روزنامه سعودی "الشرق الاوسط" در گزارشی مدعی شد: «ایران در راهبرد جدید خود، مسئله نفوذ سیاسی و اجتماعی در قاره آفریقا از طریق ترویج مهدویت را مقدمه تبدیل غرب این قاره به حوزه نفوذ نظامی جمهوری اسلامی قرار داده است.»

به گزارش یزد فردا ، الشرق الاوسط در ادامه از قول کارشناسان ادعا کرد: «راهبرد تهران برای نفوذ در قاره سیاه، مبتنی بر نظریه مهدویت به عنوان یک طرح ملی ایرانی است. راهبرد مذکور ضمن رقم زدن پیروزهای بسیار برای ایران، این کشور را به رقیب بلامنازع قدرت‌های منطقه‌ای -که مشتاق نفوذ در آفریقا هستند- تبدیل کرده است.»

این روزنامه افزود: «ایران از دو طریق توانسته سازمان‌ها و مؤسساتی تابع "ولی فقیه" در آفریقا ایجاد کند؛
1- مؤسسه جهانی اهل بیت، که مأموریت نفوذ دینی در این قاره را بر عهده دارد و توانسته رهبران دینی و خطیبان برجسته و هماهنگ با نظام جمهوری اسلامی در آفریقا تربیت کند.
2- سپاه پاسداران که نفوذ نظامی در کشورهای آفریقایی را از طریق آموزش نظامی دانشجویان آفریقایی مقیم خارج پی می‌گیرد و سازمان‎های اقتصادی و اجتماعی وابسته به ایران را در آفریقا مدیریت می‌کند.»

الشرق الاوسط همچنین ادعا کرد: «ایران با تأسیس نهاد روابط عمومی پیروان اهل بیت در آفریقا، توانست چارچوب سازماندهی میلیون‌ها شیعه را در آفریقا طراحی کند. این نهاد اینک در "داکار" پایتخت سنگال مشغول فعالیت است. این اقدامات ایران در کشورهای آفریقایی باعث شده تا حزب الله نیجریه ضمن گسترش فعالیت‌های خود در این کشور، مانند حزب الله لبنان دامنه فعالیت‌های خود را به حدی برساند که به کشورهای همسایه هم نفوذ کند.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا