خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل و فرانسه با اشاره به بازداشت‌ها در ترکیه پس از کودتا گفت: نباید قدرت را در ترکیه از نظامی‌ها گرفت و به دست امنیتی‌ها داد، چراکه زهر تیغ امنیتی‌ها از نظامی‌ها بیش‌تر است.

یزدفردا"خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل و فرانسه با اشاره به بازداشت‌ها در ترکیه پس از کودتا گفت: نباید قدرت را در ترکیه از نظامی‌ها گرفت و به دست امنیتی‌ها داد، چراکه زهر تیغ امنیتی‌ها از نظامی‌ها بیش‌تر است.

 
به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا، صادق خرازی در نشست "ترکیه پس از کودتا" که صبح روز سه‌شنبه از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شد، ادامه داد: تمام تلاش دستگاه دیپلماسی ایران این بود که در زمان ایجاد تنش بین روسیه و ترکیه پل ارتباطی بین آنها ایجاد کند.
 
این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که ملت ترکیه اولین نشانه‌های دولت ـ ملت را در این کشور نشان دادند افزود: می‌توان گفت مساله پیش آمده نتیجه رفتارها و اشتباهات دولت اردوغان است. خیلی‌ها با نگاه تئوری به کودتا پرداختند و  می‌گویند اردوغان چون تضعیف شده و از کمک آمریکایی‌ها ناامید شد و از طرف دیگر روابطش با روسیه تخریب شد و با مشکلات دیگری هم دست به گریبان بود، این کودتا را طرح‌ریزی کرده است. اما باید بگویم آن‌چه در ترکیه اتفاق افتاد به دور از نگاه تئوری توطئه، نتیجه اشتباهات اردوغان بود.
 
خرازی با تاکید بر این‌که ترکیه با ایستادن در کنار قطر و عربستان مسیر اشتباهی را انتخاب کرد گفت: امیدواریم اردوغان متوجه شده باشد که ایران دوست ترکیه است نه عربستان و قطر که ترکیه را برای توسعه تروریسم در منطقه می‌خواهند. در لحظه کودتا هیچ کدام از دوستان عرب و آمریکایی در کنار اردوغان نایستادند، درحقیقت آنها به رسم دوستی وفا نکردند.
 
این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: فتح‌الله گولن کسی است که مرتب در نمازهایش ایران و شیعیان را نفرین می‌کرد. او حتی با اداره چهارم پنتاگون و سی آی ای در ارتباط است.
 
خرازی اظهار کرد: با وجود نامهربانی‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی ترکیه دیدیم هم‌چنان بهترین دوستان‌مان در ترکیه اردوغان و اعضای حزب عدالت و توسعه هستند. وقتی ترکیه در بحران است ما هم در بحرانیم. باید بگویم در دنیای به هم پیوسته فعلی امنیت یک مساله جمعی است نه فردی.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا