يكي از آثار وفوائدي كه براي حجاب ذكر شده علاوه بر حفظ آرامش رواني كل جامعه، حفظ بانوان محترم از آزار واذيت افراد بي سرو پا است كه در همه جوامع كم و بيش وجود دارند. 
تاريخچه حجاب: 
حجاب در لغت به معناي حايل شدن، پوشاندن، مانع شدن است. الحجاب مفرد كلمة حجب به معناي: پرده، پوشش، لباس، پارچه و هر چيزي كه چيز ديگري را بپوشاند يا هر مانع و حايل و فاصله ميان دو يا چند چيز. 
استاد مطهري در كتاب " مسئله حجاب " اشاره مي كنند در ايران باستان در ميان قوم يهود و احتمالا"در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است. اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته و بوسيله اسلام در عرب پيدا شده است. 
ويل دورانت درصفحه30جلد 12 "تاريخ تمدن" راجع به قوم يهود و تلمود مي نويسد: اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت چنانكه قبلا" بي آنكه چيزي بر سر داشت به ميان مردم مي رفت يا در شارع عام نخ مي رشت يا با هر سخني از مردان درد و دل مي كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه اش تكلم مي نمود همسايگانش مي توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد. 
اگر عقيده بر اين باشد كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتي است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرده باز هم سخن نا درستي است، زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات موصوف به حجاب نازل شده بود. 
كنت گوببنو در كتاب" سه سال در ايران" معتقد است كه حجاب شديد دوره ساساني در دوره اسلام ميان ايرانيان باقي ماند، او معتقد است كه آنچه در ايران ساساني بوده است تنها پوشيدگي زن نبوده است بلكه مخفي نگه داشتن زن بوده است. به هر حال آنچه مسلم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است. بطور كلي پوشش وحجاب زن در اكثر نقاط جهان رعايت مي شده است اما در برخي از موارد از حالت تعادل خارج و به شكل افراط و تفريط نمايانگر مي شده است، اما صرف نظر از اين افراط و تفريطها رواج حجاب نزد اكثر ملل دليلي روشن بر گرايش باطني و فطري زن و جوامع بشري به سوي حجاب مي باشد. 
علت پيدايش حجاب: 
مخالفان حجاب سعي كرده اند جريانات ظالمانه اي را به عنوان علت پيدايش حجاب ذكر كنند و در اين جهت ميان حجاب اسلامي و غير اسلامي فرق نمي گذارند و نيز وانمود مي كنند كه حجاب اسلامي از همين جريانات ظالمانه سر چشمه مي گيرد. 
در باب علت پيدايش حجاب نظريات گوناگوني ابراز شده است و غالبا" اين علتها براي ظالمانه يا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكر شده است كه در اينجا به مجموع آنها اشاره مي شود. نظرياتي كه بدست آورده ايم بعضي فلسفي، بعضي اجتماعي، بعضي اخلاقي و بعضي اقتصادي وبعضي رواني است كه ذيلا" ذكر مي شود: 
1- ميل به رياضت و رهبانيت(ريشه فلسفي ): 
ارتباط مسئله پوشش يا فلسفه رياضت و رهبانيت از اين جهت است كه چون زن بزرگترين موضوع خوشي و كامراني بشر است ، اگر زن ومرد معاشر و محشور با يكديگر باشند، خواه نا خواه دنبال لذت جويي و كاميابي مي روند. 
2- عدم امنيت وعدالت اجتماعي: 
ريشه ديگري كه براي بوجود آمدن پوشش ذكر كرده اند نا امني است. در زمانهاي قديم هر كسي زن زيبائي داشت ناچار بود او را از ديد زور مندان مخفي نگه دارد، زيرا اگر آنها اطلاع پيدا مي كردند او ديگر مالك زن خود نبود . ايران، دوره ساساني ناظر جنايتها و فجايع عجيبي دراين زمينه بوده است شاهزادگان و موبدان و كدخداها و اربابها هر گاه از وجودزن زيبايي در يك خانه مطلع مي شدند به آن خانه مي ريختند و زن را از خانه شوهرش بيرون مي كشيدند در آن موقع سخن از پوشش وحجاب نبود. 
3- پدر شاهي و تسلط مرد بر زن واستثمار نيروي وي در جهت منافع اقتصادي فرد 
4- حسادت و خودخواهي مرد 
5- عادت زنانگي زن و احساس او به اينكه در خلقت از مرد چيزي كم دارد
آثار و فوائد حجاب : 
1- حرمت بخشيدن به زن :
زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش به نوعي احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وي از نگاه هاي شهواني و حيواني است .
2- مبارزه با نفس: 
ميل به خود نمايي و جلوه گري به مصالحي در سرشت زن، نهفته است كه بايد در مسير درست و هدفي والا بكار گرفته شود. بي گمان اين گرايش در وجود زن اگر همچون ساير ميلها به درستي بكار گرفته شود، ثمرات مطلوبي خواهد داشت و در جهت كمال او كار آمد خواهد بود و در مسير فراهم آوردن محيطي مناسب همراه با زندگيش، سودمند خواهد شد. چراكه هيچ گرايش دروني بدون جهت درجان انسان به وديعت نهاده نشده است. 
 اما اگر اين گرايش مرزي نداشته باشد وخودنمايي وجلوه گري همواره ودر همه جا نمود داشته باشد، قطعا" فساد آفرين خواهد بود و باعث زمينه هاي نا هنجاري در جامعه خواهدشد. 
3- جواز حضور در اجتماع : 
بدون هيچ ترديد، زن بخش عظيمي از نيروي انساني يك جامعه را تشكيل ميدهد و در ابعا د مختلف فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي وسياسي مي تواند نقش آفريني عظيمي داشته باشد. اسلام با طرح پوشش زن در حقيقت جواز حضور در اجتماع او را رقم زده است و ا زسوي ديگر جلوي فساد گستري و ناهنجاريهاي ناشي از اختلاط زن و مرد را گرفته است. همه احاد جامعه در مقابل سلامت نفساني جامعه مسئو لند و مسئوليت مهمتر در اين با ره بر دوش خانم ها است. 
4- آرامش رواني جامعه : 
از جمله فلسفه هاي اصلي حجاب ايجاد آرامش رواني وامنيت روحي در جامعه است چرا كه امنيت وآرامش در ابعاد مختلف زندگي از حقوق مسلم همه شهروندان بوده و هيچ كس حق ندارد با بهانه هاي مختلف موجبات سلب آسايش ديگران را فراهم كند و در نكوهش مردم آزاري و ايجاد مزاحمت براي ديگران همه مكاتب و مذاهب اتفاق نظر دارند اما افراد مادي نگر و دنيا زده كه آسايش و آرامش دو گيتي را فقط در امور مادي خلا صه مي كنند مزاحمت و آزار را هم فقط مزاحمتهاي بدني و مادي مي دانند در حالي كه آزارهاي روحي و معنوي و توهين به اعتقادات و مقدسات ديگران بسيار زشت تر از ساير آزار ها است. 
اگر چه حجاب خواهران و پوشش برادران تا حدودي يك امر شخصي وسليقه اي و انتخابي است اما اصل مسئله پوشش داشتن با تفاوتهاي خاص مربوط به زن ومرد امري اجتماعي است وتكليف است نه حق. هر انساني كه در جامعه زندگي مي كند مكلف و موظف است به حقوق سايرين احترام بگذارد و كاري نكند كه باعث آزار و صدمه به ديگران شود و چه صدمه و آسيبي بالاتر از تحريك شهوت در نيروي جوان كشور؟ 
كدام ظلم و گناه بالاتر از اينكه خانمي آرايشهاي آنچناني و اجراي نمايشهاي زننده در كوچه و بازار در ذهن و فكر جوانان معصوم و ناپخته آشوب به پا كرده و آتش عشق هاي خياباني و هوسهاي خانمان سوز راروشن كند! كدام خيانت بالاتر از آنكه غرايز خفته نسل جوان را بيدار كنيم بدون اينكه امكان اشباع آنها وجود داشته باشد؟ 
5- حجاب ومعنويت : 
يكي از آثار و فوائدي كه براي حجاب در قرآن ذكر شده علاوه بر حفظ آرامش رواني كل جامعه، حفظ بانوان محترم از آزار واذيت افراد بي سروپا است كه در همه جوامع كم وبيش وجود دارند از اين نظر" حجاب نوعي هويت است نه محدوديت " و همان گونه كه گلهاي زيبا و خوش رنگ و بو بايد در حصار خارها قرار بگيرند تا از دستبرد كودكان بازي گوش در امان بمانند زنان نيز بايد گلبرگهاي وجود خود را در پوششهاي مناسب قرار دهند تا از نيش و نوش نگاه نامردان ونامحرمان دور بماند. 
"قرآن كريم در آيه 59 سوره احزاب فلسفه حجاب را مد نظر قرار داده ومي فرمايد: 
" اي پيامبر به همسران و دخترانت و به مومنين بگو كه روسري هاي خويش را به خود نزديك كنند و همچون زنان عفيف بپوشانند تا به (عفت و پاكدامني )شناخته شوند و مورد آزار واذيت قرار نگيرند و خدا آمرزنده ومهربان است " 
6- ايجاد امنيت : 
جامعه موظف است امنيت را در ابعاد مختلف براي افراد فراهم سازد، بخش عمده از اين مهم به عهده زنان است كه با حفظ پوشش به اين امر جامه عمل بپوشانند. 
در سايه رعايت حجاب، زن با شهامت هر چه تمامتر به وظيفه خود مشغول شده و خطري از ناحيه اجتماع متوجه وي نمي شود. ما در دين معتقد هستيم كه پوشش، امنيت را در جامعه فراهم مي سازد و در حريم و پوشش است كه مي توان با خيالي آسوده به جامعه آمد و به فعاليت پرداخت و در سنگر حجاب، حضور عيني خود را در ابعاد مختلف اجتماع تحقق بخشيد. 
7- حفظ بنياد خانواده: 
از ديگر فلسفه ها و فوائد حجاب تاثير آن در استحكام و تداوم هسته اصلي جامعه يعني خانواده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا