کل سدهایی که تا پایان برنامه پنجم به بهره‌برداری رسید 44 سد بوده که براساس وعده مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران شش سد تا پایان سال افتتاح می‌شود که در مجموع حجم کل مخازن این 50 سد به 13 میلیارد و 278 میلیون مترمکعب می‌رسد.

یزدفردا"در پروژه‌های ساخت 40 سد بازنگری خواهد شد 

کل سدهایی که تا پایان برنامه پنجم به بهره‌برداری رسید 44 سد بوده که براساس وعده مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران شش سد تا پایان سال افتتاح می‌شود که در مجموع حجم کل مخازن این 50 سد به 13 میلیارد و 278 میلیون مترمکعب می‌رسد.
 
به گزارش ایسنا، محمد حاج‌رسولی‌ها امروز در نشستی خبری با بیان این‌که بیشترین حجم مخزن در برنامه سوم توسعه اجرایی شد، گفت: در حال حاضر 130 سد اجرایی در کشور داریم که روی 90 سد متمرکز شده‌ایم تا آنها را به بهره‌برداری برسانیم، بنابراین 40 سد مورد بازنگری قرار گرفته است که هشت میلیارد مترمکعب حجم این 40 سد تعریف شده است.
 
وی با بیان این‌که فعالیت این 40 سد متوقف نشده و در دست بازنگری قرار دارد، تصریح کرد: تنها سدهایی که در دریاچه ارومیه قرار دارد دستور توقف آنها اعلام شده است.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: گرچه اعتبارات معادل پنج سال پیش است، اما پیش‌بینی شده که تا پایان امسال برنامه‌های خوبی در حوزه سد سازی اجرایی شود، اما در حوزه اقتصاد آب و بهره‌وری اقدامات خوبی برداشته نشده است.
 
حاج‌رسولی‌ها تاکید کرد: در بازنگری که برای این 40 سد صورت گرفته، اهداف آنها نیز تغییر یافته به‌طوری که احتمال دارد به شرب تبدیل شود و حتی انجام برخی از این سدها نیز کاهش یابد.
 
وی حجم مخزن 90 سدی که قرار است در برنامه ششم توسعه به بهره‌برداری برسد را 12 میلیارد مترمکعب عنوان و اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در اولویت‌بندی برنامه‌ها صورت گرفت این بود که هیچ سد جدیدی اضافه نشد، اما در زمینه‌ی طرح‌های آبرسانی به شهرها مجبور به تعریف پروژه‌های جدیدی بودیم.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: با این وجود اولین کنفرانس ملی کنفرانس آب قرار است این هفته برگزار و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از دغدغه‌ها در این کنفرانس مطرح و برطرف شود.
 
180 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح نیمه‌تمام
 
حاج رسولی‌ها در خصوص طرح‌های نیمه تمام در بخش آب، گفت: 180 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در بخش سدسازی و آب‌رسانی داریم که با این اعتبار 5000 میلیارد تومانی که سالانه به ما اختصاص می‌یابد دورنمای خوبی برای این طرح‌ها وجود ندارد و باید گفت باید این اعتبار اتمام طرح‌های نیمه‌تمام 45 سال زمان می‌برد.
 
وی تصریح کرد: قرار است 6400 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای کمک به طرح‌های اولویت‌دار در بخش آب اختصاص یابد که سال گذشته نیز 3700 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی دریافت و هزینه شد.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که سال گذشته قرار بود 5000 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی تخصیص یابد، گفت: به دلیل برخی بوروکراسی‌ها این امر تحقق نیافت به همین دلیل امسال قرار است مابه‌التفاوت آن جبران شود.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو، اظهار کرد: هفت محور اساسی و مهم برای رسیدگی به برنامه پنجم تبیین شده که امیدواریم بتوانیم به اهداف برنامه 20 ساله دست یابیم و مسائل مربوط به بخش آب را به نحو احسن مدیریت کنیم.
 
وی در خصوص سیاست‌های وزارت نیرو برای تسریع و بهبود مدیریت آب، بیان کرد: از اصلاح ساختار تا مسائل حوزه‌ای در شورای عالی آب مطرح شده و مهم‌ترین مبحثی که شاید در گذشته مورد توجه قرار نمی‌گرفت، تشکیل جلسات شورای آب بود که در حال حاضر هر دو ماه یکبار این جلسه برگزار می‌شود.
 
حاج رسولی‌ها با بیان این که از سال 1381 تا 1392 تنها هفت جلسه شورای عالی آب تشکیل شد، اظهار کرد: از سال 1392 تاکنون 18 جلسه برگزار شده و می‌توان گفت که در هیچ برهه‌ای از زمان به مساله آب‌های زیرزمینی اینگونه توجه نشده است.
 
به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در  شورای عالی آب طرح‌های اولویت‌دار مورد بررسی قرار گرفت و در این شورا به طرح‌های برون‌مرزی نیز اهمیت زیادی داده شد و برهمین اساس توانستیم بحث‌هایی چون اقتصاد، مدیریت، محیط زیست و دیپلماسی آب را ساماندهی کنیم.
 
افزایش انسداد چاه‌های غیرمجاز در دولت یازدهم
 
وی در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز بیان کرد: در دولت یازدهم 14 هزار و 847 چاه غیرمجاز مسدود شد، اما این در حالی است که تا قبل از دولت یازدهم 18 هزار و 267 چاه غیرمجاز انسداد یافت.
 
حاج رسولی‌ها، ادامه داد: علاوه بر این در دولت یازدهم طی سه سال 40 هزار و 415 کنتور هوشمند نصب شد که تا قبل از دولت یازدهم تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده تنها 16 هزار و 843 کنتور بود.
 
تا برنامه ششم افت مخازن به صفر می‌رسد
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بیان کرد: در حال حاضر افت مخزن سدها 5.7 میلیارد مترمکعب در هر سال به ثبت می‌رسد که قرار است با کاهش اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی و حفظ آب‌های تجدیدپذیر این عدد را به صفر برسانیم.
 
وی ادامه داد: برای این مهم لازم است که 11 میلیارد مترمکعب کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی داشته باشیم، علاوه بر این با توجه به این برنامه می‌توان از پایان برنامه ششم تا 20 سال آتی 120 میلیارد مترمکعبی که از ذخائر استراتژیک کسر شده را جبران کنیم.
 
حاج رسولی‌ها در خصوص تخصیص اعتبار برای طرح احیاء و تعادل‌بخشی، گفت: سال گذشته 300 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که 43 درصد آن تخصیص یافت. امسال نیز 400 میلیارد تومان مصوب شده که تاکنون هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص میزان بارندگی‌ها در کشور، تصریح کرد: تاکنون 233 میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش و نسبت به درازمدت دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
وی با بیان این‌که مشکل اصلی در بحث بارندگی‌های نامتوازن است، اظهار کرد: در مناطقی همچون ارومیه با 24 درصد افزایش و در فلات مرکزی با 19 درصد کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم.
 
حاج‌ رسولی‌ها با بیان این‌که 9 سال است که در حوزه فلات مرکزی با بحران خشکسالی مواجه هستیم، گفت: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم مشکل این منطقه را برطرف کنیم.
 
به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران جریانات سطحی سدهای کشور تا این لحظه 42 میلیارد و 740 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است.
 
وی با بیان این‌که در حوزه آب‌های خلیج فارس با توجه به این‌که بارندگی‌ها معادل بارندگی میانگین اتفاق افتاده شرایط خوبی به وجود آمده به‌طوری که حجم مخزن سدها 30 میلیارد و 750 مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته 32 درصد بهبود را نشان می‌دهد.
 
حاج‌رسولی‌ها اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امیدواریم که تا پایان شهریورماه آب تنظیم شده از سدها به 33 میلیارد مترمکعب برسد.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که سدهایی زاینده‌رود و درودزن ملاصدرا از نظر منابع آبی دچار محدودیت هستند، اضافه کرد: ذخائر سدهای آب شرب تهران نسبت به سال گذشته بهبود یافته به‌طوری که 240 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش را شاهد هستیم.
 
وی با بیان این‌که امسال هیچ‌گونه جیره‌بندی نخواهیم داشت، گفت: تنها در دو سد یاد شده با محدودیت جدی روبه‌رو هستیم که امیدواریم تمهیدات در نظر گرفته شده بتواند راهگشا باشد.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا