انبار خودروسازان خالی شد

یزدفردا:آمارها تا پایان روز چهارشنبه به عدد ۵۴ هزار خودرو و در روز پنجشنبه به عدد ٨۶ هزار خودرو رسید تا در نهایت در روز جمعه قفل ١٠٠ هزار تایی خودرو شکسته شود. شاید بتوان این آمار را کم‌سابقه‌ترین فروش خودرو در دنیا دانست.
به گزارش  اعتماد ،بعد از پنج روز تمامی سهمیه تعیین شده برای وام٢۵ میلیونی خودرو به اتمام رسید. آمارها می‌گوید ١١٠ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و ٩١ هزارنفر بهای ابتدای تکمیل پرونده خرید خودرو را پرداخت کرده‌اند و رسما طبق وعده خودروسازان یک ماه پس از ثبت‌نام قطعی باید خودروی مورد نظر خود را تحویل گرفته و بتوانند در خیابان‌های ایران تردد کنند.
براساس آماری که اعلام شده است، آمار فروش اعتباری خودروهای ایرانی با تسهیلات ٢۵ میلیون تومانی تقریبا رکورد همه فروش‌های خودرو در دنیا را شکسته است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته، تسهیلاتی بسیار به‌صرفه‌تر از این هم بازار خودرو را تکان نمی‌دهد! البته بازار خودروهای دست دوم در روزهایی که این طرح دولتی اجرا شد کاملا به حالت کما رفت تا بازار خودرو نخستین واکنش‌های خود را به این طرح دولتی نشان دهد.
به این ترتیب کمپینی که تحت عنوان نخریدن خودروی صفر کیلومتر به راه افتاد، دیگر به تاریخ پیوسته و با فروش ٢۵ هزار خودرو در هر روز دیگر نشانی از حیات ندارد. آمارها تا پایان روز چهارشنبه به عدد ۵۴ هزار خودرو و در روز پنجشنبه به عدد ٨۶ هزار خودرو رسید تا در نهایت در روز جمعه قفل ١٠٠ هزار تایی خودرو شکسته شود. شاید بتوان این آمار را کم‌سابقه‌ترین فروش خودرو در دنیا دانست. به عنوان مثال در ١٠ ماه ابتدایی سال جاری میلادی، پرفروش‌ترین خودروی دنیا فورد فیستا بوده است. در این مدت بیش از ٨٠ هزار دستگاه از این خودرو در کل جهان به فروش رسیده است. این در حالی است که به واسطه طرح فروش اقساطی، خودروی پراید تنها در چهار روز به فروش ٢٠ هزار دستگاه رسیده است.
براساس گزارش وزارت صنعت پس از تنها ۴ روز از آغاز طرح خرید خودرو با تسهیلات ٢۵ میلیون تومانی، تا ظهر پنجشنبه ٨۶ هزار و ۴٠٠ خودرو ثبت‌نام شده است، این در حالی است که آمارهای خودروسازان حاکی از ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بی‌مشتری در پارکینگ خودروسازان است. پس از گذشت تنها ۴ روز از آغاز طرح خرید خودرو با تسهیلات ٢۵ میلیون تومانی، تا ظهر پنجشنبه ٨۶ هزار و ۴٠٠ خودرو ثبت‌نام شده است.
این گزارش حاکی است در این مدت ۴٧ هزار و ٧٣٠ دستگاه خودرو از گروه صنعتی ایران خودرو و ٣٨ هزار و ۶٠٠ خودرو متعلق به گروه خودروسازی سایپا بوده است. بنابراین گزارش، بیشترین ثبت‌نام متعلق به پراید با ٢٠ هزار دستگاه و پژو ۴٠۵ با ١۶ هزار دستگاه بوده است. براساس اعلام خودروسازان فروش خودرو در این قالب در روز جمعه نیز ادامه داشته است.
وزارت صنعت اعلام کرد در هفته آینده آمار دقیق‌تری از نوع خودروهای ثبت‌نامی، ارزش ریالی و دیگر اطلاعات مربوط به این طرح منتشر می‌شود. این در حالی است که خودروسازان برای تکمیل سبد عرضه خود محصولاتی چون تندر ٩٠ آن هم با تقاضای بالا را در طرح گنجانده‌اند که تعهدات قبلی خودروسازان برای فروش هنوز اجرایی نشده است و مشخص نیست دو خودروساز بزرگ چگونه می‌خواهند در طرح فروش فوری که البته مهلت تحویل در آن از یک ماه به دو ماه افزایش یافته، عمل کنند. هم‌اکنون ایران خودرو روزانه ١٠٠٠ دستگاه و سایپا ٨٠٠ دستگاه انواع محصول خود را تولید می‌کنند.
در این میان گویا خودروسازان که فروش خوبی داشته‌اند بنا را بر این گذاشته‌اند تا بر تعداد فروش خود بیفزایند و این‌بار به جای وعده یک ماهه وعده تحویل ۶ ماهه بدهند به این ترتیب در سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی، فروش تندر ۹۰ پارس خودرو با تحویل
۳۰ روزه به اتمام رسید و در قراردادهای جدید، زمان تحویل این خودرو ۶۰ روز تعیین می‌شود. در سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی در قالب بسته خروج از رکود، مدت زمان تحویل تندر ٩٠ از ٣٠ روز به ۶٠ روز تغییر کرده است. قرار بود تحویل خودرو در قالب بسته خروج از رکود به صورت فوری انجام شود که حالا این مدت زمان به ۶٠ روز افزایش یافته است. ثبت‌نام برای فروش اقساطی تندر ٩٠ در حالی انجام می‌شود که هم‌اکنون شرکت سایپا با مشکل تاخیر در تحویل تندر ٩٠‌های ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اکنون تحویل تندر ٩٠ با موعد تحویل اردیبهشت ٩۴ در حال انجام است.
این مساله احتمال تاخیر در تحویل به موقع خودروهای ثبت‌نام شده در طرح جدید دولت را نیز ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد خودروسازان برای اینکه سبد کاملی از محصولات‌شان را ارایه کنند اقدام به ثبت‌نام برای فروش اکثر خودروهای خود کرده‌اند تا این بحث هم مطرح نشود که طرح خروج از رکود با هدف خالی کردن خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان اجرایی شده است.

ارائه وام خودرو از سوی دولت به جای تقویت حمل و نقل عمومی تعجب برانگیز است

یزدفردا:رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: از تیم اقتصادی دولت برای اخذ تصمیم ارائه وام ۲۵ میلیونی خودرو تعجب می کنم چراکه ۵ سال است کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را فریاد می کشیم اما این سرمایه صرف حمایت از خودروسازان انحصاری می شود.
ارائه وام خودرو از سوی دولت به جای تقویت حمل و نقل عمومی تعجب برانگیز است

به گزارش  تسنیم ،اقبال شاکری درباره وام ۲۵ میلیونی خودرو، اظهار داشت: وقتی تصمیمات غیر سیستماتیک اخذ می کنیم یک جزء را می بینیم و سایر اجزا را فراموش می کنیم. حدود ۵ سال است که کمبود حمل و نقل عمومی از کمبود ناوگان و عدم تزریق ناوگان جدید بلند است، وضعیت ترافیک شهری هم در حد بسیار نگران کننده و آلودگی هوا نیز در موقعیت بسیار خطرناکی است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در کشور کمبود منابع نیست که وام ۲۵ میلیونی برای خرید در نظر می گیریم در حالی که می دانیم این خودروها باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شوند. به جای اینکه دولت سهم خود را برای خرید اتوبوس و سهم ۵۰ درصدی را در مترو بپردازد به خرید خودرو کمک می کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: اینطور که شنیدم این وام تنها برای خرید خودروهای تولید داخل نیست و برای خرید خودروهای چینی هم است و بخشی از این منابع صرف توسعه صنایع چین هم می شود اگر می توانستیم شرکت های اتوبوس ساز داخلی را تشویق کنیم و این منابع را در اختیار آنها یا شهرداری قرار دهیم.

وی افزود: اگر ۱۰۰ هزار خودرو به حجم خودروهای شخصی افزوده شود در واقع با کمبود حمل و نقل عمومی در واقع به مردم می گوییم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و این پیام را به شهروندان منتقل می کنیم. در واقع هزار میلیارد تومان برای وام خرید خودروی شخصی اختصاص داده شده اما ای کاش این هزینه در بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها در تهران بلکه در همه کلانشهرها مورد استفاده قرار می گرفت.

شاکری خاطرنشان کرد: تصمیم کارشناسی نشده ای بود. معلوم نیست این اقدام به جمع آوری نقدینگی در کشور منجر شود از سوی دیگر ریسک بزرگی هم دولت پذیرفته زیرا این وام ها ضامن نیاز ندارد و با چک و سفته خرید خودروها قابل انجام است و ریسک عدم بازپرداخت نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از تیم اقتصادی دولت برای اخذ این تصمیم تعجب می کنم؛ ای کاش کمی در خیابان قدم می‌زدند و شدت آلودگی هوا را درک میکردن. این امر تصمیم صحیحی در حمایت از مردم نبود بلکه در حمایت از خودروسازان انحصاری و بدون توجه به کیفیت آنها بود.

وام خودرو از اول سقف داشت

یزدفردا:قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه بانک مرکزی حداکثر تسهیلات مالی ۱۱۰ هزار خودرو را پرداخت می‌کند گفت: از ابتدای طرح سقفی برای تعداد فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته شده بود اما برای جلوگیری از حرف و حدیث در بین نمایندگی‌ها اعلام نشد.

وام خودرو از اول سقف داشت

به گزارش   تسنیم ،مجتبی خسروتاج در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای کمک به فروش خودرو بین سازندگان و بانک مرکزی اختلاف نظری از همان ابتدا وجود داشت که چه تعداد باید خودرو در این طرح به فروش برسد.

وی افزود: سقف و تعداد فروش خودرو از ابتدا مشخص بود اما قرار شد که اعلام نشود. زیرا اعلام تعداد در این طرح حرف و حدیث‌های زیادی بین نمایندگی‌ها ایجاد می‌کرد.

قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: این طرح برای تحول خودرویی به ثمر نشست بنابراین کار را برای پیش بردن طرح‌های مشابه و سایر کالاها فراهم کرد که امیدواریم بزودی کالاهای دیگری نیز به این شکل به فروش برسد.

خسروتاج تصریح کرد: سقف ۱۱۰ هزار خودرو در این طرح از قبل مشخص شده بود بنابراین بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر بیشتر از این امکان اعطای وام وجود ندارد.

وی درباره خودروهایی که بیشتر از سقف موجود به فروش رسیده‌اند گفت: با توجه به اینکه ما این سقف را مشخص کرده‌ایم تا این تعداد مورد نظر ما است و در صورتی که خودروسازان تعداد بیشتری فروخته باشند خود باید پاسخ گوی مصرف کنندگان باشند.

قائم مقام وزیر صنعت یادآور شد طی آخرین آمار ۱۲۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و این طرح قابل تمدید در بخش خودروسازی نیست.

خسروتاج تاکید کرد که وامی که برای فروش خودرو ارائه شد برای مصرف کنندگان بود تا شرایطی فراهم شود تا با افزایش نقدینگی اقدام به خرید کنند هر چند خودروسازان در این طرح منتفع شدند.

وی با اشاره به اینکه سایر صنایعی که با انباشت تولید مواجه هستند می‌توانند در تسهیلاتی که دولت برای خرید کالا ارائه می‌دهد مشارکت دهند گفت: من معتقدم آنچه در صنعت خودرو کشور مشاهده کردیم در سایر صنایع نیز امکانپذیر است که با این طرح قدرت خرید مردم افزایش یافت.

خسروتاج یادآور شد: ۱۰ هزار خودرویی که مازاد بر سقف مجاز فروخته شده‌اند خودروسازان پاسخگو هستند و باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی درباره نارضایتی برخی از خریداران از سود ۱۶ درصدی خرید خودرو نیز گفت: کارمزد بانکی باید با نرخ تورم جامعه هماهنگی داشته باشد. البته ما معتقدیم که هرچقدر نرخ سود بانکی کمتر شود به نفع مردم است.

* ۱۰ هزار و ۵۰۰ کد کالا در طرح خرید کالای ایرانی مشخص شد

قائم مقام وزیر صنعت در ادامه با اشاره به زمان آغاز طرح خرید کالا با وام دولت گفت: دومین طرحی که برای رونق اقتصادی و افزایش زمینه فروش محصولات داخلی فراهم شده است همین طرح است.

خسروتاج افزود: برای این منظور کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده است تا مصرف کنندگان بتوانند اقدام به خرید کالاهای ایرانی کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس اعتبارسنجی بانک مرکزی مصرف کنندگان می‌توانند با توجه به میزان حقوق خود از ۴ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کنند.

وی گفت: ۱۰ هزار ۵۰۰ کد کالا و ۷۱ شرکت تولیدی در طرح خرید کالای ایرانی ثبت‌نام کرده‌ است که بعد از توزیع کارتهای اعتباری توسط شبکه بانکی مردم می‌توانند اقدام به خرید کالا کنند.

خسروتاج یادآور شد: برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است که مصرف کنندگان بتواند اقساط کالاهای خریداری شده را در ۱۸ ماه پرداخت کنند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در پاسخ به این سوال که چه سقفی  برای اعطای وام خرید لوازم خانگی و کالاهای ایرانی در نظر گرفته شده است گفت: سیستم بانکی باید در این ارتباط پاسخگو باشد و بنده اطلاعی در این خصوص ندارم.

وی یادآور شد: براساس اعتبارسنجی سیستم بانکی در مرحله اول کارمندان دولت و حقوق‌بگیران در شرایط راحتی اعتبارسنجی و به آنها شرایط خرید کالای ایرانی اعطا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقشار آسیب‌پذیر جامعه در این طرح دیده نشده‌اند گفت: این اعتبارسنجی براساس دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی در اختیار دارد به سایر افراد نیز اعطا می‌شود اما در میان حقوق‌بگیران نیز اقشار آسیب‌پذیر وجود دارند که از این طرح می‌توانند استفاده کنند.

خسروتاج در ادامه درباره دلیل ۴ ساله شدن وام خودرو از ۷ سال گفت: با توجه به استقبالی که مردم از این طرح کردند خودروسازان دلیلی بر بالا بردن تعداد سال اقساط وام خرید خودرو ندیده‌اند و مصرف کنندگان در مدت کوتاهی موجودی خودروسازان را خریداری کردند.

وی درباره مالیات و ارزش افزوده و ۴۰ هزار تومانی که برخی از نمایندگی‌ها از مشتری دریافت کرده اند گفت: اعمال مالیات در تمامی کالاها است که در خرید اقساطی خودرو قرار گرفته‌ است در صورتی که یک خودروساز تخلف انجام داده بنده نباید پاسخگو باشم و شرکتهای خودروسازی به این امر رسیدگی می‌کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای استفاده از کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی اندیشیده شده است گفت: به هر حال هر طرح علاوه بر محاسنی که دارد معایبی خواهد داشت. در این سیستم برای جلوگیری از تخلف پولی که از بابت کارت کشیدن مصرف کننده می‌پردازد براساس کد اعلام شده مستقیم به حساب تولید کننده واریز می‌شود و مغازه‌داران صرفا درصد کارمزد خود را دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: براین اساس امکان تبانی بین فروشنده و مصرف کننده وجود ندارد و هزینه خرید کالا مستقیم به حساب تولیدکننده واریز می‌شود.

رولز رویسی فوق لوکس از جنس طلا!

یزدفردا:شاید تیون شدن خودرویی مثل رولز رویس کمی غیر منطقی باشد؛ اما خب در حوزه صنعت خودرو هیچ چیز نشد ندارد.

شاید تیون شدن خودرویی مثل رولز رویس کمی غیر منطقی باشد؛ اما خب در حوزه صنعت خودرو هیچ چیز نشد ندارد. گاهی برخی از افراد تصمیمات جالبی می‌گیرند. این محصول لوکس انگلیسی آن‌قدر گران و زیباست که اگر کسی آن را تهیه کند، سخت می‌تواند تغییرش داده و کمی ظاهر أن را عوض کند؛ اما یک متخصص ماشین یا بهتر بگوییم یک ماشین باز حرفه‌ای این تصمیم را گرفته و رولز رویس معروف را بیش از پیش گران و زیبا کرده است.

RR-Office-K20555

صادقانه باید بگوییم که سوار شدن به یک رولز رویس یک آرزوست و خیلی از افراد دوست دارند تا این خودرو را از نزدیک ببینند. در نمایشگاه اخیر خودروی دبی این محصول خاص با طراحی جدید Office-K عرضه شده است. این شرکت از خودرویی با رنگ سفید بهره گرفته است که به نظر می‌رسد بهترین رنگ برای این کار است.

حال فرض کنید این خودروی گران قیمت و شیک با طلا مجددا طراحی شده است! بله این محصول در قسمت‌هایی چون جلو پنجره، رکاب‌های جانبی، فریم‌های دور پنجره، دستگیره‌های در و چراغ عقب با طلا تزئین شده است! جالب است بدانید که حتی اگزوز این خودرو نیز بر روی خود طلاکاری دارد.

این فرد خوش سلیقه و البته دست و دلباز، از رینگ‌های آلومینیومی ۲۴ اینچی آغشته به طلا نیز بهره برده است که توسط Forgiato طراحی شده و نام آن DREA-M است.

با هم به تصاویر این محصول فوق لوکس نگاهی می‌اندازیم:

RR-Office-K1RR-Office-K3RR-Office-K4RR-Office-K7RR-Office-K11RR-Office-K12RR-Office-K15RR-Office-K22

منبع: چرخان

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا