به گزارش  یزد فردا به نقل  از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان با بیان اینکه محور مهران - ایلام حداقل تا پنج روز آینده یک ‌طرفه است، افزود: در ورودی‌‌های شهرهای ایلام و مهران باند دوم احداث کرده‌ایم تا شاهد کاهش ترافیکی باشیم و با یک طرفه شدن مسیر جادةهای مهران به ایلام، ظرفیت تا چهار برابر افزایش یافته است. 
وی با بیان اینکه امسال 100 هزار زائر اربعین از طریق 993 پرواز به عراق اعزام شده‌اند، سهم راه‌آهن در جابجایی زائران را 15 هزار نفر عنوان کرد.
این مقام مسوول به افزایش ظرفیت قطارها برای اعزام زائران اربعین اشاره کرد و گفت: مسیر ریلی خرمشهر - تهران در گذشته وجود داشت و در این ایام افزایش ظرفیت یافت و تا بعدازظهر دیروز (شنبه) 15هزار نفر از طریق راه‌آهن به خرمشهر اعزام شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قطار خرمشهر به شلمچه در این ایام هر نیم ساعت یک بار تردد می‌کند که تاکنون 90 هزار زائر را به صورت رایگان جابه‌جا کرده است.
کشاورزیان با بیان اینکه بازگشت زائران از طریق عراق نیز با قطار انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حدود 15 هزار زائر با قطار از مرز خرمشهر به کشور بازگردند زیرا اغلب بلیت‌ها به صورت رفت و برگشت بوده است و زائرانی که با قطار به خرمشهر رفته‌اند، با حمل‌ و نقل ریلی از خرمشهر به داخل کشور بازمی‌گردند.
وی درباره تامین سوخت ناوگان و خودروهای سواری در این ایام به خصوص در استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان به عنوان استان معین گفت: کمیته حمل‌ و نقل و سوخت در ستاد اربعین این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کند تا مشکل تامین سوخت در این ایام نداشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تانکرهای حمل سوخت نیز در این ایام در جاده‌ها و مکان‌های مخصوص استقرار یافتند تا کاهش سوخت احتمالی را جبران کنند.
به گفته کشاورزیان، روز جمعه و شنبه گذشته به ترتیب 92 و 100 هزار زائر از مرز مهران به ایران برگشته اند، تردد روان و گره ترافیکی رخ نداده است و پیش‌بینی می‌کنیم اگر این رقم روزانه به 200 هزار نفر افزایش یابد، گره ترافیکی رخ نمی‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امداد خودروها در جاده‌‌های استان‌های مرزی و برخی محورهای مسیر در آماده‌باش هستند و حتی بیش از نیاز بسیج شده‌اند.
کشاورزیان با پیش‌بینی اینکه موج بازگشت زائران تا سه روز بعد از اربعین نیز ادامه خواهد داشت، گفت: امیدوارم زائران توزیع زمان سفر داشته باشند تا در این مدت ترافیک سنگینی در مرزهای سه‌گانه خصوصاً مرز مهران نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: تاکنون 380 هزار نفر از مرزهای چذابه و شلمچه در استان خوزستان وارد کشور شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود از روز اربعین با سیل عظیم زائران برای بازگشت به کشور مواجه باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع پروازهای رفت و برگشت برای اعزام زائران اربعین حسینی 993 سورتی خواهد بود، گفت: حدود 100 هزار نفر زائر از طریق هوایی به نجف و بغداد اعزام شدند و همین تعداد زائر نیز در پروازهای برگشت خواهیم داشت.
کشاورزیان درباره امکان تاخیر در پروازها با توجه به افزایش تقاضا در این ایام گفت: با توجه به محدودیت امکانات ناوگان هوایی کشور تاخیرهایی در پروازهای عتبات عالیات خواهیم داشت. در این ایام ایرلاین‌ها از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کنند و هواپیمای جایگزین ندارند و به همین دلیل در شرایط فعلی تاخیر ناوگان هوایی یک موضوع پذیرفته شده است.
وی اظهار کرد: در راستای خدمات‌دهی به زائران میان شرکت‌های هواپیمایی تفاهم شده در این ایام به یکدیگر سرویس دهند و اگر زائری از پرواز جاماند از طریق ایرلاین دیگر جابه‌جا شود.
کشاورزیان تاکید کرد: زائران از همان مرز که وارد کشور عراق شده‌اند، به ایران برگردند و به این موضوع توجه کنند در هر مرز اتوبوس‌ها به مقاصدی می‌روند که از آنجا به مرزها اعزام شده‌اند. مثلا در مرز مهران اتوبوسی به مقصد خوزستان یا فارس اعزام نمی‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دپو اتوبوس در مرزهای سه‌گانه برای بازگشت زائران نیز یادآور شده است: با همکاری آستان قدس رضوی، ستاد فرمان حضرت امام، ستاد عتبات عالیات و سپاه پاسداران امکاناتی برای استقرار زائران در مرزها پیش‌بینی شده است تا چنانچه زائران در بازگشت به کشور با مشکل ناوگان حمل ‌و نقلی مواجه بودند، در این مکان‌ها مستقر و تامین ناوگان انجام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا