مارتین اسکورسیزی کارگردان صاحب نام آمریکایی درباره خبر درگذشت کیارستمی نوشت: او یک جنتلمن واقعی و حقیقتا یکی از بهترین هنرمندان ما بود.

خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان نامدار و شهیر ایرانی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی یافت.

به گزارش اعتدال به نقل از  عصر ایران غالب خبرگزاری ها و شبکه های خبری جهان این خبر را در صدر اخبار خود قرار داده و با انتشار گزارش های مفصل درباره کارنامه کاری این کارگردان سرشناس ، او را یک فیلمساز صاحب سبک در جهان دانستند.

شبکه خبری یورو نیوز خبر درگذشت کیارستمی را در صدر اخبار مهم  روزانه خود قرار داده و آن را در همه بخش های خبری تکرار می کند. این شبکه از کیارستمی به عنوان یک کارگردان صاحب سبک  جهان و " پدر سینمای ایران" نام برده که با درگذشت او سینمای ایران " یتیم " می شود.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز با انتشار گزارشی مفصل از کیارستمی او را کارگردان "تحسین برانگیز" سینمای ایران و جهان دانسته است. این روزنامه نوشت : "عباس کیارستمی که اغلب از او به عنوان بزرگترین فیلمساز ایران نام برده می شود که در فیلم های  درام خود زندگی مردم عادی و مشکلات آنها را از یک نگاه فلسفی و شاعرانه روایت می کرد روز دوشنبه در سن 76 سالگی در پاریس درگذشت ."

به نوشته این گزارش : " کیارستمی پس از انقلاب سال 1979 بر خلاف بسیاری از چهره های هنری و فرهنگی در ایران باقی ماند ، او هیچ گاه یک کارگردان سیاسی نبود و تا حد زیادی موفق شد کارهای خود را علی رغم موانع و محدودیت هایی که دولت ایران پس از انقلاب به او تحمیل کرد، بسازد."

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز با انتشار گزارشی مفصل درباره  درگذشت کیارستمی ، او را " مشهور ترین چهره و کارگردان تاریخ سینمای ایران " دانسته و نوشت : " او در طول عمر بیش از 40 ساله هنری خود دهها فیلم ساخت. مشهور ترین فیلم او طعم گیلاس بود که جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد. او نخستین فیلم ساخته شده خود در خارج از ایران را سال 2010 و با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم " کپی برابر اصل" در توسکانی ایتالیا ساخت که ژولیت بینوش هنرپیشه مشهور فرانسوی در این فیلم ایفای نقش کرده است."

به نوشته این گزارش :" کیارستمی در سال 2014 در سیراکیوز در سخنانی گفت که فیلم طعم گیلاس تنها فیلمش بوده که از موقع ساختن آن تماشایش نکرده است. او گفت این فیلم (طعم گیلاس) برای او یادآور دورانی از زندگی اوست که نمی خواهد به آن برگردد و فکر کند. ظاهرا فیلم طعم گیلاس در ایران به خاطر اتهام " تشویق کردن مردم به خودکشی" مجوز پخش نیافته بود. اما خود او معتقد است طعم گیلاس نه تنها مشوق خودکشی نیست بلکه سرشار از انگیزه زندگی است."

 شبکه خبری الجزیره نیز با انتشار خبر درگذشت کیارستمی،  واکنش مارتین اسکورسیزی کارگردان نامدار آمریکایی را به خبر درگذشت او منعکس کرده و به نقل از این کارگردان صاحب نام آمریکا نوشت :" مارتین اسکورسیزی کارگردان صاحب نام آمریکایی نیز به خبر درگذشت کیارستمی واکنش نشان داده و به او ادای احترام کرد. اسکورسیزی در یادداشتی که در اختیار هالیوود ریپورتر قرار داده کیارستمی را یک "جنتلمن واقعی" و "یکی از بهترین هنرمندان ما"  توصیف کرده است."

کیارستمی در حال دریافت جایزه از دست اسکورسیزی در جشنواره بین المللی فیلم مراکش (2005)





به نوشته اسکورسیزی : " 10 یا 15 سال است که عباس و من همدیگر را می‌شناسیم. او انسان بسیار خاصی بود: آرام، متین، ساده، دارای قدرت بیان و کاملا تیزبین. فکر نمی‌کنم چیزی از چشمانش دور می‌ماند. خیلی به ندرت راه‌مان به هم می‌خورد اما همیشه وقتی یکدیگر را می‌دیدیم  بسیار خوشحال می‌شدم. او یک جنتلمن واقعی و حقیقتا یکی از بهترین هنرمندان ما بود. "

روزنامه گاردین بریتانیا نیز با انتشار گزارشی به خبردرگذشت کیارستمی واکنش نشان داد و این گارگردان صاحب نام ایرانی را جزء نامدارترین کارگردانان سینمای حال حاضر جهان دانسته است.

این روزنامه که در سال 2003 کیارستمی را بزرگ ترین کارگردان غیر آمریکایی جهان لقب داده بود، درباره خبر درگذشت کیارستمی نوشت : " عباس کیارستمی داستان نویس مرموز و ظریف از طبیعت و روابط انسانی و فیلمسازی که داستان هایش به نحوی به جهان واقعی و نه خارج از آن منحصر بود، درگذشت. "

بسیاری از رسانه ها و شبکه های خبری همراه با انعکاس خبر درگذشت کیارستمی گزارشی بلند بالا از کارنامه کاری این هنرمند و کارگردان صاحب نام جهان منتشر کرده و نگاهی جزئی تر داشته اند به فیلم های مطرحی که در دهه های گذشته از سوی این هنرمند بزرگ جهانی ساخته شده است.

 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا