سال 95:توقف فعالیت سایت‌های همسریابی غیرمجاز /اپلیکیش آموزش ازدواج دولت در راه است/چند و چونِ ازدواج در گوشیِ موبایل / زنان قربانیان اصلی سایت‌های همسریابی /سوءاستفاده از حجم متراکم مشکلات جنسی در ایران/علت مراجعه مردان و زنان ایرانی به سایتهای همسریابی

توقف فعالیت سایت‌های همسریابی غیرمجاز

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: از فعالیت سایت‌هایی که مجوز وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارشاد یا وزارت کشور را ندارند ممانعت به عمل می‌آید.
۱۰ آبان ۱۳۹۵

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: از فعالیت سایت‌هایی که مجوز وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارشاد یا وزارت کشور را ندارند ممانعت به عمل می‌آید.

به گزارش ایلنا، جلسه بررسی و ساماندهی سایت های همسریابی به همت دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و با حضور نمایندگان پلیس فتا، اداره کل ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و نیروی انتظامی در ساختمان شماره دو وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در این جلسه ناصر صبحی قراملکی مدیر کل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: این جلسه در ادامه جلسات پیشین ساماندهی سایت ها و مراکز همسریابی تشکیل شده است و امیدوارم خروجی این جلسات بتواند عملکرد فعالین این حوزه ها را در چارچوب مشخصی قرار دهد.

در پایان این جلسه پس از بررسی های صورت گرفته مصوب شد: طی جلسات آینده نحوه فعالیت های سایتهای همسریابی مورد بررسی قرار گرفته و سایتهای مجاز ساماندهی شود، از عملکرد سایت هایی که مجوز از وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور ندارند ممانعت به عمل آید، مؤسساتی که از دستگاههای مختلف مجوز فعالیت گرفته اند اما تحت عنوان سایت مستقل فعالیت می کنند غیرمجاز شمرده شوند، تمام مؤسسات دارای پروانه از دستگاههای مرتبط صرفاً مجاز به فعالیت در حیطه مأموریت ها و شرح وظایف خود هستند، تمامی موسساتی که با عنوان همسان گزینی از هر دستگاه واجد صلاحیت پروانه گرفته اند صرفاً در حیطه فعالیت های عمومی باید فعالیت کنند.


سوءاستفاده از حجم متراکم مشکلات جنسی در ایران

علت مراجعه مردان و زنان ایرانی به سایتهای همسریابی

اسمش سایت "همسریابی" است. اما کدام همسر؟ بیش‌تر شده محلِ رفت‌وآمد مردان متاهل و یا زنانِ طلاق‌گرفته. یکی در آن به دنبال یک صیغه آسان و بدون دردسر است و دیگری هم در سایت ثبت‌نام کرده تا اوقات بیکاری‌اش را با لیست مشخصات زنان و مردان پر کند. برخی هم آمده‌اند تا پشتِ کلمات مجازی دوز و کلکی سوار کنند و پولی به جیب بزنند. اما بُرد نهایی از آنِ مدیران این سایت‌هاست؛ آن‌ها سال‌هاست حتی با تهدیدهای پلیسی هم درآمد میلیونی‌اشان را رها نکرده‌اند. در این میان اما باختِ واقعی از آن چه‌کسی است؟
 
اسمش سایت "همسریابی" است. اما کدام همسر؟ بیش‌تر شده محلِ رفت‌وآمد مردان متاهل و یا زنانِ طلاق‌گرفته. یکی در آن به دنبال یک صیغه آسان و بدون دردسر است و دیگری هم در سایت ثبت‌نام کرده تا اوقات بیکاری‌اش را با لیست مشخصات زنان و مردان پر کند. برخی هم آمده‌اند تا پشتِ کلمات مجازی دوز و کلکی سوار کنند و پولی به جیب بزنند. اما بُرد نهایی از آنِ مدیران این سایت‌هاست؛ آن‌ها سال‌هاست حتی با تهدیدهای پلیسی هم درآمد میلیونی‌اشان را رها نکرده‌اند. در این میان اما باختِ واقعی از آن چه‌کسی است؟

به گزارش فرارو، رییس پلیس فتا می‌گوید قربانی اصلی سایت‌های همسریابی زنان هستند. به گفته سید کمال هادیانفر با این‌حال سایت‌های زیادی هنوز در حال فعالیت‌اند.

آمارهای پلیسی گفته‌اند تا کنون 700 سایت همسریابی مسدود شده‌اند و ادعایی مبنی بر اینکه خیلی از آن‌ها از مراجع دینی صلاحیت گرفته‌اند دروغ است.

700 سایت مسدود شده نشان‌دهنده رشد قارچ‌گونه این سایت‌ها در سال‌های اخیر است. در حالی‌که سال 91 پلیس فتا گفته بود 100 سایت هسریابی غیرمجاز در کشور فعالیت می‌کنند.

دردسرهای این سایت های پرمخاطب که گاهی تا 6 هزار کاربر آنلاین دارند در این سال‌ها چه بوده؟ زنان و مردان در این فضا با چه چشم‌اندازی حضور دارند؟

یک روان‌شناس و مشاور معتقد است انگیزه‌های جنسی برای مردان و اعتماد به نفس پایین در زنان از دلایل اصلی حضور آن‌ها در سایت‌ همسریابی است که باعث شده سال‌ها تنور این سایت‌ها داغ باقی بماند.

مهدی ملک‌محمد در بررسی این سایت‌ها در گفتگو با فرارو گفت: به راه افتادن سایت برای همسریابی به طور کلی پدیده‌ای غربی است. در کشورهای غربی بر روی این پدیده کار شده و با توجه به فرهنگشان فضای عرضه و تقاضایی شکل گرفته است. این در حالی است که ملزومات چنین امکانی در ایران وجود ندارد.

ملک‌محمد می‌گوید از زمانی‌که در ایران فضای مجازی جای خود را باز کرده،  بدون آنکه ملزوماتش در نظر گرفته شود منجر به آسیب زدن شده است. این سرنوشت سایت‌های مجازی همسریابی هم هست.

به گفته این کارشناس این سایت‌ها که در واقع باید محلی برای رد و بدل شدن اطلاعات مربوط به ازدواج باشند، محلی برای برقراری روابطی شده که هیچ دردی از مسئله ازدواج دوا نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به حضور متاهل در این سایت‌ها توضیح داد: کسانی که باید از این سایت‌ها کمک بگیرند به آن اعتماد ندارند و کسان دیگری که در آن حضور دارند اصلا نیازی به ازدواج ندارند؛ مانند مردان متاهل و یا افرادی که برای تفریح به این فضاهای مجازی رفت و آمد دارند.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه شناخت چه در ازدواج سنتی و چه در ازدواج مدرن مهم‌ترین اصل است گفت: در روان‌شناسی نمی‌توان به قاطعیت گفت که آیا فضای مجازی مکانی برای ازدواج هست یا خیر. آنچه باید در ازدواج به آن توجه کرد –چه در شیوه سنتی و چه مدرن آن- مسئله "شناخت" است.

وی در این باره توضیح داد: ازدواجِ بدون شناخت قطعا با شکست مواجه می‌شود مگر در موارد استثناء و یا در اثر شانس. این شناخت باید شناختی وسیع و جامع و بدون سوءگیری باشد.

به گفته این مشاور خانواده مثلا زمانی را در نظر بگیرید که فردی می‌گوید من می‌خواهم با فلانی ازدواج کنم به‌همین دلیل می‌خواهم او را بشناسم! یعنی فرد در از ابتدا به دنیال ازدواج است و بعد شناختی بر پایه همین هدف.

ملک‌محمد همچنین درباره شناخت ایرانی‌ها از فضای مجازی گفت: ارتباط ما با فضای مجازی نیز به همین شکل بوده؛ ملزومات و شناخت ما از این پدیده مدرن کم است که یکی از تبعات آن آسیب‌های سایت‌های همسریابی است.

این کارشناس تاکید می‌کند که در سایت‌های همسریابی چیزی‌که قاطعانه حاکم است شیادی اقتصادی است.

وی همچنین تاکید کرد: مدیران سایت‌ها روان‌شناسیِ مردم ایران را یادگرفته‌ و درک کرده‌اند که وضعیت مردم از نظر جنسی مخاطره‌آمیز است و می‌توان از آن سوءاستفاده اقتصادی کرد.

ملک‌محمد با اشاره به اینکه کشور فرانسه یکی از مبدعان سایت‌های برقراری ارتباط در جهان است تاکید کرد در این جامعه اما این سایت‌ها تنها پرزنت‌کننده گزینه‌هایی هستند که می‌خواهند با یکدیگر آشنا شوند.

این روان‌شناس می‌گوید در ایران اما افرادی که در سایت‌های همسریابی می‌چرخند یا مردانی هستند که ازدواج برایشان مطرح نیست و یا زنانی هستند از سر ناچاری و کمبود اعتماد به نفس به این فضا آمده‌اند.

زنانی که در ازدواج شکست خورده‌اند به سایت همسریابی می‌آیند

به گفته وی مردان در این سایت‌ها عموما به دنبال برآورده کردن نیاز جنسی‌اشان هستند درنتیجه از اساس این سایت‌ها به اشتباه شکل گرفته‌اند.

مهدی ملک‌محمد در این باره تاکید کرد: در این میان هرچقدر هم که اصول درست اجرا شود و علمی باشد باز هم انتخاب در این فضا انتخاب از میان آدم‌هایی است که برای اهداف دیگری آمده‌‌اند.

اما زنان چه دلایلی برای دنبال کردن این سایت‌ها دارند؟ عضو انجمن روان‌شناسی ایران در این‌باره گفت: وضعیت زنان در سایت‌های همسریابی وضعتی بسیار متفاوت‌تر است. زنانی که در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند راه‌های متعدد ازدواج را طی کرده و به نتیجه نرسیده‌اند.

به گفته این کارشناس این زن‌ها خیلی وقت‌ها به‌دلیل اعتماد به نفس ضعیفی که دارند به عضویت این سایت‌ها در می‌آیند. همچنین تعداد زیادی از این زنان مطلقه‌اند و یا شوهرانشان را از دست داده‌اند و یا حتی در دورانی از زندگی هستند که نیاز فراوان مالی دارند.

ملک‌محمد تاکید کرد: درنتیجه هرچه مردان با ذهنیتی جنسی وارد این سایت‌ها می‌شوند زنان چنین ذهنیتی ندارند و حضورشان به ناتوانی‌شان برمی‌گردد. به همین دلیل قربانی اصلی سایت‌های همسریابی زنان‌اند.

اما با این سایت‌ها چه باید کرد؟ وی در این‌باره گفت: اولین نکته آن‌که باید نظارتی عالی بر این فضاها شود تا جلوی تخلف‌ها گرفته شود. در ثانی باید فیلتری برای ورود آدم‌ها باشد؛ مثلا افراد راستی‌آزمایی شوند.

کنترلِ فیزیکی و روانی بر ازدواج‌های مجازی

"با این مقدمات آرام‌آرام می‌توان هدف این سایت‌ها را به هدف واقعی‌اشان که ازدواج است رساند". ملک‌محمد با ذکر این جمله ادامه داد: در چنین شرایطی می‌تواند گرایش به این سایت‌ها افزایش یابد.

این کارشناس گفت: جز این باید این سایت‌ها با مراکز با مراکز مشاوره ازدواج لینک باشند؛ به این صورت که افراد در آنها مشخصات افراد دیگری را ببینند اما ادامه رابطه در یک فضای فیزیکال انجام شود.

وی همچنین با اشاره به این نکته که شرایط و فضای فعلی حاکم بر سایت‌های همسریابی در حال حاضر امکان‌ِ اصلاح ندارد تاکید کرد: چرا که مدیران آن‌ها انگیزه‌هایی صرفا اقتصادی دارند.

وی این موضوع را چنین تشریح کرد: از سویی سیاست‌گذاران اجتماعی نسبت‌به دلایل ورود افراد به این سایت‌ها بی‌توجه‌اند. این‌که مرد متاهلی در این سایت‌ها به دنبال رابطه است یعنی در زندگی مشترک و فضای شخصی‌اش مشکل دارد و وقتی این اتفاق زیاد است یعنی در جامعه روابط زناشویی خوبی وجود ندارد.

بنابراین به گفته این روان‌شناس در ابتدا باید مشکلات اجتماعی مرتبط با ارتباط با جنس مخالف را حل کرد و هوشمندانه فضایی را طراحی کرد که از آسیب این سایت‌ها کم کند.

همچنین از دیگر ملزومات به گفته ملک‌محمد تغییر نگاهی است که نسبت به فضای مدرن همسریابی باید انجام شود. این در حالی است که تغییر نگاه اجتماعی و فرهنگی بسیار کُند است.

این روان‌شناس و مشاور خانواده در ادامه با اشاره به گذشته گفت: اگر امروز پذیرفته شده که دختران خودشان فرد موردنظر را پیدا کنند 50 سال پیش غیرقابل تحمل بود. در این همه سال این تغییر به کندی انجام شده بنابراین تغییر رویکرد فرهنگی و اجتماعی به انتخاب همسر در فضای مجازی نیز نیاز به زمان زیادی دارد.

درنتیجه به گفته مهدی ملک‌محمد اگر سایت‌های همسریابی به درستی اصلاح شوند این روند کُند می‌تواند تسریع پیدا کند.
 
اپلیکیش آموزش ازدواج دولت در راه است

چند و چونِ ازدواج در گوشیِ موبایل

تلاش وزارت ورزش و جوانان برای بالا بردن کیفیت ازدواج و کاهش طلاق ادامه دارد. این‌بار این وزارت‌خانه می‌خواهد از اپلیکیشنی رونمایی کند که قرار است زوج‌ها را آماده ازدواج کند؛ اپلیکیشنِ "آموزش‌های پیش از ازدواج".

 تلاش وزارت ورزش و جوانان برای بالا بردن کیفیت ازدواج و کاهش طلاق ادامه دارد. این‌بار این وزارت‌خانه می‌خواهد از اپلیکیشنی رونمایی کند که قرار است زوج‌ها را آماده ازدواج کند؛ اپلیکیشنِ "آموزش‌های پیش از ازدواج".

 

 
 
به گزارش فرارو، این وزات‌خانه اسفند ۹۵ وعده داد که اپلیکیشنِ ۱۰ هزارتومنیِ خود را فروردین‌ماه رونمایی خواهد کرد. اینکه که این وعده به این زودی محقق شود یا نه مشخص نیست، اما قرار است این اپلیکیشن قدم دیگری در راستای طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج باشد.

مسئولین این وزات‌خانه می‌گویند تنها ۵۰ درصد از زوج‌های ایرانی از زندگی خود رضایت دارند. از طرفی آن‌ها گفته‌اند به جز این ۵۰ درصد خیلی از زوج‌ها به محض نارضایتی از زندگی و در سال‌های اول تا سوم پس از ازدواج از یکدیگر جدا می‌شوند.
 
روند رو به رشد طلاق نیز از دیگر نگرانی های دولت است. طبق آمار تا پایان بهمن ماه سال 95، 165 هزار و 981 مورد طلاق به ثبت رسیده. در همین بازه زمانی یعنی از فروردین تا آخر بهمن 94 اما این آمار 163 هزار و 765 مورد بوده است.

آموزش‌های مفیدِ پیش از ازدواج به گفته مسئولین می‌تواند در کاهش طلاق –اعم از طلاق عاطفی و رسمی- موثر باشد.

به همین دلیل هم هست که از سال گذشته تعداد زیادی مربی برای این آموزش‌ها تربیت شدند تا جوانان را در مواردی مثلِ آشنایی با مراحل ازدواج، معیارهای انتخاب همسر و آشنایی با وظایف و حدود اختیارات زن و مرد کمک کنند.

این برنامه، طرح ملی تربیت مدرسان و آموزش‌های پیش از ازدواج نام دارد؛ همان طرحی که ناصر صبحی –مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت جوانان- آن را جامع‌ترین طرح ملی تاریخ جمهوری اسلامی ایران نام نهاده است.

اما آیا این وزات‌خانه و به طور کلی دولت دیرهنگام به فکر آموزش‌های اصولی برای ازدواج بهتر نیفتاده است؟
 
اجرای ۲۴ ساله یک طرح
مسئولان هر نهاد پاسخ به این سئوال را در سال‌های گذشته به عهده شخص یا نهاد دیگر وانهاده‌اند، با این حال موضوع به ۲۶ سال پیش برمی‌گردد.

سال ۷۰ بود که طرحِ آموزش‌های پیش از ازدواج تصویب شد. ۱۱ سال، اما طول کشید تا این طرح در دستور کار بهزیستی قرار بگیرد که آن‌هم ادامه پیدا نکرد.

در سال ۸۲ و در برنامه چهارم توسعه و شواری عالی جوانان برنامه ساماندهی ازدواج تصویب شد. با این حال این برنامه تا سال ۹۴ که سند سلامت جوانان به تصویب رسید فراز و فرودهای زیادی داشت و در نهایت در این سال به تصویب مجلس رسید.

سال گذشته در اجرای این طرح ۱۷۰۰ مربی آموزش دیدند. به گفته معاون ساماندهی امور جوانان امسال نیز قرار است طرح آموزش ۲۵۰۰ مدرس برای آموزش پیش از ازدواج شروع شود و در پی آن ۷۵۰ هزار نفر که در آستانه ازدواج قرار دارند در این دوره‌های ۱۶ ساعته جذب شوند.

محمدرضا رستمی در کنار این از راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده در تعداد زیاد هم سخن گفته. به گفته او در بهمن ۹۵، ۸۷ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده مجوز فعالیت دریافت کردند و قرار بوده که تا پایان اسفند ۹۵، ۷۰ مرکز دیگر هم مجوز بگیرند.

رستمی همچنین از راه‌افتادنِ ۳۰۰ مرکز مشاوره در مجموع تا پایان دولت یازدهم سخن گفته است تا بتوانند به زوج‌ها و کسانی که قصد ازدواج دارند کمک کنند.
 
آیا آموزش ازدواج اجباری می‌شود؟
با این حال بسیاری کارشناسان و مشاورین ازدواج معتقدند که این آموزش‌ها هرچند مفیدند، اما زمانی می‌توانند بهتر موثر واقع شوند که محدود به ۱۶ ساعت و پیش از ازدواج نشوند. آن‌ها معتقدند باید این آموزش‌ها از نوجوانی شروع شوند.

با همه این انتقاد‌ها طرح‌های دیگری مبنی بر اجباری شدن این آموزش‌ها برای زوج‌ها هم در دست بررسی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه و برخی نهادهای دیگر در حال بررسی این مسئله هستند تا آموزش‌های اجباری ۱۶ ساعته را برای این طرحِ ملی راه بیاندازند.

این در حالی است که معاون وزارت جوانان فرهنگ‌سازی برای ازدواج را مقدم‌تر از اجبار می‌داند.

همچنین روان‌شناسان اجباری شدن این آموزش‌ها را بی‌اثر می‌دانند. ملیکا فراهانی –مشاور خانواده- در گفتگو با فرارو می‌گوید: اجبار در آموزش مهارت‌های زندگی در سن جوانی و آن‌هم به مدت محدود نه تنها اثر مفیدی خواهد گذاشت که اتفاقا می‌تواند جوانان را از یادگیری‌های علمی و درست درباره ازدواج دور کند.

به گفته فراهانی بیش‌تر زوج‌هایی که به مراکز مشاوره می‌آیند از همان آموزش یک‌ساعته که در روز آزمایش‌دهی زوجها برای ازدواج انجام می‌شود نیز ناراضی‌اند و معتقدند اطلاعات جدیدی به آن‌ها اضافه نشده است.

به گفته این مشاور به‌جای اجبار و آموزش‌های مقطعی باید همه موارد مربوط به ازدواج و آشنایی دو جنس با یکدیگر را به مدارس و سنین پایین‌تر ببریم.

از طرفی به گفته سعید معیدفر-جامعه‌شناس- وقتی آسیب‌های اجتماعی زیاد شوند، آموزش مهارت زندگی و مشاوره نخواهد توانست تاثیر مطلوب خود را بگذارد، چون مشکلات بر آموزش‌ها فایق خواهد شد.

افسرافشارنادری-جامعه‌شناس- نیز در رابطه با آموزش‌های پیش از ازدواج معتقد است باید این آموزش‌ها در کنار حل مشکلات و مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعیِ ازدواج باشد.

با این وجود، برخی کارشناسان نیز گفته اند وجود این آموزش‌ها از نبودشان بهتر است.
 
آموزش‌های پیش از ازدواج همچنین تنها یکی از تلاش‌های دولت و وزارت جوانان برای کاهش طلاق، افزایش ازدواج و بالا بردن کیفیت زندگی زوج‌هاست.

پیش از این، سایت همسریابی دولت تلاشی برای بالابردن آمار ازدواج و آشنایی صحیح زوج‌ها و همچنین مقابله به دیگر سایت‌های همسریابی غیرمجاز بود.

همچنین وزارت جوانان تلاش کرده تا با روش‌های جدیدتری مثل به‌راه انداختن کمپین و همچنین گسترش NGO‌ها راه ارتباط با جوانان را برای بالابردن مهارت‌های زندگی در آن‌ها باز کند.

اپلیکیشنِ "آموزش‌های پیش از ازدواج" نیز تلاش دیگری در همین راستاست. به گفته این وزارت‌خانه آموزش آنلاین مهارت‌های ازدواج روش دیگری برای راه‌یافتنِ به زندگی جوانان است.

خانم فراهانی –مشاور خانواده و روان‌شناس- در رابطه با این اپلیکیشن نیز گفت: اگر این برنامه بتواند صریح‌تر و گسترده‌تر با داده‌های به روز شده و علمی و همچنین فارغ از محدودیت‌هایی که تاکنون در آموزش به زوج‌ها وجود داشته در دسترس قرار گیرد، می‌توان موثر باشد، در غیر این‌صورت خیر.

در این شرایط باید منتظر بمانیم تا اپلیکیشن وزارت جوانان در فضای مجازی و در دسترس قرار بگیرد تا ببینیم این اپلیکیشن خواهد توانست از آمارِ ثبت ۱۸ طلاق توافقی در روز، ۵۰۰ طلاق روزانه در کل، کاهش ازدواج و بالارفتن سن ازدواج بکاهد؟
 
 

اغفال دختران جوان از طریق سایت همسریابی

تاریخ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
مردی که از طریق سایت همسریابی دختران جوان را فریب می‌داد و از آنان کلاهبرداری می‌کرد، در پی ایجاد مزاحمت خیابانی دستگیر شد.  به گزارش خبرنگار ما، زنی ٣٠ساله روز ٢٥ فروردین با مراجعه به کلانتری نیاوران به مأموران اعلام کرد از طریق سایت همسریابی با فردی به نام «محمد» آشنا شده و این شخص با طرح پیشنهاد ازدواج، اعتماد وی را جلب کرده و پس از گذشت مدت کوتاهی اقدام به کلاهبرداری ٢٥٠‌ میلیون‌تومانی کرده است. 

شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چندی پیش، در سایت همسریابی با جوانی به نام محمد آشنا شدم که خودش را دارای مدرک دکترا در رشته معماری و همچنین فرزندخوانده یکی از جراحان مطرح کشور در زمینه مغز و اعصاب معرفی کرد. پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی، این شخص به من پیشنهاد ازدواج داد و به این شیوه و شگرد اعتماد مرا جلب کرد و درادامه ضمن فریب من، مبلغ دو‌میلیاردو ٥٠٠ ‌میلیون ریال به بهانه‌های مختلف گرفت».

شاکی پرونده درادامه گفت: «پس از گذشت مدتی از محمد خواستم پولم را پس دهد، اما با تهدید مدعی شد از من فیلم تهیه کرده و در صورت ادامه پیگیری برای گرفتن پول خود، او نیز اقدام به انتشار فیلم در شبکه‌های مجازی خواهـد کرد».

کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران در همان تحقیقات اولیه فهمیدند متهم از مجرمان سابقه‌داری است که پیش از این نیز به اتهام کلاهبرداری به همین شیوه و شگرد دستگیر و روانه زندان شده و درحال‌حاضر نیز تحت تعقیب مرجع قضائی دادسرای ناحیه دوم تهران است.  کارآگاهان در ادامه تحقیقات پلیسی برای شناسایی مخفیگاه و دستگیری «محمد»، اطلاع پیدا کردند وی به علت ایجاد مزاحمت خیابانی از سوی عوامل کلانتری تجریش دستگیر شده است به‌این‌ترتیب با هماهنگی مرجع قضائی، این متهم ٣٤ساله به پلیس آگاهی تهران منتقل شد.

 با انتقال «محمد» به پلیس آگاهی و ادامه تحقیقات، محل سکونت مجردی متهم در خیابان امیرآباد شمالی شناسایی و در بازرسی از این محل، تعداد زیادی گوشی‌های تلفن همراه متعلق به افراد مختلف کشف شد. با شناسایی صاحبان گوشی‌های تلفن همراه و مراجعه این افراد به پلیس آگاهی مشخص شد همه مال‌باختگان، زنان و دختران جوانی هستند که همگی از طریق شبکه‌های مجازی به‌ویژه سایت همسریابی، با متهم آشنا شده‌اند.  این افراد پس از مواجهه حضوری با متهم و شناسایی دقیق وی، در اظهاراتی مشابه‌ بیان کردند متهم در زمان قرار ملاقات حضوری با آنها، به بهانه‌های مختلف ازجمله نیاز به تماس تلفنی فوری، گوشی‌های تلفن همراه را از آنها می‌گرفت و درنهایت با سوءاستفاده از اعتماد و غفلت این افراد، اقدام به سرقت گوشی‌های تلفن همراه کرده و از محل متواری می‌شد.

سرهنگ کارآگاه کرم یوسف‌وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده و مواجهه حضوری متهم با شاکی اصلی پرونده، متهم به کلاهبرداری، فریب و همچنین تهدید به انتشار تصاویر شاکی در شبکه‌های مجازی، اعتراف کرد. همچنین در ادامه تحقیقات، متهم به ده‌ها فقره سرقت گوشی تلفن همراه از زنان و دختران جوان نیز اعتراف کرده است».

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: «با توجه به اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره سرقت با این شیوه و شگرد، شناسایی تعدادی از مال‌باختگان و به منظور شناسایی جرائم ارتکابی از سوی متهم و همچنین شناسایی سایر شکات و به‌ویژه افرادی که به دلایل مختلف تاکنون اقدامی برای شکایت از متهم نکرده‌اند، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است و از مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه در اتوبان شهید صدر (مسیر شرق به غرب) – ابتدای خیابان قلندری شمالی مراجعه کنند».
 

 

جوامع جدید فضا را برای ارتباطات چهره به چهره و صمیمی به حداقل کاهش داده‌اند، این مسئله که ریشه در تراکم جمعیتی و اخلاقی و وسعت و گستره زیاد شهرها دارد، پیامدهای مختلفی به‌ دنبال داشته است.

به گزارش فارس، با وجودی که پلیس فضای مجازی و سایبر چندین بار در مورد آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های همسریابی هشدار داده و دامنه این هشدارها همچنان ادامه دارد، اما متأسفانه بازهم مشاهده می‌شود که زنان و دختران در دام شیادان فضای سایبر و سایت‌های غیرقانونی همسریابی گرفتار می‌شوند.

تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر در جامعه ایرانی قابل انکار نیست؛ هرچه از جامعه سنتی به سمت جامعه صنعتی و مدرن حرکت می‌کنیم رفتارها، نگرش‌ها و آداب و رسوم نیز دستخوش تغییرات می‌شود و مطمئناً در این شیوه زندگی راه‌های همسرگزینی و ازدواج نیز تابعی از شرایط سبک زندگی دستخوش تغییر می‌شود.

امروز دیگر مثل سال‌های قبل نیست که خانواده‌ها گزینه‌ای را برای فرزندان خود انتخاب کنند و از آن جا که در جامعه ایرانی حق انتخاب با خانواده پسر است و آنها به خواستگاری می‌روند، بنابراین خانواده پسر گزینه‌ای را انتخاب کرده و پس از مراسم خواستگاری و شنیدن جواب منفی یا مثبت از خانواده دختر به سایر مراسم ازدواج می‌پرداختند.

امروزه به مرور زمان و با گسترش ارتباطات و انواع و اقسام شبکه‌های مجازی دیگر این نوع از انتخاب رفته رفته به بوته فراموشی سپرده می‌شود و اکثریت دختران و پسران در فضای مجازی با همدیگر آشنا شده و به عنوان دوست اجتماعی با همدیگر در ارتباط هستند که باید در مورد آثار و پیامدهای مثبت و منفی این گونه ارتباط‌ها آسیب‌شناسی و تحلیل مناسبی صورت گیرد.

علاوه بر دوستی‌های اجتماعی کاذب در فضای مجازی، ایجاد سایت‌های همسریابی که بدون مجوز در فضای مجازی فعالیت می‌کنند باعث می‌شود جوانان بدون فهمیدن و پی بردن به هویت فرد مقابل دست به انتخاب ناشایست و نامناسب بزنند و زمانی از این اقدام خود پشیمان می‌شوند که دیگر سودی برای آنان نخواهد داشت و آنان باید خانه‌ای که قرار بود به محل آرامش و آسایش آنان تبدیل شود باید در تنهایی سر کنند و کاسه چه کنم چه کنم دستشان می‌گیرند.

سمیرا زن 21 ساله‌ای است که یک سال پیش طلاق گرفته است؛ او در سن 19 سالگی ازدواج کرده و این ازدواج نامبارک به دو سال نرسیده، از هم پاشیده است.

به گفته خودش، سمیرا و شوهرش ازدواجی از نوع پیشرفته و به قول معروف ازدواجی بر مبنای فضای مجازی داشته‌اند که بعد از 2 سال توانسته‌اند اخلاق و هویت یکدیگر را به دست آورند و در این صورت است که نتوانستند همدیگر را تحمل کرده و جدا شده‌اند.

سمیرا می‌گوید: بعد از اینکه در سن 18 سالگی دیپلم گرفتم، اوقات فراغت بیشتری داشتم، بنابراین در اینترنت سیر می‌کردم و در این فضا با پسری آشنا شدم که بعد از چند ماه حرف زدن علاقه زیادی از خود برای دیدار حضوری نشان می‌داد و در یکی از این دیدارها پیشنهاد خواستگاری را مطرح کرد و بعد با هم ازدواج کردیم و چون هیچ شناختی از خانواده‌های همدیگر نداشتیم، کارمان به اختلاف و طلاق منجر شد.

سکینه ساعدی مددکار اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به افزایش سن ازدواج جوانان گفت: در جامعه کنونی بنا به دلایل مختلف و از جمله مهم‌ترین آنها شرایط نامناسب اقتصادی و هزینه‌های سنگین ازدواج جوانان رغبتی برای ازدواج ندارند، بنابراین وقتی یک گزینه‌ای برای ازدواج اعلام آمادگی می‌کند معمولاً دختران جوان بدون در نظر گرفتن جوانب کار و تحقیق مناسب درخواست ازدواج را می‌پذیرند.

وی افزود: طی چند سال اخیر نمونه‌های زیادی از جوانان دختر و پسر به مراکز مشاوره مراجعه کردند که چگونه می‌توان روش‌های مناسبی را برای رفتار با همسر  انتخاب کرد، چراکه این افراد بدون شناخت و تنها با توجه به معیارهای ظاهری همدیگر را انتخاب کرده‌اند.

ساعدی تصریح کرد: در حال حاضر این سایت‌های همسریابی نیز مشکل‌ساز شده‌اند؛ برخی از افراد به جهت سرگرمی در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، بدون اینکه توجه کنند آیا واقعاً در این سایت‌ها می‌توانند کسی را که آن سوی سیستم نشسته و با او صحبت می‌کند می‌توان شناخت یا نه؟

این مددکار اجتماعی توضیح داد: واقعاً امروز شناخت افراد و پی بردن به نیات و اهداف آنها خیلی سخت شده است، اما جوانان و خانواده‌ها می‌توانند با کمی جستجو و تحقیق از دوستان یا چند جلسه با هم دیدار و گفتگو کردن می‌توانند نسبت به همدیگر شناخت بهتری داشته باشند.

دختران جوان قربانیان اصلی سایت‌های همسریابی
وی با ذکر مثالی در مورد یکی از مددجویان خود که به همراه مادرش به مرکز مشاوره آمده بود، گفت: معمولاً در همسریابی از طریق سایت‌های همسریابی در فضای مجازی، دختران قربانیان اصلی هستند، چراکه به ندرت اتفاق می‌افتد پسری در دام پهن شده دختران قرار گیرد؛ البته چنین مواردی نیز وجود دارد، اما تعداد آنها بسیار اندک است.

ساعدی بیان کرد: این دختر جوان در صحبت‌های خود اظهار کرده است که از طریق سایت‌های همسریابی که ظاهراً غیرقانونی بود و بعدها توسط پلیس فتا بسته شده است با پسری آشنا شده که خود را آقای مهندس معرفی کرده بود و خانواده‌اش نیز به مهندس بودن او تأکید داشتند.

وی گفت: در حالی که این فرد نه تنها مهندس نبوده است، بلکه تحصیلات راهنمایی داشته و حتی به مواد مخدر شیشه نیز اعتیاد داشت و آنها بعد از ازدواج متوجه شده بودند که چه کلاهی بر سرشان رفته است.

ساعدی مطرح کرد: بنابراین باید دولت برای تسهیل ازدواج جوانان برنامه‌ها و راهکارهای اصولی اتخاذ کند تا جوانان از راه‌های غیرمشروع برای انتخاب همسر اقدام نکنند و درخواست چنین پیشنهادهایی از سوی افراد فرصت‌طلب را قبول نکرده و آن را رد کنند.

این مددکار اجتماعی تشریح کرد: با افزایش روزافزون استفاده از اینترنت در برقراری ارتباطات دوستانه، سایت‌ها و کانال‌های دوست‌یابی و همسریابی جایگاه ویژه‌ای در بین جوانان در اقصی نقاط دنیا، به ویژه کشور ایران پیدا کرده است.

افراد جوان در این سایت‌ها به دنبال دوستانی هستند که ویژگی‌های مشابه با خودشان را داشته باشد و حتی در برخی موارد به دنبال شریک زندگی آینده خود هستند، اما غافل از اینکه تمام دوستی‌های اینترنتی جایگزین مناسبی برای آغاز یک زندگی و همراهی خوب و مشترک نیست.

برقراری ارتباط احساسی ترفند کلاهبرداران
وی اظهار اشت: کلاهبرداران برای رسیدن به مقاصد خود این سایت‌ها را نیز مورد هدف‌گذاری قرار داده و با ترفندهای زیرکانه، ارتباط احساسی با افراد برقرار کرده و از طریق این ارتباط پول و اطلاعات هویتی افراد را مورد سرقت قرار می‌دهند.

با وجودی که پلیس فضای مجازی و سایبر همه روزه از طریق رسانه‌ها و برگزاری نشست‌های مختلف در مورد آسیب‌های ناشی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های همسریابی هشدار می‌دهند و افراد را از قراردادن عکس‌های خانوادگی و اطلاعات شخصی و انتشار هر گونه عکس و اطلاعات برحذر می‌دارند، اما متأسفانه باز هم مشاهده می‌شود که زنان و دختران در دام شیادان فضای سایبر و سایت‌های همسریابی گرفتار می‌شوند.

هیچ کدام از سایت‌های همسریابی مجوز فعالیت ندارند
آن چنان که سید کمال هادیانفر رئیس پلیس فتا گفته است: هیچ کدام از سایت‌های همسریابی مجوز فعالیت ندارند و ادعای آن‌ها برای داشتن مجوز کذب است و پلیس فتا در طول سالیان گذشته بارها از سوی رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی هشدار داده است.

مسدود کردن 700 سایت همسریابی
رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه برخی از سایت‌های همسریابی مدعی اخذ مجوز از پلیس و تأییدیه برخی مراجع تقلید هستند، از کذب بودن این ادعاها و مسدودسازی بیش از 700 سایت در این حوزه خبر داد.

هادیانفر ضمن بیان اینکه چند سالی است شاهد فعالیت سایت‌های همسریابی در فضای سایبر هستیم و برخی از این سایت‌ها ادعا دارند که دارای مجوز از نهادها و دستگاه‌های مختلفی هستند، عنوان کرد: تا‌کنون هیچ مجوزی برای فعالیت از سوی نیروی انتظامی یا پلیس‌ فتا برای فعالیت سایت‌های همسریابی داده نشده است.

این مقام ارشد انتظامی تصریح‌ کرد: با توجه به جرائم مختلفی که از سوی این سایت‌ها علیه کاربران صورت می‌گیرد، یکی از دغدغه‌های پلیس فتا برخورد با این‌گونه جرائم و سایت‌ها است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده‌های متعدد کلاهبرداری و هتک حیثیت مرتبط با ثبت‌نام در سایت‌های همسر‌یابی در پلیس فتا افزود: این امر خود گواه غیرقانونی بودن فعالیت سایت‌های همسر‌یابی بوده و گویای این است که این سایت‌ها با چه انگیزه‌ای فعال شده‌اند.

رئیس پلیس فتا کشور در ادامه یادآور شد: حتی برخی از این سایت‌ها پا را فراتر گذاشته و ادعا داشتند که آنها برای مشروعیت فعالیت خود در خصوص همسر‌گزینی از مراجع معظم و معزز تقلید استفتا کرده و این عزیزان بر فعالیت آنها در فضای سایبر مهر تأیید زده‌اند، در حالی که هیچ کدام از ادعاهای آنان صحیح نیست.

کسب درآمد مهم‌ترین هدف گردانندگان سایت همسریابی
این مقام ارشد انتظامی افزود: در حالی‌ که بنا‌بر استعلام پلیس فتا از دفاتر مراجع عظام تقلید ادعای کذب این سایت‌ها ثابت و مشخص شده، هدف گردانندگان سایت‌های همسریابی بیش از آنکه حل مشکلات ازدواج جوانان باشد، کسب درآمد است و برای آن‌ها اصلا مهم نیست که در این راه آبروی افراد ثبت‌نام کننده در سایت آن‌ها برود و یا برای این عزیزان از سوی مجرمانی که در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند مشکلاتی به وجود آید.

وی با بیان اینکه برخورد با جرائم فضای سایبر بر عهده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است، گفت: پلیس فتا با هماهنگی مراجع قضایی در خصوص جرائم مشهود برخورد می‌کنند و آن دسته از جرائمی هم که به‌صورت پنهان صورت می‌گیرد، نیز در صورت شکایت به مراجع قضایی و ار‌جاع پرونده به پلیس فتا به‌ سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا حقی از هیچ شهروندی ضایع نشود.
 

برخورد با بيش از 700 سايت‌ همسريابي

تاریخ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵

رئيس پليس فتا با اشاره به مسدود شدن بيش از 700 سايت‌ همسريابي گفت : تنها مرجع صدور مجوز براي سايت‌هاي همسريابي وزارت ورزش و جوانان است.
 
به گزارش ایسنا، سردار سيدکمال هاديانفر با بيان اينکه چند سالي است شاهد فعاليت سايت‌هاي همسريابي در فضاي سايبر هستيم و برخي از اين سايت‌ها ادعا دارند که داراي مجوز از نهادها و دستگاه‌هاي مختلفي هستند، گفت: تا‌کنون هيچ مجوزي از سوي نيروي انتظامي يا پليس‌ فتا براي فعاليت سايت‌هاي همسريابي داده نشده است.
 
وي افزود: با توجه به جرايم مختلفي که از سوي اين سايت‌ها عليه کاربران صورت مي‌گيرد، يکي از دغدغه‌هاي پليس فتا برخورد با اين‌گونه جرايم و سايت‌هاست.
 
رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به تشکيل پرونده‌هاي متعدد کلاهبرداري و هتک حيثيت مرتبط با ثبت‌نام در سايت‌هاي همسر‌يابي در پليس فتا، گفت: اين امر خود گواه غير قانوني بودن فعاليت و انگيزه فعال شدن اينگونه سايت‌ها مي باشد.
 
سردار هاديانفر با اشاره به مسدود شدن بيش از 700 سايت‌ همسريابي، از معرفي گردانندگان اين سايت‌ها به محاکم قضائي خبر داد.
 
وي يادآور شد: حتي برخي از اين سايت‌ها پا را فراتر گذاشته و ادعا داشتند که آن‌ها براي مشروعيت فعاليت خود در خصوص همسر‌گزيني از مراجع معظم و معزز تقليد استفتاء نموده و اين عزيزان، مهر تاييد بر فعاليت آن‌ها در فضاي سايبر زده‌اند.
 
وی اضافه کرد: در حالي‌که بنا‌بر استعلام پليس فتا از دفاتر مراجع عظام تقليد، ادعاي کذب اين سايت‌ها ثابت شده و مشخص گرديده که هدف گردانندگان سايت‌هاي همسريابي پيش از آن‌که حل مشکلات ازدواج جوانان باشد، کسب درآمد است.
 
براساس گزارش سایت پلیس، سردار هاديانفر تأکيد کرد: پليس فتا در طول ساليان گذشته بارها از سوي رسانه‌هاي مختلف ديداري، شنيداري و مکتوب در خصوص فعاليت سايت‌هاي همسريابي هشدار داده است که اين سايت‌ها مجوز فعاليت ندارند و ادعاي آن‌ها براي داشتن مجوز کذب است.
 

700 سایت همسریابی مسدود شد

تاریخ  - ۱۹ مهر ۱۳۹۵

رئیس پلیس سایبری کشور با تاکید بر اینکه تنها مراجع صدور مجوز برای سایت‌های همسریابی وزارت ورزش و جوانان است، از مسدود شدن بیش از 700 سایت‌ همسریابی با تلاش پلیس فتا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛ سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه چند سالی است شاهد فعالیت سایت‌های همسریابی در فضای سایبر هستیم و برخی از این سایت‌ها مدعی هستند از نهادها و دستگاه‌های مختلف مجوز دارند، افزود: تا‌کنون، نیروی انتظامی هیچ مجوزی برای فعالیت این سایت ها نداده است.

وی تصریح‌کرد: با توجه به جرائم مختلفی که از سوی این سایت‌ ها علیه کاربران صورت می‌گیرد، یکی از دغدغه‌های پلیس فتا برخورد با این‌گونه جرائم و سایت‌هاست.

سردار هادیانفر با اشاره به تشکیل پرونده‌های متعدد کلاهبرداری و هتک حیثیت مرتبط با ثبت‌نام در سایت‌های همسر‌یابی در پلیس فتا افزود: این امر خود گواه غیر قانونی بودن فعالیت سایت‌های همسر‌یابی بوده و گویای این است که این سایت‌ها با چه انگیزه‌ای فعال شده‌اند.

وی با اشاره به مسدود شدن بیش از 700 سایت‌همسریابی ، از معرفی دارنندگان این سایت‌ها به محاکم قضایی خبر داد .

رئیس پلیس فتا کشور در ادامه گفت: حتی برخی از این سایت‌ها پا را فراتر گذاشته و ادعا داشتند که آن‌ها برای مشروعیت فعالیت خود در خصوص همسر‌گزینی از مراجع معظم و معزز تقلید استفتاء کردند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در حالی‌که بنا‌بر استعلام پلیس فتا از دفاتر مراجع عظام تقلید ادعای کذب این سایت‌ها ثابت و مشخص شده که هدف گردانندگان سایت‌های همسریابی بیش از آن‌که حل مشکلات ازدواج جوانان باشد، کسب درآمد است و برای آن‌ها اصلاً مهم نیست که در این راه آبروی افراد ثبت‌نام کننده در سایت آن‌ها برود و یا برای این عزیزان از سوی مجرمانی که در این سایت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند مشکلاتی به وجود آید.

سردار هادیانفر تأکید کرد: پلیس فتا در طول سالیان گذشته بارها از سوی رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی هشدار داده  که این سایت‌ها مجوز فعالیت ندارند و ادعای آن‌ها برای داشتن مجوز کذب است.

وی با بیان این‌که برخورد با جرائم فضای سایبر بر عهده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است، افزود: پلیس فتا با هماهنگی مراجع قضایی در خصوص جرائم مشهود برخورد می‌کند و آن دسته از جرائمی هم که به‌صورت پنهان صورت می‌گیرد، نیز در صورت شکایت به مراجع قضایی و ار‌جاع پرونده به پلیس فتا به‌سرعت رسیدگی می‌شود.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به مصوبه جلسه بیست و هشتم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: راه‌اندازی مراکز و پایگاه‌های همسریابی در فضای مجازی تنها با اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد .

سردار هادیانفر ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی امر می‌تواند با جمع‌آوری لینک‌های این‌گونه سایت‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علیه سایت‌های همسریابی که ادعا دریافت مجوز از نهادهای دیگر دارد اقدام کند.‌

سردار هادیانفر گفت: تاکنون تنها سامانه ملی همسان گزینی با رویکردی خاص برای تسهیل ازدواج جوانان از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت گرفته و نحوه فعالیت آن نیز بدین شرح است که دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمی‌کند بلکه واسطه‌‌های ازدواج که افراد مورد اعتماد مردم و خانواده‌ها هستند در این سایت فعالیت می‌کنند؛ این افراد اطلاعاتی که از دختران و پسران به منظور همسریابی در اختیارشان گذاشته‌اند به اشتراک می‌گذارند.

این مقام ارشد انتظامی در پایان گفت: پلیس فتا از  کاربران می‌خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی به این پلیس اعلام کنند.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا