یزدفردا"اردبیل -- نماینده مردم شهرستان های بیله سوار و پارس آباد در مجلس شورای اسلامی از مسوولان سازمان جهاد کشاورزی خواست در حل مشکلات عشایر مغان جدی باشند.

 شکور پور حسین روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی بررسی راهکارهای حل مشکلات عشایر استان اردبیل با اشاره به مسائل و مشکلات عشایر بیله سوار و پارس آباد مغان افزود: مهم ترین چالش پیش روی دست اندرکاران بخش کشاورزی ساماندهی وضعیت عشایر در حوزه کشت و صنعت مغان و حل اختلاف دیرینه آنها با منابع طبیعی است.

او اظهار کرد: نیاز است تدابیری اندیشیده شود تا عشایر زحمتکش و غیور در تامین علوفه به دام های خود دچار مشکل نشوند و بتوانند با بهره برداری اصولی و مناسب از مراتع به عنوان بزرگترین و موثرترین قشری که تامین گوشت و لبنیات استان را برعهده دارند زمینه رشد و شکوفایی بخش کشاورزی را فراهم کنند. 
وی افزود: بر اساس مصوبه ای که دولت وقت در سال 1385 داشت به صراحت به راه حل های قانونی حل اختلاف تاریخی عشایر استان با منابع طبیعی به تفصیل اشاره شد و جای تاسف دارد که به رغم گذشت 10 سال از این مصوبه باز هم برخی از مسائل و مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده است.
وی گفت: در مصوبه ای دیگرکه در سال 85 همزمان با سفر رییس جمهوری وقت به اردبیل صورت گرفته ، رییس سازمان امور اراضی کشور که ایشان را همراهی می کرد به صراحت به این موضوع اشاره کرد تعیین و واگذاری میزان معینی از اراضی منابع طبیعی با همکاری وزارت دادگستری به نحوی که واگذاری این میزان اراضی کفاف گذران زندگی و دخل و خرج یک خانوار عشایر را بکند باید مشخص شود.
او افزود: اینکه چرا تا به امروز پس از گذشت 10 سال این امر تحقق نیافته جای سوال دارد.
به گفته وی ، در این مصوبه به مواردی نیز که نشان از بیان راهکارهای حل مسائل و مشکلات کشت و صنعت مغان ، پارس و فردوس دارد نیز اشاره شده است. 
او اظهار کرد: اگر عشایر صاحب حق هستند باید حق واگذاری اراضی منابع طبیعی در حد و اندازه ای که کفاف چرای دام های آنها را بدهد و بتوانند زندگی معمولی و معیشتی خود را بگذرانند داده شود زیرا در نظام حقوقی کشور به صراحت به سلسله مراتب قانونی تشخیص حق ، قبول حق و عمل از حق و دفاع از حق تاکید شده است.
وی افزود: نمایندگان مجلس خواستار توضیحات شفاف و قانع کننده از دولت در این زمینه هستیم که چرا تا به امروز مشکل واگذاری اراضی به عشایر که یک موضوع حیثیتی است به طور کامل حل و فصل نشده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، پورحسین اظهار کرد: جلسات متعددی با فرهیختگان عشایر استان داشتیم و اطلاعات جامع و کاملی از پیشینه عشایر استان و نقشی که در تولید و خودکفایی کشور و دفاع از آرمان های والای نظام جمهوری اسلامی دارند در اختیار داریم و همیشه این قشر را به فطرت و سرشت خود بسیار وابسته و نزدیک می دانیم.
او افزود: در اسرع وقت با تشکیل کارگروههای تخصصی باید در کمترین زمان ممکن مسائل و مشکلات عشایر استان حل و فصل شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا