حفظ کیروش*خداحافظی تلخ کیروش با باخت به سوئد*کفاشیان خواست تا مسیرهایمان جدا شود؛ مدارکش هم موجود است*نکونام از بازی‌های ملی خداحافطی کرد*خوشحالی رسانه‌های کره‌ای از رفتن کی‌روش*آندو کاپیتان اول ایران می‌شود*قلعه‌نویی: درمورد کی‌روش شفاف سازی کنید*نکونام خداحافظی جلوی زلاتان را قبول نکرد*تیم ملی به ایران بازگشت
 کفاشیان: علاقه‌مند به ادامه فعالیت‌ کی‌روش هستیم * کی‌روش: همه اختیاراتم را گرفتند* پاسپورت کی‌روش در فرودگاه ضبط شد * کی‌روش: به من اتهام دزدی زدند* نظرها به کی‌روش تغییر کرده است؟
نظرها به کی‌روش تغییر کرده است؟
واکنش‌های منفی نسبت به جدایی احتمالی کارلوس کی‌روش از تیم ملی از سوی مردم و کارشناسان و زمزمه دخالت وزارت ورزش در این ماجرا باعث شد که فدراسیون فوتبال با اعلام تشکیل جلسه هیات رئیسه برای تعیین تکلیف کی‌روش به نوعی بر گفته‌های حاشیه‌ساز دبیرکل خود سرپوش بگذارد.
 
در حالی که تنها چهار روز تا پایان سال 1393 باقی مانده بود، علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در جریان یک جنگ رسانه‌ای با کارلوس کی‌روش تصمیم به برگزاری یک نشست خبری گرفت اما این نشست لغو شد تا او در یکی از جنجال‌برانگیزترین مصاحبه‌های سال از بیان "حقایق فوتبال ایران در آینده نزدیک" سخن بگوید.
 
او به سایت فدراسیون فوتبال گفت: "همیشه سعی داشته‌ایم با انجام صحبت‌های سازنده و ارائه اطلاعات درست و صحیح به مردم فوتبال دوست ایران، کاری هر چند کوچک برای آنها انجام دهیم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم در حال حاضر به جای افزودن بر بار فوتبال ایران به اقدامات زیربنایی بپردازیم و در آینده نزدیک و در کنفرانسی خبری همه حقایق را در مورد فوتبال ایران و ترسیم آینده‌ای روشن برای آن مطرح و بازگو خواهیم کرد."
 
اسدی پیش از این گفته بود که فدراسیون فوتبال از عملکرد کی‌روش رضایت ندارد و تلویحا از تمایل فدراسیون با قطع همکاری با این مربی پرتغالی حرف زده بود. صحبت‌های دبیرکل فدراسیون فوتبال به قدری برای کی‌روش سنگین بود که بلافاصله به آن واکنش نشان داد و از جدایی گفت.
 
انتقاد اسدی از عملکرد کی‌روش البته با واکنش‌های متعددی از درون و بیرون فدراسیون روبه‌رو شد تا جایی که علی کفاشیان، رئیس همیشه خندان فدراسیون فوتبال درباره اختلاف کی‌روش و اسدی و دلیل مطرح شدن بحث جدایی مرد پرتغالی از تیم ملی ادعا کرد که کی‌روش از جای دیگری پیشنهاد دارد و به همین دلیل ساز جدایی سر داده است!
کفاشیان در تاریخ یازده فروردین 94 درباره این مساله گفت: "کی‌روش قبل از این که آقای اسدی به فدراسیون بیاید زمزمه‌های رفتن را سر داده بود؛ یعنی حتی قبل از جام ملت‌های آسیا می‌خواست از تیم ملی جدا شود.
 
او برای این کار دلایل خاص خودش را دارد.
ما گفته‌ و اعلام کرده‌ایم که آمادگی این را داریم کی‌روش را حفظ کنیم اما با توجه به این که کی‌روش برای جدایی‌اش دلایل مختلف می‌آورد، خودم فکر می‌کنم شاید از جای دیگری پیشنهاد دارد و به آنها فکر می‌کند.
 
شاید ایران دل او را زده است. در هر صورت ما آمادگی کار با او را داریم و این موضوع را به صورت کتبی اعلام کرده‌ایم. حال تصمیم با کی‌روش است که بین ماندن و نماندن یکی را انتخاب کند.
سیاست فدراسیون حفظ کی‌روش است اما او بعد از بازی با شیلی در ایمیلی که به فدراسیون زد، گفته است نمی‌تواند در تیم ملی بماند."
 
تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شد که بیشتر علاقه‌مندان به فوتبال در ایران چه در کوچه و خیابان و بحث‌های محفلی و چه در برنامه‌های تلویزیونی به صورت شرکت در نظرسنجی‌های پیامکی قاطعانه از ادامه حضور کی‌روش در تیم ملی دفاع می‌کردند.
 
در این میان برخی منتقدان که به ادعای خود دلواپس فوتبال ایران هستند از رویه برخی رسانه‌ها در دفاع از عملکرد کی‌روش به شدت انتقاد کرده و مدعی شدند که کارلوس کی‌روش پرتغالی هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران نداشته است.
 
سردمدار چنین تفکری همان‌طور که کاملا قابل پیش‌بینی است، محمد مایلی‌کهن است؛ فردی که پیش از این با قاطعیت اعلام کرده بود "این فوتبال را نمی‌خواهد." منظور مایلی‌کهن از عبارت "این فوتبال" قطعا فوتبال ایران بود.
او حتی در زمان عنوان کردن این جملات در برابر چشم خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی اشک هم ریخت؛ هر چند محمد مایلی‌کهن هم‌ اکنون عضو کادر فنی تیم ملی فوتبال امید است.
 
او در یک برنامه تلویزیونی گفت که کی‌روش کار مفیدی برای فوتبال ایران نکرده و برخی بازیکنان مانند مهدی رحمتی و هادی عقیلی – که به دلیل بی انضباطی از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شدند – را نابود کرده است!
 
انتقادهای مایلی‌کهن و همفکران او با همواره با واکنش منفی برخی کارشناسان نام‌آشنا روبه‌رو شده است.
 
یکی از این افراد امیر حاج‌رضایی است؛ او در همان برنامه‌ای که مایلی‌کهن انتقادهای تاریخی‌اش را بیان کرد، گفت: "مخالف منصف را دوست دارم.
 
مایلی‌کهن هم منصفانه مخالفت کرد و نتایج تیم ملی را نقد کرد. من موافق حضور کی‌روش هستم چون زمان کمی تا مقدماتی جام جهانی داریم.
تضارب آرا به سود فوتبال ایران است اما آرای مخالفان منصف. نگرانی من از این است که سردمداران لمپنیسم که همه آنها را می‌شناسند، درصدد سلطه بر فوتبال ملی هستند.
 
تنها مربی ایرانی که با بازیکن‌سالاری مخالفت کرد مایلی‌کهن بود و به درستی بازیکنان سرکشی را که به تیم ملی پشت کردند، کنار گذاشت.
کی‌روش هم دقیقا همین کار را کرد. ای کاش مایلی‌کهن در مورد رحمتی و عقیلی به این مساله هم اشاره می‌کرد. در مجموع معتقدم که کی‌روش باید در تیم ملی ایران بماند."
 
تیم ملی در ایام نوروز با سفر به اتریش و سوئد دو دیدار دوستانه با تیم‌های قدرتمند شیلی و سوئد انجام داد. پس از بازی ایران و سوئد بحث جدایی کی‌روش به اوج خود رسید و این مساله تقریبا قطعی به نظر می‌رسید.
 
این زمان بود که کارشناسان و دلسوزان فوتبال ایران از جمله امیر حاج‌رضایی فدراسیون فوتبال را به دستورپذیری و قبول اعمال نظر وزرات ورزش و دخالت‌های این وزراتخانه در مسائل فوتبالی متهم کرد.
 
در اصل اختلاف شدید و روابط سرد فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش در سال گذشته که با تغییر دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال به گرمی گرایید، باعث شد چنین تصوری ایجاد شود. ضمن این که گفته شده اسدی و اسلامیان، دبیرکل و نایب‌رئیس جدید فدراسیون فوتبال، افرادی نزدیک به وزارت ورزش هستند.
 
مطرح شدن چینن بحث‌هایی باعث شد که بالاخره محمود اسلامیان، سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال به اظهارنظر مستقیم درباره کارلوس کی‌روش و بحث‌های پیرامونی‌اش بپردازد.
 
او یک‌شنبه 16 فروردین 94 درباره ماندن یا نماندن کی‌روش مرجع تصمیم گیری در این باره و صحبت‌های حاشیه‌ساز اسدی به خبرنگار ایسنا گفت: "موضوع همکاری یا قطع همکاری کی‌روش باید در هیأت رئیسه فوتبال مورد بررسی قرار گیرد و همه جوانب آن تحقیق شود.
 
در نهایت این هیأت رئیسه است که در خصوص همکاری یا قطع همکاری با کی‌روش به اجماع می‌رسد و رئیس فدراسیون فوتبال نظر جمعی اعضای هیات رئیسه را به عنوان یک نظر واحد به اطلاع می‌رساند.
 
فدراسیون رسما چیزی را در خصوص همکاری یا قطع همکاری با کی‌روش اعلام نکرده و این تنها سرمربی تیم ملی بود که به عنوان یک طرف قرارداد بحثی را به عنوان قطع همکاری با تیم ملی عنوان کرد."
 
وی افزود: "باید بدانیم قرارداد کی‌روش و تیم ملی یک قرارداد دو طرفه و یک معامله است که باید در خصوص آن هر دو طرف نظر خود را اعلام و در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.
 
در مورد همکاری یا قطع همکاری کی‌روش با تیم ملی نباید نظر شخصی بدهیم؛ چرا که موضوع منافع ملی فوتبال یک کشور مطرح است، ما رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه را پیش‌رو داریم و هم اکنون در برهه زمانی حساسی هستیم.
 
معقول است که چنین مسئله مهمی باید در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شود و پس از آن در این خصوص تصمیم بگیریم."
 
با گفته‌های اسلامیان به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال قصد دارد درباره کارلوس کی‌روش و سرنوشت او در ایران با دقت بیشتری تصمیم بگیرد و نیز به نظر می‌رسد که واکنش‌های منفی روزهای اخیر نسبت به اعلام خبر جدایی احتمالی کی‌روش از سوی مردم و کارشناسان زبده و نام‌آشنا هم در تصمیم جدید فدراسیون بی‌تاثیر نبوده است.
 
هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، سه‌شنبه این هفته برای تعیین تکلیف کارلوس کی‌روش تشکیل جلسه می‌دهد.
کی‌روش: به من اتهام دزدی زدند
 

کارلوس کی‌روش که بعد از رفع مشکل ممنوع الخروج شدنش در نهایت روز دوم فروردین ماه عازم اتریش شد تا به اردوی تیم ملی بپیوندد، در پرواز به آلمان با شهرام دبیری یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال همسفر بود و با وی به درد دل پرداخت.

دبیری در گفتگو با خبرنگار مهر، در این خصوص گفت: من هم همان روز عازم آلمان بودم و با کی‌روش همسفر شدم. او خیلی از شرایط ناراحت بود و از بعضی مسائل گلایه داشت. کی‌روش می‌گفت که برخوردها با من اصلا خوب نبود و حتی در یک جلسه رسمی به من اتهام دلالی و دزدی زدند.
کد خبر: ۲۲۸۴۲۸
۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
سرمربی تیم نفت تهران عملکرد وحید امیری در بازی با شیلی و سوئد را عالی عنوان کرد و افزود: امیری به دروازه‌بانی گل زد که حتی بازیکنان رئال هم نمی‌توانند به او گل بزنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا منصوریان در نشست خبری قبل از بازی با نفت مسجد سلیمان درباره این بازی، گفت: به لحاظ فنی هر دو تیم هم‌خانه و برادر محسوب می‌شوند و نتیجه بازی هر چیزی که باشد باعث توفیق نفت می‌شود. جایگاه دو تیم در جدول متفاوت است. ما برای قهرمانی می‌جنگیم و نفت مسجد سلیمان برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کند. البته در نیم فصل دوم جایگاه تیم‌ها تأثیری در بازی‌ها ندارد چرا که شش تیم برای قهرمانی می‌جنگند و شش تیم دیگر برای باقی ماندن در لیگ برتر تلاش می‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: این‌که ما در صدر جدول هستیم دلیل نمی‌شود که حتماً این بازی را ببریم. مثل روال همیشه فوتبال محکم، فیزیکی و تاکتیکی را روی زمین انجام خواهیم داد و امیدوارم که هر سه امتیاز بازی را کسب کنیم. در مجموع مهمترین مسأله این است که بازی خوبی را به نمایش بگذاریم.

منصوریان در پاسخ به این‌که چه برنامه‌ای برای بقا در صدر جدول دارد، اظهار کرد: شرایط برای ما به گونه‌ای است که سرنوشت‌مان دست خودمان است و دوست ندارم که تیم‌های دیگر برای ما تعیین تکلیف کنند. همیشه این مطلب را به بازیکنانم گفته‌ام. ما هفت فینال حذفی داریم که اولین فینال ما با نفت است و اگر به این بازی‌ها به طور حذفی نگاه کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

سرمربی نفت تهران درباره تعطیلی چند هفته‌ای لیگ برتر به دلیل برگزاری مسابقات تدارکاتی تیم ملی، خاطرنشان کرد: ما به برنامه‌هایی که از سوی سازمان لیگ ارائه شده است احترام می‌گذاریم و این ما هستیم که باید برنامه‌ریزی دقیق برای تیم‌مان داشته باشیم تا تیم را آماده نگه‌ داریم. با گروهمان برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده‌ایم و می‌دانیم که چه تعداد برنامه تمرینی و ریکاوری خواهیم داشت. با بازی دادن به بازیکنان متعدد و ایجاد تغییر در ترکیب تیم به بازیکنانمان شخصیت می‌دهیم و انرژی مثبتی به آنها وارد می‌کنیم.

منصوریان در پاسخ به این‌که چه برنامه ای برای بازی با الشباب عربستان دارید، اظهار کرد: بعد از بازی با نفت مسجدسلیمان جلسات ریکاوری را برگزار می‌کنیم و با توجه به این جلسات ما دو روز وقت داریم که تیم را برای عربستان آماده کنیم. در عربستان هم یک تمرین 35 دقیقه‌ای خواهیم داشت و باید ببینیم که چقدر برنامه‌ریزی‌هایمان برای این دیدار خوب بوده است. تیم‌های آسیایی روزهای سختی را سپری کرده‌اند و دور رفت تمام شده است و تیمی که بتواند برای دور برگشت خود را خوب ریکاوری و بازیکنانش را خوب جابجا کند می‌تواند موفق شود.

وی درباره شرایط فنی تیم ملی اظهار کرد: نمی‌خواهم در این باره نظر بدهم. من قبلاً در برنامه 90 درباره فوتبال ایران صحبت کرده‌ام. درباره عملکرد وحید امیری باید بگویم که باشگاه نفت مفتخر است که در تمام رده‌های سنی تیم ملی بازیکن داشته است و افتخار می‌کنیم که یک بازیکن به نام پورعلی گنجی از تیم ملی لژیونر شده است. در این اردو هم چند بازیکن داشتیم و چند نفر دیگر هم در آستانه دعوت شدن بودند. وحید امیری در بازی با شیلی گل زیبایی را به یکی از دروازه‌بان‌های جهان زد که حتی بازیکنان رئال مادرید هم به سختی به او گل می‌زنند. به کارلوس کی‌روش تبریک می‌گویم به خاطر استفاده از بازیکن خوبی مثل وحید امیری که عملکرد مثبتی هم داشت.

سرمربی نفت تهران در رابطه با خداحافظی جواد نکونام از تیم ملی، اظهار کرد: چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که نکونام از تیم ملی خداحافظی کرده است. من با کاپیتان تیم ملی تماس نزدیک دارم و او بازیکن مورد علاقه من است. سال 83 و 84 قبل از این‌که به اوساسونا برود به دنبال او رفتم تا او را به استقلال بیاورم اما نشد. نکونام را به دو دلیل دوست دارم چون هم استقلالی است و هم کاپیتان تیم ملی کشورمان.

وی ادامه داد: نکونام در تیم ملی رهبری مقتدر بوده و بخشی از صعود به جام جهانی را مربوط به او می‌دانم و به او تبریک می‌گویم که رکورد بازی‌های ملی را شکسته است. این تصمیمی بود که او از قبل گرفته بود و ما با هم در این مورد زیاد صحبت کرده بودیم. او سال 2001 در تیم ملی، فوتبال را خوب شروع کرد و در سال 2015 هم با گل‌هایی که به ثمر رساند خوب به پایان رساند. از فدراسیون فوتبال می‌خواهم که این بازیکن را حفظ کند و نگذارد که از دست برود. البته می‌دانم که نکونام بازیکن با برنامه‌ای است و در آینده یکی از بهترین مربی‌های ایران می‌شود.

پاسپورت کی‌روش در فرودگاه ضبط شد
برخی رسانه‌ها از ضبط گذرنامه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به علت مشکلات مالیاتی توسط پلیس فرودگاه خبر دادند.

به گزارش فارس، تیم ملی فوتبال ایران امشب از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) پس از برپایی اردو در اتریش و سوئد به ایران بازگشت.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی که هنگام ترک ایران نیز به علت مسائل مالیاتی با مشکلاتی روبرو شده بود در بازگشت نیز این مسئله گریبانگیر سرمربی تیم ملی را گرفت و گذرنامه او به همین دلیل توسط پلیس فرودگاه ضبط شد.

هر چند فارس گزارش داده که به خاطر مشکلات مالیاتی بوده است و ایسنا گزارش داده که این اتفاق به خاطر عدم صدور ویزای ایران برای او بوده و مشکل حل شده است.
کی‌روش: همه اختیاراتم را گرفتند
کی‌روش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های عربی گفت، در فدراسیون فوتبال ایران برخی از اهانت چیزی کم نگذاشتند.

به گزارش العربیه، ماموریت کی‌روش با شکست خارج از خانه مقابل سوئد که دیداری در چارچوبی دوستانه بود به پایان رسید.

رسانه‌های ایران نزدیک به دو هفته پیش خبر از پایان کار کی‌روش با تیم ملی ایران را ارائه داده بودند. کی‌روش کارش را با این تیم از سال 2011 شروع کرده بود.

کی‌روش برخلاف درخواست هواداران و بازیکنانش برای ماندن در جایگاهش، ناگزیر است که کنار برود. خود کی‌روش در این رابطه می‌گوید: در داخل فدراسیون اختلاف نظرهایی وجود دارد. فدراسیون ایران متحد نیست و از هم گسیخته است. برخی در فدراسیون احترام می‌گذارند و برخی دیگر اهانت می‌کنند.

کی‌روش افزود: من ضعیف‌ترین حلقه در میان زنجیره فوتبالی در ایران بودم. برعکس انتظارات، هیچ گونه اختیاری در دست من نبود. همه اختیارات را از من گرفته بودند.

کی‌روش در سوئد ترجیح داد تنها سپاسش را تقدیم به هواداران ایرانی در استکهلم کند. او در این رابطه گفت هرگز در تمام عمرم چنین مهر و محبتی را ندیدم.
 کفاشیان: علاقه‌مند به ادامه فعالیت‌ کی‌روش هستیم
رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید علاقه‌مند به ادامه همکاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال است و هیات رئیسه فدراسیون نیز می‌خواهد او به فعالیتش در تیم ملی ادامه دهد.
 
به گزارش ایسنا، علی کفاشیان درباره آخرین وضعیت ماندن و یا رفتن کارلوس کیی‌روش اظهار کرد: ما یک قرارداد 4.5 ساله را با کی‌روش امضا کردیم وبر اساس این قرارداد که حدود 5 ماه پیش آن را به امضا رسانده بودیم، از کار ایشان رضایت داریم.
 
او که این صحبت‌ها را در گفت‌گو با بخش خبری شبکه سوم سیما مطرح می‌کرد، اضافه کرد: ایشان با ارسال ایمیلی به ما خواستار ترک تیم ملی به خاطر پاره‌ای از مشکلات شده بود که من هم در پاسخ به او گفته بودم از کارش رضایت دارم و هیات رئیسه فدراسیون نیز خواستار ماندن اوست، با این حال ما به زور نیز نمی‌توانیم این سرمربی را در تیم ملی نگه داریم.
 
رئیس فدارسیون فوتبال با بیان این‌که از کار کی‌روش در طول این مدت رضایت داشته، اظهار کرد: به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفتم که از کارش رضایت دارم و علاقه‌مندیم که فعالیت با او را ادامه دهیم. با این حال اگر ایشان اصرار بر رفتن دارد هفته آینده جلسه هیات رئیسه فدراسیون در این زمینه برگزار خواهد شد و در این رابطه تصمیم گیری می‌شود. ما از کی‌روش خواستیم که با تیم فوتبال ایران بازگردد و بتواند کارش را ادامه دهد.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا گزینه جایگزینی برای کی‌روش مطرح است، نیز گفت: هنوز تکلیف ما با کی‌روش مشخص نشده است، شاید کی‌روش در هنگام بازگشت به ایران شرط های دیگری داشته باشد و ما نتوانیم از عهده این شرط ها بر آییم با این حال هرگاه رفتن کی‌روش قطعی شد و در هیات رئیسه به تصویب رسید از آن هنگام به دنبال یک مربی دیگر می‌رویم، چون مدت زمان کمی تا دیدارهای انتخابی جام جهانی 2018 داریم.
 
کفاشیان در ادامه صحبت‌های خود در مورد خداحافظی جواد نکونام از دیدار‌های ملی نیز گفت: نکونام هیچ هماهنگی را برای این‌کار با ما انجام نداده بود و مطمئنا او دوباره بر می‌گردد و در دیدار بعدی تیم ملی در صورت آمادگی و صلاح‌دید سرمربی بازی خواهد کرد. قطعا اگر این بازیکن واقعا قصد خداحافظی داشته باشد برنامه ویژه‌ای را برای او ترتیب خواهیم داد.
 
رئیس فدراسیون فوتبال ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد کادر فنی تیم ملی امید نیز گفت: این کادر متشکل از افراد دارای تجربه در تیم‌های باشگاهی و ملی هستند و باید به آن‌ها اعتماد کنیم. این افراد بیش از 4-5 ماه نیست که هدایت تیم ملی امید را بر عهده گرفتند و باید با اعتماد کامل به این کادر فنی حاصل تلاش‌های آن را چند ماه دیگر در قطر ببینیم. اگر کی‌روش هم در حال حاضر تیم ملی را به چنین جایگاه رسانده بعد از 4سال و نیم بودهخ است. مطمئن باشید خاکپور و کادر فنی ماندگار هستند.
تیم ملی به ایران بازگشت
 

کاروان تیم ملی فوتبال ایران، پس از برگزاری اردو در اتریش و سوئد، به کشور بازگشت.
 
به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران پس از برگزاری اردوی ۱۲روزه در اتریش و سوئد، ساعت ۲۰:۳۰ چهارشنبه، از طریق فرودگاه امام خمینی وارد تهران شد.
 
شاگردان کی‌روش در این اردو، مقابل شیلی و سوئد دو بازی دوستانه انجام دادند که حاصل آن پیروزی ۲ بر صفر مقابل شیلی و شکست ۳ بر ۱ مقابل سوئد بود.
 
همراه تیم ملی، چهار خبرنگار به اتریش سفر کردند اما میلاد حجت‌الاسلامی و حسین جوادی، خبرنگاران خبرگزاری تسنیم و روزنامه وطن امروز از اتریش عازم اسپانیا شدند تا دیدار ال‌کلاسیکو را پوشش خبری دهند اما در بازگشت بر اثر سانحه هوایی جان خود را از دست دادند.
 
به همت خبرنگاران، پس از ورود اعضای تیم ملی به سالن فرودگاه، مراسم یادبودی برای میلاد حجت‌الاسلامی و حسین جوادی برگزار شد.
نکونام خداحافظی جلوی زلاتان را قبول نکرد
 

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی بعد از خداحافظی کارلوس کی روش از تیم ملی شوک دوم را وارد کرد.
 
به گزارش "ورزش سه"، پیش از بازی تیم ملی برابر سوئد حرف و حدیث هایی مبنی بر خداحافظی کاپیتان نکو به گوش می رسید اما خودش این خبر را تائید نکرده بود. نکونام که در بازی با شیلی رکورد بازی های ملی را زد و دیشب هم گل زیبایی هم به ثمر رساند در بازی با سوئد تعویض شد. تعویضی که عجیب بود اما جالب است بدانید مرد پرتغالی تیم ملی از تصمیم کاپیتانش خبر داشت.
 
ظاهرا قرار بود جواد نکونام در زمین خداحافظی کند چرا که فدراسیون فوتبال سوئد تدارک مفصلی برای بازی خداحافظی با شکوه مقابل یاران زلاتان و یارانش فراهم دیده بود. اما او قبول نکرد این مراسم برگزار شود و دلیلش را هم کسی نمی داند. شاید دلیلش خداحافظی کی روش باشد یا اینکه دوست دارد در تهران بازی خداحافظی اش برگزار شود. سوالی که کاپیتان باید خودش پاسخ بدهد.
 
نکونام که در این سال ها به عنوان کاپیتان همیشه کنار ملی پوشان و کی روش بوده بازیکنان را حسابی شوکه کرد و بعد هم رسانه ها خبر رسمی خداحافظی او را روی خروجی شان رفتند تا مردم هم بهت زده شوند.دیشب بعد از بازی با سوئد و پایان کنفرانس جنجالی کی روش همگی سر میز شام حاضر شدند که بعد از صحبت های سرمربی و مارکار آقاجانیان نوبت به جواد نکونام رسید تا حرف هایش را بزند و او خبر خداحافظی اش از بازی های تیم ملی را داد.
 
بازیکنان همگی شوکه شدند و نمی دانستند باید چه بگویند. اما در همین حین  کارلوس کی روش با تقدیر از کاپیتان تیمش گفت:جواد تو کارت را به بهترین شکل در تیم ایران انجام دادی. نکونام بهترین کاپیتان دوران مربیگری من بود، حتی بالاتر از بازیکنانی مانند دونادونی، رائول، کین و رونالدو.
قلعه‌نویی: درمورد کی‌روش شفاف سازی کنید
 

سرمربی تیم فوتبال استقلال می‌گوید باید در زمینه حضور کارلوس کی‌روش، رفتن او و همچنین مبلغ قرارداد این سرمربی از سوی مسئولان شفاف سازی صورت پذیرد.
 
به گزارش ایسنا، امیر قلعه نویی در حاشیه تمرین امروز عصر (چهارشنبه) تیم فوتبال استقلال در جمع خبرنگاران با تسلیت درگذشت دو خبرنگار ورزشی و همچنین تبریک سال جدید اظهار کرد: متاسفانه امروز بدون در اختیار داشتن بازیکنان ملی پوش خود تنها با 8 تا 9 نفر از بازیکنان تمرین کردیم و حتی مجبور به آوردن چند بازیکن از تیم امید استقلال شدیم.
 
او اضافه کرد: ما تا روز دوشنبه تنها با 7 یا 8 نفر از بازیکنان تمرین می‌کردیم و این یک پروژه تکراری برای استقلال است. از سالی که استقلال قهرمان شد این پروژه سازی آغاز شد و ما هیچ‌گاه به صورت کامل نفرات خود را در اختیار نداشتیم و سوال من این است که چطور برای تمرین با این تعداد کم بازیکن می‌توانیم طراحی داشته باشیم.
 
سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد دیدار تیمش با فولاد نیز گفت: فولاد یک تیم سخت کوش که دارای یک ساختار باشگاهی خوب است. این تیم مربی، بازیکنان و هواداران خوبی دارد و امیدوارم بتوانیم یک بازی خوب و تماشاگرپسند را در معرض دید همگان قرار دهیم. خوشبختانه طرفداران ما در شهرستان‌ها به خصوص اهواز هیچ گاه استقلال را تنها نگذاشتند.
 
قلعه نویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور حدود 80 هزار نفر تماشاگر افغانستانی در دیدار تیم های ملی امید ایران و افغانستان تصریح کرد: کسانی که 10 تا 15 سال تلاش کردند تا فوتبال را از خانه‌های مردم بگیرند باید با حضور 80 هزار تماشاگر افغانستانی کلاه خودشان را بالاتر بگذارند. ما با حضور این تعداد تماشاگر در استادیوم آزادی تحقیر شدیم و این برای فوتبال ما یک فاجعه است.
 
او اضافه کرد: اگر فوتبال را فرصت ندانیم به چنین مشکلاتی برمی‌خوریم وقتی که یک تیم مهمان با 80 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی حضور پیدا می کند چنین رویدادی را باید در گینس ثبت کنیم.
 
سرمربی تیم فوتبال استقلال در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه تمام دیدارها برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اظهار کرد: گاهی شاهد هستیم که برخی از تیم ها می‌گویند دیدار با پرسپولیس و استقلال از اهمیت بیشتری برای آن‌ها برخوردار است و به همین خاطر انرژی بیشتری را در این دیدارها به کار می‌گیرند اما فراموش نکنیم همه بازی ها برای ما سخت است و همه تیم ها با انگیزه و انرژی بالا مقابل ما صف آرایی می‌کنند.
 
قلعه نویی به نبود کرار در دیدار مقابل فولاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 5 دیدار است که کرار را در اختیار نداریم. هیچ کجای دنیا با یک تیم چنین کاری را نمی‌کنند.
 
سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به سوالی در مورد رفتن کی‌روش و احتمال جایگزینی یک مربی ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی و احتمال مطرح شدن نام او نیز گفت: خواهش می کنم در این زمینه به من ورود پیدا نکنید. من این سوال را به گونه‌ای دیگر پاسخ می‌دهم . چطور در فوتبال ما در همه زمینه‌ها شفاف سازی شده است پس بیایید در مورد کارلوس کی‌روش نیز شفاف سازی را انجام دهید.
 
او افزود: در مورد اینکه کی روش چقدر در طول حضورش بر روی نیمکت تیم ملی دستمزد دریافت کرده، چقدر برای اردوها هزینه شده و چقدر برای لباس و مسائلی از این دست هزینه شده باید شفاف سازی صورت بگیرد و به این سوال پاسخ داده شود که چرا کی‌روش ناگهان از سرمربی گری تیم ملی کنار رفت.
 
قلعه نویی با بیان اینکه اگر در مورد رفتن کارلوس کی‌روش مساله ای وجود دارد باید به صراحت گفته شود، تصریح کرد: گویا تا الان همه چیز خوب بوده اما ناگهان شرایط تغییر می‌کند . مردم باید بدانند که علت رفتن کی‌روش چه بوده است و چه اتفاقی می‌افتد که این سرمربی در عرض 24 ساعت از نیمکت تیم ملی می‌رود.
 
سرمربی تیم فوتبال استقلال اضافه کرد: بیایید واقعیت ها را به مردم بگویید، گرچه در این زمینه برخی سعی در نظرسازی و نه نظرسنجی، داشتند. من به عنوان یک هوادار فوتبال ایران و نه به عنوان امیر قلعه‌نویی می خواهم واقعیت ها را بدانم. مگر قرارداد همه مربیان ایران از جمله من و علی دایی را شفاف‌سازی نکردند؟ حالا من هم از مسئولان می خواهم که در مورد قرارداد کی‌روش شفاف سازی صورت بگیرد.
 
او با بیان اینکه اگر کارلوس کی‌روش قرارداد دارد، چرا باید برود گفت: مردم باید بدانند که نظرسنجی با نظرسازی فرق دارد. کارلوس کی‌روش در حال حاضر تا این اندازه در مورد ایران شناخت پیدا کرده و حتی پرچم ایران را به دست می گیرد و نوروز را نیز تبریک می‌گوید. سوال من این است که اگر مساله‌ای وجود ندارد پس در حق فوتبال جفا می‌کنید. چطور می شود یک مربی که قرارداد دارد در عرض 24 ساعت ناگهان نیمکت تیم ملی را ترک می‌کند. برای مثال من در حال حاضر سرمربی استقلال هستم اگر فردا بگویم که دیگر نمی‌خواهم سرمربی این تیم باشم حتما مشکلی وجود دارد.
 
قلعه نویی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید مربیان ایرانی قابلیت‌های زیادی را دارند اما در حال حاضر برای مطرح کردن این موضوع که به جای کی‌روش مربی ایرانی و یا خارجی بیاوریم زود است. به نظرم بهتر است ما دیدارهای مقدماتی جام جهانی را با کارلوس کی‌روش دنبال کنیم تا اینکه یک مربی خارجی دیگر به جای او بیاوریم.
آندو کاپیتان اول ایران می‌شود
 

با خداحافظی جواد نکونام به نظر می‌رسد آندو تیموریان نقش کاپیتان نخست ایران را ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، آندرانیک تیموریان که حالا 85 بازی و 8 گل را در کارنامه ملی خود دارد با خداحافظی جواد نکونام به احتمال زیاد به عنوان کاپیتان نخست ایران نقش‌آفرینی خواهد کرد.
 
آندو که پیش از این هم بازوبند کاپیتانی تیم ملی را در دیدار با بلاروس بر بازو بسته تا بعد از مارکار آقاجانیان آنالیزور کنونی کی‌روش به دومین ارمنی تاریخ فوتبال ایران بعد از انقلاب بدل شود که این بازوبند را بر بازو بسته است.
 
آندو در حال حاضر تیم تراکتورسازی تبریز نیز این وظیفه را بر عهده دارد و با روحیه‌ جنگجویانه و مبارزه‌طلبی که دارد به نظر روزهای سختی را با بازوبند تیم ملی در پیش خواهد داشت.
 
زندگی‌نامه فوتبالی آندو
آندرانیک تیموریان سامرانی در سال ۱۳۶۱ در تهران از خانواده‌ای ارمنی‌تبار زاده شد. وی مشهور به آندرانیک تیموریان که به صورت مختصر آندو نامیده می‌شود. نام او در مسابقات بین‌المللی تیموریان درج می‌شود اما در رسانه‌های ایران با نام تیموریان شناخته می‌شود. وی در حال حاضر تنها بازیکن فوتبال فعال مسیحی ایرانی شاغل در تیم ملی فوتبال ایران می‌باشد.

سرژیک تیموریان برادر بزرگ‌تر آندو که در حال حاضر به عنوان مدیر برنامه‌هایش فعالیت می‌کند، از بازیکنان سابق استقلال تهران می‌باشد که سابقه بازی در باشگاه فوتبال ماینس آلمان را به عنوان هافبک در کارنامه خود دارد.
 
آندرانیک به مانند تمامی ورزشکاران ارمنی ایران فعالیت خود را از ۱۵ سالگی در باشگاه فوتبال آرارات تهران آغاز کرده‌است. پس از دو سال بازی در آرارات، در ۱۷ سالگی به تیم جوانان استقلال تهران پیوست. آندو در آن دوران به همراه مجتبی جباری و خسرو حیدری از استعدادهای پرورش یافته جوانان باشگاه استقلال تهران به شمار می‌رفتند.
 
لیگ جزیره
آندو در سال ۱۳۸۵ پس از درخشش در جام جهانی آلمان به تیم فوتبال بولتون پیوست که توسط سام آلاردایس مربی سرشناس بریتانیایی اداره می‌شد، روز ۶ ژانویه سال ۲۰۰۶ آندرانیک در دیدار مقابل دونکستر راورز با به ثمر رساندن دو گل نخستین گلزن ایرانی جام حذفی انگلستان نام گرفت و نقشی تعیین‌کننده در پیروزی ۴ بر ۰ تیمش داشت. او در بازی تیم بولتون با ویگان نیز دو گل از سه گل تیمش (بولتون) را به ثمر رساند و نقش مهمی در پیروزی ۳ بر ۱ تیمش داشت. او در انتهای فصل جایزه بهترین بازیکن جوان فصل از نگاه هواداران را کسب کرد.

تیموریان در مجموع دو فصل به سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۸۷ در بولتون ۲۰ بازی انجام داد که در نهایت توانست به عنوان هافبک دفاعی ۲ گل نیز به ثمر برساند. پس از جدایی آلاردایس از بولتون، سامی لی و بعد گری مگسون (مربیان بعدی بولتون) علاقه‌ای به این بازیکن نشان ندادند وی پس از درخشش در چند بازی با افت شدید مواجه شد که همین امر یکی از عوامل نیمکت نشینی وی بود تا در پایان قراردادش راهی تیم فولهام لندن شود و زیر نظر روی هاجسون به فوتبال خود ادامه دهد. آندرانیک در فصل جدید ۱۳۸۷ با اتمام قراردادش، به تیم فولام پیوست که موفقیتی را در این تیم کسب نکرد و تنها یک بازی در لیگ برتر و یک بازی در کارلینگ کاپ انجام داد.و پس مصدومیت در ۲ فوریه ۲۰۰۹به عنوان بازیکن قرضی به تیم بارنزلی در لیگ دسته اول انگلیس رفت. و توانست ۱۱ بازی برای این تیم انجام دهد.
 
لیگ ایران
آندرانیک تیموریان برای اولین در سطح فوتبال در ابومسلم مشهد چهره شد، جایی که از همین تیم نیز به اروپا ترانسفر و به جام جهانی راه یافت، آندو پس از دوری ۴ ساله از لیگ برتر ایران به تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پیوست که ۲۱ بازی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۰–۱۳۸۹ انجام داد و موفق به زدن یک گل شد، وی در یک دیدار جام حذفی نیز برای تراکتور به میدان رفت. سپس برای سال آینده وارد تیم استقلال تهران شد، آندو از همان آغاز فصل بازی‌های خوبی برای این تیم انجام داد ولی مصدومیت وی باعث شد تا مقاطعی در اواخر نیم فصل اول و اوایل نیم فصل دوم را از فوتبال دور بماند. وی در مجموع ۲۵ بازی برای استقلال انجام داد که ۲۰ بازی در لیگ، ۲ بازی در حذفی و ۳ بازی در قهرمانی آسیا انجام داد. و در انتها توانست قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران ۹۱–۱۳۹۰ را به همراه استقلال به دست‌آورد. بس از دو سال بازی در لیگ ایران راهی لیگ قطر شد. آندو تیموریان در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲ با عقد قراردادی ۱ ساله دوباره به استقلال تهران پیوست. آندرانیک تیموریان در فصل ۹۴-۱۳۹۳ نیز در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۳ قرارداد خود را به مدت دو سال با استقلال تهران تمدید کرد.
 
تیم ملی
آندرانیک تیموریان در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. وی نخستین بار برای تیم ملی فوتبال ب ایران به میدان رفت و از سال ۱۳۸۴ تاکنون در عضویت تیم ملی فوتبال ایران است. آندو پس از درخشش در تیم فوتبال ابومسلم خراسان، توسط برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی دعوت شد، و در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان برای تیم ملی ایران در هر سه بازی این تیم به میدان رفت. پس از آن، آندو تیموریان در روی‌دادهای بزرگی نظیر جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، مسابقات فوتبال غرب آسیا ۲۰۱۰، جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ تیم ملی فوتبال ایران را همراهی کرد.

وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل نیز از اعضای ثابت تیم ملی بود؛ از جملهٔ این بازی‌ها در آخرین و حساس‌ترین بازی در برابر تیم ملی کره‌جنوبی در اولسان، تنها گل تیم ملی با پاس وی توسط رضا قوچان‌نژاد به ثمر رسید. در این مسابقه آندرانیک بیش از ۶۰ دقیقه با دست شکسته به بازی ادامه داد. او در دقیقه ۲۹ این بازی با برخورد زانوی یک بازیکن کره‌ای از ناحیهٔ دست به شدت آسیب دید اما تا پایان بازی در زمین باقی‌ماند. پس از پایان مسابقه مشخص شد که استخوان ساعد دست او شکسته است. پیروزی در بازی آخر و در خانهٔ حریف موجب شد تا ایران به عنوان تیم نخست گروه و بالاتر از کره جنوبی به جام جهانی برزیل راه یابد.
 
آندرانیک در هر 3 بازی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل حضور کامل داشت و از جمله برترین بازیکنان تیم ملی به شمار رفت؛ تا جایی که در فهرست 100 نفره برترین بازیکنان جام از نگاه پایگاه«بلیچر ریپورت»، آندو یکی از 2 بازیکن ایرانی این فهرست هست.
 
تجربه بازی در تیم‌های عقاب، ابومسلم‌مشهد، بولتون، فولهام، بارنزلی(قرضی)، الخریطیات قطر، استقلال‌تهران و تراکتورسازی‌تبریز را این بازیکن ارمنی را به فوتبالیستی قابل اعتماد در میانه میدان تبدیل کرده و به نظر با آمدن سرمربی جدید تیم ملی بار دیگر تیموریان 32 ساله جز نخستین انتخاب‌های ملی باشد.
خوشحالی رسانه‌های کره‌ای از رفتن کی‌روش
 

رسانه های کره‌ای با پوشسش خبر خداحافطی کارلوس کی‌روش نوشتند این مربی پرتغالی که همیشه سیستم بدی برای ایران در مقابل حریفان ایجاد کرده بود در نهایت از تیم ملی کنار رفت!
 
کارلوس کی‌روش برای آخرین بار در بازی با سوئد روی نیمکت ایران نشست و این دیدار با برتری 3 بر یک سوئد به پایان رسید.
 
رسانه های کره‌ای با پوشش گسترده خداحافظی کارلوس کی روش از رفتن این مربی پرتغالی ابراز خوشحالی کردند که به نظر به ناکامی همیشگی آنها برابر فوتبال ایران بی ربط نیست. پایگاه اینترنتی daily.hankooki با اشاره به خداحافظی کی‌روش نوشت: "سرمربی 62 ساله تیم ملی ایران پس از جلسه با رئیس فدراسیون فوتبال از رفتن خود از تیم ملی ایران صحبت کرد تا به ماه ها فراز و نشیب با فدراسیون فوتبال این کشور پایان دهد. این مربی پرتغالی در چند سال گذشته سیستم بدی را برای ایران در نظر گرفته بود که اوج آن بازی‌های سراسر دفاعی در جام جهانی بود. کی روش علاقه دارد تا حریفان خود را در زمین مسابقه خفه کند و اجازه بازی زیبا را ندهد".
نکونام از بازی‌های ملی خداحافطی کرد
 

کاپیتان تیم ملی ایران پس از بازی با سوئد از بازی‌های ملی خداحافطی کرد.

جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی پس از دیدار تیم ملی ایران مقابل سوئد که با شکست ۳ بر یک این تیم همراه بود از بازی‌های ملی خداحافطی کرد.
 
نکونام در دوران حضورش در تیم ملی ۱۵۱ بازی ملی را انجام داد که آخرین آن شب گذشته مقابل سوئد بود. وی در این دیدار موفق شد از روی نقطه پنالتی برای تیم ملی ایران گلزنی کند تا با ۳۹ گل زده به عنوان سومین گلزن برتر تاریخ بازی‌های ملی ایران شناخته شود.
 
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در مورد خداحافظی نکونام گفت: نکونام بهترین کاپیتان دوران مربیگری من بود، حتی بالاتر از بازیکنانی مانند دونادونی، رائول، کین و رونالدو.
کفاشیان خواست تا مسیرهایمان جدا شود؛ مدارکش هم موجود است
 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست این تیم در دیداری تدارکاتی برابر سوئد گفت: به بازیکنانم افتخار می کنم چرا که آنها بهترین بازیکنانی بودند که در طول دوران مربیگری ام داشتم.

کارلوس کی روش پس از شکست ۳ بر یک سه شنبه شب تیم ملی فوتبال ایران برابر سوئد در نشست خبری گفت: مهمترین مطلبی که باید به آن اشاره کنم این است که پس از چهار سالی که در کنار ایران کار کردم به بازیکنانم افتخار می کنم که بهترین های دوران مربیگری من بودند.

وی افزود: بازیکنانی که من در اختیار داشتم با کمترین دریافتی بهترین عملکرد را داشتند و به همین جهت من به تک تک آنها افتخار می کنم. الان فقط غمگین هستم. هیچ موقع خروج و ترک کردن خوشحال کننده نیست. ولی این زندگی هست ولی باید رو به جلو حرکت کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد ارزیابی اش از دیدار برابر سوئد گفت: من از فدراسیون فوتبال سوئد و تک تک بازیکنان تیم ملی این کشور تشکر می کنم که این فرصت را برای ما فراهم کردند که با آنها بازی کنیم. برای من مهم این بود که بتوانیم بازیکنانم را از حیث برگزاری بازیهای بین المللی باتجربه تر کنیم.

کی روش در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم از فرصتی که داشتیم و برابر سوئد بازی کردیم. آنها تیم بزرگی هستند و بازیکنانی با وجه بین المللی را در اختیار داشتند. بازیکنان ما در مقابل از تجربه کمتری برخوردار بودند و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم این دیدار را با این تیم برگزار کنیم. بازیکنان بزرگی مثل زلاتان که همه تیم ها او را می خواهند و حضورش کاملا در ایین دیدار تاثیرگذار بود. بازیکنان ما خصوصا در نیمه اول نشان دادند که کم تجربه هستند.

وی ادامه داد: بازیکنانم در نیمه اول کمی عصبانی بودند و البته بی تجربه. با این حال نشان دادند که اگر تجربه بیشتری داشتند و می توانستند با تیم های بزرگی مثل شیلی و سوئد بازی کنند، قطعا نمایش بهتری داشتند و نتیجه هم غیر از این بود.

کارلوس کی روش در مورد دلایل جدایی اش از فوتبال ایران و اینکه چه کسی عامل این جدایی بوده است گفت: مطمئنا جواب دادن به این سوال سخت خواهد بود. خصوصا بعد از نتایجی که تیم ملی در جام جهانی و جام ملت های آسیا بدون هیچگونه حمایت و اردوهای آماده سازی داشته است. عملکردی که حمایت اکثریت مردم را به دنبال داشت. ولی متاسفانه دست اندرکاران و مسئولانی که جدید به فدراسیون فوتبال اضافه شدند نظرشان این بود که عملکرد من و تیم ملی راضی کننده نیست. درست برعکس مردم که فکر می کنند ما عملکرد خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: آقای کفاشیان در جلسه آخر به من گفتند که با این اتفاقاتی که افتاده است ادامه کار مشکل شده و شاید ما نتوانیم به جام جهانی آینده صعود کنیم به خاطر مشکلاتی که به آن روبرو هستیم. حتی ایشان گفتند شاید نه تنها وضعیت بهتر از این نشود بلکه بدتر هم بشود. آقای دکتر اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون و افرادی که ایشان نماینده آنها هستند نظرشان متفاوت با رئیس فدراسیون است.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: در این شرایط کاری نمی شود کرد و تنها باید رفت تا دست فدراسیون فوتبال ایران باز باشد تا هر تصمیم دیگری که می خواهد بگیرد.

کارلوس کی روش در پاسخ به این پرسش که در واکنش به درخواست مردم برای ماندن و شرایطی که برای شما ایجاد کرده اند واقعا چه تصمیمی می خواهید بگیرید گفت: باید دوباره جواب هایم را تکرار کنم. من بارها به بازیکنانم گفته ام که از آنها تشکر می کنم به خاطر اینکه با تمام وجودشان بازی کرده اند. هیچ وقت در طول زندگی مربیگری ام عشق و علاقه ای که مردم و فوتبالدوستان ایرانی به من داده اند دریافت نکرده ام. حتی زمانی که در تیم ملی پرتغال - تیم کشورم - فعالیت می کردم.
خداحافظی تلخ کیروش با باخت به سوئد
 

تیم‌های ملی ایران و سوئد از ساعت 22 امشب در ورزشگاه فرندز آره‌نای استکهلم سوئد در دیداری تدارکاتی به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه 3 بر یک به سود میزبان به پایان رسید.

در دقایق ابتدایی مسابقه تیم ملی ایران بازی را هجومی‌تر نسبت به حریف سرشناس اروپایی آغاز کرده و چند فرصت نصفه و نیمه را نیز روی دروازه میزبانش ایجاد کرد اما در دقیقه 11 این زلاتان ایبراهیموویچ، فوق ستاره سوئدی‌ها بود که روی فرصتی که خودش ایجاد کرده بود موفق شد با یک ضربه سر دروازه تیم ملی ایران را به زیبایی باز کند تا حساب کار یک بر صفر به سود تیم ملی ایران شود.

در ادامه کار تیم ملی ایران کار را کمی محتاط‌تر دنبال کرد تا سوئدی‌ها کمتر اجازه نفوذ پیدا کنند اما مارکس برگ در دقیقه 21 این بار روی پاس زلاتان که با ضربه سر به این بازیکن داده شده، موفق شد با یک شوت محکم گل دوم تیم میزبان را وارد دروازه حقیقی کند.

تیم ملی پس از این گل نا امید نشده و همچنان به تلاش خود ادامه داد تا جایی که دقایقی پس از گل دوم سوئد، ایران روی نفوذ وحید امیری صاحب یک ضربه پنالتی شد که جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی در دقیقه 24 این ضربه را تبدیل به گل کرد تا این دیدار همچنان پرگل، جذاب و دیدنی دنبال شود.

در ادامه دو تیم فرصت‌های دیگری را روی دروازه‌های هم خلق کردند که یک بار شوت پژمان منتظری با بی دقتی این بازیکن از روی دروازه سوئد به اوت رفت و یک بار دیگر نیز زلاتان در دو تلاش پیاپی با ضربات قیچی برگردان سعی کرد دروازه تیم ملی ایران را تهدید کند که این فرصت‌ها نیز راه به جایی نبرد.

دقایق پایانی نیمه اول بدون موقعیت خطرناکی بر روی دروازه‌های دو تیم سپری شد تا این نیمه 2 بر یک به سود میزبان به پایان برسد.

با آغاز نیمه دوم زلاتان از زمین مسابقه خارج شد تا با گرفته شدن زهر سوئدی‌ها، کمی خیال خط دفاعی ایران برای ادامه کار در این مسابقه راحت‌تر شود.

در نیمه دوم نیز دو تیم با محک زدن یکدیگر و ارائه یک بازی با احتیاط، کار را آغاز کردند، با این حال در دقیقه 55 سوئد این فرصت را داشت تا روی یک ضربه کاشته و با ضربه سر لارسون اختلاف را بیشتر کند که ضربه سر این بازیکن با کمترین اختلاف راهی از روی دروازه تیم ملی ایران راهی اوت شد.

در دقیقه 58 بهترین فرصت شاگردان کی‌روش برای کشاندن کار به تساوی از دست رفت و قوچان نژاد توپ ارسالی آندو که روی یک اوت دستی به روی دروازه فرستاده شده بود را به آرامی به تیرک دروازه سوئد زد تا در این صحنه تیم ملی بدشانس باشد.

در ادامه کار در این نیمه سوئد توپ و میدان را در اختیار گرفته و در چندین نوبت از دو جناح حملاتی را ترتیب داد که این فرصت‌ها با هوشیاری بازیکنان خط دفاعی تیم ملی و به خصوص نمایش خوب سیدجلال حسینی در این دقایق از دست رفت، البته ایران نیز با خروج دژاگه و ورود غفوری به جای وی در این دقایق از لحاظ ترکیب درون زمین، دفاعی‌تر شد.

تیم ملی ایران که برای رسیدن به گل تساوی به آب و آتش می‌زد که فرارهای منتظری از راست و دریبل‌های به موقع شجاعی فرصت‌های دیگری را برای تیم ملی به وجود آورد که این موقعیت‌های بعضاً خطرناک نیز برای تیم ملی از دست رفت تا همچنان کار با حساب 2 بر یک به سود تیم ملی ایران دنبال شود.

توی ونن نیز در دقیقه 89 گل سوم سوئد را با یک ضربه سر به ثمر رساند تا  مسابقه دوستانه ایران و سوئد در آخرین حضور کی‌روش در تیم ملی با شکست 3 بر یک تیم ملی همراه شود.

سردر گازوبیوک، داور هلندی قضاوت این دیدار تدارکاتی را برعهده داشت. وی به منتظری کارت زرد نشان داد.

با اعلام رئیس فدراسیون فوتبال و همچنین کارلوس کی‌روش، این دیدار آخرین حضور سرمربی پرتغالی روی نیمکت تیم ملی به شمار می‌رفت که در نهایت این مسابقه با شکست برای تیم ملی به پایان رسید تا مسابقه‌ گودبای پارتی کی‌روش بر وفق مراد این مربی نباشد.

البته با توجه به اینکه کی‌روش همچنان با تیم ملی ایران قرارداد دارد و هنوز این قرارداد فسخ نشده است هر احتمالی برای ادامه همکاری این مربی با تیم ملی وجود دارد و شاید با برگشتن ورق، شاهد ادامه همکاری کی‌روش با تیم ملی در رقابت‌های آینده این تیم در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 و انتخابی جام ملت‌های آسیا 2019 باشیم.

ترکیب تیم ملی ایران:
علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، هاشم بیک زاده، مرتضی پورعلی گنجی (46- امیرحسین صادقی)، وحید امیری (79- رامین رضاییان)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام (75- امید ابراهیمی)، اشکان دژاگه (65- وریا غفوری)، مسعود شجاعی (88- کریم انصاری‌فرد)، رضا قوچان نژاد (91- مسعود حسن زاده)


سرمربی: کارلوس کی‌روش

 

ترکیب تیم ملی سوئد:
بین اولسن، پیر بنگتسون، آندریاس گراگویت، امیل فورسبرگ (43- لارسن)، البین اکدال (92- رودن)، کیم کالستروم (ورن‌بلوم)، زلاتان (46- تلین)، آنتون تینرهولم، اریک یانسون، مارکس برگ (65- الماندر) ، ارکان زنگین (66- کوایسون)

سرمربی: اریک هامرن

درخواست اینستاگرامی از روحانی برای حفظ کیروش

قبل و بعد از مصاحبه روز دوشنبه کارلوس کروش با بخش فارسی رادیو سوئد و بیان این جمله که بازی سوئد آخرین مسابقه ای که روی نیمکت ایران می نشیند، طرفداران بی شمار او به صفحه شخصی حسن روحانی هجوم برده اند.


هر لحظه به تعداد کامنت های پیج شخصی رئیس جمهور در اینستاگرام افزوده می شود و هواداران بی شمار این مربی از او درخواست کرده اند که کروش را حفظ کند.

این اتفاق در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بوده است. هزاران هزار کامنت پای عکس های حسن روحانی به چشم می خورد که حکایت از حمایت همه جانبه برای حفظ کروش دارد و در مقابل، هوداران از وی خواسته اند تا تصمیم تازه ای برای وزارت ورزش بگیرد.

پای تمام عکس های رئیس جمهور، کامنت های هواداران دیده می شود. این هواداران با هم قول و قرار گذاشته اند که در بازگشت تیم ملی به تهران، در فرودگاه تجمع کنند و به حمایت از کارلوس کروش بپردازند.

کارنامهٔ کی‌روش در ایران

 

یادداشت دریافتی- سعید احمدی؛ همهٔ شواهد و قراین خبر از پایان حضور کارلوس کی‌روش در ایران می‌دهند. به همین دلیل به‌جاست که از خود بپرسیم کی‌روش چه کارهایی برای فوتبال ایران انجام داد؟ که این سوال، پرسشِ مخالفان کی‌روش هم هست که دائم به طعنه می‌پرسند و خودشان جواب می‌دهند: «هیچ».

اما آیا واقعا حضور کی‌روش با نبودش یکسان بود؟ برای جواب منصفانه باید «دستاوردهای» تیم ملی در مدت حضور کی‌روش را تحلیل کرد. بهتر است فراموش کنیم که وی چه سابقه‌ای داشته، چون قرار است فقط به پیشرفت‌های فنی تیم ملی بپردازیم.

فوتبال ایران بعد از انقلاب در جام ملت‌های آسیا تا ۱۹۹۶ همیشه مدعی بود و معمولا تا نیمه نهایی بالا می‌آمد. اما جام جهانی را به رقبا واگذار می‌کرد. در جام ملت‌های ۱۹۹۶ وقتی چندین ستارهٔ جوان دل ایرانی‌ها را بیدار کردند، امید حضور در فرانسه ۹۸ زنده شد.

ایران به فرانسه رفت و آنجا بهترین نتیجهٔ تاریخ در جام جهانی را کسب کرد. البته همه می‌دانیم که اگر دخالت‌های بیجا نبود و ایویچ سرکارش باقی می‌ماند به احتمال زیاد از گروه صعود هم می‌کردیم. در چه سالی؟ سال ۱۹۹۸. دوره‌ای که از نظر بسیاری از آنالیزورهای فوتبال دنیا پایان فوتبالی بود که به دو چیز متکی بود. تکنیک و قدرت بدنی. جوانان ایرانی تکنیک را داشتند. ایویچ هم قدرت بدنی را بالا برد تا بتوانند با همهٔ توان بجنگند.

اما از سال ۲۰۰۲ فوتبال وارد مرحله‌ای شد که محاسبات فنی جای تکنیک را گرفت و فوتبال دو ستون جدید پیدا کرد. تاکتیک و قدرت بدنی. مهم‌ترین نشانه‌اش حضور آلمان جوان در فینال جام جهانی بود. برزیل هم جز انگلیس که آن را به مدد ضربهٔ بی‌نظیر رونالدینهو برد، تا بازی فینال حریف بزرگی نداشت. در واقع اینجام، مرحلهٔ گذار بود. مرحله‌ای که نوید تغییر ساختار فوتبال را در آینده می‌داد.

ایران هم مربی خوبی استخدام کرد. کسی که کراواسی را سوم جهان کرده بود. بلازویچ چهرهٔ مهمی برای فوتبال ایران است. نسلی که او به فوتبال ما معرفی کرد، تا یک دهه بازی می‌کردند. بی‌انصافی است اگر بگوییم چون بلازویچ تیم ایران را به جام جهانی نبرد، پس هیچ دستاوردی نداشت. چون هدف ارگان فوتبال هیچ کشوری در صعود‌ها و قهرمانی‌ها خلاصه نمی‌شود. مهم‌تر از همه ساختن پایه‌های فنی و تاکتیکی است که بتواند تا چندین سال تیم را تغذیه کند.

بلازویچ این کار را کرد و ما نتیجهٔ زحماتش را در صعود به ۲۰۰۶ آلمان و سومی در جام ملت‌های آسیا دیدیم. با یاد آوری این نکته که برانکو دستیار وی بود و تقریبا‌‌ همان مسیر را ادامه داد. پس از برانکو بحث تعلیق بزرگ‌ترین ضربه را به فوتبال زد. در واقع جنگ‌ها و جدل‌های بی‌پایان اهالی فوتبال تا قبل از جام جهانی ۲۰۱۰ مبین همه چیز بود. فوتبال صاحب نداشت. و انتظار صعود به جام جهانی بیهوده بود.

نسل طلایی ۹۶ کاملاً محو شده بود. حاشیه‌های فراوان افرادی مثل کریمی، مهدوی کیا و هاشمیان را از فضای فوتبال ایران زده کرده بود و با خداحافظی بسیاری دیگر عملاً دست تیم ملی در سال ۲۰۱۱ خالی بود. منظورم بازیکن‌هایی است که تجربه بازی ملی یا حضور در اروپا داشته باشند. در چنین موقعیتی کارلوس کی‌روش سرمربی ایران شد.

اما اگر به این سیزده سال در فوتبال جهان نگاهی بیندازیم، مسئله‌ای که به شکل عجیبی دیده می‌شود این است که «دانش تجزیه و تحلیل بازی فوتبال» رفته رفته حرف اول و آخر را زد. سرمربی‌ها تبدیل به مهندس‌هایی شدند که باید همه چیز را طبقه محاسبات از پیش تعیین شده به زمین می‌فرستادند. لازم بود برای هر متر زمین برنامه و تحلیل داشته باشند. پس یک سرمربی خوب کسی بود که با دانش روز فوتبال آشنا باشد. در فوتبال باشگاهی هم همینطور بود. تنها باشگاه‌های موفق ایرانی در آسیا، یعنی سپاهان و ذوب آهن به مدد همین اهرم تا فینال آسیا رفتند.

مربی‌های با دانش چه کار می‌کردند؟ اول شناسایی ظرفیت بازیکن‌های آن منطقه. دوم انتخاب سیستمی از بازی که با این ظرفیت همخوانی داشته باشد. سوم انتخاب بازیکن‌هایی که به درد این سیستم بخورند. چهارم آموزش تمهیداتی که بازیکن‌ها باید رعایت کنند تا به نقطهٔ مطلوب سرمربی برسند.

در مورد فوتبال اروپایی این چهار مرحله سریع طی شد، چون دانش فوتبال ریشه در فوتبال اروپا داشت. اما در فوتبال ایران وجود سرمربی خوب تنها سه مرحلهٔ اول را تضمین می‌کرد ولی برای تکمیل ماجرا باید چند عامل دیگر هم باشد. اول وجود یک آکادمی فعال و منظم که بازیکن‌ها را از‌‌ همان ابتدا با اصول صحیح آموزش دهد. دوم باشگاه‌هایی که براساس اصول حرفه‌ای اداره می‌شوند. سوم کمپ‌های تمرینی حرفه‌ای.

بدون تعارف فوتبال ایران از هر سه موارد فوق الذکر بی‌بهره است. پس وقتی کی‌روش به ایران آمد با این وضعیت روبرو شد. زیرساخت‌های ضعیف. نبود کمپ استاندارد حتی برای تیم ملی. باشگاه‌های آماتور که ظاهر حرفه‌ای دارند و بازیکن‌هایی که در مسائل اولیه فوتبال دچار مشکل هستند. کی‌روش متوجه شد که فوتبال ایران ژست تهاجمی دارد اما همیشه در دفاع دچار مشکل است.

تقریباً همهٔ جوان‌ها آرزوی مهاجم شدن دارند اما دفاع چپ استاندارد بسیار کم است. عطش حمله و گلزنی، هم در بازیکن‌ها زیاد است هم در تماشاگران. از طرفی همین مخاطبان فوتبال دائم بعد از هر گلی که می‌خوردیم زمزمه می‌کردند. «خیلی راحت گل می‌خوریم» پس اوضاع ایران طوری نبود بتوان سیستمی جدید تعیین کرد. از نقطهٔ صفر باید شروع به کار می‌کرد.

ابوذر نوغانی جوان ایرانی است که در انگلیس مربی‌گری فوتبال را به اصولیترین شیوهٔ ممکن و در یک دانشگاه چند سالی هست که شروع کرده. او تاکید می‌کند در آموزش فوتبال به یک تیم، یا آموزش به یک مربی اول باید دفاع کردن را یاد داد. بعد به ضد حمله و پس از آن حمله کردن. یعنی تیمی که دفاع خوبی ندارد، نمی‌تواند حملهٔ خوبی داشته باشد. در واقع چنین حمله‌ای بیشتر احساسی است که می‌تواند به راحتی مغلوب شود.

شبیه تیم برزیل و آرژانتین در جام‌های جهانی ۲۰۱۰. در واقع یک تیم یک سیستم است که سه کار دفاع و ضد حمله و حمله را باید به درستی انجام دهد. تیمی که دفاع خوبی ندارد قطعاً سیستمش معیوب است.

با چنین نگرشی دفاع کردن و حمله کردن وظیفهٔ همهٔ تیم است نه چند نفر خاص. همهٔ تیم ابتدا باید دفاع کردن را یاد بگیرند بعد ضد حمله و بعد حمله کردن. کی روش برای پیاده کردن این اصل اولیه در فوتبال ایران کار سختی داشت. چون ژست تهاجمی فوتبال ایران به این سادگی شکسته نمی‌شد.

این کار چیزی حدود دو سال طول کشید تا اینکه در سه بازی پایانی مقدماتی جام جهانی که نه امتیاز کامل را کسب کردیم، خواسته کی روش محقق شد. بدون گل خورده و نه امتیاز. پس قدم اول یعنی ساختن یک سیستم دفاعی مناسب برداشته شده بود.

باید توجه داشت که ساختن سیستم دفاعی به این معنا نیست که قرار است بعدا سیستمی هم برای تهاجم ساخته شود. بلکه همین سیستم است که توان حمله را پیدا می‌کند و می‌تواند با تمرکز بسیار بالا هر دو کار را انجام دهد. شبیه تیم‌ آلمان در ۲۰۱۴ که این کار را در بهترین شکل ممکن انجام می‌داد.

پس کی‌روش در یک سال باقی مانده تا جام جهانی به دو مسئله فکر کرد. اول تثبیت این سیستم در دفاع و آموزش ضدحمله‌های اصولی. متاسفانه تحریم‌ها اجازهٔ بازی‌های تدارکاتی مناسب را از ایران گرفت و کی‌روش با ابزار نامرئی در دو ماه مانده به جام جهانی تیمی ساخت که در جام جهانی «تیم» بود.

در بازی با نیجریه دقیقاً آن سیستم دفاعی به درستی کارش را انجام داد. البته بدون ضدحمله. در بازی با آرژانتین این سیستم با ضد حمله‌های اصولی و دقیق همراه شد و باعث شد تیم ملی با بدشانسی و کمک داور از آرژانتین شکست بخورد. در واقع نکتهٔ مهم این نبود که ضربهٔ دژاگه به تیرک خورد. بلکه نکتهٔ اساسی این بود که توپ چطور در آن موقعیت به دژاگه رسید.

وقتی ایران و آلمان در بازی دوستانه در سال ۲۰۰۴ در ورزشگاه آزادی بازی کردند، بکن بائر هم آنجا بود. بعد از بازی مجری شبکه zdf از او پرسید «نظرت راجع به ایران چیه؟» جواب بکن بائر خلاصهٔ همهٔ تحلیل‌ها دربارهٔ تیم ملی تا قبل از ۲۰۱۱ بود. او گفت: «ایران آنقدر پیچیده بازی می‌کرد که اکثر اوقات خودش هم متوجه شیوهٔ بازی‌اش نمی‌شد»

برای ما نکته مهم در بازی‌های نیجریه و آرژانتین این بود که همه دیدیم ایران آشفته بازی نمی‌کرد. منظم بود. همه چیز طبقه برنامه. برای ما مهم نیست که داور پنالتی را نگرفت. برای ما ایجاد صحنهٔ پنالتی مهم است. اگر دوباره به بازی ایران و آمریکا ۹۸ نگاه کنید خواهید دید که این آشفتگی آن روز هم بود. اما در بازی با یوگسلاوی به مراتب کمتر بود. بنابراین ارزش بازی‌های منظم مثل بازی با یوگسلاوی، نیجریه و آرژانتین برای آینده فوتبال ما به مراتب بیشتر از برد استرالیا و آمریکا است.

چون اگر این نظم پیگیری شود نتیجه ساختن تیمی در استانداردهای جهانی است. مثل ترکیه. با اینکه چند دوره به جام جهانی و جام ملتهای اروپا صعود نکرده اما به راحتی با تیم‌های بزرگ دنیا بازی تدارکاتی برگزار می‌کند و اکثر بازیکن‌هایش در جام باشگاه‌های اروپا حضور دارند. فردا اگر ترکیه به جام جهانی صعود کند، همه به او به عنوان مدعی صعود نگاه می‌کنند.

پس ایران در جام جهانی سیستم دفاعی را تثبیت کرد و ضد حمله‌های اصولی را یاد گرفت. جام ملت‌های آسیا بهترین فرصت برای شروع قدم سوم بود. یعنی حمله کردن. بازی تدارکاتی نبود.

پس کی‌روش که می‌خواست در عین حال نسل جدیدی معرفی کند، از سه بازی اول به عنوان می‌دانی برای آموزش قدم‌های اول و دوم به جوان‌ها استفاده کند. جوان‌هایی که استعداد بالایی داشتند و‌‌ همان سه بازی کافی بود.

بازی با عراق اولین باری بود که تیم ملی وارد انجام مرحلهٔ سوم شد. یعنی حمله کردن اصولی. در واقع آن حمله‌هایی که تا پیش از این بازی می‌دیدیم بیشتر محصول روحیه تهاجمی فوتبالیست‌های ایرانی بود و غیر قابل اجتناب. اما حمله کردن اصولی یعنی تهاجمی که به موقع به دفاع تبدیل شود و به موقع ضد حمله کند از بازی عراق شروع شد. تیم ملی یک سیستم واحد بدون نقص بود که اجازه هیچ کاری را به تیم مقابل نمی‌داد.

اما حیف و صد حیف که این بهشت کی‌روش ۴۲ دقیقه بیشتر دوام نیاورد. نداشتن بازی تدارکاتی کار دستمان داد. در سمت چپ پولادی و حاج صفی عالی بودند اما فرصتی نبود که ترکیب حاج صفی و امیری امتحان شود. پس همه چیز فروریخت و نیمه دوم از نظم خالی شد. قطعا اگر بازی تدارکاتی داشتیم این ضعف به چشم نمی‌آمد. وقت‌های اضافی بازپس گیری آن بهشت بود. آن هم از به مدد احساسات.

پس اگر کسی بپرسد که کی‌روش چه کاری انجام داد؟ می‌توان به راحتی گفت: «بنا کردن یک کوه بزرگ آن هم فقط با یک قاشق غذاخوری». در حالی که بقیه کشور‌ها همهٔ امکانات را در اختیار سرمربی‌ تیم ملیشان قرار می‌دهند، ما به کی‌روش یک قاشق دادیم و از او خواستیم با همین ابزار ساده در مدتی کوتاه کوهی بلند بنا کند. البته او نه نگفت و هر روز چند قاشق روی زمین صاف ریخت. تا اینکه آرام آرام این بنا بزرگ شد.

می‌شد این پروسه را ادامه داد و بدون اذیت کردنش راه را برای ساخته شدن کامل تیم ملی هموار کرد. او تقریباً همهٔ راه را رفته بود. اما با رفتن او که به نوعی فرار از موقعیتی نامناسب است، با اینکه می‌توان تا حدود زیادی مطمئن بود که سیستم دفاعی و ضد حمله تا چند سال آینده کار می‌کنند اما نمی‌توان به ادامه این راه و تکمیل آن امیدوار بود.

در پایان جز تاسف چیزی نمی‌توان گفت در حق کسانی که با عنوان «کار‌شناس» «مربی» یا «پیشکسوت» تنها به خاطر منافع شخصی همهٔ این دستاوردهای مهم را نادیده می‌گیرند و در حق کشورشان ناخواسته دچار ظلمی بزرگ می‌شوند.
کی‌روش پس‌اندازاش را از دست داد

 

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان بیش از ۷۰۰ هزار یورو از پس‌اندازش را از دست داد.


کارلوس کی‌روش در گفت‌و‌گو با روزنامه پرتغالی «کوریه‌رو دی‌مانیا» که امروز (دوشنبه) به چاپ رسیده، گفت زمانی که به همراه تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در جام جهانی 2014 در برزیل به سر می‌برده بدون کسب اجازه از او بیش از 700 هزار یورو پس‌اندازش در یکی از شعب بانکداری ES دبی متعلق به گروه هالی اسپریت، توسط مدیریت این بانک برداشت شده است.
 
کی‌روش گفت که مدیر بانک اقدام به خرید اوراق مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری ریوفورته در کشور لوکزامبورگ که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری گروه اسپریتو سانتوِ پرتغال است، کرده است.
 
سرمربی تیم ملی کشورمان تأکید کرد هرگز اجازه‌ برداشت این پول را به مدیران این بانک نداده و این پولی است که در 12 سال پس‌انداز کرده و در حال حاضر امیدی به بازگشت این پول ندارد.

خواسته‌های فدراسیون برای حفظ کی‌روش
 

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال گفت: دلمان می‌خواهد کی‌روش بماند اما به خواسته‌ها هم توجه کند اما در نهایت تصمیم‌گیرنده نهایی خود اوست.
 
محمود اسلامیان در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه تا چه اندازه امیدوار است تا تیم ملی امید پس از چهار دهه راهی المپیک شود گفت: در مورد بحث‌های اینچنینی باید ابتدا از مدیریت آغاز کرد به همین منظور خوشحالم که جمع خوبی از سوی کاشانی که خودش سوابق خوبی در فوتبال دارد و چهره مردمی نیز به شمار می‌رود و نقطه شروع خوبی در این تیم از سوی کفاشیان بود، جمع شد تا سرآغاز خوبی برای تیم امید باشد.
 
وی ادامه داد: وقتی مدیر خوبی را بر سر کار می‌گذارید او نیز جمع خوب و متخصصی را جمع می‌کند، از برادر عزیزم آقای مایلی‌کهن که یکی از پیشکسوتان خوب فوتبال ایران است گرفته تا محمد خاکپور که شخصیت و منش آرامی دارد و فردی متخصص محسوب می‌شود تا صالح و طباطبایی و سایر اعضای کادر فنی.
 
اسلامیان افزود: این جمعی که در حال حاضر در تیم امید کار می‌کنند از دو جهت برای من ارزشمند هستند اول از جهت اخلاق و تخصص و دوم اینکه این جمع با قلب خود به تیم امید آمده‌اند آن هم در شرایطی که فدراسیون فوتبال از لحاظ مالی در مضیقه قرار دارد و فیفا حق و حقوق فوتبال ایران را نمی‌دهد صدا و سیما نیز کمکی به آن نمی‌کند. بنابراین این جمع بدون هیچ چشم‌داشتی و با قلب خود به این تیم آمده‌اند پس پایه کار درست است و اصول اولیه از سوی مدیریت کار بسیار قابل تقدیر است.
 
وی یادآور شد: از یک جنبه دیگر نیز در تیم امید شاهد اتفاقات خوبی هستیم و آن اینکه در حال حاضر شاهد حضور بازیکنان خوب و جوانی که در لیگ برتر فوتبال بازی می‌کنند در تیم امید هستیم که احساس می‌شود نسل جدیدی در فوتبال ایران در حال ظهور و بروز است چرا که جدای از نتیجه روز گذشته شاهد بازی روان، هوشمندانه و با مغز از سوی بازیکنان بودیم.
 
اسلامیان افزود: امیدوارم با حمایت‌های دولتی، این مجموعه از سوی مردم نیز حمایت شود که در این صورت جای امیدواری بسیاری وجود دارد تا تیم امید پس از چند دوره راهی المپیک شود. فکر می‌کنم اگر این حمایت‌ها از سوی فدراسیون، دولت، وزارت ورزش و مردم انجام شود به طور حتم این اتفاق خواهد افتاد.
 
نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: البته روز گذشته شاهد صحنه عجیبی نیز در ورزشگاه آزادی بودیم که فکر می‌کنم در تاریخ به ثبت خواهد رسید که آن اتفاق حضور 80 هزار نفر افغانستانی در ورزشگاه بود که آمده بودند تا بازی تیم امید کشور خود را از نزدیک تماشا کنند و این نشان می‌دهد چقدر مردم ایران مهمان‌نواز هستند که علی‌رغم تمام مشکلات و مسائلی که این روزها در کشورهای عربی به وقوع می‌پیوندد و اتفاقات نابهنجار که از سوی این کشورها به وجود می‌آید در نهایت مهربانی‌ و محبت آن برای ایرانی‌ها می‌ماند که این موضوع روز گذشته به خوبی ثابت شد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود اتفاقاتی که در روز پایانی سال گذشته رخ داد و همچنین اختلاف‌نظرهایی که بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال وجود دارد آیا کی‌روش به کار خود در تیم ملی فوتبال ایران ادامه خواهد داد یا خیر، گفت: اختلاف‌نظر طبیعی است و باید هم باشد و برای هر مجموعه‌ای نیز لازم است در هر صورت معتقدم بهتر است که ما این بحث‌ها را بتوانیم خیلی زودتر حل کنیم چرا که سال 94 برای ما سال بسیار مهمی است.
 
اسلامیان افزود: از سوی دیگر مقام معظم رهبری این سال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت اعلام کردند و وقتی از سوی ایشان چنین نامی برای سال 94 انتخاب می‌شود یعنی اینکه ایشان خطابشان به تک تک ماست تا هرکجا که هستیم و هر مسئولیتی که داریم باید خودمان نیز به این شعار عمل کنیم.
 
وی تأکید کرد:‌ البته خیلی از جزئیات مطلع نیستم و شاید بابت این اختلافات بحث‌هایی در وزارت ورزش وجود داشته باشد اما در حال حاضر این روز‌ها تیم امید نتایج خوبی را کسب می‌کند، تیم ملی نیز در اروپا نتیجه بسیار خوبی مقابل شیلی به دست آورد و فوتبال ساحلی نیز با وجود همه مشکلاتش توانست سهمیه جام جهانی را بگیرد. بر همین اساس احساس می‌کنم سال 94 از هر جهت می‌تواند برای فوتبال ایران و همچنین تمام مردم ایران سال پربرکتی باشد و امیدوارم همه ما بتوانیم فرمایش حضرت آقا را آویزه گوشمان کنیم.
 
اسلامیان با بیان اینکه معتقدم با قهر مشکلات حل نمی‌شود تصریح کرد: اگر مشکلی داریم باید بنشینیم و با صحبت آن را حل کنیم وقتی با 1+5 در ژنو مذاکره می کنیم روی مسائل حساس و پیچیده قاعدتا باید بتوانیم مسائل فوتبال و ورزش را هم بنشینیم و حل کنیم.
 
نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، تأکید کرد: البته در خصوص همکاری کی‌روش با تیم ملی، باید این موضوع در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به بحث گذاشته شود و به نتیجه برسد هرچند که خودم به شخصه با حضور کی‌روش موافقم چرا که او برند است و تجربیات خوب و ارزشمندی از سال‌ها حضورش در فوتبال دارد اما به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال از او چند درخواست دارم. اول اینکه جا داشت او در این چند سال یک مربی ایرانی را در کنار خودش رشد بدهد که اگر فرداروزی به هر دلیلی نبود یا نخواست بماند، تیم ملی دچار شوک نشود. بنابراین انتظار داشته و دارم که او بتواند این موضوع را عملی کرده و یک مربی ایرانی را کنار خود داشته باشد.
 
وی افزود: دومین خواسته‌ام این است که کی‌روش به تیم‌های پایه ما اهمیت بدهد و خواسته سوم اینکه تجارب خود را به مربیان ما در قالب کلاس‌های آموزشی منتقل کند که البته این خواسته‌ها خواسته‌های فنی است و می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. در نهایت اینکه از کی‌روش می‌خواهم به عنوان یک مربی و مدیر که در این سطح فوتبال قرار دارد، قلبش برای انتقادات و نظرات باز باشد تا با یک انتقاد این همه ناراحتی نکند. او می توانست در چالشی که با مربیان داشت و حتی در همین چالش اخیرش با کادر تیم امید با یک سعه صدر از کنار آنها عبور کند.
 
اسلامیان گفت: معتقدم که کی‌روش فرد مفیدی برای فوتبال ایران است و اگر به این چهار خواسته نیز عمل کند که فکر می‌کنم اتفاقاً خواسته‌های معقولی هم باشد می‌تواند فردی مفیدتر هم به شمار بیاید.
 
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال برای تأمین منابع مالی قرارداد کی‌روش با مشکل مواجه شده است، گفت:‌ بحث‌های مالی هم وجود دارد و همه باید کمک کنند یک صحبت بحث مالی است و یک صحبت هم اینکه به خواسته‌های معقولی که گفتم توجه کند که بعضی از آنها در قراردادش گنجانده شده و برخی خواسته‌های دیگر از او خواسته‌هایی منطقی به شمار می‌رود و بعید می‌دانم مشکلی را به وجود بیاورد.
 
نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا جایگزینی برای کی‌روش مشخص شده است یا خیر، گفت:‌ همانطور که گفتم دلمان می‌خواهد او بماند اما به خواسته‌ها هم توجه کند اما در نهایت تصمیم‌گیرنده نهایی خود اوست اگر به آنها توجه کند که برای او هم خوب است چرا که در توجه به این خواسته‌ها نه تنها متضرر نمی‌شود بلکه سود هم می‌برد.
 
وی ادامه داد: به طور مثال چه اشکالی داشت مربی مانند علی کریمی که از بازیکنان اسطوره‌ای فوتبال ایران بوده و از لحاظ شخصی و فنی نیز قابل احترام است و یا فردی مثل مجید صالح در کنار کی‌روش حفظ و ارتقا پیدا می‌کردند و کجای این موضوع ایراد داشت ضمن اینکه برای خود کی‌روش هم خوب بود. همچنین مشکل دیگر آموزش و نظارت بر سطوح پایه است و مشکلاتی از این دست اگرنه با اصل بودن او کسی مخالفتی ندارد.
 
اسلامیان در پاسخ به این سؤال که در نهایت او چه مشورتی را در خصوص کی‌روش به کفاشیان خواهد داد، گفت: به بودن او اعتقاد دارم اما همانطور که گفتم در صورتی که به این خواسته‌ها توجه کند چرا که در پشت این خواسته‌ها بازی برد-برد قرار دارد و کسی از آن ضرر نمی‌کند. اگر او یک مقدار به این خواسته‌های من توجه کند در نهایت شرایط بهتری به وجود خواهد آمد.

ایران - سوئد؛ شام آخر کی‌روش؟

 

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی خاص و ویژه در دیداری تدارکاتی به مصاف سوئد خواهد رفت.

تیم ملی فوتبال کشورمان در آغاز سال نو راهی اتریش شد تا برای دو بازی دوستانه با شیلی و سوئد آماده شود. بازی با شیلی در وین برگزار شد و ملی پوشان کشورمان پس از برتری 2 بر صفر در این مسابقه، راهی سوئد شدند تا در استکهلم به مصاف تیم ملی این کشور بروند.

در این سفر میلاد حجت الاسلامی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی، خبرنگار ورزشی وطن امروز تیم ملی را همراهی می‌کردند تا اخبار این دو دیدار را پوشش دهند. میلاد و حسین که پیش از برگزاری دیدار ایران و شیلی راهی شهر بارسلونا شدند تا دیدار ال کلاسیکو را پوشش دهند در مسیر بازگشت دچار سانحه هوایی هواپیمای ژرمن وینگز شدند تا شوک بزرگی به جامعه رسانه و به خصوص تیم ملی فوتبال کشورمان وارد شود. تیم ملی دیدار مقابل شیلی را در حالی در ورزشگاه آره‌نا وین برگزار کرد که به جای میلاد و حسین دو دسته گل در جایگاه خبرنگاران قرار داده شد تا یاد این دو خبرنگار از دست رفته زنده نگه داشته شود.

تیم ملی ساعت 22 فردا شب (سه‌شنبه) در حالی به مصاف سوئد خواهد رفت که این روزها بیشتر از هر مقطع دیگری بحث رفتن سرمربی پرتغالی از تیم ملی شنیده می شود. کی‌روش از سمتش کناره‌گیری و اعلام کرده بازی با سوئد آخرین دیداری است که روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشیند. کی‌روش از سوی فدراسیون فوتبال کاملا تحت فشار قرار دارد و این فشار هم از سوی علیرضا اسدی، دبیرکل جدید وارد شده است.

به هر حال رویارویی تیم ملی ایران مقابل یاران زلاتان ابراهیموویچ به نظر آخرین حضور کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران است و باید بعد از این دیدار منتظر رفتن این مربی پرتغالی از تیم ملی فوتبال کشورمان باشیم. هرچند این امکان وجود دارد که با به دست آمدن نتیجه خوب مانند دیدار با شیلی برخی فشارها باعث شود فدراسیون فوتبال از موضع خود برای رفتن کی‌روش عقب‌نشینی کند.

 


همه چیز را خراب کرد وزیر ناراضی

 

یادداشت دریافتی- جاوید برزگر؛ پس از مدت‌های مدید طبق اکثر نظر سنجی ها بسیاری از مردم از بازی‌های تیم ملی خود با وجود بدست نیاوردن هیچ جامی راضی هستند و از سرمربی خود با با احترام و تمجید یاد می کنند.خوب می دانید که ذهن عمومی مردم بسیار باهوش است و همیشه بهترین انتخاب ها را عنوان می کنند.

در سالهایی که فوتبال ایران استعداد یا اسم بزرگی ندارد با همین بازیکنان که بخواهیم به صورت فردی با سطح بین‌الملل مقایسه کنیم بازیکنان ما در سطح بسیار پایین تر از متوسط قرار دارند اما تیم ملی ما در مواجه با تیم های بزرگ با اسم های بزرگ بازی های بسیار مطلوبی ارایه می کند.

عموم مردم این حقیقت را می بینند که کی‌روش نه تنها باعث و بانی آن است و نه تنها مربی در زمین است بلکه فوتبال ایرانی و جهان سومی نامنظم و پر سوء مدیریت ما را هم در این دریای متلاطم مدیریت می کند.

حال که مردم فریاد رضایت سر می دهند گویا عده ای دانشمند فوتبال بلد از درون وزارت خانه منتخب شما آخر حرف خود را پیش بردند.

حال که خوشحال بودیم که فوتبال ایران چند سالی میزبان مربی است که می تواند فوتبال ایران را به ثبات برساند پیدا شد آقای ایکسی با منطق حرفه ای فوتبال وقوانین سختگیرانه آقای کی‌روش مشکل داشت. کسی که کی‌روش را عامل اختلاف در فوتبال ایران می داند.

آری فوتبال پر از لابی ما را چه به مربی حرفه ای مثل کی‌روش! کلا تا همینجا که چه طور این دو با هم کنار آمدند خود جای تعجب داشت. کی‌روش هم می رود و گویا صدایی از کسی در نخواهد آمد، می رود و علی کفاشیان می مونه و میزش با آن خنده های معروفش.

پیشنهاد من این است که به جای هزینه ای که برای کی‌روش می کنیم یک مربی وطنی یا یک خارجی ویچ دار انتخاب و سود حاصل از این انتخاب هوشمندانه صرف رفتن به مناسبتهای مختلف اروپایی و آسیایی مسؤولین فدراسیون یا جشن های درون سازمانی یا هزینه توپ و لباس های درجه سوم پاکستانی با قیمت های مریخی شود.

جناب رییس جمهور نیز باید مد نظر داشته باشند وقتی وزیری کمترین میزان محبوبیت را در بین سایر وزارت خانه ها داراست ، به طوری که با اقداماتش دست به کاری می زند که تخریب صد در صدی ذهن عموم را در پی دارد باید اقدام و دخالت نمود.

درست است که در کار وزرا همچون دولت گذشته نباید دخالت کرد ولی وزیر هرچه باشد زیر مجموعه شماست و اقدامش مورد تایید شما و نگاه اکثریت مردم ورزش دوست هم به شما.

دعوای پسر قلعه نویی و پولاد کیمیایی سر کی‌روش!

 

 

هوتن قلعه نویی شمشیر را برای پولاد کیمیایی از رو بست تا آقا پسرهای دو مرد سنتی هنر و فوتبال ایران رو در روی هم بایستند. فضای دعوا هم جایی نیست غیر از صفحه اینستاگرام!
 
به گزارش خبرآنلاین، این جنگ بین دو آقازاده هنری و فوتبالی است. یکی عاشق مربی خارجی و دیگری عشق سبک مربیگری پدر.
 
همه چیز از پستی شروع شد که پولاد کیمیایی بعد از شنیدن خبر جدایی کارلوس کروش روی اینستاگرامش گذاشت. او همان حرف رایج این روزها را برای پستش برگزید. ماجرای مربی سنتی داخلی و این حرف ها؛ «تا کی سکوت کنیم و ببینیم برای پر کردن جیبشون از حق مردم می گذرند. شاید روزی برسه که کی روش ها مجبور نشن ایران رو ترک کنن. بعضی ها فقط شناسنامشون ایرانیه ...»

پولاد که پست های فوتبالی زیادی می گذارد و نشان داده از هواداران کارلوس است ته متنش را اینگونه تمام کرده بود :«شاید حالا امثال قلعه نویی ها احساس بزرگی کنن اما ...»
 
حرف های این آقازاده سینمایی که پدرش سال هاست برای فیلم های سنتی اش به شدت با انتقاد کارشناسان رسانه ای مواجه شده و خیلی ها سبک سنتی فیلم سازی او را از قیصر و گوزن ها به بعد، تمام شده می دانند و سبک کارش را با قلعه نویی و علی پروین در فوتبال مقایسه می کنند و سنتی نامش می دهند، حالا برای حرف هایش یک مدعی بزرگ پیدا کرده.

هوتن قلعه نویی تنها پسر امیر قلعه نویی مربی استقلال. هوتن که به شدت بابایی است و امیر قلعه نویی بارها برای پسرش با اهالی فوتبال در افتاده و اصلا جنگ بزرگش با رسانه های ورزشی برای انعکاس حمله لیدرهای تیمش به یک طرفدار در کمپ تمرینی استقلال برای اعتراض به پسرش بود، حالا به این توهین به پدرش حسابی کلافه شده. او که قدرت قلمی خوبی دارد و پیشتر هم در فیسبوکش بارها مطالبی در نقد منتقدان پدر نوشته بود، این بار به پولاد کیمیایی تاخته و برایش می نویسد.

این متن را سایت ستاره ها از صفحه هوتن قلعه نویی منتشر کرده است: «هیچی نمی تونم بهت بگم چون همین متنی که نوشتی معلومه از فوتبال هیچی نمی فهمی فقط یه چیزی از فالورها میشه فهمید چه شخصیتی داری. دوما قلعه نویی نه امیر خان قلعه نویی اوکی؟؟  تو همین متن 4 تا غلط املایی داری!»
 
این یک جنگ تمام عیار بین آقا پسرهاست! آقا پسرهایی که شانیت شان را از پدر می گیرند والبته پدران شان هم این روزها منتقدانی به شدت قدرتمند دارند. اگرچه پولاد فیلم های زیادی بازی کرده اما هیچ وقت یک سوپر استار مستقل از پدرش نشده و بازی هوتن هم فعلا به تیم شاهین کیش در دسته دوم باشگاه های کشور ختم می شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_89009.jpeg

بازتاب پیروزی ایران مقابل شیلی در سایت AFC

 

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از پیروزی ایران مقابل شیلی در مورد این دیدار نوشت.
 
به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه که در اتریش برگزار شد توانست با دو گل مقابل شیلی به برتری برسد.
 
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد پیروزی ایران نوشت: «جواد نکونام و وحید امیری در پیروزی دو بر صفر ایران مقابل شیلی که در ورزشگاه ان وی آره‌نا اتریش برگزار شد، موفق به گلزنی شدند.
 
کاپیتان جواد نکونام که پس از گذشت پنج دقیقه از بازی کارت زرد گرفته بود در دقیقه 21 و روی کرنر ارسالی آندرانیک تیموریان موفق شد دروازه حریف را باز کند. وحید امیری، هافبک باشگاه نفت تهران هم درست پنج دقیقه پس از آغاز نیمه دوم موفق شد دروازه شیلی را برای بار دوم باز کند تا تیم ملی فوتبال ایران بتواند شیلی که موفق شده بود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2014 در برزیل راه پیدا کند را از پیش رو بردارد.
 
شاگردان کارلوس کی‌روش پس از پیروزی مقابل شیلی به سولنا سفر می‌کنند تا در دیدار دوستانه‌ای که روز سه شنبه برگزار می‌شود در فرندز آره‌نا مقابل سوئد قرار بگیرند.
 
تیم ملی فوتبال ایران 14 آوریل (25 فروردین) حریفان خود را در راهیابی به جام جهانی 2018 روسیه و مقدماتی راهیابی به جام ملت‌های آسیا 2019 خواهد شناخت. قرعه کشی این رقابت‌ها در کوالالامپور مالزی انجام می‌شود.»

کی‌روش در نشست خبری:
در صورتم نگاه کرده و گفتند از عملکرد من راضی نیستند
 

سرمربی تیم ملی گفت: باید تأکید کنم که بازی با شیلی بسیار افتخار بزرگی بود و بهترین بازیکنانی که در دوران مربی‌گری‌ام داشتم در ایران بوده است.
 
کارلوس کی‌روش در نشست خبری پس از دیدار ایران و شیلی ضمن تسلیت دوباره به مناسبت درگذشت دو خبرنگار ایرانی، میلاد حجت الاسلامی و حسین جوادی در خصوص این دیدار گفت: در درجه اول باید تأکید کنم که بازی با شیلی بسیار افتخار بزرگی بود و از صمیم قلب تشکر می‌کنم. از این تیم و مراتب تقدیر خودمان را تقدیم شیلیایی‌ها می‌کنم چون آماده بازی با ما شدند در بازی که امشب پشت سر گذاشتیم.

گزیده اظهارات کی‌روش را در ادامه می‌خوانیم:
  • در درجه دوم فکر می‌کنم فرصت خوبی برای تیم ملی ایران بود تا بتواند تا در این دیدار تا حدی از لحاظ حرکات فوتبالی مثل پاسکاری و سرعت و فشار بازی پیشرفت کند.
  • در درجه سوم تشکر می‌کنم از تک تک بازیکنام به خاطر اینکه یک بار دیگر نشان دادند با روحیه ای کاملا جنگجویانه و خاضعانه به دور از هر گونه غرور برای افتخار تیم ملی و پیراهن این تیم جنگیدند و از همه آنها تشکر می‌کنم و به آنها به خاطر عملکرد امشب‌شان تبریک می‌گویم.
  • همچنین امیدوارم یک بار برای همیشه با عملکردی که بازیکنانم نشان دادند مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان فوتبال ایران قرار بگیرند، چون ثابت کردند مستحق احترام و توجه بیشتر مسئولان فوتبالی ایران هستند.
  • من به بازیکنانم اعتماد و ایمان داشتم وقتی که با روحیه‌ای متحد بازی می‌کنیم هم از بعد روحی روانی و هم از بعد تاکتیکی می‌توانیم قوی ظاهر شویم چون بازیکنان من در تیم ملی در زمین برای همدیگر می‌میرند و کار را برای هم به صورت متحد انجام می‌دهند.
  • افتخار داشتم در طول دوران مربیگری ام تیم های مختلفی را هدایت کنم در قاره‌های مختلف اما اینجا باید تأکید کنم گروهی از بازیکنانی که در تیم ملی ایران در اختیار دارم در طول دوران مربیگری من بازیکنانی هستند که فوق العاده ظاهر شدند. بازیکنانی که از بعد تعهد تیمی و نگرش خود نسبت به وظایف تیمی خارق العاده بودند و بهترین بازیکنانی که در طول دوران مربیگری‌ام داشته‌ام در ایران بوده است.
  • تصمیم رفتن گرفته شده و این تصمیم که از سوی رئیس فدراسیون هم اعلام شد خواسته بنده و چیزی که برای آینده دو ساله کاری خود در ذهن داشتم نبود. ما می‌خواستیم برای مقدماتی جام جهانی با قدرت ظاهر شویم و با آمادگی کامل به این رقابت‌ها پا گذاشته و به جام جهانی 2018 روسیه صعود کنیم. اما مسئولان اداری جدیدی در فدراسیون صاحب کار و اختیار هستند و منهم فقط یک مربی هستم و کار بیشتزی از من بر نمی آید. این خواسته من به خاطر هواداران و فوتبال ایران نبوده اما این طور به نظر می‌رسد که هر کاری ما انجام می‌دهیم راضی کننده نبوده و مسئولان اداری جدید فوتبال ایران در صورت من نگاه کرده و گفتند از عملکرد من راضی نیستند.
  • بازی امشب مقابل شیلی بازی بود که مقابل یک تیم قوی پشت سر گذاشتیم. بازیکنان شیلی در بهترین لیگ‌های دنیا و تیم‌های مطرح جهان بازی می‌کنند اما بار دیگر تکرار می کنم که نتیجه زیاد مهم نیست اما خوب هم هست بتوانیم برنده باشیم اما امشب تجربه بزرگی از بعد بین المللی برای فوتبال ایران بود که امشب بتوانیم مقابل یکی از بهترین تیم‌های دنیا این گونه بازی کنیم.
  • وقتی شما بازی بین المللی انجام می‌دهید حتماً باید در تمام ابعاد با پتانسیل کامل حضور پیدا کنید. از بعد مسئولان و بازیکنان اما ما حضور داشتیم اینجا چون یک گروه هستیم که به کشور خدمت می‌کنیم و امشب این وظیفه را به خاطر هواداران انجام دادیم با توجه به اینکه توجه کامل هم به ما نمی‌شود.
  • به نمایندگی از تیم ملی فوتبال می‌خواهم عملکرد امشب خود و زحمتی که کشیده شد را به دو خبرنگار ایرانی که از قبل هم در کنار ما بودند اما متاسفانه به خاطر سانحه هوایی از بین ما رفتند به خانواده های این عزیزان و دیگر قربانیان این سانحه تقدیم کنیم. ما واقعا متاسف و متأثر هستیم به خاطر این سانحه ولی بار دیگر تکرار می‌کنیم به تمام کسانی که در کنار تیم ملی هستند باید بگوییم که با قلب دردآلود و غمی که در سینه داریم، زندگی ادامه دارد و باید رو به جلو حرکت کرد.
  • این عزیزان باید امشب می نشستند اما متأسفانه این طور نیست البته از لحاظ فیزیکی اینجا نیستند اما روح و فکرشان اینجا حضور دارد. همین طور به نمایندگی از تیم ملی فوتبال وظیفه خود می‌دانم به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران به خاطر از دست دادن خواهر و مادر گرامی‌شان تسلیت خود را ابراز کنیم.

ایران دو بر صفر شیلی را برد

 

فرارو- تیم ملی ایران در دیداری تدارکاتی تیم پرستاره شیلی را شکست داد.
 
تیم ملی کشورمان از ساعت 23:30 دقیقه در بازی‌ای تدارکاتی به مصاف تیم ملی شیلی رفت و توانست با دو گل حریف پرستاره خود را شکست دهد.
 
کی‌روش در این بازی تیمش را با ترکیب علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، وریا غفوری، وحید امیری، هاشم بیک زاده، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و رضا قوچان نژاد به میدان فرستاد.
 
گل نخست این بازی را کاپیتان باتجربه تیم ملی کشورمان در دقیقه 21 روی ارسال تیموریان از نقطه کرنر به ثمر رساند.
 
پس از به ثمر رسیدن گل نخست بازی متعادلی را از سوی دو تیم شاهد بودیم.
 
در ابتدای نیمه دوم سرمربی تیم ملی شیلی که چند بازیکن تاثیرگذار خود را در ترکیب ابتدایی قرار نداده بود، الکسیس سانچز ستاره تیم خود را به زمین فرستاد تا شکست نیمه نخست برابر ایران را جبران کند.
 
در دقیقه 50 بازی بازهم این شاگردان کی‌روش بودند که با یک ضدحمله حساب‌شده دروازه تیم پانزدهم جدول رده‌بندی فیفا را باز کند. پاس مسعود شجاعی در عمق دفاع حریف به قوچان نژاد رسید که او با یک پاس تک‌ضرب وحید امیری را صاحب موقعیت کرد. وحید امیری نیز با ضربه نهایی خود دروازه کلودیو براوو دروازه‌بان صاحب نام شیلیایی را گشود.
 
در دقیقه 59 شیلی فرصت داشت تا روی پاس زیبای سانچز و ضربه فوئنسالیدا دروازه حقیقی را باز کند اما توپ از کنار دروازه به بیرون از زمین رفت.
 
شیلیایی‌ها که پس از دریافت گل دوم در صدد جبران نتیجه بودند، در دقیقه 77 روی ارسال ایسلا و ضربه الکسیس سانچز دروازه ایران را تهدید کردند اما ضربه این بازیکن به شکلی خطرناک از بالای دروازه به بیرون رفت.
 
در دقیقه 81 نیز بازیکنان شیلی که چند دقیقه‌ای بود از سمت چپ خط دفاعی ایران خطرناک ظاهر می‌شدند فرصت داشتند تا دروازه ایران را باز کنند اما خروج خوب حقیقی و دفع توپ او این موقعیت را از آن‌ها گرفت، هرچند آن‌ها قصد داشتند تا از دروازه خالی حقیقی استفاده کنند و به گل برسند اما هوشیاری مدافعان این اجازه را به ‌ان‌ها نداد. 
پیام کی‌روش در پی درگذشت دو خبرنگار ایرانی
 

در پی سانحه هوایی فرانسه و کشته شدن دو خبرنگار ایرانی، کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی پیامی را منتشر کرد.
 
به گزارش ایسنا، در متن پیام کی‌روش آمده است: «در نخستین روزهای سال جدید، شنیدن یک خبر قلب همه ما را در اتریش به درد آورد. از دست دادن دو نفر از خبرنگارهایی که برای لذت بردن از هیجان بازی ال کلاسیکو راهی اسپانیا شده بودند و همچنین قصد داشتند برای همراهی تیم ملی به اتریش سفر کنند به قدری ناراحت کننده است که هنوز نتوانسته‌ایم با آن کنار بیاییم.
 
مرحوم اسلامی را از زمان حضورم در ایران می‌شناختم؛ خبرنگاری سخت کوش و صادق که همواره به دنبال اخبار صحیح بود. حمایت از تیم ملی همواره سرلوحه کار این مرحوم بود. با مرحوم جوادی هم چند بار در ارتباط بودم و او را هم خبرنگاری صادق و امانتدار دیدم. اکنون که این دو عزیز در کنار ما نیستند از پروردگار برای آنها آرامش روح و برای خانواده و دوستانش صبر می‌خواهم.»
 
سانحه هوایی فرانسه منجر به کشته شدن 150 مسافر و خدمه خط هوایی جرمن وینگز از جمله دو خبرنگار ایرانی شد.
کی‌روش در لحظه آخر به حاج صفی چه گفت؟
 

کارلوس کروش سرمربی تیم ملی از احسان حاج صفی هافبک چپ تیم ملی خداحافظی کرد و گفت دیگر همدیگر را نخواهند دید.
 
کار مربی پرتغالی با تیم ملی پس از بازی شیلی و سوئد تمام می شود و احتمالا برای فسخ قرارداد به تهران می آید. کروش قصد دارد پس از بازی سوئد از تمام بازیکنان خداحافظی کند. اولین کسی که کارلوس با او خداحافظی کرد، احسان حاج صفی بود.

این بازیکن به دلیل مصدومیت بازی شیلی و سوئد را از دست داد و به تهران بازگشت. پیش از حرکت به سمت فرودگاه، کروش دقایقی با حاج صفی صحبت کرد و گفت: «به خاطر تمام زحماتی که در این چند سال برای تیم ملی کشیدی از تو تشکر می کنم. همیشه با تمام توان بازی کردی.»

او ادامه داد: «این آخرین باری بود که همدیگر را دیدیم، خداحافظ پسر و امیدوارم در آینده موفق باشی.»

حرف های کروش احسان حاج صفی و حاضرین را تحت تاثیر قرار داد و از کروش خواستند تا در تیم ملی بماند و به کارش ادامه دهد.
قلعه‌نویی: درباره کی‌روش شفاف‌سازی شود

یزدفردا:سرمربی تیم فوتبال استقلال می‌گوید دلیل جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی باید به صورت شفاف مشخص شود، هرچند از نظر او مطرح شدن بحث آزمون و جهانبخش بهانه‌ای بیش نیست.

 
به گزارش ایسنا، امیر قلعه‌نویی در حاشیه تمرین تیمش ضمن تبریک فرار رسیدن سال 1394 در پاسخ به این سوال که هدف آبی‌پوشان در سال 94 چیست بیان کرد: هدف اول ما در سال جدید قهرمانی است. متاسفانه آخرین بازی سال 93 را باختیم و اختلاف‌مان با تیم صدرنشین 4 امتیاز شد اما هنوز 21 امتیاز باقی مانده که شرایط را متفاوت می‌کند. امیدواریم بازیکنان با تلاش‌، این عقب‌ماندگی را جبران کنند تا قهرمان شویم. ما نیم فصل دوم را خوب آغاز کردیم اما روی یک اشتباه، به نفت باختیم. با این حال همان طور که گفتم هدف ما قهرمانی است و برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی چیست عنوان کرد: من نمی‌دانم چه اتفاقاتی رخ داده و به همین دلیل اعتقاد دارم کسانی که سمت دارند و این مسئله را رصد می‌کنند باید پاسخگوی آن باشند. اگر مشکلی وجود دارد مسئولان باید آن را بازگو کنند. تنها نباید قرارداد استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها یا امیر قلعه‌نویی و علی دایی را به صورت شفاف اعلام کنند. اگر شفاف‌سازی خوب است، باید قرارداد همه را شفاف اعلام کنند و به مردم واقعیات را بگویند. باید اعلام کنند که چرا کی‌روش قرار است از ایران برود. به هر حال در "نظرسازی‌هایی" که انجام داده‌اند، مردم کی‌روش را می‌خواهند. البته نظرسازی با نظرسنجی فرق دارد. با این حال باید دلیل رفتن کی‌روش به صورت شفاف مشخص شود. من، اهالی فوتبال و مردم باید بدانیم که چه مشکلی وجود دارد؛ اصلا اگر مشکل وجود دارد باید آن را برطرف کنیم و اگر هم مشکلی وجود ندارد باید کی‌روش بماند.
 
سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حضور جهانبخش و آزمون در تیم امید از دلایل جدایی کی‌روش است اظهار کرد: مشکل،‌جهانبخش و آزمون نیست. بازی‌های تیم امید رسمی است و از سویی دیگر تیم امید محدودیت سنی هم دارد. یعنی در انتخاب بازیکنان دست مربی کمی‌ بسته‌تر است اما بازی‌های تیم بزرگسال محدودیت سنی ندارد و البته دوستانه هم هستند؛ به همین دلیل اولویت، تیم امید است و مطرح کردن بحث آزمون و جهانبخش یک بهانه محسوب می‌شود. این موارد باید به صورت جدی بررسی شود و پیگیری لازم صورت گیرد. امیر قلعه‌نویی در سه چهار سال گذشته برای روشن کردن برخی مسائل تحت شدید‌ترین حملات قرار گرفته و هزار مشکل برای او ایجاد کرده‌اند. حتی یک عده که از استقلال رفته‌اند برای این تیم و امیر قلعه‌نویی مشکل درست می‌کنند چون دعوایشان با اوست. ما نباید بگذاریم یک عده با احساسات 30 میلیون هوادار بازی کنند. به همین دلیل می‌گویم باید شفاف‌سازی صورت گیرد تا جلوی این گونه مسائل گرفته شود.
 
سرمربی استقلال در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا استقلال قهرمان این دوره از رقابت‌های لیگ برتر می‌شود یا خیر بیان کرد: ان‌شاءالله که قهرمان می‌شویم.
کی‌روش؛ چگونه آمد، چگونه رفت؟
 

یزدفردا:در آخرین روز سال 93 آخرین شوک به فوتبال ایران وارد شد تا سال پر اتفاق فوتبال تکمیل شود. کارلوس کی روش تصمیم گرفت که تیم ملی فوتبال ایران را ترک کند. البته او می گوید این خواست قلبی اش نبوده است و چاره ای جز کناره گیری برای او باقی نمانده بود. کی روش ابتدا در یک برنامه تلویزیونی از این تصمیم خود پرده برداشت پس از آن علی کفاشیان نیز آن را تائید کرد.

 پیش از این  اخباری از مخالفت کارلوس کی روش با حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تیم ملی امید شنیده شده بود، و پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت حضور این دو بازیکن در تیم امید با تیم ملی فوتبال وداع می‌کند.

با این حال علی کفاشیان می گوید: "اینکه عنوان می شود به خاطر در اختیار قراردادن سردار آزمون و علیرضا جهانبخش این مربی پرتغالی تصمیم به جدایی گرفته، درست نیست. کی روش از مدتها پیش مسائلی را متوجه شده بود و هر چقدر تلاش کرد تا این شرایط را بهبود بخشد؛ نشد و در نهایت تصمیم به جدایی گرفت. او دلایل این جدایی را بزودی اعلام خواهد کرد."

تشخیص دلیل جدایی کی روش از تیم ملی کار دشواری نیست. کی روش پس از آغاز به کار محمود گودرزی در وزارت ورزش همیشه از سوی مسئولان این وزارتخانه مورد بی مهری قرار گرفته بود.

به نظر می رسد وزیر ورزش و مدیران و مشاوران او اعتقادی به کارلوس کی روش ندارند، یا حداقل اعتقادی به او به هر قیمتی ندارند. هر چند که هنوز نشان نداده اند که دقیقا در حوزه فوتبال، مربی گری و مدیریت آن به چه چیزی اعتقاد دارند.

از روزی که کی روش تیم ملی ایران را به جام جهانی برد تا پایان مسابقات جام جهانی و جام ملت های  آسیا او همیشه زیر تیغ برکناری بوده است. در کنار وزارت ورزش طیف گسترده ای از اهالی فوتبال نیز به مخالفت و حتی دشمنی با کی روش پرداختند.

تنها این مردم و افکار عمومی بودند که در این مدت تمام قد از سرمربی پرتقالی تیم ملی حمایت کرده و هر بار که بحث کنار گذاشتن او مطرح می شد جنبشی برای بقای کی روش به راه می افتاد. اما این بار کی روش تنها ماند.

اگر بپذیریم که کی روش تحت فشار مجبور به کناره گیری شده است، باید گفت مخالفان او بهترین زمان ممکن را برای این اتفاق انتخاب کردند. زمانی که ایران در آستانه سال نو و تعطیلات دو هفته ای قرار داشت. از طرف دیگر افکار عمومی نیز رمق گذشته را برای دفاع از سرمربی محبوب خود نداشت.

پس از جام جهانی فدراسیون فوتبال با وجود اینکه وزارت ورزش هیچ تمایلی به تمدید قرار داد با کی روش نداشت، مجبور به تمدید قراداد با وی شد تا این مربی پرتقالی در جام ملت های آسیا نیز روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

اما پس از جام ملت ها و تغییراتی مدیریتی در فدراسیون و افزایش نفوذ وزارت ورزش، کی روش بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت. 

اظهارات اسفند ماه کی روش پس از دیدار با یکی از مقامات فدراسیون نشان می دهد این تغییرات مدیریتی در این وضعیت موثر بوده است. تغییراتی که به گفته ناظران از سوی وزارت ورزش  به علی کفاشیان تحمیل شده است. 

تغییر دبیرکل فدراسیون فوتبال و حضور اسدی در این سمت، یکی از آنها است او همان مدیری است که پس از دیدار با کی روش، سرمربی تیم ملی به طوری جدی از جدایی سخن گفت. کی روش معتقد بود که اسدی آب پاکی را بر روی دستش ریخته است و با این مواضع و دیدگاه ها نمی تواند به همکاری فدراسیون فوتبال ایران ادامه دهد.

 اعلام جدایی کی روش از تیم ملی ایران تنها حاشیه روزهای آخر سال نبود چرا که هنگام سفر تیم ملی به سوئد، مشخص شد که کی روش ممنوع الخروج است و این خود ناراحتی شدید او را به دنبال داشت.

ممنوع الخروجی کی روش به دلیل بدهی مالیاتی او بود. بدهی که طبق قرار داد باید توسط فدراسیون پرداخت می شد. رقم بدهی مالیاتی کی روش یک میلیارد تومان بود، که بنا به گفته خبرگزاری ها  پس از رایزنی‌های فدراسیون فوتبال با اداره مالیات به میزان ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

به هر ترتیب فدراسیون فوتبال روز اول فروردین توانست مشکل سرمربی تیم ملی را رفع کند تا او بتواند عازم سوئد شود. اما ناراحتی کی روش همچنان پابرجا بود.

عملکرد کی روش
کارلوس کی روش در حالی در فروردین سال 94 تیم ملی فوتبال ایران را ترک می کند که در فروردین سال 90 با استقبال گسترده مسئولین مردم وارد کشوره شده بود.

در آن زمان چند ماهی طول کشید تا فدراسیون فوتبال با این مربی پرتقالی به توافق رسید. اواخر بهمن ماه سال 89 بود که ابتدا گفته شد که او مربی گری تیم ملی را پذیرفته است اما پس از روز 25 بهمن همان سال و اتفاقاتی که در تهران رخ داد، کی روش از حضور در تیم ملی ایران انصراف داد و گفت که به ایران نمی آید.

با این حال فدراسیون فوتبال تلاش ها خود را برای قانع کردن او ادامه داد تا این که بلاخره فروردین 90 با یک برنامه استقبالی ویژه وارد تهران شد.

کی روش در نشست خبری پس از حضور در تهران بسیار محتاطانه سخن گفت، او تاکید کرد برنامه اصلی اش این است که تیم ملی را به جام جهانی برزیل برساند. او این موضوع را در ابعاد یک آرزو مطرح کرد. با این حال کاملا می دانست که ایرانیان از او انتظار دارند کاری بزرگ انجام دهد. کی روش هم در همین راستا از همان روز اول بیشترین فشار ها را برای افزایش امکانات تیم ملی به فدراسیون فوتبال وارد کرد.

مربی تیم ملی فوتبال توانست با اقتدار خود بازیکن سالاری به طور کامل در تیم ملی را از بین برد. هنگامی که مهدی رحمتی و هادی عقیلی بدون اجازه اردوی تیم ملی را ترک کردند، کی روش ابتدا از آن ها خواست متنی امضا کنند و از  کادرفنی، بازیکنان، فدراسیون و هواداران عذرخواهی کنند. این دو بازیکن زیر بار امضای این بیانیه نرفتند و کی روش اعلام کرد تا زمانیکه سرمربی تیم ملی است جایی برای این دو بازیکن در تیم وجود ندارد.

کارلوس کی روش در مواردی در مقابل باشگاه ها و مربیان آن ها نیز ایستاد. او در پاسخ به انتقادات باشگاه ها و مربیان نسبت به برنامه ها آماده سازی تیم ملی از اهمیت کارش سخن می گفت و در جدال ها لفظی هم هیچ وقت عقب نشینی نکرد به گونه ای که در همین اواخر امیر قلعه نویی و حمید درخشان را به شدت نواخت و گفت آن ها استحقاق نشستن بر نیمکت استقلال و پرسپولیس را ندارند.

با این حال کی روش با زیرکی تمام در دل هواداران ایرانی برای خود جایی باز کرد. او هیچ وقت و در هیچ رسانه ای علیه ایران و فرهنگ ایرانیان سخن نگفت و فقط از فرهنگ ایرانی ها تمجید می کرد. کی روش برای کسب محبوبیت بیشتر، علی کریمی محبوبترین بازیکن فوتبال ایران را به عنوان مربی به تیم ملی دعوت کرد، هر چند که کریمی به دلایلی نامعلوم پیش از جام جهانی از تیم ملی کنار رفت.

این مربی پرتقالی هنگامی که مربی کره جنوبی علیه  مهمان نوازی ایرانی ها و فدراسیون فوتبال ایران سخن گفت، به او تاخت و خواستار عذرخواهی او و فدراسیون فوتبال کره جنوبی شد.

بسیار از ناظران فوتبال معتقد بودند که تیم کی روش خوب بازی نمی کند، اما او توانست تیم را به جام جهانی ببرد و آن آرزو بزرگ را محقق کند.

در جام جهانی تیم کی روش با بازی درخشان در مقابل آرژانتین در دقایق پایانی و با گل لیونل مسی شکست خورد اما محبوبیت او افزایش یافت. این بازی جواز حضور کی روش در جام ملت های آسیا بود.

تیم ملی ایران آنقدر در این بازی درخشان ظاهر شد که رییس جمهور پیامی تبریک برای بازیکنان نوشت. یحیی گل محمدی بازیکن سابق تیم ملی و مربی فوتبال معتقد است آن بازی بهترین بازی تاریخ فوتبال ایران است.

در جام جهانی آرژانتین به فینال رسید و با شکست مقابل آلمان نایب قهرمان شد.

تیم ایران در جام ملت ها نیز خوب ظاهر شد اما در مرحله یک چهارم نهایی اسیر عراق پر انگیزه و اشتباهات داوری شد و در ضربات پنالتی ده نفره از این تیم شکست خورد و حذف شد. اما کی روش و تیمش همچنان محبوب باقی ماندند.

کارلوس کی روش 53 ساله اکنون در اوج محبوبیت از فوتبال ایران می رود. پس از رفتن او مدیران فوتبال باز هم باید به دنبال مربی دیگری بگردند، اما این سوال مطرح است که آیا آن ها از میان مخالفان داخلی کی روش سرمربی جدید را انتخاب می کنند و یا این که باز هم به دنبال جذب مربی طراز اول خارجی خواهند بود.

چیزی که مشخص است کارلوس کی روش انتظارهای افکار عمومی را بالا برده است. او با سابقه ای کم نظیر به فوتبال ایران  آمد. از دستیاری الکس فرگوسن در منچستر یونایتد و سرمربی گری رئال مادرید گرفته تا سرمربی گری تیم ملی پرتقال و امارات  و تیم های باشگاهی مختلف کارنامه این مربی را پر کرده بود.

آیا مربی بعد از کی روش با کارنامه ای اینچنینی خواهد آمد؟ باید صبر کرد و دید، تجربه نشان داده است تیم ملی فوتبال ایران پس از رفتن هر مربی مدتی نه چندان کوتاه بلاتکلیف می ماند.

 

 

یزدفردا:کارلوس کروش توانست با استفاده از ارتباطاتش و بی آنکه چکی در اداره مالیات گرو بگذارد، مشکل مالیاتی اش را حل کند.
 
به گزارش خبرآنلاین با پایان سال 93 و آغاز سال 94 نام یک نفر در میان اخبار ورزشی بیش از همه شنیده می شد. «کارلوس کروش» کسی بود که در آخرین روز سال قبل و نخستین روز سال جدید به چهره ای خبرساز تبدیل شد و اخبارش در صدر خبرهای ورزشی قرار گرفت. در آخرین ساعات سال قبل بود که خبر خداحافظی اش با تیم ملی حسابی صدا کرد و 88 درصد هوادارانش را ناامید و در نخستین ساعات سال جدید هم با ممنوع الخروجی اش از ایران رسانه ها را شوکه کرد.
 
*داستان ممنوع الخروجی کروش
 
بر اساس قراردادی که کروش با فدراسیون فوتبال امضا کرده بود، پرداخت مالیات جزو وظایف فدراسیون به حساب می آمد اما با این حال و با وجود اینکه علیرضا اسدی، دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال در گفتگو با فارس اذعان کرده بود که از 10 روز قبل در جریان ممنوع الخروجی کروش قرار گرفته بود، سرمربی تیم ملی تنها چند ساعت مانده به پرواز تیم ملی متوجه موضوع شد و سرانجام نتوانست به همراه بازیکنانش به اتریش سفر کند. نکته اینجاست در تماسی که علی کفاشیان با مسئولان مالیاتی کشور داشت، آنها اعلام کردند نزدیک به یک ماه قبل مشکل مالیاتی کروش را به دبیر کل جدید اطلاع داده بودند اما کروش پای پرواز متوجه شد که نمی تواند از ایران خارج شود. این روزها در اردوی تیم ملی همه از تماس یک فرد با مسئولان فرودگاه خبر می دهند، اینکه در آن تماس تلفنی گفته شده بود حتی با وساطت مسئولان فدراسیون فوتبال، کروش نباید از کشور خارج شود.
 
*مشکل کروش چگونه حل شد؟
 
بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ملی در 4 سال گذشته اولین بار بود که بدون سرمربی شان مجبور می شدند راهی اردویی مهم شوند؛ اردویی اروپایی که بدون شک به اعتبار خود سرمربی تیم ملی تنظیم شده بود. به همین خاطر آنها لحظه به لحظه خبرهای مربوط به کروش را دنبال می کردند تا ببینند چه زمانی سرمربی تیم به آنها اضافه می شود. در 24 ساعتی که کروش در تهران مانده بود مصاحبه های متعددی از سوی مسوولان فدراسیون فوتبال در غیاب روزنامه ها، در رسانه های آنلاین منتشر می شد که نشان می داد موضوع ممنوع الخروجی کروش که بازتاب عجیبی در رسانه های بین المللی پیدا کرده بود به دل نگرانی اصلی آنها تبدیل شده اما جالب اینجاست که بدانید سرمربی پرتغالی تیم ملی خودش با ارتباطهایی که در این چند ساله پیدا کرده مشکلش را حل کرد تا بتواند در دو بازی دوستانه برابر شیلی و سوئد تیم ملی را همراهی کند. البته کفاشیان هم در حل این مشکل تاثیرگذار بود. شاید اگر خود کروش به موضوع ورود نمی کرد، تیم ملی مجبور بود بدون سرمربی به مصاف ستارگان شیلی و سوئد برود و این موضوع تبعات گسترده ای برای فوتبال ایران به همراه می داشت. جالب اینجاست که یک روز پیش از سفر کروش به اتریش، یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال گفته بود ساعت 7:30 دقیقه روز بعد به اداره مالیات نامه می زند تا مشکل خروجی مربی را حل کنند و او ساعت 10 صبح راهی این کشور شود. اما عجیب اینکه کروش ساعت 3:30 دقیقه بامداد همان روز و پیش از اقدام آن مقام مسئول، راهی اتریش شد! 
کی‌روش وارد وین شد
یزدفردا:سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به اردوی تیم ملی در وین ملحق شد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال از ساعت 08:10 به وقت محلی وارد وین شد. وی پس از سفر به فرانکفورت، ازطریق این شهر وارد وین، پایتخت اتریش شد.
 
کی روش به محض ورود به پولتن محل اقامت تیم ملی رفت و به سایر اعضای تیم ملی فوتبال ملحق شد.
امید کفاشیان به عوض شدن نظر کی‌روش
یزدفردا:رییس فدراسیون فوتبال گفت: سرمربی تیم ملی به جدایی اصرار دارد و تیم دیگری را مدنظر قرار داده است.
 
به گزارش ایسنا، علی کفاشیان با اشاره به مشکل ممنوع الخروجی کی روش و رفع این مشکل، اظهارکرد: فدراسیون پس از قطعی شدن مالیات موظف بود این مبلغ را پرداخت کند. هرکاری کردیم که بدون دغدغه این مشکل حل شود، متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به هر حال تلاش های خود را ادامه دادیم تا کی روش به جمع ملی پوشان بپیوندد و مشکل مالیاتی را رفع کنیم.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا کی روش کماکان سرمربی تیم ملی است یا خیر؟ گفت:تصمیم گیری در مورد کی روش برعهده کمیته فنی فدراسیون فوتبال است که ریاست آن برعهده من است. 
 
سرمربی تیم ملی از حدود یک و نیم ماه پیش نارضایتی هایی داشت و از مسائل پیش آمده ناراحت بود، اما طی آخرین مذاکره اصرار کرد که بعد از دو بازی پیش روی تیم ملی از این تیم جدا می شود.
 
رییس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه نمی توان به زور کی روش را در تیم ملی نگه داشت، اظهارکرد: فدراسیون از عملکرد کی روش رضایت داشت و به همین دلیل هم قصد تمدید قرارداد او را داشتیم، اما کی روش اصرار دارد که از تیم ملی جدا شود و حدود 95 درصد هم تصمیمش را گرفته است.
 
کفاشیان در مورد اینکه آیا فدراسیون تمایلی به ادامه همکاری کی روش نداشت یا خود او راغب به ادامه کار در تیم ملی نبود؟ گفت: اگر فدراسیون تمایلی به این کار نداشت بعد از جام ملت های آسیا قراردادی چهار ساله امضاء نمی کرد، کی روش پس از جام ملت ها نارضایتی هایی دارد. فدراسیون مایل به ادامه همکاری است ولی کی روش تمایلی به ادامه کار ندارد. برای ما سخت است که پس از چهار سال همکاری با کی روش که از فوتبال ایران شناخت کافی به دست آورده است به دنبال مربی داخلی یا خارجی دیگری برویم، آن هم زمانی که در آستانه رقابت های انتخابی جام جهانی قرار داریم.
 
وی افزود: امیدوارم کی روش نظرش را پس از بازگشت تیم ملی از اردوی اتریش و سوئد تغییر دهد و فدراسیون آماده همکاری با اوست.
 
رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه آیا کی روش استعفای کتبی داده یا خیر و اینکه اعلام کرده از فدراسیون خسارتی نمی گیرد، تصریح کرد: خیر استعفای کتبی داده نشده است و کی روش درخواست کرده با یک تفاهم دوجانبه جدایی انجام شود. اگر بحث خسارتی هم در پیش باشد این سرمربی تیم ملی است که باید خسارت بدهد. ما در این تفاهم می خواهیم موضوع خسارت را رفع کنیم چراکه اگر یک مربی بخواهد به کار خود ادامه دهد باید با تمام وجود کارش را دنبال کند و من الان این روحیه را در کی روش نمیبینم.
کی‌روش: این اتفاق ناگوار نباید رخ می‌داد
یزدفردا:سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت:در طبقه سوم فدراسیون فوتبال شادی و شور و شعف هواداران هیچ اهمیتی ندارد. 
 
به گزارش ایسنا، کارلوس کی روش قبل از سفر به اتریش درباره ممنوع الخروج شدنش اظهار کرد: همانطور که همه می دانند وقتی امروز صبح به عنوان سرمربی تیم ملی‌ آمدم تا به وظایفم عمل کنم که از جمله آنها هدایت تیم ملی برای بازی با شیلی و سوئد بود، جلوی مرا گرفتند. شخص من نباید راجع به این اتفاقات و چگونه اتفاق افتادن آنها گزارش بدهم . تنها چیزی که باید بگویم این است که این اتفاق ناگوار نباید رخ می داد.این سوء تفاهم مالیاتی در نهایت به من ضربه شخصی وارد کرد در حالی که من اشتباهی را مرتکب نشده بودم و مسئولیت آن هم با من نبود. 
 
وی تاکید کرد: در درجه اول تمام اتفاقات امروز صبح در فرودگاه بر سر شخص من رخ داد و از بُعد شخصی واقعا برای بنده باعث شرم شد و به شخص من لطمه وارد کرد. در حال حاضر فقط می خواهم وظایفم را طبق خواسته کفاشیان برای هدایت تیم ملی در دو بازی آخر انجام بدهم. فقط باید روی کارم در تیم ملی تمرکز داشته باشم. 
 
او درباره حل مساله مالیاتی اش نیز گفت: امروز هم چهار و نیم بعدازظهر من مطلع شدم به خاطر محبت و همکاری مسئولان مالیاتی ایران این مشکل حل شده و آنها به من چراغ سبز نشان دادند و من این موضوع را به فدراسیون و کفاشیان اطلاع دادم. همان طور که مطلع هستید در بامداد امروز با پرواز 3و50دقیقه بامداد با پرواز لوفتانزا به اتریش خواهم رفت و بر خلاف آن چیزی که قبلا گفته شده است با پرواز فردا صبح امارات نمی روم. از جانب تیم ملی نیز می خواهم از افرادی که کمک کردند تا این مشکل حل شود به ویژه مسئولان دارایی و مالیاتی کشور که در جهت رفع این سوء تفاهم تلاش کردند تشکر کنم. درباره این اتفاق تنها چیزی که می دانم این است که نباید این اتفاق نه تنها برای فدراسیون فوتبال و شخص من ،‌بلکه برای تیم ملی ایران هم نباید رخ می داد. البته نقطه نظرات نهایی‌ و احساساتم و مطالب دیگر را وقتی با کفاشیان به یک توافق مشترک رسیدیم بیشتر توضیح می دهم. 
 
کی روش در پاسخ به این سوال که چرا به خاطر یک مشکل کوچک در خصوص دو بازیکن تیم ملی یعنی جهانبخش و آزمون تا این اندازه اختلافات بزرگ شد و کار برای او به پایان رسید، گفت: واقعا متوجه سوال شما نمی شوم، زیرا در مصاحبه قبلی کاملا شفاف صحبت کردم و صریح توضیح دادم .در حال حاضر که کفاشیان آمده و تصمیمی را که گرفته‌ایم اعلام کرده است، فکر میکنم همه از آن مطلع هستند و از شرایط فعلی تیم ملی همه اطلاع دارند. نظرات متفاوت بسیار شفافی اینجا می بینیم و نقطه نظرات بسیار متفاوت و مخالف همدیگر در حال حاضر بین ما در فدراسیون فوتبال وجود دارد که امکان حل آنها نیست. این اختلاف نظرات را بنده به وجود نیاورده‌ام. علاقه شخصی من و هدفی که در ذهن داشتم این نبود. البته علاقه کفاشیان هم این نیست. 
 
وی اضافه کرد: واقعیت به طور شفاف برای همگان معلوم است. وقتی کفاشیان و شخص من با این واقعیت مواجه شدیم به این نتیجه رسیدیم که این تصمیمی که گرفته شد بهترین تصمیم برای آینده فدراسیون فوتبال و این مسئولینی جدید اداره کننده فدراسیون است. پس وقتی این تصمیم را گرفتیم دیگر صحبتی باقی نمی ماند. 
 
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه در واکنش به صحبت اسدی که اعلام کرده است که جدایی کی روش از فدراسیون فوتبال قطعی نیست، گفت: اینگونه مسائل را باید از اسدی بپرسید. خواهش میکنم مرا به بازی های فکری کوچک و بزرگ دعوت نکنید. رئیس فدراسیون، آقای کفاشیان بعداز جلساتی مختلفی که با هم داشتیم این تصمیم را اعلام کردند. در حال حاضر طبق درخواست ایشان تنها باید تمرکز خود را برای دو بازی آینده بگذاریم و بعد از اینکه از سوئد برگشتم تا تفاهم دوستانه مشترکی که به آن رسیدیم را اجرا کنیم بیشتر درباره مسائل مختلف صحبت میکنم. 
 
کی روش در پاسخ به این سوال که کفاشیان اعلام کرده 95 درصد خود کی روش تمایل به رفتن داشت،گفت: من هیچ وقت نگفتم می خواهم بروم و هیچ موقع این درخواست من نبود بلکه اجبار پیدا کردیم تا این تصمیم را بگیریم. چرا که دیگر به این روش کار کردن مقدور نیست. زیرا یک روز رئیس فدراسیون، شما را به خاطر کاری که انجام می دهید تحسین می کند و روز دیگر از سوی دبیر کل مورد تضعیف قرار می گیرید. این نوع رهبری فدراسیون نمی تواند به تیم ملی در مسیر موفقیت کمک کند. این خواسته من نبود، آنها مرا مجبور کردند که به این نتیجه و درک برسم که باید مسیر خروجی را در پیش بگیرم. زیرا یک روز به طبقه چهارم رفتم و یک احساسی داشتم و طبقه سوم آمدم و یک احساس متفاوت دیگر برایم بازگو شد. 
 
وی درباره حمایت مردم در صفحات اجتماعی از او گفت: خیلی ممنون این حمایت ها هستم و امیدوارم عذرخواهی قلبی مرا پذیرا باشید. امید من بود که مردم تصمیم گیرنده باشند اما اینگونه نیست. در طبقه سوم نقطه نظرات بسیار شفاف است. و آن هم این است که شادی و شور و شعف هواداران هیچ اهمیتی ندارد. این مطلبی بود که به من گفت شد. 
 
کی روش در پایان در پاسخ به این سوال که اگر نظر طبقه سوم برای ماندن او تغییر کند،‌آیا حاضر است به همکاری خود ادامه دهد یا خیر، گفت: شب‌بخیر! 
 
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، سرانجام بامداد امروز به اردوی تیم ملی ملحق شد.پس از اینکه کارلوس کی روش صبح شنبه به دلیل مشکلات مالیاتی نتوانست همراه با کاروان تیم ملی عازم اتریش شود، با حل مشکلش بامداد امروز (یکشنبه) تهران را به مقصد اتریش ترک کرد تا به اردوی تیم ملی ملحق شود. 
 
تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری دو بازی دوستانه، صبح روز شنبه عازم اتریش شد. 
مشکل ممنوع‌الخروجی کی‌روش حل شد
یزدفردا:فدراسیون فوتبال مشکل ممنوع الخروجی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را حل کرد.
 
پس از آنکه کی‌روش صبح امروز(شنبه) به دلیل ممنوع الخروجی نتوانست همراه تیم ملی به اردوی تدارکاتی سوئد برود، فدراسیون فوتبال و در راس آن دبیر کل این فدراسیون تلاشهای فراوانی را برای حل موضوع ممنوع‌الخروجی کی‌روش انجام داد و طی مذاکراتی با اداره امور مالیاتی سرانجام شامگاه روز شنبه اول فروردین موضوع ممنوع الخروجی کی‌روش حل شد و او می‌تواند تیم ملی را در سوئد همراهی کند.
 
دکتر اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید این مطلب گفت: فدراسیون در تلاش است تا در اولین پرواز خروجی از طریق امارات کی‌روش بتواند به تیم ملی فوتبال بپیوندد.
 
وی افزود: مشکل مالیاتی کی‌روش حل شده و در اولین فرصت ممکن او تیم ملی را همراهی خواهد کرد.

 

 
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا