اوباما دستور آزادی سه ایرانی را صادر کرد

رئیس جمهور آمریکا دستور آزادی سه آمریکایی ایرانی_الاصل را صادر کرد.


به گزارش فارس، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دستور آزادی سه آمریکایی ایرانی الاصل که متهم به نقض تحریم‌ها بودند را صادر کرد.

براساس گزارش‌ تودی نیوز، بهرام مکانیک، تورج فریدی و خسرو افقهی سه ایرانی آزاد شده از بند آمریکا هستند.

این در شرایطی است که ساعتی قبل دادستانی تهران هم خبر داد که 4 نفر از زندانیان آمریکایی در ایران ازاد شدند.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس هم خبر داد که  ایران 4 تبعه آمریکا یعنی سعید عابدینی، امیر حکمتی، جیسون رضائیان و یک نفر دیگر را آزاد کرده است.
زندانیان آزاد شده به ژنو می روند
 یک مقام اگاه دیپلماتیک در وین گفت خبرهای منتشر شده مبنی بر نشستن هواپیمای زندانیان آزاد شده در عمان صحت ندارد.

وی شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقصد هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده ژنو سوییس است.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد: برجام و موضوع تبادل زندانیان دو موضوع کاملا مجزا و بی ارتباط با یکدیگر هستند.

وی همچنین در خصوص طولانی شدن روند مذاکرات نهایی برای اعلام اجرای برجام گفت: طرفین در حال نهایی کردن برخی ملاحظات فنی هستند.

انتظار می رفت روز جمعه گزارش آژانس در راستی ازمایی اقدامات ایران انجام شود ولی تاکنون - شنبه شب- این کار انجام نشده است.
آمریکا حکم استرداد 14 ایرانی را لغو کرد
طبق توافق ایران و امریکا برای مبادله تعدادی زندانی در دو کشور، دولت امریکا امروز شنبه حکم استرداد 14 ایرانی دیگر را لغو کرد.

یک منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت: امریکا در سالهای اخیر، حکم دستگیری این افراد را به اتهام دور زدن تحریمها صادر کرده و خواستار استرداد آنها به امریکا شده بود.

به گفته منبع مذکور، این افراد شامل سعید جمیلی، جلال سلامی، متین صادقی، علیرضا معظمی گودرزی ، محمد عباس محمدی ، کوروش طاهرخانی، سجاد فرهادی، سید احمد ابطحی ، غلامرضا محمودی، حمید عرب نژاد، علی معطر، محمدعلی شعرباف، امین روان و بهروز دولت زاده هستند.

در همین حال، امریکا محدودیتهای حقوقی پس از آزادی 7 ایرانی دیگر را نیز که سالهای پایانی محکومیت خود را در زندانهای آن کشور طی می کنند، لغو کرد.

این افراد، علاوه بر 7 ایرانی هستند که امروز از زندانهای امریکا آزاد شدند.

اسامی زندانیان آزادشده ایرانی از سوی امریکا، «نادر مدانلو»، « بهرام مکانیک»، « خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و « علی صابونچی» اعلام شده است.

در مقابل، ایران نیز «جیسون رضاییان»، «نصرت الله خسروی رودسری»، «امیر حکمتی» و «سعید عابدینی» را آزاد کرد.

ساعتی پیش، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی خبر داده بود.
عباس جعفری دولت آبادی به خبرنگاران گفت: در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری(شنبه) در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شد

آمریکا 7 زندانی ایرانی را آزاد کرد

یک منبع آگاه اعلام کرد که همزمان با آزادی چهار تبعه دو تابعیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا نیز امروز شنبه هفت ایرانی را که در آن کشور زندانی بودند، آزاد کرده است.


این منبع آگاه عصر امروز شنبه در گفت وگو با ایرنا، اسامی زندانیان آزادشده ایرانی از سوی امریکا را «نادر مدانلو»، « بهرام مکانیک»، « خسرو افقهی»، «آرش قهرمان»، «تورج فریدی»، «نیما گلستانه» و « علی صابونچی» اعلام کرد.

ساعتی پیش، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از آزادی چهار زندانی دو تابعیتی خبر داده بود.

عباس جعفری دولت آبادی به خبرنگاران گفت: در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری(شنبه) در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شد

اعلام اسامی چهار زندانی آمریکایی که امروز آزاد شدند
یک منبع آگاه در ارتباط با زندانیان آمریکایی آزاد شده اظهار کرد: «سعید عابدینی»، «امیرمیرزا حکمتی»، «جیسون رضاییان» و نصرت الله خسروی اسامی چهار زندانی که امروز آزاد شدند.

به گزارش میزان، بر همین اساس هفت ایرانی که در بند زندان های آمریکا بودند آزاد خواهند شد و بر اساس این مبادله چهارده نفر از ایرانیانی که به درخواست پلیس آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار دادند دیگر تحت تعقیب نخواهند بود.

هفت نفر دیگر از زندانیان ایرانی نیز که دوران محکمیت خود را در آمریکا می گذارند پس از آزادی از قرنطینه معاف خواهند بود
کد خبر: ۲۵۹۰۷۴
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
فرارو- دادستانی تهران گفت: ۴ نفر از زندانیان دو تابعیتی امروز و با توجه به مصالح کلی نظام آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز شنبه اعلام کرد: در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند.

این در حالی است که برخی منابع غربی توییت کرده‌اند که جیسون رضاییان هم در میان آزاد شدگان امروز دادستانی تهران است.

تابناک نوشته است: «خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در زندان های ایران در قبال هفت ایرانی در زندان های امریکا مبادله شده اند.»

شبکه خبر به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جیسون رضائیان، سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت الله خسروی 4 زندانی دو تابعیتی آزاد شده هستند. پیش از این نام سیامک نمازی به عنوان یکی از آزاد شده‌گان مطرح شده بود.
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا