یزدفردا:رئیس هیات عامل ایمیدرو، رئیس اتاق تهران و مدیرعامل چادرملو هم‌اکنون به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی معادن و منابع (IMARC 2015) در ملبورن استرالیا بسر می‌برند.

به گزارش ماین نیوز، این تصویر مربوط به حضور سه مدیر ارشد اقتصادی و صنعتی (از چپ به راست: مهدی کرباسیان، مسعود خوانساری و محمود نوریان) در کنفرانس IMARC 2015 در ملبورن استرالیا بوده که به صورت اختصاصی در اختیار ماین نیوز قرار گرفته است.

مهدی کرباسیان ریاست بزرگترین سازمان توسعه‌ای حوزه معدن و صنایع معدنی ایران، مسعود خوانساری ریاست پارلمان بخش خصوصی و در واقع بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران و محمود نوریان نیز مدیرعاملی یکی از بزرگترین شرکت‌های سنگ آهنی کشور را بر عهده دارند.

 چندی پیش کنفرانس بین‎المللی معدن و منابع استرالیا (IMARC) در شهر ملبورن برگزار شد. یکی از بزرگترین کنفرانس‌های معدنی جهان که چند هزار نفر از مدیران، تصمیم‌گیران و کارشناسان بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای مختلف جهان را دور هم گرد آورد تا ضمن سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود با یکدیگر هم‌اندیشی و تبادل نظر کنند.

 

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، از ایران نیز هیاتی از مدیران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی در کنفرانس بین‎المللی معدن و منابع استرالیا شرکت کردند که از جمله اعضای شاخص این هیات مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، محمود نوریان مدیرعامل چادرملو و ناصر تقی زاده مدیرعامل گل گهر بودند.

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که در کنفرانس بین‎المللی معدن و منابع استرالیا (IMARC 2015) شرکت کرده است، در گزارشی به بیان نتایج، دستاوردها و نکات مهم این سفر پرداخت که این گزارش به صورت اختصاصی در اختیار ماین نیوز قرار گرفته است.

متن کامل گزارش مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره IMARC 2015 به شرح زیر است:

به منظور آشنایی، هم‌اندیشی و بررسی توانایی‌ها، منابع و روش‌های عملیاتی دانشگاهیان، مقامات و شرکت‌های مرتبط با معدن و صنایع معدنی و بنابر دعوتی که وزارت صنایع و انرژی استرالیا بعمل آورده بود، هیاتی از صنایع و از جمله صنایع معدنی شاخص در بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در سمینار سالانه بین‌المللی معدن و منابع استرالیا (IMARC) که از تاریخ 9 تا 12 نوامبر 2015 برگزار شد، شرکت کرد.

در این سمینار که با حضور حدود 3000 نفر از بیش از 35 کشور جهان تشکیل شد، موارد زیر به عنوان سرلوحه فعالیت‌ها قرار گرفت و سخنرانان تجارب و دانش خود را با هم‌قطاران از دیگر نقاط مطرح و تبادل نظر کردند.

- شناخت متخصصین شاخص و پیشرو در امر تکنولوژیک و نوآوری در معدنکاری
- کسب تجربه از بنگاه‌هایی که بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش معدن کرده‌اند و یافتن راهکارهای ارتباطی بین معدنکاران، سرمایه و سرمایه‌گذاری به ویژه در استرالیا
- شناخت راهکارهایی که منجر به بهره‌برداری از معدن و سیاستگذاری‌های مرتبط با معدن و محیط اطراف آن می‌شود.
- انتقال تجربیات محققین در رابطه با فرهنگ و تکنولوژی به ویژه نحوه سازگار کردن صنعت با فرهنگ‌های بومی مردمی.

اهم مطالب مطروحه عبارت بودند از:

1- در این سمینار خانم لیلیانا (لیلی) آمبروزیو وزیر صنعت، انرژی و منابع استرالیا درباره سیاست‌های ویژه کشورش در شرایط بحرانی که هم‌اکنون متوجه شرکت‌های معدنی شده و چالش‌های روبرو با صنایع معدنی سخنرانی کرد.

2- در سخنرانی‌های بعدی کشورهای آسیا و رشد آنها در چند دهه اخیر و نحوه رشد مردم بررسی شد و اظهار شد که رشد صنعتی کشور چین در 30 سال آینده به کمتر از 3 درصد خواهد رسید که در این زمان کشورهای دیگر آسیایی مانند تایوان، هند، سنگاپور، اندونزی و ... شروع به رشد صنعتی خواهند کرد که باید مورد توجه شرکت‌های صنایع معدنی قرار بگیرد.

3- فعالیت‌های شرکت میتسوئی در استرالیا از 1901 و فعالیت‌های شاخص این شرکت در جهت نوآوری در صنایع معدنی تشریح شد.

4- نماینده شرکت توسعه انرژی ساراواک (Sarawak) در زمینه نحوه تبدیل خاک‌های صنعتی به فلز، تکنولوژی‌های موجود صنایع تولیدکننده انرژی و تولید حدود 7500 مگاوات برق و فروش آن به کشورهای جنوب شرقی آسیا مطالب جامعی را مطرح کرد.

5- معاون وزیر صنایع شیلی در سخنرانی خود تحت عنوان چالش‌ها و فرصت‌ها، اثرات صنایع معدنی در توسعه کشور شیلی را مطرح کرد. به گفته وی حدود 13 درصد از درآمد کشور شیلی از صنایع معدنی است. همچنین 27.9 درصد معادن مس جهان در شیلی قرار داشته و در آینده بین 6 تا بیش از 8 میلیارد دلار در این بخش سرمایه لازم است. کشور شیلی آمادگی خود را برای ارائه انرژی از جمله آب و برق ارزان و دیگر تسهیلات به سرمایه‌گذاران معدنی در این کشور اعلام کرده است.

6- سخنرانی مفصلی از نماینده سرمایه‌گذاری‌های جهانی آمریکا (آقای فرانک هیمن) صورت گرفت و وی فعالیت‌های اساسی در بخش‌های معدنی و نوآوری در آنها را به 5M تقسیم کرد و آنها را مدیریت (Management)، سیکل عمر معدن (Mine life cycle)، بازاریابی در بخش معدن (Marketing) و پول (Money) و معدن (Mine) خواند. او توجه شنوندگان و محققان را به فعالیت‌های بومی در این بخش راهنمایی کرد.

7- آقای اندرو میشل‌مور، مدیر بخش تحقیقات در صنایع معدنی و فلزی در وزارت صنایع استرالیا مساله ایمنی در صنعت و به خصوص معدن را مورد بررسی قرار داد و همگان را به سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در این بخش ترغیب کرد. وی اظهارات مفصل خود را در چند بخش بیان کرد. به گفته او با تلاش‌های بی‌وقفه، تعداد حوادث معادن استرالیا از 70 نفر در میلیون در 20 سال قبل به 30 نفر در 10 سال قبل کاهش یافت. امروزه آمار حوادث به کمتر از 2 نفر در میلیون تنزل یافته است.

8- آقای دکتر کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و ریاست هیات عامل ایمیدرو گزارش مفصل و جامعی از امکانات قابل توجه در بخش‌های مختلف معدنی در ایران را ارائه و بیان کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاران در ایران تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده است. وی اعلام کرد که به دلیل پایین بودن هزینه‌های کارگران و انرژی در ایران چشم‌انداز خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان وجود دارد تا برای گسترش تولیدات معدنی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

در سالن معدن یکی از سخنرانان آقای روبرت میلبوم (Robert Milboume) بود که در رابطه با تنظیم قوانین بین‌المللی معدنکاری و همکاری‌های فی‌مابین نیز صحبت کرد. در سالن تکنولوژی یکی از سخنرانان آقای ریچارد اسکود (Richard Schodde) بود که در رابطه با پیشرفت میزان اکتشافات در استرالیا و تناسب آن با عملیات معدنکاری ارائه طریق کرد و نشان داد که این پیشرفت در استرالیا بطور متناسب از طرف دولت استرالیا رصد می‌شود. ایشان از طرف مهندسی مشاور minex سخنرانی کرد.

در حاشیه سمینار و در تالارهای مختلف سخنرانی‌هایی در بخش تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و نوآوری در معدنکاری برگزار شد.

آنچه که در این سمینار و از سخنان سخنرانان و دست‌اندرکاران برمی‌آمد، وضعیت اقتصادی نامناسب فعلی به وجود آمده در بخش صنایع معدنی در جهان بود که لازمه تعامل هرچه بیشتر این شرکت‌ها با یکدیگر، ایجاد سرمایه‌گذاری متوازن در کشورهای روبه‌رشد، سرمایه‌گذاری و ایجاد تسهیلات در بخش‌های نگهداری و نوآوری، استفاده بهینه از منابع، کاهش مصرف انرژی، توجه ویژه به بهداشت و سلامت کارکنان و ایمنی در بخش‌های مختلف را متذکر می‌شود.

همچنین در کنار این سمینار شرکت‌های مختلف امکانات خود را در بخش‌های مختلف فناوری و پشتیبانی از صنایع معدنی به نمایش گذاشته بودند که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

ما از غرفه‌های مختلف بازدید کردیم و غرفه مربوط به Orica وTomra جلب توجه کرد و مذاکراتی در رابطه با همکاری‌های آینده صورت گرفت. به عنوان مثال در غرفه Orica در رابطه با دستگاه جدید Bulkmaster (Emultion truck) و wireless electronic Blasting مذاکرات فنی صورت پذیرفت که می‌تواند در آینده در رابطه با عملکرد آنها در کشور استفاده شود. با شرکت Tomra در رابطه با دانه‌بندی مواد براساس سوزن مخصوص و دستگاه Comtertiary و کاربرد آن نیز مذاکرات لازم صورت پذیرفت.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا