مرداد 92 و 96، سرآغاز شکل گیری دو کابینه حجت الاسلام حسن روحانی بودند.چهارسال پیش 18 وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم مورد ارزیابی نمایندگان مجلس نهم بودند و امسال نمایندگان مجلس دهم بودند که به بررسی کابینه 17 نفره دوازدهم پرداختند.

نخستين وجه تمايز دو کابينه يازدهم و دوازدهم در معرفي آنها به مجلس بود. ليست وزراي پيشنهاي يازدهم تمام و کمال به مجلس آمد ولي ليست وزراي کابينه دوازدهم يک جاي خالي داشت. گزينه مد نظر دولت براي تصدي وزارت علوم، يک شب قبل از معرفي رسمي به مجلس، منصرف شده بود و فهرست اسامي تنها 17 وزير راهي خانه ملت شد. آنگونه که دولتمردان گفته‎اند، رئيس جمهور در نظر دارد اين وزارتخانه را با حضور يک سرپرست اداره کند تا در فرصت مقتضي وزير پيشنهادي علوم را به نمايندگان ملت معرفي کند.


دومين وجه تمايز در بررسي کابينه‎هاي روحاني، تفاوت حضور تعداد نمايندگان مجلس در جلسه ارائه راي اعتماد به کابينه بود. در مجلس نهم 284 نماينده در اين جلسه حاضر بودند ولي امروز 288 نماينده در جلسه حضور داشتند. اين حاکي از حضور پررنگتر نمايندگان در چنين جلسه سرنوشت سازي است. (اينجا)

اگرچه در کابينه اول روحاني، سه وزير راي اعتماد نگرفتند اما در جريان راي گيري امروز در مجلس شوراي اسلامي تنها وزيري که راي اعتماد نياورد، حبيب الله بيطرف وزير نيرو بود که با 133 راي از ورود به کابينه دوازدهم بازماند. او تنها 8 راي کم داشت که بتواند بار ديگر وزير شود.

چهارسال پيش از ميان 18 وزير پيشنهادي سه نفر نتوانستند از نمايندگان ملت راي اعتماد بگيرند. محمد نيلي‎منفرد، مسعود سلطاني‎فر و محمدعلي نجفي وزراي پيشنهادي علوم، ورزش و آموزش و پرورش به ترتيب با کسب 105، 117 و 142 راي، کمترين آرا را کسب کردند. در عوض علي طيب‎نيا، حسين دهقان، حسن قاضي‎زاده هاشمي و عبدالرضا رحماني‌فضلي وزراي اقتصاد، دفاع، بهداشت و کشور با کسب 274، 269، 260 و 256 راي بيشتري آرا از نمايندگان مجلس دريافت کردند.

حضور طيب‌نيا و دهقان در کابينه دوازدهم تمديد نشد و در عوض، مسعود کرباسيان و امير حاتمي جايگزين آنها شدند که به ترتيب 240 و 261 راي کسب کردند. تفاوت آراي اين دو نفر با وزراي پيشين حاکي از آن است که اگرچه حاتمي وزير دفاع دولت دوازدهم بيش از ديگر وزرا راي گرفته اما 8 راي کمتر از وزير پيشين کسب کرده است. کرباسيان نيز نتوانست رکورد طيب‎نيا را حفظ کند. طيب‎نيا با کسب 274 راي موافق، رکورد بالاترين راي اعتماد را از مجلس داشت. اما کرباسيان 34 راي کمتر از او کسب کرد.

در مقايسه آراي 17 وزير کابينه دوازدهم با وزراي کابينه پيشين، شاهد کاهش آراي 6 وزير نسبت به قبل و افزايش آراي 10 وزير نسبت به وزراي قبل هستيم. وزراش آموزش و پرورش، اطلاعات، خارجه، کار، دادگستري، راه، صنعت، فرهنگ و ارشاد اسلامي، نفت و ورزش آرايشان افزايش يافته بود.

دو کابينه حسن روحاني، 8 وزير مشترک دارند. آخوندي، سلطاني‌فر، زنگنه، علوي، ظريف و ربيعي شش وزيري هستند که آرايشان در مقايسه با دولت گذشته، افزايش يافته است. اما در عوض آ‌راي قاضي‎زاده هاشمي و حجتي کم شده است.

جدول زير به مقايسه آراي وزراي دوکابينه حسن روحاني پرداخته است:

 

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_148884.jpeg

منبع:خبرآنلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا