خواص گیاه بومادران

 

 

بومادران یا ساریگل یکی از گیاهانی مورد استفاده در طب سنتی می باشد که به جهت وجود مقادیر زیادی اسیدهای چرب، قند، پروتئین و فنول اسید برای درمان بیماری ها موثر است

 

ضد تب، ضد التهاب، ضد نفخ، برطرف کننده بی اشتاهیی، ضد ویروس، ضد کرم، شل کننده عروض، التایم دهندگی زخم و جراحات بخشی از فواید بی نظیر این گیاه می باشد

 

در این مطلب با خواص گیاه بومادران آشنا می شوید

 

گیاه بومادران چه خواصی دارد

 

ضد التهاب

 

عصاره بومادران سرشار از فلاونوئیدها و ترکیبیاتی است که موجب خاصیت ضد التهابی و قابض در این گیاه می شوند، مصرف خوراکی یا استفاده موضعی از آن برای کاهش التهاب موثر است.

 

درمان زخم

 

بومادران دارای خواص ضد درد و منعقد کننده خون است، این گیاه برای بند آوردن خون، درمان زخم و جلوگیری از عفونت مورد استفاده قرار میگیرد.

 

درمان اضطراب

 

پژوهشگران ایالات متحده آمریکا دریافته اند عصاره‌ی هیدروالکلی گیاه بومادران برای کاهش اضطراب و درمان اختلالات روانی به خوبی عمل میکند.

 

تنظیم قاعدگی

 

با وجود آنکه بومادران دارای خاصیت انعقاد خون است، باید به این نکته توجه کرد که بومادران یک گیاه قاعده آور است و باعث تنظیم چرخه قاعدگی می شود

 

خواص بومادران برای عفونت زنان

 

بومادران دارای خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است که برای درمان عفونت های قارچی زنان موثر است، مصرف دم کرده ی ترکیب گل بومادران، تخم گشنیز، بلوط، بابونه و زیره برای درمان عفونت های قارچی مفید است.

 

درمان عفونت سینه

 

یکی از بیماری های شایع زنان در دوران شیردهی، ورم سینه و عفونت است، بومادران با خواص ضد التهابی و ضد درد خود در درمان این مشکل موثر است

 

درمان مشکلات گوارشی

 

بومادران دارای ترکیبات فلاونوئیدی و خواص ضد اسپاسم است که می تواند به درمان اختلالات گوارشی از قبیل اسهاا، نفخ و گرفتگی عضلات سیستم گوارشی کمک کند.

 

گرفتگی عضلات

 

بومادران از گرفتگی عضلات و اسپاسم جلوگیری می کند، همچنین مصرف بومادران برای از بین بردن گرفتگی قلب نیز به خوبی عمل می کند.

 

کاهش فشار خون

 

خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمی بومادران، سبب گشادی عروق خونی میشود و فشار خون را پایین می آورد؛ مصرف بومادران کیفیت گردش خون در بدن را بهبود میبخشد

 

درمان آسم

 

گیاه بومادران به دلیل خواص ضد التهابی، موجب کاهش التهاب در مجاری تنفسی میشود و علائم بروز آسم را تا حد زیادی کم میکند.

 

بومادران برای سرماخوردگی

 

دم کرده بومادران باعث افزایش تعرق می شود و بدین طریق قادر است سموم مختلف را از بدن خارح کند، در طب سنتی دم کرده بومادران به درمان سرماخوردگی کمک میکند.

 

مصرف بومادران برای کاهش وزن

 

بومادران دارای خاصیت دیورتیک است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد و با دفع سموم و مواد زائد بدن، به کاهش وزن و لاغری بدن کمک می کند.

 

خاصیت گیاه بومادران برای مو

 

ساپونین های طبیعی و اسیدهای چرب موجود در بومادران برای درمان کچلی بسیار مفید هستند، در گذشته از برگ های تازه بومادران برای درمان ریزش مو استفاده می کردند.

 

کاهش بوی عرق

 

خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی بومادران برای درمان مشکلات قارچی و بوی بد بدن بسیار مفید است و باعث کاهش بوی بدن می شود

 

درمان اختلالات خواب

 

خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمی بومادران، موجب آرام بخشی و کاهش تنش های روحی است، عرق بومادران با از بین بردن گرفتگی ها و انقباض به درمان اختلالات خواب کمک میکند

 

درمان اگزما

 

خواص ضد التهابی بومادران برای درمان بیماری های پوستی از قبیل اگزما بسیار موثر است، بومادران را کوبیده و به عنوان پماد بر روی التهاب قرار دهید تا اثرات آن را مشاهده کنید.

 

درمان سوختگی

 

بومادران علاوه بر خاصیت ضد التهابی، دارای اسیدهای چرب مفید برای پوست است و آفتاب سوختگی و یا سوختگی را درمان می کند

 

ضد روماتیسم است

 

نحقیقات نشان داده است مصرف بومادران در کاهش التهاب مفاصل برای بیماران روماتیسم موثر است، همچنین مصرف بومادران در پیشگیری بروز روماتیسم و دردهای مفصلی موثر است.

 

درمان اختلالات کلیه

 

دمنوش بومادران ادرارآور است و برای دفع سنگ کلیه تاثیر بسزایی دارد، مصرف بومادران سموم مختلف را از بدن خارج می کند و به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند.

 

درمان بواسیر

 

فلاونوئید موجود در بومادران برای درمان و کنترل بواسیر موثر است، مصرف دم کرده یا استفاده موضعی از برگ های آن برای کاهش علائم و التهابات این بیماری موثر است.

 

جوانسازی پوست

 

استفاده موضعی از سرشاخه های گلدار بومادران به جوانسازی پوست کمک می کند، استفاده موضعی از این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 

همچنین به هیچ عنوان در اطراف چشم نباید از این گیاه استفاده کرد.

 

درمان ورم

 

بومادران دارای خواص ضد درد و ضد تورم است و استفاده از بومادران به عنوان پماد بر روی محل ورم، در کاهش ورم موثر است.

 

تب بُر

 

بومادران به دلیل خواص ضد التهابی و ضد دردی خود، به کاهش تب و دمای بدن کمک می کند؛ علاوه بر آن بومادران باافزایش تعرق و ادرار، باعث دفع سموم بدن می شود.

 

مصرف بومادران برای افراد دیابتی

 

اینولین موجود در بومادران, یکی از انوع قند است که سطح گلوکز خون را بالا نمی برد و به جای آن فروکتوز تولید میی کند، بنابراین مصرف بومادران برای افراد دیابتی بلامانع است.

 

درمان ضعف

 

عرق بومادران دارای خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسمی است که برای از بین بردن ضعف در بدن، عضله و خواب رفتن دست و پا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مواردی که باید احتیاط کرد

 

● بومادران قاعده آور است و باعث تحریک در رحم می شود بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 

● زیاده روی در مصرف این گیاه ممکن است باعث اختلالاتی نظیر حساسیت به نور، تهوع یا سرگیجه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا