سوزش و قرمزی ناشی از سوختگی برای فرد بسیار ناراحت کننده است و در همان لحظات اولیه به دنبال درمان سریع کاهش سوزش و جلوگیری از جاگذاری آن روی پوست می‌ باشد.

 

استفاده از پمادهای مختلف روی سوختگی در اغلب موارد مقدار سوزش را بیشتر کرده و یا منجر به ایجاد تاول شود که بهترین درمان همانا طب سنتی می باشد

 

در این مطلب درمان سوختگی با طب سنتی را می خوانید

 

درمان سوختگی با طب سنتی

 

درجات سوختگی پوست

 

توچه داشته باشید سوختگی 4 درجه می باش

 

به ترتیب از درجه اول سوختگی موجب قرمز شدن پوست بدون تاول هست، درجه دوم (سطحی) سوختگی موجب قرمزی پوست می شود ک با فشار دادن پوست سفید می شود

 

درجه دوم (عمیق) سوختگی به عمق شبکه ای لایه پوست نفوذ می کند و بصورت زرد ا سفید با تاول همراه است، درجه سوم سوختگی موجب قهوه ای شدن پوست  می شود

 

درجه چهارم شدیدترین نوع سوختگی که با سیاه شدن و مردن پوست همراه است

 

روش‌ های درمان سوختگی با طب سنتی

 

این روش ها بیشتر برای سوختگی نوع دو  که با سوختگی با آب جوش و گرما یا بخار و … می باشد، مناسب است، و اگر سوختگی شدید است باید حتما به پزشک مراجعه کنید

 

1- روغن اسطوخودوس

 

تأثیر مثبت روغن اسطوخودوس را شیمیدان فرانسوی در سال 1900 میلادی کشف کرد هنگامی که طی یک آزمایش دستش سوخت مقداری روغن اسطوخودوس را روی سوختگی مالید و بعد از چند روز با خاصیت تسکین دهنده سوختگی این روغن آشنا شد.

 

یک قاشق چای خوری از روغن اسطوخودوس را با 50 میلی لیتر آب ترکیب کرده و ناحیه دچار سوختگی را در آن قرار دهید؛ روغن‌های درخت چای و روغن عنبر نیز برای کاهش سوزش و التیام پوست موثرند.

 

2- آلوئه ورا

 

از گذشته برای درمان سوختگی و از بین بردن جای زخم از ژل آلوئه ورا استفاده می‌ شد. یک تکه از برگ را شکانده و ژل محتوای آن را روی زخم قرار دهید.

 

3- سیب زمینی

 

یکی از روش‌ های التیام پوست دچار سوختگی در طب سنتی استفاده از پوست سیب زمینی آب پز شده است.

 

این روش عفونت‌ های ایجاد شده در محل سوختگی را برطرف می‌ کند جالب است بدانید که در بعضی از بیمارستان‌ ها نیز این روش استفاده می‌ شود.

 

4- روغن زیتون

 

روغن زیتون یکی از بهترین روش‌ های درمان سوختگی و برطرف کردن جای آن به شمار می‌ رود بلافاصله بعد از سوختگی روی پوست روغن زیتون بمالید تا از سوزش و قرمزی پوست جلوگیری کنید.

 

استفاده مداوم از روغن زیتون می‌ تواند جای زخم‌ های سوختگی را حتی با سطح زیاد درمان کند.

 

5- شیر

 

ماست به دلیل داشتن پروتئین و چربی‌ های طبیعی به تسکین سوزش و قرمزی پوست هنگام سوختگی کمک می‌ کند.

 

یه مدت 15 دقیقه قسمت سوخته شده را در شیر قرار دهید همچنین ماست پر چرب نیز برای خنک کردن سطح و آب رسانی به پوست آسیب دیده بسیار مؤثر است.

 

6- اسانس وانیل

 

با استفاده از یک تکه گاز استریل و یا پنبه مقداری اسانس وانیل را روی ناحیه‌ سوخته شده بگذارید و اجازه دهید تا اسانس تبخیر شود

 

این روش در خنک کردن ناحیه سوخته و کاهش درد تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

7- عسل برای درمان سوختگی با آب جوش

 

از روش‌ های قدیمی و تأثیر گذار درمان سوختگی در طب سنتی عسل است.

 

عسل با متعادل کردن PH سطح پوست و خواص آنتی‌بیوتیکی طبیعی از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و در کاهش التهاب، سوزش و قرمزی پوست تأثیر گذار است.

 

8- درمان سوختگی با سرکه

 

از خواص سرکه می‌ توان به ضد عفونی کنندگی و حفظ رطوبت پوست اشاره کرد. البته هنگام استفاده روی سوختگی سرکه را با آب رقیق کرده و روی موضع بمالید.

 

9- روغن کندر

 

این روغن با پاک کردن پوست از عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن به التیام هر چه زودتر سوختگی پوست مؤثر است، برای استفاده مقداری از روغن کندر را با روغن نارگیل و یا جوجویا ترکیب کرده و آن را روی پوست دچار سوختگی قرار دهید.

 

به منظور التیام سوختگی‌های درجه یک و دو می‌توانید چند قطره از روغن کندر را در وان حمام ریخته و به مدت چند ساعت در آن بمانید.

 

10- جو

 

به منظور درمان سوختگی و رفع خارش پوست یک استکان از جو را درون وان حمام ریخته و به مدت 20 دقیقه در وان بمانید.

 

11- ویتامین ث

 

بسیاری از متخصصان علم پزشکی و طب سنتی بر این باورند که ویتامین C در درمان سوختگی مؤثر است.

 

توصیه می‌شود افراد دچار سوختگی روزانه یک تا دو لیوان آب ویتامین‌هایی مانند نارنگی، لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت را میل کرده و یا قرص ویتامین C را استفاده کنید.

 

12- هلو درمانی

 

برگ میوه‌ی هلو سوختگی های سطحی پوست را التیام می‌بخشد در صورتی که برگ هلو با گیاه جعفری و روغن زیتون ترکیب شود برای از بین بردن اسکار مانده در محل سوختگی نیز مؤثر است.

 

13- ویتامین E

 

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و درترمیم پوست آسیب زده مفید است.

 

برای یک هفته هزار واحد ویتامین E مصرف کرده و یا قرص‌ها را سوراخ کرده و مایع درون آن را روی سوختگی قرار دهید این روش به بهبودی زخم‌ها و رفع اسکارهای پوستی و سوختگی کمک می‌کند.

 

14- روغن نارگیل

 

روغن نارگیل حاوی ویتامین E بوده و با داشتن اسیدهای چرب باکتری و قارچ‌های موجود در سطح سوختگی را درمان می‌کند.

 

در صورتی که سوختگی با تاول همراه است مقداری آب لیموی تازه را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و روی قسمت سوختگی بمالید.

 

15- آب سرد

 

یکی از علت‌های سوزش و تشدید سوختگی ،ماندن دمای بالا در پوست است شما در همان لحظه‌های اولیه سوختگی کافی است پوست خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید این کار دمای سطح را پایین آورده و از شدت سوختگی می‌کاهد.

 

قرار دادن کمپرس یخ نیز می‌تواند با سرد کردن پوست سوزش و التهاب را کاهش دهد.

 

16- روغن نعنا

 

با استفاده موضعی از روغن نعنا درد و تورم ناحیه دچار سوختگی را کاهش داده و با میل کردن آن به بهبود روند جریان خون کمک کنید تا تأثیر مثبتی را در کلاژن سازی و بهبود پوست ناحیه سوخته شده داشته باشد.

 

17- روغن بابونه

 

این روغن در بهبود سوختگی پوست نوع دوم توصیه می‌شود چرا که با داشتن ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد درد شدت سوختگی و سوزش را کاهش می‌دهد.

 

برای استفاده مقداری از روغن را با روغن طبیعی دیگر مخلوط کنید تا برای پوست حساسیت ایجاد نکند سپس روی قسمت آسیب دیده بمالید.

 

می‌توانید چند قطره از روغن را نیز داخل چای خود اضافه کرده و برای تسریع بهبودی میل کنید.

 

18- گل همیشه بهار

 

تولید کردن بافت و کلاژن سازی یکی از ویژگی‌های گل همیشه بهار است به همین دلیل برای ترمیم جای زخم و بازسازی پوست بسیار مؤثر است.

 

چند قطره از روغن را در وان آب گرم بریزید و 30 دقیقه در آن بمانید، از این روش می‌توانید برای آفتاب سوختگی‌ها نیز استفاده کنید.

 

19- زردچوبه برای درمان سوختگی

 

به منظور کاهش التهاب سوختگی مقداری پودر زردچوبه را با شیر گرم کرده و هنگام خواب میل کنید. خواص ضد باکتریایی زردچوبه می‌تواند در بهبود زخم مؤثر باشد.

 

20- پاپایا

 

میوه پاپایا به دلیل داشتن آنزیم‌های مفید سلول‌های مرده پوست را حذف می‌کند کافی است یک تکه از پاپایا را روی قسمت سوختگی قرار دهید بعد از ۳ تا ۴ روز شاهد بهبودی خواهد بود.

 

21- چای کیسه‌ ای

 

چای کیسه‌ای را آب خیس کرده و برای کاهش سوزش پوست ، روی آن قرار دهید همچنین می‌توانیم چای سیاه را دم کرده و بعد با پنبه روی پوست بمالید.

 

22- روغن چوب به لسان بنفش

 

این روغن با تولید کلاژن ترمیم و بازسازی پوست ،آثار سوختگی را در مدت زمان کم از بین می‌برد برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توان آن را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست بمالید.

 

23- روغن گل مریم

 

گرما و درد ناحیه‌ دچار سوختگی را با خواص ضد التهابی و ضد درد روغن گل مریم به راحتی درمان کنید.

 

این روغن همچنین با سرد کردن اطراف قسمت سوختگی و کاهش خارش و درد آسیب را برای شما قابل تحمل می‌کند، مقداری از روغن را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به روی قسمت سوختگی بمالید.

 

24- میوه‌ ها

 

آنتی‌اکسیدان موجود در بعضی میوه‌ها مانند زغال اخته، گوجه فرنگی و گیلاس در سرعت بخشیدن به بهبودی آسیب‌های سوختگی بسیار تأثیر گذار است. روزانه از این میوه‌ها میل کنید.

 

25- سفیده تخم مرغ

 

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ در کلاژن سازی پوست آسیب دیده تأثیر گذار است سفیده‌ی تخم مرغ خام را روی محل سوختگی بمالید.

 

26- روغن مانوکا

 

روغن مانوکا با دارا بودن خواص ضد عفونی کنندگی از ایجاد عفونت و رشد قارچ در سطح سوختگی‌ها جلوگیری کرده و التهاب و سوزش را کاهش می‌دهد.

 

این روغن به صورت جامد در دسترس بوده و برای درمان کافی است آن را روی سوختگی بمالید در صورتی که پوست بسیار حساسی دارید می‌توانید با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید.

 

27- پیاز له شده

 

آنتی‌اکسیدان های موجود در پیاز و دارا بودن خواص ضد باکتریایی آن در روند درمان سوختگی‌های پوست ،نوع یک و دو تأثیر گذار است.

 

پیاز را له کرده و آب آن را روی قسمت دچار سوختگی بمالید.

 

28- پوست خیار

 

خیار با نگه داشتن خنکی درون خود و داشتن طبع سرد می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاهش سوزش و گرمای پوست دچار سوختگی باشد.

 

در همان لحظات اولیه سوختگی یک تکه پوست خیار را روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.

 

29- نارون کوهی

 

بر اساس علوم طب سنتی یکی از راه‌های مناسب برای بهبود بافتهای آسیب دیده جوشانده‌ی گیاه نارون کوهی است.

 

شست و شوی مداوم ناحیه‌ی سوختگی با عصاره‌ی این گیاه جریان خون رسانی در این قسمت را افزایش داده و با تغذیه‌ی بافتههای آسیب دیده به سرعت بخشیدن درمان کمک می‌کند.

 

30- برگ سبزیجات

 

برگ خطمی و یا برگ خیار شنبر که در آب پخته شده و یا آب سبزی گشنیز می‌تواند سوختگی و قرمزی آن را درمان کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا