دختر شطرنج‌باز ایرانی که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شد، به تیم ملی آمریکا پیوست.
 

درسا درخشانی، شطرنج باز ایرانی الاصل و استاد بزرگ و استاد بین‌المللی شطرنج که به دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شد، از این پس در تیم ملی آمریکا در مسابقات شرکت می‌کند.

درخشانی در دو سال اخیر در چند رقابت بین‌المللی بدون حجاب شرکت کرده بود که در نهایت حضور بدون حجاب او در اوایل سال  ۲۰۱۷ و در مسابقات شطرنج جبل‌الطارق سبب اخراج او از تیم ملی ایران شد.

او پس از سارا خادم الشریعه، دومین شطرنج باز زن ایرانی بود که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در ۱۸سالگی و در هشتاد و هفتمین کنگرهٔ شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی را به دست آورد.

 وی سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را برای ایران در کارنامه خود دارد.

درسا درخشانی حدود سال ۹۴ با یک پیشنهاد از باشگاه بارسلونای اسپانیا برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و شطرنج به آن کشور رفت و برای آن تیم بازی کرد.

 

در همین رابطه مهرداد پهلوان زاده گفت: انتقال شطرنج بازان بین فدراسیون ها انجام می شود، درخشانی نیز در واقع فدراسیون خود را از ایران به آمریکا تغییر داده است.

وی با یادآوری اینکه این شطرنج باز طی دو سال گذشته در آمریکا حضور داشت خاطرنشان کرد: طبق قوانین، شطرنج بازی که کشور خود را تغییر می دهد، بعد از دو سال می تواند برای فدراسیون شطرنج آن کشور بازی کند، درسا درخشان هم از این قانون به نفع خود استفاده کرده است.

رئیس فدراسیون شطرنج با تأکید بر اینکه درخشان تنها سال ۲۰۱۴ و یک بار برای تیم ملی شطرنج ایران بازی کرد اظهار داشت: وی جزو ملی پوشان شطرنج کشورمان به حساب نمی‌آمد به خصوص اینکه طی دو سال گذشته هیچ دیداری برای ایران و به نام کشورمان انجام نداده بود. ضمن اینکه این نوع جابجایی بازیکنان در شطرنج امری عادی و متداول است.

پهلوان زاده به نمونه های دیگری از این دست اشاره کرد و افزود: امین باقری جزء شطرنج بازان ایرانی بود که مدتی فدراسیون خود را تغییر داد و برای فرانسه بازی کرد. بعد از چهار سال دوباره به فدراسیون ایران بازگشت. بردیا دانشور هم برای گرجستان به میدان رفت، سپس از تصمیم خود بازگشت. الشن مرادی هم از جمله شطرنج بازانی است که به خاطر تحصیل در آمریکا، فدراسیون خود را تغییر داد و همچنان برای آمریکا بازی می کند.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: بازیکنان شطرنج بعد از تغییر فدراسیون خود می توانند مجددا تصمیم خود را تغییر دهند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا