در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با تغییر دستورالعمل واردات خودرو تلاش کرد تا بازار وارداتی‌ها را سروسامان دهد این روزها با ممانعت از شماره‌گذاری یک هزار خودرو خارجی، نظم بازار این خودروها به هم خورده است.

به گزارش یزد فردا ، این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که بازار خودروهای وارداتی‌ طی هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نزدیک به 59 درصدی را تجربه کرده است؛ با وجود این، ممانعت از شماره‌گذاری یک هزار خودرو برندهای بی‌ام‌و، تویوتا و هوندا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی موجب برهم‌خوردن بازار و شکل‌گیری بازار سیاه شده است. با وجود گذشت یک ماه از ماجرای توقف شماره‌گذاری خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این کشور، پلیس در حالی حاضر به تغییر رای و نظر خود در این مورد نیست که بازار برخی از خودروهای این برندها با نوسانات قیمتی بسیاری همراه شده است.بنابر آمار، با توجه به توقف شماره‌گذاری حدود 500 خودرو X4 بی‌ام‌و، 450 تویوتا کمری هیبرید و حدود 50 خودروی هوندا CRV از شماره‌گذاری بازمانده‌اند. موضوعی که موجب شکل‌گیری بازار سیاه برای این خودروها شده است.

در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار وارداتی‌ها عنوان می‌کند که با بروز این تنش، برخی از واردکنندگانی که خودروهای یاد شده را موجود داشتند از این موضوع استفاده کرده و خودروهای خود را گران‌تر از گذشته می‌فروشند؛ بنا به گفته فعالان بازار قیمت این خودروها براساس برند بین 10 تا 20 میلیون گران شده است. بر این اساس در شرایطی پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون درخصوص توقف شماره‌گذاری این خودروها اظهارنظر رسمی نکرده که تعدادی از این خودروها به مشتریان تحویل داده شده و تعداد دیگری نیز در پارکینگ واردکنندگان خودرو خاک می‌خورند و یکسری دیگر از این خودروها نیز در گمرک باقی مانده‌اند و واردکنندگان به دلیل هزینه‌های بسیاری که خواب این خودروها برای آنها به همراه دارد، حاضر به ترخیص آنها از گمرک نیستند. با این حال، به گفته کارشناسان، در این ماجرا بیشترین ضرر متوجه مشتریان این خودروها است؛ زیرا خودرویی را خریده‌اند که شماره‌گذاری نمی‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا