یزدفردا"گرگان - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دوره بعد از برجام فرصت خوبی برای معرفی تولیدات مختلف کشور در سطح دنیا است.

یزدفردا"گرگان - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دوره بعد از برجام فرصت خوبی برای معرفی تولیدات مختلف کشور در سطح دنیا است.

 رمضانعلی صادق زاده روز چهارشنبه در نشست هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی خاویار دریای خزر در گرگان افزود: باید با استفاده از فرصت پسابرجام و حضور پررنگ در مجامع تخصصی بین المللی نهایت بهره برداری را به منظور معرفی تولیدات کشورمان برد. 

وی اضافه کرد: اکنون یکی از سازمان های تخصصی که باید از ظرفیت آن در فرصت به وجود آمده پسابرجام بیشترین بهره را برد، سازمان جهانی مالکیت معنوی یا وایپو می باشد که می تواند در شناسایی و برند کردن محصول های تولیدی ایران به دنیا نقش به سزایی داشته باشد. 
وی افزود: ایران در حوزه شناسایی و برند محصول های تولیدی منحصر بفرد خود مظلوم واقع شده و باید تلاش شود این حوزه را فعال کرده و صادرات محصول های تولیدی کشور را افزایش دهیم. 
وی همچنین بر راه اندازی دفتر وایپو در تهران تاکید کرد. 
سازمان جهانی مالکیت معنوی (World Intellectual Property Organization) یا (WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است. 
وایپو با امضای توافقنامه ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شده است. 
اکنون در این آژانس تخصصی 184 کشور عضو هستند و 24 معاهده بین المللی را مدیریت می کند و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

* اقدام بسیار موفق دولت روحانی در کنترل تورم 
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: کنترل تورم یکی از اقدامات بسیار موفق دولت روحانی به شمار می رود. 
وی از رکود بازار به عنوان پاشنه آشیل حوزه اقتصادی دولت یاد کرد و افزود: باید برای خارج از رکود اقداماتی صورت گیرد که اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای موثر است. 
وی اضافه کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید به ریاست معاون اول رییس جمهوری فعال شده است که اثر آن در رونق صنعت کشور با لحاظ حمایت های مالی از هفت هزار و 500 واحد صنعتی و دو هزار و 500 طرح آغاز شده است. 
صادق زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون استان گلستان در جذب تسهیلات برای رونق صنعت موفق عمل کرده و رتبه های 3 و 4 کشوری را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده است. 
وی ابراز امیدواری کرد که استان گلستان تا شهریور ماه آینده بتواند جایگاه خود را به اول کشور برساند و واحدهای صنعتی زیادی را زیرپوشش رفع موانع تولید قرار دهد. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که محدودیت حمایت مالی برای رونق واحدهای صنعتی وجود ندارد، گفت: به طور میانگین حمایت مالی از واحد صنعتی برای رفع موانع بین یک تا سه میلیارد ریال صورت می گیرد. 
همچنین مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد فضای تجارت، حفظ انحصاری صادرات محصول، تعیین قیمت محصول، ممانعت از سوء استفاده محصول منحصر بفرد با داشتن برند جهانی از جمله مزیت های ثبت ملی و جهانی تولیدات کشور است. 
مهدی میرصالحی افزود: خاویار دریای خزر جزو با کیفیت ترین محصول دنیا به شمار می رود که ضرورت دارد ثبت ملی و جهانی شود.
وی گفت: اکنون برخی از کشورهای دنیا از جمله چین، فرانسه و بلغارستان محصول خاویاری تولیدی خود را به نام ایران بفروش می رسانند که با ثبت ملی و جهانی خاویار دریای خزر کشور دیگری قادر نخواهد بود از برند کشورمان سوء استفاده کند. 
به گفته وی فرایند ثبت ملی و جهانی خاویاری دریای خزر حدود 10 ماه به طول می انجامد. 
وی با بیان این که صادرات خاویار دریای خزر در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، خواستار سرمایه گذاری بیش از پیش دستگاه های مربوطه برای احیای آن و رونق صادرات شد. 
به گفته میرصالحی صادرات خاویار دریای خزر در سال گذشته حدود 1.5 تن بوده است. 
استاندار گلستان نیز این استان را از لحاظ اقلیم بسیار متنوع عنوان کرد و گفت: هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا در گلستان وجود دارد که باید از آن با برنامه ریزی و مدیریت صحیح نهایت بهره را برد. 
حسن صادقلو افزود: استان گلستان می تواند بازار متنوع ثبت ملی و جهانی برند محصول را با داشتن ویژگی های اقلیمی به وجود آورد.
وی اضافه کرد: تولید خاویار دریای خزر، گندم مرغوب، ابریشم، وجود نژاد اسب اصیل ترکمن، هندوانه اَترک، گیاهان دارویی، وجود درخت سرخدار و استفاده از آن به عنوان ضد سرطان، تولید پنبه و نظایر آن از جمله ظرفیت های گلستان است که می تواند با ثبت ملی و جهانی نقش به سزایی در صادرات کشور داشته باشد. 
مدیرکل شیلات و مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان نیز گزارشی از برنامه های حمایتی و توسعه ماهیان خاویاری و آخرین وضعیت ذخایر خزر ارایه کرد. 
گلستان با داشتن 120 کیلومتر از سواحل شمال کشورمان مرکز تجمع ماهیان خاویاری جنوب شرقی دریای خزر و بزرگترین مراکز صید را در خود جای داده و به سرزمین مروارید سیاه معروف است. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا